Hjälp med styre/styrstam

Herrbert

Medlem
Hjälp med styre/styrstam
Har en Specialized Rockhopper som jag får lite ont i handleder och rygg längre pass. Är nybörjare(4mån in) så kanske inte så konstigt.
Men när jag jämför med sonens Trek (mindre cykel iofs), känns sittpositionen klart bättre och det är lättare att hoppa mm.

Frågor
1) är det något uppenbart fel på min sittposition på min Spezialised (se bild)?
2) är det bara att fixa nytt styreoch/el styrstam och ändra?

Mvh
E699D08B-CED7-4326-A478-2CEF6B054E21.jpeg

Hjälp med styre/styrstam
Går alltid att testa kortare stam och/eller mer rise på styret.
Annars är det väl ofta mer attack och starkare bål som gäller.

Hjälp med styre/styrstam
12 grader bakåtsvep och 50 mm rise på styret gjorde livet lättare för mig, men allt hänger ihop med ramens mått med mera, så det kan ju vara nått annat som funkar för dig.
Känner du att du har för mycket vikt på armarna så pröva att flytta bak sadeln en bit. Det är ju enkelt. (y)?

Frid!

Hjälp med styre/styrstam
Det är väldigt kort på Treken medans Speschen ser väldigt bra ut. Jag hade börjat med att testa vinkla om styret och som ovan nämnt dra bak sadeln lite. 4 månader är inte så lång tid att vänja in handleder eller rumpa.

Hjälp med styre/styrstam
Löper gaffeln lätt? Tänker på om den servats hyfsat nyligen. Du har inte någon lockout på?
Tryck i framdäcket?

Grepp som är tunna/hårda kan bidra.
Vinkeln på styret är för vissa absolut kritisk. Testa att rotera lite lite framåt eller bakåt.
Prova lite kortare styrstam.
Sitter du på sadeln så det känns som om du glider fram kan detta belasta handleder.
Ryggen tror jag handlar om ovana men jag kan ha fel. Även handlederna till viss del men det förutsätter att allt är någorlunda inställt och väl fungerande.

Hjälp med styre/styrstam
Många bra tips. Testa dock inte alla samtidigt.

Med det sagt har jag haft samma problematik med min gamla cykel. Jag kom fram till att kortare stam och högre rise gjorde underverk mot smärta i både händer och rygg.

Hjälp med styre/styrstam
Tycker det är svårt att säga mycket mer utifrån bilderna. Eftersom du nästan "står" snarare än har fotat när du sitter i en naturlig trampposition.
Treken är i alla fall klart alldeles för liten :)
Speshen ser väl spontant helt okej ut men tittar man på hur dina höfter / pelvis ser ut att vara roterade verkar det inte som att du sitter i en naturlig position på sittbenen utan hänger framåt på styret vilket gör det svårt att ge bättre feedback. Så klart minskar trycket på handleder med mer cykelvana när bål mm. blivit starkare men man ska heller inte bara finna sig. Prova att ta några bilder lite längre ifrån i en naturlig trampposition sittandes både med vänster fot längst ned och halvvägs runt tramptaget så vi får en bättre uppfattning om hur du sitter.
Gärna också en bild rakt från sidan på cykeln för att se sadelvinkel och droppet mellan styre och sadel.

Tillbaka
Topp