Hjälp med mått vid köp av en ny innerslang

Habaneron

Medlem
Vilka cykelslangar som exempelvis XXL, Biltema och eller någon annan butik har skulle passa mitt däck? Den nuvarande slangen (Chaoyang) jag använder har måtten 700x38/45c, 38/45-622/630 med en dunlopventil. Däcket (CST traveller) har detta skrivet på sig 37-622 (700X 35 C)

Tack för eventuell hjälp.

Det bästa med BTs slangar är att dom är så tjocka att man kan skippa däcket utanpå. Vilket inte hindrar dom från att spricka utan förvarning.
XXL har både Continental, Schwalbe och Maxxis i sortimentet. Fråga vilken som passar när du är där.
Alltså Biltemas slangar är inga bra?

Alla slangar med Dunlopventil som har ytterdiameter 622 och/eller 700 samt ett spann som inkluderar 37 ska fungera.

Tack, alla. Vilka slangar brukar hålla bra från att få punktering?
Slanglöst…

Edit, det beror mer på däcket än slangen. Det finns hyggliga däck med bra motstånd mot törnar och småstenar, Conti 4seasons är ett. Bra slangar är följsammare än de tjocka åbäken som brukar finnas hos cykelmeken nere på hörnan, detsamma gäller däcken. Slanglöst är toppen men kräver rätt fälg - som inte brukar finnas på standardcyklar. Iall korthet.

Ska man välja naturlatex om man vill ha den bästa slangen? Men det är väl en viss nackdel att de läcker betydligt mer än butylslang?
De är bra ( och dyra) men man får nog vara beredd att pumpa stort sett dagligen.
Sen finns det ju moderna alternativ till latexslngarna - minns inte namnet och har ingen erfarenhet. Tubolito var det. Mfl.

om tvärmåttet på tillplattade slangen närmar sig däckbredden brukar det bli lagom. den töjer sig sedan vid uppblåsning. tyvärr är märkningen av en del slangar för optimistisk i detta hänseende, den blir då flortunn och lättpunkad

är tvärmåttet lite mer än däckbredden kan det gå bra så så länge fälgen inte är för smal. är den det kan monteringen bli besvärlig.

slang för större hjulstorlek går inte alls. det korvar sig. slang för mindre hjulstorlek brukar däremot gå bra. t ex brukar jag bara ha reservslang för 26 med mig i skogen. det funkar helt ok både på 26, 27,5 och 29. kör själv omväxlande 26 och 29, så slipper man anpassa för varje tur vad som ligger till hands i ryggan.

Senast ändrad:
Skaffa några stycken slangar på en gång. Inställningen till cykling och livet i största allmänhet skulle förbättras, om folk tog med sig en reservslang i väskan.

Tillbaka
Topp