Hjälp med storleksångest från HT till FS

N_sandstrom

Aktiv medlem
Efter ett par år på en HT börjar det bli dags att köra heldämpat.
Siktar på att gå från 27.5" 140mm HT till 29" 150/150 (och givetvis behålla HT'n).

Då jag känner att min nuvarande XL är på gränsen till liten så trodde jag att storleksvalet skulle bli enkelt, men nu råkar det vara så att modellen jag spanar på inte bara är "mail order only", den råkar även ha störst storlekar i världen, eller iallafall inte långt ifrån.

Jag är inte ens en extremt lång åkare, ligger på ca 191cm. Kanske lite kort överkropp med långa ben och armar.
Det gör att jag är i gränslandet mellan L och XL på storlektabeller, även på min gamla.

Relevanta mått på dom bägge ser ut som följande.
Screenshotfrom2019-02-0316-06-16.png

HT'n har statiska mått, så antar att reachen i praktiken blir kring 48 vid sag.
Kör den även med en 60mm stam med abnorm rise, den kommande är designad för 40..

Jag får alltså välja på en stor ökning i reach, eller en liten minskning i Top Tube.
Top Tube känns lagom på nuvarande, men jag vet inte om en sådan upplevs annorlunda av en brantare sadelvinkel.
Stack är lite låg, även med min höga styrstam. Låser jag gaffeln känns den mer lagom.
Reach känns det som jag gärna kan ha lite längre på. Har testat att köra med en 110mm stam, det funkar, men det är svårt att få en vettig uppfattning om hur när man är så långt över framhjulet.

Jag har kört heldämpad cykel i totalt kanske 300 meter, så jag har inte den blekaste om hur man ska tänka när det kommer till storlekar.
Blir även lite skrämd av tanken på en hjulbas på nästan 130 cm, men det är väl så det ska vara numera :p

Finns det några smarta knep för att komma till insikt, eller ska jag lägga ner hela projektet, knata in på närmsta LBS och köpa mig en lagom tråkig Scott/Trek istället?

du kommer antagligen vilja ha din åkposition något längre bak på en fs. eller åtminstone möjlighet till det.

om ändamålet är mer teknisk terräng vill säga.

Risken är ju att du köper något, som sen visar sig inte bli som du hoppats på. För några år sedan hade jag köpt det största jag hade kunnat hitta. Nu vet jag inte.
Jag är 194cm och har en Commencal Meta Trail 27,5 i storlek XL, med 490mm Reach. Men nu känns det som att nästa hoj blir kortare för mer lekfullhet. Men det är ju beroende på vad man är ute efter.
Du kanske skulle köpa något lite billigare(tex commencal eller YT, eller något beggat), så att du får känna på hur FS är, och sedan slå till på något fint när du vet lite mer exakt vad du vill ha?

solgule sa:
Kan du inte försöka hyra en Spark 29" eller liknande FS med lite längre reach och kedjestag? Team Sportia hyr ut på en del ställen, fast sällan större än L med 460 mm reach och 438 mm stag. Eller låna en.
Det blir svårare att bunnyhoppa på långa FS, så risk att du blir besviken om du köper utan att testa.
Reach blir väl längre när enbart gaffeln komprimeras? Det händer så klart mindre ofta på en FS som körs med rätt teknik, så en FS kan vara lite längre.

Scott Spark? Rätt långt ifrån den typen av cyklar jag siktar på, och den må vara lång för att vara en XC-FS, men XL är ju i storlek med min nuvarande :p

Gaffeln på en HT är ju alltid komprimerad så fort man är på cykeln. Lite grovhugget trigonometiskt labbande i Excel antyder att reach åkar med ~32mm om fronten sjunker med 25mm, vilket den lär göra med 140mm och 25% sag.

Startgas sa:
Risken är ju att du köper något, som sen visar sig inte bli som du hoppats på. För några år sedan hade jag köpt det största jag hade kunnat hitta. Nu vet jag inte.
Jag är 194cm och har en Commencal Meta Trail 27,5 i storlek XL, med 490mm Reach. Men nu känns det som att nästa hoj blir kortare för mer lekfullhet. Men det är ju beroende på vad man är ute efter.
Du kanske skulle köpa något lite billigare(tex commencal eller YT, eller något beggat), så att du får känna på hur FS är, och sedan slå till på något fint när du vet lite mer exakt vad du vill ha?

Förstår lite hur du tänker. Det var lättare att (internet)cykla som lång förr, när alternativen knappt fanns.
Det var lättare att få upp bakhjulet på min förra korta cykel också. Men det är å andra sidan allt som är lätt med den. Att hålla det uppe (fast jag knappt kan varken wheelies eller manuals) är lättare på den nya längre.

Kikar redan i dom prisklasserna. Hade antagligen valt nya Jeffsyn direkt om även alu-ramarna fått nya geon.
Fast då hade jag velat mellan XL och XXL istället :p

Jag köpte precis en ny cykel och gick också från HT till FS. Jag låg precis emellan två storlekar, S och M, och valde tillslut M vilket jag är vääääldigt tacksam för. Tror att jag hade ångrat mig om jag gått på den lilla storleken så mitt tips är gå på den större storleken av dom två.

Tillbaka
Topp