Hjälp med scott scale 26"

Astraboy

Aktiv medlem
Nybörjare som jag är så har jag många frågor och har kanske inte hittat vad jag ska ha för cykel egentligen.
Jag har en 26" Scott Sclae och gillar att den är lätt och rapp uppför, men känner att nerför och över lite stökigare terräng så får jag hänga väldigt långt bak för att inte stå över styret. Jag antar att det beror på att det är en XC cykel med brantare styrrörsvinkel och "bara" 100mm gaffel?
I övrigt så tycker jag cykeln är grymt skön. Jag har iofs inget att jämföra med.
Min fråga är om det är en bra idé (möjligt?) att sätta på en framgaffel med större slaglängd för att klara rötter och stök bättre och kanske få någon grads flackare vinkel?
Är jag helt fel ute nu, eller kan jag på något sätt få den till en AM-hardtail light? :)
Eller ska jag sälja och satsa på en annan typ av cykel från början och isf vad?

Mycket frågor, men jag är verkligen tacksam för svar, it's a jungle out there!

Du kan pressa en HT ganska hårt om du vill. Som jag skriver i min signatur, ta ur luft ur däcken. Sen får man hänga lite bakom sadeln. Men jag skulle vilja påstå att det är lutningen på nedfarten som bestämmer hur mycket man behöver hänga bakom sadeln. Är det inte tokbrant så ska du inte behöva hänga bakom utan se till att vara lätt på styret istället. Så länge du inte slår igenom och har hyfsat spårval så ser jag inga hinder med att köra HT.

Nackdelen är att det sliter. Man blir fruktansvärt trött efter en stund. Så vill du ha en bekvämare tur så är det helt klart FS som gäller med åtminstone 69 grader styrvinkel, helst lägre. Självklart beror det helt på din körning.

Dom senaste dagarna har det på jobbet debatterats hårt angående stökig terräng. Vissa tycker att de upptrampade stigarna på Aim Challenge var för tekniskt svåra och andra ansåg dom för lätta. Så antingen tränar du mer, eller så är det så förbenat stökigt för din HT att en FS vore på sin plats :)

Jag röstar för en FS helt utan vetskap vad som är "stökigt" för dig.

/G

PS Kör själv på en Scott. Du kan alltid prova att byta till ett bredare styre typ 700mm+ plus kortare styrstam. Det gjorde ganska mycket i skogen tyckte jag.

Jag bytte till kortare styrstam från 85mm till 45mm + Riserstyre i Kolfiber
på min Scale 26" , blev en mycket kvickare o roligare hoj då + att jag fick en lite mer upprätt
körställning som känns bättre för ryggen

Jag är way ahead of you :) Har bytt till 650mm riserstyre och ska byta styrstammen som är 110mm(!!) till kortare, tänkte ta 90mm. Tycker ni att jag kan ta ännu kortare?
Det är mest styyrvinkeln som känns för brant. Jag kör runt Göteborg, änggården, delsjön och helst inte på grus och gångstigarna alls.
Byta gaffel är inget att rekommendera eller?

Vad har du för gaffel? 650mm är inte brett. Tror du kommer uppleva det som lite kort med en 90mm stam. Men prova!

Själv har jag en 80mm 6grader stam som är vinklad nedåt och 710mm styre. Jag bytte nyligen gaffel också men har inte riktigt hunnit prova den. Dock samma slaglängd.

/G

Jag har en Foxgaffel 32 F100RL. Jag kapade styret från 680 till cirka 650mm för att jag upplevde att det var något för brett, men du menar att det kan bli för nervös styrning om jag kortar styrstammen?

Gaffel är inte precis så billigt att byta, mer än 120mm tror jag inte att jag hade satt på. Kortare skulle antagligen göra den stabilare. Hur lång är du och vilken storlek är cykeln?

Som det skrevs ovan så gör fetare däck även de en enorm skillnad, kanske till och med mer än gaffelbyte, hans dampf (trailstar) eller mk 2.4 (black chili) bör passa. Båda bör passa fint. Om du nu inte redan testat andra då ;P.

