Hjälp med singlespeed-projekt

Hej! Jag är i princip helt grön på omfattande cykelrenoveringar. Har trots detta åtagit mig projektet att bygga om min gamla Crescent-herrcykel - kul att lära sig mer och kul att göra den fin!
Den har länge varit en rätt skrotig pjäs med fotbroms. Jag har en ambition att göra om den till singlespeed eller ev fixed gear (har noll erfarenhet av den typen av cykling dock), helst utan fotbroms. Den ska användas för stadscykling, mest på asfalt. Har plockat av allt förutom vevarmsset och vevlager (Fauber) vilka funkar dugligt.
Är övertygad om att forumets samlade kompetens kan hjälpa mig besvara ett par frågor:

Installera handbroms/handbromsar?
Den primära planen är att sätta på nytt flip flop-hjul bak och då främst använda sidan med frinav. Om denna plan sätts i verket behöver jag installera handbromsar (V-broms), något jag har rätt dålig koll på. Cykeln har inga påsvestade hakar för kabel. Hur vanligt är det att bara ha en handbroms på bakhjulet, och ingen fram?
Alternativet är att bara installera en frambroms. Har pratat med flera som tycker att detta funkar bra. Som van fotbromsare känns det dock livsfarligt att tvärbromsa då jag får en känsla av att man lätt flyger över styret.

Alltså:
Hur knepigt/meckigt projekt är det egentligen att installera handbroms på bakhjulet från scratch? Är det rimligt att göra för en amatörmässig cykelmekare?
Hur tänker ni kring att bara installera och använda en frambroms? Är det ett mer rimligt och prisvärt projekt? Hur säker är egentligen en sån cykel?

Bifogar en halvtaskig bild på framgaffeln.
Hoppas jag gjort mig någorlunda begriplig och att ni orkar ta er tid att ge lite tips. Uppskattar allt! Lägesuppdateringar och fler frågor dyker nog upp längs projektet!
Allt gott /Ivar

Bilagor

• image1 (1).JPG
    image1 (1).JPG
    441 KB · Besök: 123
Några kompletterande frågor. Har du ett hål i staget mellan de diagonala rören som går från sadelröret ned till bakre dropoutsen? Har du horisontella dropouts bak, har fästhål för extern bakväxel? Har du inte horisontala dropouts (vilket jag iofs tror) kan du behöva fästa en kedjespännare i växelfästet. Det blir svårt med V-broms eller cantilever för du saknar fästen och pinnar till det. Du behöver caliperbromsar att sätta i hålen fram och ev bak. Bromsarna behöver nå ned och gå att justera mot fälgkanten. Vad är det för däck på nu? Om du har 622/700c och ditt nuvarande bakhjul är fotbromsat utan intern växel så kan jag eventuellt vara intresserad av det.

Senast ändrad:
Några kompletterande frågor. Har du ett hål i staget mellan de diagonala rören som går från sadelröret ned till bakre dropoutsen? Har du horisontella dropouts bak, har fästhål för extern bakväxel? Har du inte horisontala dropouts (vilket jag iofs tror) kan du behöva fästa en kedjespännare i växelfästet. Det blir svårt med V-broms eller cantilever för du saknar fästen och pinnar till det. Du behöver caliperbromsar att sätta i hålen fram och ev bak. Bromsarna behöver nå ned och gå att justera mot fälgkanten. Vad är det för däck på nu? Om du har 622/700c och ditt nuvarande bakhjul är fotbromsat utan intern växel så kan jag eventuellt vara intresserad av det.

Tack för svar! Bifogar fler bilder.
Ja, staget mellan de diagonala rören ner till dropoutsen har flera hål, se bild. Där har stänkskärm och pakehållare suttit tidigare, men menar du att detta funkar för fästning av broms?
Dropouts är horisontala, bifogar bild även på detta.
Caliperbroms funkar alltså till framhjulet åtminstone? Hur svårt är det för en nybörjare att installera?

Jag har ett 622/700c-hjul med fotbroms och utan växel, men navet är väldigt rostigt och funkar inte särskilt bra alls. Frikransen lossar ibland och gör att bromsen då inte tar förrän man trampat bakåt ett par varv. Förmodligen skrotmaterial.

Bilagor

• image1 (1) kopia.JPG
    image1 (1) kopia.JPG
    718 KB · Besök: 103
  • image2.JPG
    image2.JPG
    483.2 KB · Besök: 100
  • image3 (1).JPG
    image3 (1).JPG
    369 KB · Besök: 108
Det är lätt att montera en broms fram om grejerna är kompatibla med gaffel och fälg. Bra med horisontella dropouts. Förutom de saker du redan funderat över så är även kedjelinje intressant. Tänk igenom först och börja investera sen.

De kan nog funka men det är svårt att lova. Axeln måste räcka igenom framgaffeln, bak får det inte vara för lång axel/pinnbult. Bromsklossarna måste nå till fälgsidan och fälgarna måste vara avsedda för fälgbroms. Du behöver reglage och vajrar också samt stopp för hölje bak. Kedjelinjen är från centrum vevparti till klinga och centrum bakaxel till drev.

Om man har en äldre hederlig enväxlare med fotbroms ser jag ingen vits med att göra om den till något slags singlespeed à la velodromhybrid. Jag skulle hellre lägga krut på att renovera det som är original (om det går) och med fotbroms spara man in en vajer.

Om man har en äldre hederlig enväxlare med fotbroms ser jag ingen vits med att göra om den till något slags singlespeed à la velodromhybrid. Jag skulle hellre lägga krut på att renovera det som är original (om det går) och med fotbroms spara man in en vajer.
Jag säger inte emot. TS måste ha en tydlig bild av vad som skall göras, vad det får kosta och hur det skall utföras. Såna här projekt är knappast prisvärda. Snarare en lärande process utan abnorma insatser och investeringar.

Hej, jag kapar den här tråden lite och hoppas att det är okej!

Jag har en cykel hemma som blev av med bakhjulet för några år sedan och som bara stått sen dess, det är en vanlig typ 26 eller 28 växlad nishiki hybrid. Jag gillar ramens utseende och eftersom att bakhjulet ändå är borta så tänkte jag att det är ett perfekt tillfälle att göra en singlespeed av den:) Mitt problem är att ramen har vertikala drop outs, och jag vill inte ha en kedjespännare. Så jag funderar på om man kan göra horisontella drop outs på något sätt.

Hej, jag kapar den här tråden lite och hoppas att det är okej!

Jag har en cykel hemma som blev av med bakhjulet för några år sedan och som bara stått sen dess, det är en vanlig typ 26 eller 28 växlad nishiki hybrid. Jag gillar ramens utseende och eftersom att bakhjulet ändå är borta så tänkte jag att det är ett perfekt tillfälle att göra en singlespeed av den:) Mitt problem är att ramen har vertikala drop outs, och jag vill inte ha en kedjespännare. Så jag funderar på om man kan göra horisontella drop outs på något sätt.
Svårt med den optimerade vertikala konstruktionen och troligen alu. Varför inte kedjespännare? Det hanterar ju nästan alla problem du kan råka ut för

Tillbaka
Topp