Hjälp med Miyata retroracer [Renoveringstråd]

Purchaser

Aktiv medlem
Hej!

Har kom mitt över en retro racer och skulle vilja fixa iordning den. I dagsläget funkar den men är lite smårisig här och var och den har stått orörd ett bra tag.

Jag är helt okunnig på cyklar så vill se detta även som ett läroex och lära mig meka lite vilket jag inte kan för fem öre.

Hur ska man börja ett projekt som detta och vilka delar bör man generellt se över?

Bilagor

• 20180513_184408.jpg
    20180513_184408.jpg
    388.1 KB · Besök: 305
  • 20180513_184358.jpg
    20180513_184358.jpg
    342.2 KB · Besök: 359
Senast ändrad:
Några bra hållpunkter.

Är ram och gaffel raka och oskadade?
Går sadelstolpen att få ur?
Går styrstammen att höja och sänka?
Är drivlinan slut? Kolla särskilt på frikransen som är lite svår att få tag på.
Är hjulen ok och vad är det för däckdimension? Kolla om ekrar har ärgat fast och om fälgarnas bromsytor är slutkörda.
Hur är vevpartiet? Funktion som glapp, märkliga namn och ovanliga gängor i ramen.

Snygg! Klart värd och lägga tid & energi på!

Om det var min hade jag börjat med att skruva isär den totalt. Och rostskyddsbehandla ramen invändigt med tex linolja (finns på biltema) Därefter putsa upp alla komponenter och smörja och fetta in berörda delar. Jag hade försökt behålla så mkt originaldelar som möjligt.

Alternativt: Införskaffa en modern växelgrupp till den. Gammalt och nytt blandat är ju oxå snyggt om det görs med stil.

Tack för era tips!

Låter som vettiga grejer att göra även om jag inte riktigt har grepp på hur allt ska göras/innebär men tänker att youtube kanske kan vara en källa till information.

Kanske är tydligt men rör sig alltså om en Miyata seven twelve cykel. Fälgar är Wobler gta gentlemen 700 och däck verkar vara typ Hutchinson 700x20 fram och 700x23 av okänt märke bak. Look arc pedalert har jag med listat ut. Bromsar och växel verkar är shimano Rx100 rakt över.

Tanken att plocka ned och få bort så mycket ärgning som möjligt har ju slagit mig som vettig.

Vad gäller sadel kan jag tyvärr inte justera den trots försök med 5-56 idag men sitter som berget. Styrstamen har jag inte testat än men misstänker att samma problem kan dyka upp där :)

Trevlig cykel! Jag har också en Miyata (fast en One ten, lite enklare modell) som jag renoverade för ett par år sedan. Nu när jag har vant mig vid den så är den en av mina absoluta favoriter. Här är lite skrivet om den om du vill läsa:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2725547/2725547

Din ser ju ut att vara ett betydligt bättre utgångsobjekt än min, men på en så gammal cykel så skulle jag, oavsett om du tänker plocka ned eller köra en rullande renovering, se över alla lager, hjullager, vevlager och styrlager. Ta isär, gör rent och fetta in på nytt. Om man börjar cykla på den och fettet har torkat eller helt försvunnit så kan de snabbt slitas ut annars och ge mera jobb och kostnader. Annars har du ju fått fina tips redan här ovan!

Mvh Ulf S.

Det där är min gamla som jag donerade för den goda saken och ett fika för några år sedan. Kassetten var ny då liksom kedjan och den växlade som en klocka när jag lämnade den ifrån mig. Hoppas du kan få till något bra av den och att den hamnat i ett gott hem.

us930 sa:
Trevlig cykel! Jag har också en Miyata (fast en One ten, lite enklare modell) som jag renoverade för ett par år sedan. Nu när jag har vant mig vid den så är den en av mina absoluta favoriter. Här är lite skrivet om den om du vill läsa:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2725547/2725547

Din ser ju ut att vara ett betydligt bättre utgångsobjekt än min, men på en så gammal cykel så skulle jag, oavsett om du tänker plocka ned eller köra en rullande renovering, se över alla lager, hjullager, vevlager och styrlager. Ta isär, gör rent och fetta in på nytt. Om man börjar cykla på den och fettet har torkat eller helt försvunnit så kan de snabbt slitas ut annars och ge mera jobb och kostnader. Annars har du ju fått fina tips redan här ovan!

Mvh Ulf S.
Kul tack för länken, ska jag absolut kolla in! jag har inte bestämt mig riktigt än för hur renoveringen ska gå till men huvudspåret är nog nu att jag ska köra lite med den några rundor och få lite känsla för den, sedan ska jag nog försöka plocka ned den helt om jag bara lyckas frigöra lite plats :)

Att se över alla lager är nog ingen dum idé alls och jag sitter nu på nätet och letar efter "how-to" filmer för alla olika steg :)

mcperand sa:
Det där är min gamla som jag donerade för den goda saken och ett fika för några år sedan. Kassetten var ny då liksom kedjan och den växlade som en klocka när jag lämnade den ifrån mig. Hoppas du kan få till något bra av den och att den hamnat i ett gott hem.
Jaha se där, kul! Vet du ungefär när detta var och imponerande att känna igen den :)

En annan sak jag funderar över är däcken, som nämnts ovan är det 20 fram och 23 bak är detta något man bör fortsätta köra eller hur ligger det till nu för tiden. tycker det i vissa fall verkar svårt att hitta 20 däck!?

Tips på verktyg som kan behövas tas också tacksamt emot :) vissa saker kommer jag nog troligen lämna bort så som tex injustering av växlar m.m men kommer ta av-rengöra och montera det mesta själv så länge jag lyckas. Vevlagret har jag förstått kan vara lite knixigt, stämmer det?

Jag skulle rekommendera att läsa lite på www.cykelhobby.com. Där finns mycket matnyttigt om äldre racercyklar.

Justering av växlar är inte alls svårt och som du var inne på så finns bra guider på Youtube.

Gällande däcken så behöver du alls inte fortsätta med 20 mm. Numera rekommenderar de flesta lite bredare däck, 25mm eller mer, om de får plats i ramen.

Lycka till!

Det var strax över två år sedan som en Happyit fick ärva den. Mina dekaler från åren runt sjön misstar jag mig inte på :-) Då satt det samma däck fram och bak, och det har nog alltid varit menat att det ska sitta samma dimensioner på dem båda.

Vevlagret är en baggis med en haknyckel av rätt storlek. Finns på Biltema för en billig peng. I lagret sitter lagerkulorna ursprungligen i en krona som håller dem på plats, men den har en tendens att ge upp när milen staplas på varandra, så att kulorna ligger lösa i lagret så se upp när du öppnar. Sedan är det bara att kolla att alla kulor är runda, att det inte är för spårigt i lagerbanorna (det finns nya att köpa hos BRA lbs), fetta in rejält och skruva ihop igen.

boson sa:
Jag skulle rekommendera att läsa lite på www.cykelhobby.com. Där finns mycket matnyttigt om äldre racercyklar.

Justering av växlar är inte alls svårt och som du var inne på så finns bra guider på Youtube.

Gällande däcken så behöver du alls inte fortsätta med 20 mm. Numera rekommenderar de flesta lite bredare däck, 25mm eller mer, om de får plats i ramen.

Lycka till!
Tack för lyckönskningen, den lär behövas haha...det mesta avancerade jag någonsin gjort gällande mek är nog att byta olja på någon bil i ungdomen :)

Ska absolut kolla in den sidan och vad gäller däck ska jag nog då satsa på något lite större. 23 funkar ju bevisligen så kanske testar det eller hör med någon butik om de tror 25 kan fungera, gissar att den blir mer "bekväm" då?

mcperand sa:
Det var strax över två år sedan som en Happyit fick ärva den. Mina dekaler från åren runt sjön misstar jag mig inte på :-) Då satt det samma däck fram och bak, och det har nog alltid varit menat att det ska sitta samma dimensioner på dem båda.

Vevlagret är en baggis med en haknyckel av rätt storlek. Finns på Biltema för en billig peng. I lagret sitter lagerkulorna ursprungligen i en krona som håller dem på plats, men den har en tendens att ge upp när milen staplas på varandra, så att kulorna ligger lösa i lagret så se upp när du öppnar. Sedan är det bara att kolla att alla kulor är runda, att det inte är för spårigt i lagerbanorna (det finns nya att köpa hos BRA lbs), fetta in rejält och skruva ihop igen.
Aha se där, kul som sagt!

Låter ju bra angående vevlagret även om lösa kulor låter lite spännande :) i kan ju kanske vara värt att köpa nytt beroende på vad det kostar så klart. Men får ta allt eftersom och fokusera på del för del.

Finns det någon "mall" man bör ha i bakhuvudet för hur man demonterar en cykel av detta slag?

Uppdatering! Det visade sig efter lite efterforskning inte vara min gamla hoj, utan bara en som var kusligt lik. Det var fel år på VR-lapparna på ramen. Kul att fler av dem är ute och rör på sig!

