Hjälp med tubeless

Beorn83

Medlem
Hjälp med tubeless
Har några frågor angående tubeless.

Har kört med Zipp 303S, tubeless- däck från Specialized och vätska i däcken förra säsongen. Det sitter på en racer.

Hur är bäst att göra inför den här säsongen?

Ska man bara fylla på med mer vätska eller ska man ta av däcken, göra rent, byta tejp och sen lägga i ny vätska?

Hjälp med tubeless
Det bästa är att torka ur bara. Och fylla på nytt.
Tejpen fungerar förmodligen en säsong till.

Du menar att det är bättre att "torka" ur" jämfört med att göra rejält rent och verkligen ta bort det mesta av den gamla guckan?

Jag tycker att det här är lite förvirrande, olika experter tycker olika, kanske inte ens går att finna ett "rätt svar", sunt förnuft får råda.
  • Vissa struntar helt i att lägga om TL däck och fyller på vätska tills däcken är slut
  • En del torkar kanske rent snabbt vid omläggning (borde gå att göra under minuten/däck)
  • medan andra gnuggar bort den gamla guckan noggrant (tar avsevärt längre tid)
Sedan har vi frågan om och i så fall hur ofta men bör lägga om TL däck, långt ifrån en exakt vetenskap också. ?

Senast ändrad:
Hjälp med tubeless
det är bra att få ut den vattniga återstoden av förra årets tätmjölk. i vilken mån man tar bort mer eller mindre av klegget på innerväggarna beror som jag ser det hur mycket viktnoja man har.

tejp har jag aldrig bytt.

Senast ändrad:
Hjälp med tubeless
det är bra att få ut den vattniga återstoden av förra årets tätmjölk. i vilken mån man tar bort mer eller mindre av klegget på innerväggarna beror som jag ser det hur mycket viktnoja man ha.

+1

Och lat som jag är använder jag en sån här manick för att kolla tätningsvätskans tillstånd
1E1907CD-76E9-47BA-BFD3-64A90DF7608D.jpeg
Ser det bra ut trycker jag guckan tillbaka där den hör hemma, kompletterar kanske med lite nytt. Är det bara vatten tömmer jag med samma spruta o fyller på nytt.
Avtorkning annars bara vid däckbyte.
Slanglöst är förvånansvärt okomplicerat.

Hjälp med tubeless
det är bra att få ut den vattniga återstoden av förra årets tätmjölk. i vilken mån man tar bort mer eller mindre av klegget på innerväggarna beror som jag ser det hur mycket viktnoja man ha.

För att få ut "återstoden av förra årets tätmjölk" räcker det i och för sig med att enbart öppna upp lite och torka ur, man behöver ju inte ens ta av hela däcken i så fall? (man bör då också helt slippa eventuell problematik med att få däcket att sätta sig fint igen).

@Pfaff Hmmm, ska se om jag kan hitta en sådan spruta på nätet, verkar praktiskt.

Hjälp med tubeless
För att få ut "återstoden av förra årets tätmjölk" räcker det i och för sig med att enbart öppna upp lite och torka ur, man behöver ju inte ens ta av hela däcken i så fall? (man bör då också helt slippa eventuell problematik med att få däcket att sätta sig fint igen).

@Pfaff Hmmm, ska se om jag kan hitta en sådan spruta på nätet, verkar praktiskt.

-det finns flera fabrikat. Giganten funkar för mig.

Hjälp med tubeless
ska man bara fylla på no matter what är en spruta finfin.

men åtminstone årligen kan det vara en poäng att öppna och titta, för att få ut lite stansbollar och så. tycker detta är smidigt, tar ett par minuter. återpoppning av ett redan poppat däck går närmast av sig själv, kan klaras med handpump om man lärt sig hur.

vilket också är ett bra trick i vanskligt läge ute på tur.