Senast ändrad:
På 90-talet var det 71 grader, 135mm styrstam och helstelt som gällde! Det vibrerade bort vekheten ur genpolen. Ge dig själv en örfil, knip käft och fortsätt köra scale! Mycket nöje.

Jag har ökat från 100mm till 120mm på min scale. Kan inte påstå att jag känner nån jätteskillnad. Fortfarande OTB på samma ställen... Kanske värt att prova om man har en gaffel som är lätt att ändra. Ramen verkar i alla fall hålla för mina 68kg och 30cm drops.

icic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ökat från 100mm till 120mm på min
> scale. Kan inte påstå att jag känner nån
> jätteskillnad. Fortfarande OTB på samma
> ställen... Kanske värt att prova om man har en
> gaffel som är lätt att ändra. Ramen verkar i
> alla fall hålla för mina 68kg och 30cm drops.

Det där funkar väl på recon och reba gafflarna men inte den gaffeln ts har?

OTB är en träningssak, öva på att lyfta framhjulet över hindren i stället för att gaffeln komprimeras helt och man flyger över styret.
Lär dig läsa färdvägen håll farten uppe lyft framhjulet, så är det inget problem längre.

Tack för svaren. Jag var ute idag igen och jag lär mig ju fortfarande varje gång jag är ute. Gick skitbra i Änggården på allt utom de värsta stenpartierna i högre fart. Inga vurpor, men vi tog det ganska lugnt.
Jag är 181/77-78kg och ramen är en medium.
Känns inte som att det är värt att prova några jätedrops :)
Jag kör med MK 2.2 fram och bak, men skulle nog välja 2,4 om jag hade vetat mer när jag köpte dom.

Jonas! Jag var med och körde lite på tidigt 90-tal. Jag hade en GT Pantera med stel gaffel, men den blev tyvärr snodd och där tog min MTB-karriär slut. Fram tills nu då ;)

Tomas m skrev:
> OTB är en träningssak, öva på att lyfta
> framhjulet över hindren i stället för att
> gaffeln komprimeras helt och man flyger över
> styret.
> Lär dig läsa färdvägen håll farten uppe lyft
> framhjulet, så är det inget problem längre.

Det var en bra sammanfattning av vad jag försökte få fram där uppe :) Jag har verkligen svårt att tänka mig att TS måste byta något för att klara de hinder han ställs inför.

Jag fick problem med mitt styre när jag kortade ner stammen. Det blev väldigt sportigt. Du kanske känner någon som har en 80mm stam som du kan få testa? Försök låna ett styre samtidigt och testa med den kortare stammen. Till min 120mm stam funkade 620mm styre fin fint. Till 80mm stam så är ett rakt 710mm styre perfekt, till mig.

Vad gäller däck så räcker nog 2,2 också. Prova att utmana trycket till att ta ur luft under den psykiska smärtgränsen. Som sagt, bara du inte slår igenom.

Har du tagit bort distanserna under stammen? Vilken scale är det?

/G

Nä just det, jag har en RS reba och inte en fox. Jag menade att om man har en sån gaffel, typ reba alltså, kan det vara värt att prova. Med facit i hand skulle jag dock inte köpa en ny gaffel för detta ändamål.

Ska träna på OTB :). Tack för bra tips!

Det är en scott scale 40 från 2009. Jag kör med strax under 2 bar iaf på bakhjulet.
Distanserna är kvar, vad skulle det göra att sänka styret?

Astraboy skrev:
> Det är en scott scale 40 från 2009. Jag kör med
> strax under 2 bar iaf på bakhjulet.
> Distanserna är kvar, vad skulle det göra att
> sänka styret?

Ju längre ner styret är desto mindre behöver kroppen arbeta för att rycka upp framhjulet. Är styret lägre så får armarna arbeta mer och de är bra mycket kvickare och flexigare än hela överkroppen. Jag har bara upplevt fördelar med att sänka styret i skogen. Jag vände stammen upp och ner också.

Men det är jag. Det behöver ju inte bli bättre för dig. Men det kan vara värt aty prova då det är gratis. Och gratis är ju alltid gott :)

/G

Tillbaka
Topp