Hjälp med Tallboy spec

Aldrx

Medlem
Hjälp med Tallboy spec
Tänkte att jag skulle uppgradera från min Specialized Enduro från 2004 till en SC Tallboy. Har precis flyttat utomlands och här är priserna klart bättre än hemma i Sverige så nu är det dags.

Jag måste dock berätta för butiken hur jag vill att de ska bygga den och jag har aldrig gjort något liknande förut så jag tänkte se om man kan få lite input från detta eminenta forum.

Jag har läst och googlat på nätet och har kommit fram till att jag vill ha en set up som är mera trail än XC. Och därmed så har jag kommit fram till följande:

* Santa Cruz Tallboy, medium, black
* Shimano XT 2012
* Front der, 10 SPD
* Rear der, 10 SPD
* Shifters
* Crankset 24/32/42, 10 SPD
* Casette 11-36
* Brakes w 160 mm Ice Tech rotors
* SPD pedals - Shimano PD-M530 Trail
* Bars - Easton Monkey Bar EA 70 Riser
* Stem - Easton EA 70 (length to be decided)
* Headset- Canecreek 40
* Seat post - Thomson Elite
* Wheels -Mavic TN 719 disc rims laced to DT 350 15 mm front hub and DT 350 rea hub w/ DT 15/15 gauge spokes, brass nipples
* Tires - Maxis Crossmark 2.1
* Fork - 120 mm Fox
* Saddle - Fizik Gobi XM Wingflex 2011

Är detta tokigt eller ..? All input tas tacksamt emot.

Hjälp med Tallboy spec
Du verkar vilja blanda mellan xc och trail. Då hade jag gått på denna setup:

Sram x0 grupp och bromsar, 2 delat 39-27 och 11-36.
RS Sid 29er
DT 240 nav, notubes Arch, sapim ekrar
Skodda med maxxis ikon alt schwalbe rocket ron
Styre hade jag absolut inte tagit ett raiser då du kommer extremt högt. Kör på ett 640mm brett med så liten sweep som möjligt ex 3t Xida eller liknande styre.

Prismässigt är skillnaden försumbar. Prestandamässigt är skillnaden enorm.

Senast ändrad:
Hjälp med Tallboy spec
Vilket skönt dilemma. SRAM eller shimano är en smaksak. Körde jag budget skulle jag välja Deore före X5 men XT/XTR eller X9/X0? Tja, smaksak. Har inte SC vettiga "paket" som blir prisvärda? Då kan du sen byta de delar du inte gillar? Näe, glöm det förresten. Det är kul att plocka ihop grejerna själv. Satsa på styrstam runt 50-70 mm och styre minst 680 för roligare cykling ;).
Lycka till!

Hjälp med Tallboy spec
+1 på StinkySupreme, vill du ha en stighoj och inte rejs-xc tycker jag att 680mm styre är SMALASTE du kan ha.
Jag hade kört på 50mm styrstam och 740 eller 760 flatbar, personligen gillar jag Element Nickel Wide med det finns mycket att välja på.

RocketRon känns också lite väl svetto, satsa på ordentliga däck, det är skojigare. Fälgar hade jag gått på Stans Arch eller Flow, för breddens skull. Då får däcken en trevligare form och kränger inte lika mycket. 2-delat fram antingen 22/32 eller 24/36 kan nog var a lagom, utväxlingarna blir ju tyngre pga de stora hjulen.

Hjälp med Tallboy spec
Åh, denna tråd hade jag missat, trevligt dilemma iaf! Lita på din egen instinkt, jag tycker du verkar ha rätt bra koll ändå så kör nya XT där trailversionen är tvådelad fram. Hjultipset från rekrej verkar vettigt.

Blir det en ram i kolfiber eller aluminium? På Santa Cruz site kan du få lite tips om hur deras färdiga buildkits ser ut:

http://www.santacruzmtb.com/tallboy_carbon/#kits.php
http://www.santacruzmtb.com/tallboy/#kits.php

När du väl fått din premiumhoj MÅSTE du fotografera och recensera i denna tråd!

Hjälp med Tallboy spec
Bor i Hong Kong och här verkar priserna vara "amerikanska". Har fått ett pris på ovan spec som motsvarar USD 4,200. Frågat två gånger om detta pris verkligen stämmer och fått svar att det gör det. Ska till butiken imorgon för att betala deposition på beställningen och får väl då se om priset verkligen stämmer. Rapport kommer under morgondagen.

Hjälp med Tallboy spec
Vad är det som avgör att du går på FS 29er och inte FS 26er? Om man väger fördelarna mot nackdelarna de två hojtyperna emellan. Vilken typ av åkning är det du vill få ut?

Har läst massa grymt om Tallboy, det verkar vara det bästa FS 29er man kan få på jordklotet just nu.

Som du kanske förstår så sitter jag själv "on the fence", kan inte riktigt bestämma om 29er verkligen är "the shit" eller om man ska va konservativ o gå på en old school 26er.

Hjälp med Tallboy spec
Verkar som om 50% tycker att 29er är toppen och 50% som är, om inte negativa, så i alla fall mycket skeptiska. Personligen så är jag ganska förtjust i det som är nytt så när det nu är dags att köpa ny cykel så går jag på det "nya". Dumt kanske men va ... När jag dessutom har tänkt efter hur jag cyklar oc var så tror jag att det kan funka med en 29er. Förutom detta och de lysande recensionerna av just Tallboy i allmänhet så har jag fastnat för att så många skriver att Tallboy kan användas till annant än racig XC cykel. Med 120 mm gaffel och lite andra grejer på så ska den även funka som en bra trail cykel oxå.

(Lång tråd i ämnet som jag started i ett MTB forum här i Hong Kong - http://www.hkmba.org/index.php?option=com_kunena&Itemid=53&func=view&catid=8&id=1871)

Hjälp med Tallboy spec
En Tallboy är beställd sedan ca 4 veckor från min lokala LBS här i HK. De ringde förra veckan och sa att den nu inte var långt bort, men att jag var tvungen att välja ngn av de nya färgerna för 2012 - ljusblå eller mattsvart med logo i illrött. Hoppas att jag får den inom en vecka eller så. Lägger upp bilder så fort jag får den.

Hjälp med Tallboy spec
Kan man muta nån för att få hem en sån till "USA-pris" + dricks?
Tallboy Carbon RXC för $3900 på SC:s hemsida finns i 2011års modell på sportax.fi för €4290, nätt skillnad mellan 26k SEK och 39k SEK.
För en vanlig dödlig vore Alu RXC ok att börja med och uppgradera komponenter efterhand men det är nästan ännu större skillnad där, $3000 blir till £3200 på sc.co.uk, 20.5k blir istället 34k.

Summasumarum: man blir ledsen i ögat när man ser massa fina hojar på mtbr-forat och sen kollar vad de skulle kosta här hemma. Ska bli kul och se bilder och recension från nån som har en!

Hjälp med Tallboy spec
Jag gillar oxå Yeti, Santa Cruz, Ibis etc. Det är exotiska cyklar här i Svedala. Men jag tröstar mig med att min Commencal förmodligen är lika Hot Stuff "over there" (well, inte just min, men märket Commencal i sig). Gräset är alltid grönare på andra sidan!

Om man nu skiter i det o fortfarande vill ha en sån hoj så är det bara att åka över pölen på semester o plocka på sig en o se till att checka in tidigt på hemresan så den får plats bland specialbagaget :)

Hjälp med Tallboy spec
Eller skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man muta nån för att få hem en sån till
> "USA-pris" + dricks?
> Tallboy Carbon RXC för $3900 på SC:s hemsida
> finns i 2011års modell på sportax.fi för
> €4290, nätt skillnad mellan 26k SEK och 39k
> SEK.
> För en vanlig dödlig vore Alu RXC ok att börja
> med och uppgradera komponenter efterhand men det
> är nästan ännu större skillnad där, $3000
> blir till £3200 på sc.co.uk, 20.5k blir
> istället 34k.
>
34K är vad jag får betala i dagens kronvärde för en Tallboy Carbon med SPX kitet. Vet inte vad den skulle kosta i Sverige/Europa men antagligen bra mycket mera.

Hjälp med Tallboy spec
Aldrx skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man muta nån för att få hem en sån till
> > "USA-pris" + dricks?
> > Tallboy Carbon RXC för $3900 på SC:s hemsida
> > finns i 2011års modell på sportax.fi för
> > €4290, nätt skillnad mellan 26k SEK och 39k
> > SEK.
> > För en vanlig dödlig vore Alu RXC ok att
> börja
> > med och uppgradera komponenter efterhand men
> det
> > är nästan ännu större skillnad där, $3000
> > blir till £3200 på sc.co.uk, 20.5k blir
> > istället 34k.
> >
> 34K är vad jag får betala i dagens kronvärde
> för en Tallboy Carbon med SPX kitet. Vet inte vad
> den skulle kosta i Sverige/Europa men antagligen
> bra mycket mera.

£4,599 enligt prislistan på http://www.santacruzbikes.co.uk/pricing/sc2012_RRP.pdf så 48800 i svenska pengar. Sportax.fi (har inte länkar till andra handlare på jobbet) har 2011:an för 4890 euro så ~45k. Aja man kan inte få allt här i livet, Epic Comp 29 eller Anthem X29 kanske slantarna räcker till.

Hjälp med Tallboy spec
Har nu äntligen fått min Tallboy. Tog 3 månader men efter efter premiärturen idag så kan jag bara säga att det var värt det.

Hade beställt en 2012 med XT spec i matt svart/röd SC text. Tyvärr så sålde butikspersonalen den innan jag han dit. Nu blev det en svart matt med 2011ans färgsättning men med 2012ans spec.

Nöjd!

Bilagor

• 2011-11-27 -- 10-14-38.jpg
    2011-11-27 -- 10-14-38.jpg
    86.3 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp