Hjälp med ramstorlek Radon Skeen 29 2015, tack :)

Carl

Aktiv medlem
Efter omsorgsfull mätning och utforskning av sizingverktyget på Bike-Discoints hemsida landar jag på ramstorlek 19" men cykeln finns bara i 18" eller 20". :(

Nu är frågan vad jag ska välja? Finns erfarenheter om nya Radon Skeen är kort eller lång i ramen tex?

Senast ändrad:
Ja, happy har väl svängt från att rekommendera "den mindre" till att man ska gå på den större och köra kort stam :)

Under förutsättning att det inte blir problem med standover förstås.

/Johan

Finns ju vissa uppenbara risker med att köra för liten ram, iaf om man inte känner sig ytterst nogräknad vad gäller sadelstolpens instick i ramen.

Har sett flera ramar som har knäckts pga detta.

Bike-Discount rekommenderar 19"-20" baserat på benlängd och 18"-19" baserat på kroppslängd. (vilket är konstigt eftersom jag trodde jag hade lång överkropp).

Radons 18" ram är 598mm och 20" ram är 622mm.

Canyon (som har ca 15mm kortare ramar) rekommenderar M, dvs överrörslängd 580mm.

Vad gör man?

Får väl bli en 20a med ev. kortad stam då. Du ska ju kunna sitta i rätt höjd utan att behöva maxa sadelstolpen :)

Det bör ju gå att räkna ut om man kollar geometrin.

Ang att större rekommenderas är att det är oftast vad som står på hemsidor, inte på happy :)

Tack för all hjälp.

Jag är lite skraj för Radons 20" eftersom den ger 622mm topprör, har aldrig haft en så lång ram. En kona 29 som jag har hemma och gillar har 600 topprör och en gammal Univega från 90-talet som är för kort har 580mm topprör.

Köpte en Canyon Torque 2005 som var lite kort, det var den sista mediumcykeln jag köpte, efter det har jag bara köpt Large och varit nöjd med det.

Jag bryr mig mer om ramens längd än höjd eftersom jag ogillar att ha för lång stam och inte vill använda den att kompensera för "fel" ramstorlek, men 622mm är långt.

Jag har en skeen i storlek 20. Låg också mellan storlekarna enligt rekommendation och valde den större.
Är 182 lång och tycker den funkar fint (fast jag är ju ingen expert på bikefit). Hade tidigare en radon team 26:a i storlek 18 som va för liten, så jag valde den större storleken denna gång.

Ok, tänkte om jag skulle fråga om man kunde komma och provsitta din skapelse, men kanske inte då. :)

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, happy har väl svängt från att rekommendera
> "den mindre" till att man ska gå på den större
> och köra kort stam :)

Tänk att det skall gå mode t.o.m. i sånt... :-P

Hej! Väcker den här gamla tråden till liv igen.
Är ni nöjda med era Skeen 29? :)

Den verkar bra som grusstigshoj men hur är den om man även vill köra lite mer tekniska stigar i sthlm?

Senast ändrad:
I vår stad finns det minst tre stycken Skeen 29 om jag räknat rätt. Alla är nöjda. Jag är 187 med innerben ca 9å ochbjag har provsuttit en L och rullat lite. Helt original med allt. Troligen 90 mm styrstam? Spontant kändes den liten, på gränsen till för liten. Min Anthem 29 i L borde vara ungefär samma mått men känns större på något sätt.

Men som sagt: prisvärd är den definitivt.

Trackattack sa:
Lite som jag misstänkte då: jag ligger på gränsen för att egentligen ha en XL.
Vilken sorts terräng cyklade du i då?

Tror jag rullade lite på grusväg. Men möjligt den kunde ha funkat för mig med setbackstolpe o längre styrstam.

Fick svar från butiken nu och de rekommenderade large. En xl med kortare styrstam trodde han inte på.

Någon som har en hemma och kan ge ett betyg på geometrin och länkaget? :)

Tillbaka
Topp