Kul, har en Miyata SevenTwelve själv med lite lagerproblem just nu, så den ska få rulla på lånade fälgar från min Miyata OneTen.

Vet du om du har kanttrådsdäck eller tubdäck?
Om det ena befintliga är så smalt som storleken 700-20c, då låter det som tubdäck, har för mig det var standard nämligen, när den var ny 1990.
Wolber GTA fälgar var det standard iaf, kanske fanns I båda sorters däck ?

Däck, där har du mycket vunnet om du satsar på s.k. "Hudfärgade" sidor, jag beställde mina kanttrådsdäck från bike-components.de, Michelin Dynamic Classic 700-25c för ca 100kr/st, har inte hunnit montera ännu dock.
Motsvarande utseende I tubdäck hittade jag på svensk hemsida för ca 250kr/st, har för mig det var Continental.

Kom ihåg lufttrycket på minst 7,0bar, annars kan du lätt få punka, så skaffa pump med mätare att ha hemma åtminstone, på färd har jag alltid svart rampump Zefal på ramen, (räcker iaf till att cykla hem även om inte 7bar går att få I med den)

Nya 700-25c är en hyffsad bra storlek om man vill ha smala hjul, annars så passar även 700-28c på Miyata.

Senast ändrad:
psmpsm sa:
Kul, har en Miyata SevenTwelve själv med lite lagerproblem just nu, så den ska få rulla på lånade fälgar från min Miyata OneTen.

Vet du om du har kanttrådsdäck eller tubdäck?
Om det ena befintliga är så smalt som storleken 700-20c, då låter det som tubdäck, har för mig det var standard nämligen, när den var ny 1990.
Wolber GTA fälgar var det standard iaf, kanske fanns I båda sorters däck ?

Däck, där har du mycket vunnet om du satsar på s.k. "Hudfärgade" sidor, jag beställde mina kanttrådsdäck från bike-components.de, Michelin Dynamic Classic 700-25c för ca 100kr/st, har inte hunnit montera ännu dock.
Motsvarande utseende I tubdäck hittade jag på svensk hemsida för ca 250kr/st, har för mig det var Continental.

Kom ihåg lufttrycket på minst 7,0bar, annars kan du lätt få punka, så skaffa pump med mätare att ha hemma åtminstone, på färd har jag alltid svart rampump Zefal på ramen, (räcker iaf till att cykla hem även om inte 7bar går att få I med den)

Nya 700-25c är en hyffsad bra storlek om man vill ha smala hjul, annars så passar även 700-28c på Miyata.
Tack för en massa info!

Ingen aning om vad det är för däck faktiskt men mycket möjligt att det är tubdäck. Får läsa på lite vad som skiljer dem åt så kanske jag kan lura ut det :)

Tanken är ju att byta ut dem mot nya vad det lider. Tanken är att inte gå över 25 tror jag då jag gillar looken med lite smalare däck. Får se exakt vad det blir men bra att veta att 25 är möjligt.

Kör du org växlar osv på din eller har du uppdaterat något. Jag kommer nog behöva byta styrstam till en något längre tror jag. Den som sitter på nu står det typ sakata på eller dyl.

Någon som av dessa bilder kan utläsa huruvida delarna är i vettigt skick eller mer eller mindre slut, att de är ruskigt slitigt vet jag och ska ta tag i det.

Vore bra att veta om man kan köra vidare eller om man måste börja leta nytt!

Bilagor

• 20180519_210759.jpg
    20180519_210759.jpg
    254.2 KB · Besök: 141
  • 20180519_210810.jpg
    20180519_210810.jpg
    166.9 KB · Besök: 175
  • 20180519_210852.jpg
    20180519_210852.jpg
    221.7 KB · Besök: 108
  • 20180519_210903.jpg
    20180519_210903.jpg
    242.8 KB · Besök: 170
mcperand sa:

Här är den som jag fick donerad till mig, den har jag kvar och använder flitigt :) Kul att se fler fina Miyator som får chans till nytt liv!
https://happyride.se/forum/read.php/1/2939911/2939970

Senast ändrad:
Det är nästan omöjligt att säga från en bild. Om den växlar som den ska finns det ingen anledning att byta delarna. Prova hur de funkar så har du ditt svar.

Förstår att det är svårt men tack för feedback. Tycker den växlar vettigt, möjligen att framväxeln verkar lite medtagen men då kansle man kan byta bara den. Men testar att skruva av och rengöra så får vi se sedan.

Jag tycker inte drivlinan ser särskilt sliten ut. Framväxeln ser ut att sitta lite högt men eftersom biopaceklingor är ovala kanske bilden är missvisande.

Äldre framklingor har heller inte den växlingshjälp (ramper och dylikt) som modernare har, därför kan framväxlingar kännas en aning tveksamma och "sega" om man jämför med nyare system.

BigC.se sa:
mcperand sa:

Här är den som jag fick donerad till mig, den har jag kvar och använder flitigt :) Kul att se fler fina Miyator som får chans till nytt liv!
https://happyride.se/forum/read.php/1/2939911/2939970
Så fin den blev! Det värmer verkligen ett gammalt cykelhjärta. Jag och TS redde ut via dekalerna att det var frågan om ett nytt exemplar som stod inför räddning, men du kan hålla med om att de var rätt lika med alla VR-dekalerna...

Olof E sa:
Jag tycker inte drivlinan ser särskilt sliten ut. Framväxeln ser ut att sitta lite högt men eftersom biopaceklingor är ovala kanske bilden är missvisande.
Ok tack! möjligt att den kanske sitter lite högt, har försökt pilla lite på den för att justera den men den ville inte ändra sig något, kanske ska testa att sänka den lite och se om den kommer i bättre läge då.
TBy sa:
Äldre framklingor har heller inte den växlingshjälp (ramper och dylikt) som modernare har, därför kan framväxlingar kännas en aning tveksamma och "sega" om man jämför med nyare system.
aha ok, intressant att veta!
Hur bör man ställa sig till kedjan, ska man byta för att få en ny fräsch och minska risken för brott eller ska man hellre köra med nuvarande till den ger upp och då byta?

Har hört att kedjebyte ibland kan förstöra mer än det hjälper iom inslitning av övriga delar osv...

Som flera andra har föreslagit, gör rent allt och smörj upp och justera, det visar sig sedan om något är så slitet att det behöver bytas, det är precis som du skriver att om man byter kedjan så följer det ofta ett kassett/frikransbyte med det, och kanske också nya klingor, men om du har tur så har de befintliga detaljerna många mil kvar innan ett byte behövs, att en kedja går av på en landsvägscykel p.g.a. rent slitage är ändå relativt ovanligt.
Angående framväxeln så går det säkert att få stil på den också, om den inte skulle vara krökt eller liknande, och till och med då så kan man ofta rikta tillbaka den.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Som flera andra har föreslagit, gör rent allt och smörj upp och justera, det visar sig sedan om något är så slitet att det behöver bytas, det är precis som du skriver att om man byter kedjan så följer det ofta ett kassett/frikransbyte med det, och kanske också nya klingor, men om du har tur så har de befintliga detaljerna många mil kvar innan ett byte behövs, att en kedja går av på en landsvägscykel p.g.a. rent slitage är ändå relativt ovanligt.
Angående framväxeln så går det säkert att få stil på den också, om den inte skulle vara krökt eller liknande, och till och med då så kan man ofta rikta tillbaka den.

Mvh Ulf S.
Tack för tipsen. Har du möjligen tips på hur man bäst rengör en ingrodd hoj som denna, letar myrket men inte hittat några givna metoder. Läst om oxalsyra och ultraljudstvätt bla men sistnämnda känns overkill att köpa i nuläget.

Fråga: din senaste bild, hacket i kedjestaget nära yttersta delen av minsta-nästminsta drevet, ska det är ut så?

art001 sa:
Fråga: din senaste bild, hacket i kedjestaget nära yttersta delen av minsta-nästminsta drevet, ska det är ut så?
Hmm som den totalt aningslöse nybörjare jag är så begriper jag inte vart du menar, förefaller ju därmed som högst sannolikt att jag inte heller är kapabel att svara på frågan och gärna tar emot hjälpande bidrag :)

Tycker bara det ser ut som övergången från rör till dropout. I så fall precis som det ska vara.

Purchaser sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.
Tack för tipsen. Har du möjligen tips på hur man bäst rengör en ingrodd hoj som denna, letar myrket men inte hittat några givna metoder. Läst om oxalsyra och ultraljudstvätt bla men sistnämnda känns overkill att köpa i nuläget.

Köp en flaska lacknafta, en 5-56 och en bromsrengöring, och sedan ett paket borstar och en rulle rejält torkpapper, billiga tandborstar brukar finnas på ÖoB, sen är det bara att börja gnugga! På grövre oxidering kan du först använda stålull och sedan polera med Autosol.

Mvh Ulf S.

Grymt tack för all input och tips!

vad gäller en eventuell skada så är det alltså ramen som avses, jag ska kolla upp det ikväll, men jag tror att det bara är en naturlig övergång tillsammans med färgslitning men ska givetvis kolla upp det ordentligt, tack för granskningen!

Blir till att skaffa sig lite rengöringsprylar och börja nöta sedan. Har lite intresse av bilvård så lackrengöring och polermedel finns det gott om sedan :)

us930 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Fungerar inte diskmedel längre?
Sist jag diskade så funkade det ganska bra.... ; )
Till cyklar och väl ingrodda detaljer däremot så är min erfarenhet att nämnda medel funkar bättre.

Mvh Ulf S.
Är det lacknafta bad som gäller för vevparti osv och 5-56 för att få loss prylarna främst? Stålull och 5-56 har jag ju liggande så inga konstigheter :)

hur är det med ytrost på tex bromsar och ekrar tips på hur man bäst får bort sånt, om det går vill säga?

Jo, lacknafta tycker jag är som avfettning fast bättre. Jag brukar tvätta lager och sådant i lacknafta med några droppar universalolja, det funkar bra, kan även användas att pensla på skitiga växlar och drev.
Även 5-56 kan ju användas för rengöring men har också en lätt rostlösande effekt vilket kan vara bra just på sådant som bromsar och ekrar.
Grön Scotchbrite svamp är också effektiv men man får ju använda den med förstånd så man inte repar sönder något. Autosol putsar ju också bort ytrost om det är måttligt.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Jo, lacknafta tycker jag är som avfettning fast bättre. Jag brukar tvätta lager och sådant i lacknafta med några droppar universalolja, det funkar bra, kan även användas att pensla på skitiga växlar och drev.
Även 5-56 kan ju användas för rengöring men har också en lätt rostlösande effekt vilket kan vara bra just på sådant som bromsar och ekrar.
Grön Scotchbrite svamp är också effektiv men man får ju använda den med förstånd så man inte repar sönder något. Autosol putsar ju också bort ytrost om det är måttligt.

Mvh Ulf S.
Grymt tack!

Jag har en likadan hoj som jag köpte för 10 år sedan. Använder den bara i fint väder på sommaren. Skön, komfortabel gång på sämre asfaltsvägar. Jag bytte Bio Pace vevarna mot ett modernare Tiagra vevparti och HT II vevlager. Bytte då även sadeln, däcken, sadelstolpen, styrlindan, kedja och kassett (7-delad 11-28). I vintras bytte jag även ut ramväxlarna mot ett par begagnade RX handtag med integrerade växelreglage. Superskön hoj som bl.a. använts för ett 201 km pass och ett motionslopp över 100 km med 38 km i snitt. Den väger nog knappt 11 kg har jag för mig.

Bilagor

• IMG_0657.JPG
    IMG_0657.JPG
    581.8 KB · Besök: 305
RockyRider sa:
Jag har en likadan hoj som jag köpte för 10 år sedan. Använder den bara i fint väder på sommaren. Skön, komfortabel gång på sämre asfaltsvägar. Jag bytte Bio Pace vevarna mot ett modernare Tiagra vevparti och HT II vevlager. Bytte då även sadeln, däcken, sadelstolpen, styrlindan, kedja och kassett (7-delad 11-28). I vintras bytte jag även ut ramväxlarna mot ett par begagnade RX handtag med integrerade växelreglage. Superskön hoj som bl.a. använts för ett 201 km pass och ett motionslopp över 100 km med 38 km i snitt. Den väger nog knappt 11 kg har jag för mig.
Målbild!!
Den ser riktigt fin ut och precis som jag "fantiserar" om att min ska se ut framöver :)

Purchaser skrev: "Målbild!!
Den ser riktigt fin ut och precis som jag "fantiserar" om att min ska se ut framöver :) "

Tack! Var inte rädd för att byta ut delar, finns billiga, modernare, komponenter att ersätta med som ändå har viss retrokänsla. De där Pio pace vevarna var ju felkonstruerade och är tvärtemot dagens ovala drev. Pio pace gav mest motstånd när man hade minst kraft och många, däribland jag, fick ont i knäna av dem. Tunga vevar och vevlager var det dessutom... Jag höll i det längsta ut mot att gå från ramväxlarna men till slut gav jag upp och ersatte dem mot integrerade brom/växelreglage. Jag fann ett par begagnade hos en cykelhandlare. Lycka till med renoveringen!

RockyRider sa:

Snygg! ...och kul att den används!

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp