Hjälp med storlek XC FS

sterud

Aktiv medlem
Hjälp med storlek XC FS
Hej allsmäktiga forum.

Jag tittar på en ny cykel att trampa grus och stig med och eventuellt något långlopp när konditionen har återhämtat sig något.
Roses nya Thrill Hill lockar men jag har svårt att välja storlek. Rose tycker via mail att Medium är rätt för mig men jämför jag geon med tex Spec Epic Comp, där en L är min melodi, så blir jag lite konfys.

Snälla, upplys mig!
Jag är 180 med 84-85 i grenen. 90+ kilo och krum...

Large: https://www.rosebikes.se/geometry/228901703.svg?88146282
Medium: https://www.rosebikes.se/geometry/228901702.svg?88146282

Tack på förhand, Stefan

Senast ändrad:
Hjälp med storlek XC FS
hur många sidor kan det bli?

Bilagor

• 10CCFEF7-2E6E-4508-B89D-77A6B109F373.gif
    10CCFEF7-2E6E-4508-B89D-77A6B109F373.gif
    489.1 KB · Besök: 121
Hjälp med storlek XC FS
Nå, för att vara en helt ny modell nu när den äntligen fick 29" så är det lite förvånansvärt att den fick en geometri som redan är så försiktig / åldersstigen.

Men för grus och stig med nåt enstaka långlopp fungerar den utmärkt. Jag hade valt en L.

Hade själv en av gamla modellen som jag var väldigt nöjd med.

Hjälp med storlek XC FS
Raggamuffin sa:
Nå, för att vara en helt ny modell nu när den äntligen fick 29" så är det lite förvånansvärt att den fick en geometri som redan är så försiktig / åldersstigen.

Vad är det som gör den åldersstigen? Iom att jag är okunnig själv så måste jag fråga...

//Stefan

Hjälp med storlek XC FS
sterud sa:
Raggamuffin sa:

Vad är det som gör den åldersstigen? Iom att jag är okunnig själv så måste jag fråga...

//Stefan

Det som ändrats de senare åren på mtb-scenen är främst gaffelvinkel, sadelvinkel/längd och reach.

Jag var faktiskt lite orättvis, när den kom spanade jag förväntansfullt in den och blev besviken. Men det är mest småsaker, 1 grad för brant HA enligt vad jag önskade, kedjestagen är rätt långa, men den är inte så kort (reach) som jag mindes. Men det gör att den inte är vassare i geometrin än min några år gamla cykel. För svenska långlopp är den som sagt utmärkt till.

Hjälp med storlek XC FS
Tror tyvärr det uteblir. Cyklarna som är i frågan är ju snudd på identiska och då är det bara M el L kvar av frågan och det har ju raggamuffin redan svarat på.

Tillbaka
Topp