Hjälp med tubeless
Jag är nöjd med TL och fortsätter men två erfarenheter hittills:

Man kan med lite otur stöta på däck fälgkombinationer som är riktigt tuffa när man ska få däcket att sätta sig. Första gången hittills jag fick problem var helt nyligen med mina Schwalbe Pro One 28 mm TL däck på mina Prime RR-50 V3 hjul. Det var inget problem alls när däcken var nya men nu när jag fick för mig att lägga om dem så fick jag ge upp helt enkelt, det fick bli tryckluft i cykelbutik. (Provade dock aldrig ny eller ett extra lager tejp eller tex att sätta däcken med slang först, jag var lat.)

Visst är skyddet mot punkteringar väldigt bra och man känner sig tryggare men det stoppar inte allt. Enligt mitt intryck/begränsad erfarenhet är även TL känsligt mot den typen av punkteringar då det som orsakat punkteringen fortfarande sitter kvar i däcket (åtminstone om det som sitter fast i däcket rör sig under belastning/cykling).

Senast ändrad:
Hjälp med tubeless
Hur mycket av den gamla geggan behöver man ta bort? Sliter som ett djur men det sitter ordentligt fast. Är det ”good enough” som på bilderna? Behöver man vara noggrannare längs med kanten så det sluter tätt?

Bilagor

• IMG_9372.jpeg
    IMG_9372.jpeg
    884.2 KB · Besök: 128
Hjälp med tubeless
Sätt i en slang, smörj kanterna med diskmedelslösning och pumpa upp till däckets maxtryck eller en aning mer . Låt stå och det är en god chans att det poppar. Låt stå ett tag, och ta bort slang o montera. Kolla att ev. fälgtejp är hel o sitter rakt först.
Tror att jag tömmer det och sätter i en slang faktiskt. Synd på vätskan bara.

Hjälp med tubeless
Sätt i en slang, smörj kanterna med diskmedelslösning och pumpa upp till däckets maxtryck eller en aning mer . Låt stå och det är en god chans att det poppar. Låt stå ett tag, och ta bort slang o montera. Kolla att ev. fälgtejp är hel o sitter rakt först.
Jag har iofs en trasig slang hemma. Men i sådana fall tar jag ut Tubeless-ventilen, sätter i slangen och punpar upp max. Sedan tar ut slangen, och sätter i ny ventil och pumpar upp och håller tummarna? ?

Hjälp med tubeless
Jag har iofs en trasig slang hemma. Men i sådana fall tar jag ut Tubeless-ventilen, sätter i slangen och punpar upp max. Sedan tar ut slangen, och sätter i ny ventil och pumpar upp och håller tummarna? ?
Om du har moderna däck o fälgar där däckkanten tätar hyfsat mot fälgbotten även i ouppblåst tillstånd bör det inte vara något problem. Annars kan det behövas en liftstöt från en pump med tryckkammare eller annan kammare som en moddad petflaska ellet liknande. Kan även funka öå bensinstation med luftflaska eller slang med högt tryck. Finns många tips på Youtube.
t.ex.

Hjälp med tubeless
Om du har moderna däck o fälgar där däckkanten tätar hyfsat mot fälgbotten även i ouppblåst tillstånd bör det inte vara något problem. Annars kan det behövas en liftstöt från en pump med tryckkammare eller annan kammare som en moddad petflaska ellet liknande. Kan även funka öå bensinstation med luftflaska eller slang med högt tryck. Finns många tips å Youtube.
t.ex

Hjälp med tubeless
Om du har moderna däck o fälgar där däckkanten tätar hyfsat mot fälgbotten även i ouppblåst tillstånd bör det inte vara något problem. Annars kan det behövas en liftstöt från en pump med tryckkammare eller annan kammare som en moddad petflaska ellet liknande. Kan även funka öå bensinstation med luftflaska eller slang med högt tryck. Finns många tips å Youtube.
t.ex
Säger den som inte har råkat ut för riktigt strul, ibland fungerar det helt enkelt inte.
Jag har tre olika cyklar + en numer stulen som går slanglöst. Trots min erfarenheten gick det inte när jag skulle byta däck på finracerns finhjulen (de gamla däcken var utslitna) och det fungerade inte trots alla knep. Jag har Schwalbe pro one TLE (samma som de gamla som bevisligen har fungerat) men trots alla knep inklusive mycket såpvatten, försöka att peta däckkanten tillrätta och pump med tryckkammare så är det inte ens nära att poppa mot fälgen. Nu har jag stoppat i slang och kommer köra med det några vändor och sedan göra ett nytt försök med slanglöst.

Hjälp med tubeless
I
Säger den som inte har råkat ut för riktigt strul, ibland fungerar det helt enkelt inte.
Jag har tre olika cyklar + en numer stulen som går slanglöst. Trots min erfarenheten gick det inte när jag skulle byta däck på finracerns finhjulen (de gamla däcken var utslitna) och det fungerade inte trots alla knep. Jag har Schwalbe pro one TLE (samma som de gamla som bevisligen har fungerat) men trots alla knep inklusive mycket såpvatten, försöka att peta däckkanten tillrätta och pump med tryckkammare så är det inte ens nära att poppa mot fälgen. Nu har jag stoppat i slang och kommer köra med det några vändor och sedan göra ett nytt försök med slanglöst.
Om du inte får ut däckkanten med slang har du problem. Ta det försiktigt. Om man pumpar upp över maxtryck,smäller det för djäkligt när däcket far av o kanttråden blir uttöjd.
Eftersom jag började väldigt tidigt med grejer importerade från Stan har jag nog haft de flesta som finns. Nu förtiden har det mest varit problem med tejp o särskilt ventiler som läckt. Konisk ventiltätning funkar bäst för mig.

Hjälp med tubeless
I
Om du inte får ut däckkanten med slang har du problem. Ta det försiktigt. Om man pumpar upp över maxtryck,smäller det för djäkligt när däcket far av o kanttråden blir uttöjd.
Eftersom jag började väldigt tidigt med grejer importerade från Stan har jag nog haft de flesta som finns. Nu förtiden har det mest varit problem med tejp o särskilt ventiler som läckt. Konisk ventiltätning funkar bäst för mig.
Med slang var det INGA problem.

Hjälp med tubeless
t.ex
Jag har en tank. Gav upp till slut och kommer köpa en vanlig innerslang tills vidare. Vet inte om jag placerade kanttråden tillräckligt nära fälgkanten. Men däcken är ju också ohyggligt svåra att på av och på däcket. Bröt 4 sådana plastverktyg. ?

Däcket var Pirelli Cinturrano Velo 32 mm på en GRX RX570.

Känns som jag kollat på alla videos. Dock inte denna.

Hjälp med tubeless
Jag skaffade nya hjul och däck som jag kör tubeless. Fick många tips från hjulbyggaren om hur jag skulle göra men det behövdes inte. Satte på däcket utan slang och vätska, pumpade med golvpump utan ventil tills det poppade. Öppnade lite vid ventilen och hällde i guckan, pumpade igen tills det satt sig igen. Satte i ventilen och pumpade igen. Snurrade hjulet. Lät stå till dagen efter. Snurrade mer och pumpade. Efter det har det hållt trycket otroligt bra.

Hjälp med tubeless
Hoppar in här. Mitt bakhjul strular. Problemet börjar med att det läcker runt ventilen eller vid någon av ekrarna precis bredvid. Har nu testat alla tre olika gummitutor som följde med muck-off ventilerna och tejpat om hjulet men det läcker ändå på precis samma sätt.

Tejpen verkar tät i övrigt. Och jag gjorde ett litet runt hål som jag sedan tryckt ventilen igenom. Har nu en konisk gummitätning på.

Det märkligaste är att det verkar läcka mer vid intilliggande ekerhål ju mer jag drar åt muttern till ventilen.

Vad ska jag hitta på härnäst? Någon som känner igen sig?

Hjälp med tubeless
Jag har en tank. Gav upp till slut och kommer köpa en vanlig innerslang tills vidare. Vet inte om jag placerade kanttråden tillräckligt nära fälgkanten. Men däcken är ju också ohyggligt svåra att på av och på däcket. Bröt 4 sådana plastverktyg. ?

Däcket var Pirelli Cinturrano Velo 32 mm på en GRX RX570.

Känns som jag kollat på alla videos. Dock inte denna.
Jag testade igen men på mina graveldäck. Köpte Fillmore-ventiler. Gick hur lätt som helst. Snåla inte på ventilerna.

Hjälp med tubeless
Hoppar in här. Mitt bakhjul strular. Problemet börjar med att det läcker runt ventilen eller vid någon av ekrarna precis bredvid. Har nu testat alla tre olika gummitutor som följde med muck-off ventilerna och tejpat om hjulet men det läcker ändå på precis samma sätt.

Tejpen verkar tät i övrigt. Och jag gjorde ett litet runt hål som jag sedan tryckt ventilen igenom. Har nu en konisk gummitätning på.

Det märkligaste är att det verkar läcka mer vid intilliggande ekerhål ju mer jag drar åt muttern till ventilen.

Jag tolkar det som att du precis bytt tejp? Eller inte haft tubeless tidigare?
Tejpningen är kritisk för att det inte skall läcka. Jag brukar alltid testa utan vätska och normalt så håller däcket trycket även utan vätska men det skulle naturligtvis inte funka med en skada på däcket i skogen. Anledningen till att jag testar utan är att jag inte vill få in vätska i fälgen som sedan stelnar och näst intill omöjlig att få bort.
Sedan finns det så klart kombinationer av däck och fälg där det läcker i kanten mellan däck och fälg men det borde du kunna se med lite vatten och diskmedel.

Var tvungen att tejpa om mitt bakdäck för några veckor sedan efter att en eker gått av och behövde bytas. Innan satt det ett tätningsband från samma tillverkare som fälgen vilket följde innerprofilen perfekt och det var aldrig problem. Köpte Schwalbetejp och drog runt den ett varv. Såg helt tätt ut och det fanns inga bubblor eller ställen där det med ögat gick att hitta möjliga läckor. Tyvärr gick luften ur däcket på några timmar. Andra gången så valde jag att trycka ner tejpen i profilen vilket kanske inte såg så snyggt ut men det blev helt tätt mot alla nipplar. Efter det höll däcket tryck i en vecka (väntade inte längre, ville så klart ut och cykla ?).

För att göra hål för ventilen använder jag en lödkolv med en spets, med den kan jag få ett helt runt hål som inte är större än ventilen och utan risk att tejpen spricker.

Jag tror att det är din tejp som läcker, att det sedan kommer ut just vid ventilen eller nipplarna vid ventilen beror på att det är enklaste vägen ut och relativt nära läckan.

Hjälp med tubeless

Har också råkat ut för det några gånger, i samtliga fall var det tejpen som sprack lite när jag tryckte igenom ventilen. Gör numer som Tobias och värmer en syl för att göra hålet. Har även hört om nån som sätter en bit eltejp på tubelesstejpen just vid hålet för ventilen innan han sticker för att undvika sprickor.

Hjälp med tubeless
Läcker det vid ekrarna är tejpningen inte tät. Behöver inte vara vid ventilhålet, kan vara var som helst.
Om fälgen rengjorts ordentligt invändigt innan tejpning och tejpen är sträckt utan veck och bubblor är det osannolikt att luften letar sig in i fälgen på annat ställe än vid ventilhålet.

Hjälp med tubeless
Har också råkat ut för det några gånger, i samtliga fall var det tejpen som sprack lite när jag tryckte igenom ventilen. Gör numer som Tobias och värmer en syl för att göra hålet. Har även hört om nån som sätter en bit eltejp på tubelesstejpen just vid hålet för ventilen innan han sticker för att undvika sprickor.
Kunde inte se någon spricka. Har testat att tejpa över dubbelt ifall att. Stuckit hål med en varm syl. Men det verkar inte hjälpa. Tejpade om fälgen och fick exakt samma problem.

Verkar tätt i övrigt då det slutar läcka om jag drar lite i ventilen. Och då tänker jag - aha jag drar åt ventilen lite. Men icke, då börjar det läcka vid ena ekerhålet vid sidan istället... mkt märkligt.

Nu verkar jag dock äntligen ha fått det tätt genom att hitta ett mellanläge där inget läcker men det känns ju lite bräckligt. Körde i lite extra sås och hoppas kunna dra åt ventilen en aning om några dagar.

Hjälp med tubeless
Jag tolkar det som att du precis bytt tejp? Eller inte haft tubeless tidigare?
Tejpningen är kritisk för att det inte skall läcka. Jag brukar alltid testa utan vätska och normalt så håller däcket trycket även utan vätska men det skulle naturligtvis inte funka med en skada på däcket i skogen. Anledningen till att jag testar utan är att jag inte vill få in vätska i fälgen som sedan stelnar och näst intill omöjlig att få bort.
Sedan finns det så klart kombinationer av däck och fälg där det läcker i kanten mellan däck och fälg men det borde du kunna se med lite vatten och diskmedel.

Var tvungen att tejpa om mitt bakdäck för några veckor sedan efter att en eker gått av och behövde bytas. Innan satt det ett tätningsband från samma tillverkare som fälgen vilket följde innerprofilen perfekt och det var aldrig problem. Köpte Schwalbetejp och drog runt den ett varv. Såg helt tätt ut och det fanns inga bubblor eller ställen där det med ögat gick att hitta möjliga läckor. Tyvärr gick luften ur däcket på några timmar. Andra gången så valde jag att trycka ner tejpen i profilen vilket kanske inte såg så snyggt ut men det blev helt tätt mot alla nipplar. Efter det höll däcket tryck i en vecka (väntade inte längre, ville så klart ut och cykla ?).

För att göra hål för ventilen använder jag en lödkolv med en spets, med den kan jag få ett helt runt hål som inte är större än ventilen och utan risk att tejpen spricker.

Jag tror att det är din tejp som läcker, att det sedan kommer ut just vid ventilen eller nipplarna vid ventilen beror på att det är enklaste vägen ut och relativt nära läckan.
Har varit tubeless tidigare men började läcka. Tänkte först att det måste vara tejpen men det verkar inte läcka någon annanstans och jag kan få det att sluta bubbla vid ekerhålet genom att dra lite i ventilen. Efter att ha provat alla gummitutor, dubbel tejp, och sticka hål med en varm syl så tejpade jag om. Fick dock exakt samma problem.

Har dock precis hittat ett fint mellanläge, som jag skrev här ovanför, när jag drar åt då det inte läcker. Men det känns bräckligt...

Hjälp med tubeless
Har dock precis hittat ett fint mellanläge
Det jag har gjort fel är att tejpen inte gått ner i profilen. När man drar åt ventilen, och tejpen inte går ner i profilen, så deformeras tejpen vid ventilen. Antingen spricker tejpen eller så släpper den från kanterna och orsakar läckage.

1695275580906.png

Bilden är inte helt rättvis då det sitter ett tätningsband men den visar också hur det går ner i profilen. Första gången jag tejpade om så tryckte jag inte ner tejpen utan den satt bara mot de yttre kanterna, snyggt och tätt tills ventilen kom på plats.
Efter det har jag varit mycket mer noga med att sträcka tejpen och trycka ner den i mitten och upp mot kanterna. Den är tillräckligt elastisk för att klara det. Det blir kanske inte lika rakt och snyggt men helt tätt och du kan dra åt ventilen utan problem.

Hjälp med tubeless
Det jag har gjort fel är att tejpen inte gått ner i profilen. När man drar åt ventilen, och tejpen inte går ner i profilen, så deformeras tejpen vid ventilen. Antingen spricker tejpen eller så släpper den från kanterna och orsakar läckage.

Visa bilaga 655114
Bilden är inte helt rättvis då det sitter ett tätningsband men den visar också hur det går ner i profilen. Första gången jag tejpade om så tryckte jag inte ner tejpen utan den satt bara mot de yttre kanterna, snyggt och tätt tills ventilen kom på plats.
Efter det har jag varit mycket mer noga med att sträcka tejpen och trycka ner den i mitten och upp mot kanterna. Den är tillräckligt elastisk för att klara det. Det blir kanske inte lika rakt och snyggt men helt tätt och du kan dra åt ventilen utan problem.
Den missen har jag också gjort, när det sen kommer tryck i däcket så pressas tejpen ner i profilen och "reser" sig i kanterna så att vätska pressas in under tejpen och det börjar läcka...

Hjälp med tubeless

Visa bilaga 655114
Tack! Ska öppna igen och titta om det kan vara det. Pressade ner den där med en trasa och sträckte hela vägen men kan förstås ha blivit kass ändå. Det är en bra ledtråd till vad som kan krångla!

Hjälp med tubeless
Det säkraste är att sträcka tejpen så hårt som möjligt vid monteringen, så den lägger sig mot botten av sig självt (eller iaf går ned så djupt som möjligt). Att efter att tejpen är på plats trycka ned den i botten innebär en risk att tejpen glider och reser sig uppe på hyllan vid kanterna. Det bör vara principen, men med tubeless är det dumt att vara för kategorisk eftersom varje fälg-tejp-ventil kombo är unik.

Jag har aldrig varit med om att ventilen drar loss tejpen på kanterna iaf, och jag tycker det låter som ett symtom på för mesigt tejpande. Det ska knäppa i tejp och armbågar! ;-)

Hjälp med tubeless
ska man bara fylla på no matter what är en spruta finfin.

men åtminstone årligen kan det vara en poäng att öppna och titta, för att få ut lite stansbollar och så. tycker detta är smidigt, tar ett par minuter. återpoppning av ett redan poppat däck går närmast av sig själv, kan klaras med handpump om man lärt sig hur.

vilket också är ett bra trick i vanskligt läge ute på tur.
Har du nått klockrent trick som alltid funkar även med bara liten handpump får du gärna dela med dig ! :-)

Hjälp med tubeless
När man tejpat fälgen är det bra att lägga i slang ett dygn. På så sätt trycks tejpen till och sitter bättre innan man häller i vätska.
Ja, om man har tejpat ordentligt. Om man har tejpat dåligt kan det nog både hjälpa eller stjälpa. Fast om man nu har tejpat ordentligt känns det lite onödigt med ett extra moment och ett dygns väntan.

Hjälp med tubeless
Det säkraste är att sträcka tejpen så hårt som möjligt vid monteringen, så den lägger sig mot botten av sig självt (eller iaf går ned så djupt som möjligt). Att efter att tejpen är på plats trycka ned den i botten innebär en risk att tejpen glider och reser sig uppe på hyllan vid kanterna. Det bör vara principen, men med tubeless är det dumt att vara för kategorisk eftersom varje fälg-tejp-ventil kombo är unik.

Jag har aldrig varit med om att ventilen drar loss tejpen på kanterna iaf, och jag tycker det låter som ett symtom på för mesigt tejpande. Det ska knäppa i tejp och armbågar! ;-)
Om man använder tejp från känt märke och avsett för tuebless så går det inte att misslyckas, antar att dom flesta använder happykorrekt s..ttejp?

Tillbaka
Topp