Hjälp med val av hoj önskas.

tamino

Medlem
Då var det dags för ännu en "Hjälp mig att välja cykel"-tråd! Dock min första ;)

Såhär ligger det till. Jag har varit utan ordentlig cykel sen min Cannondale blev stulen för ca fem år sedan, och nu börjar det bli dags med en ordentlig hoj!

Kommer att använda cykeln mycket i skogen längs stigar och skogsvägar! Dock även längs grusvägar, och faktiskt även i stan! Jag är medveten om att det kan vara svårt att hitta en cykel som passar mig perfekt så att säga. Har även en Crescent - "Världsmästarcykeln" som kommer att få tjäna som en transportcykel tills jag har råd att köpa en nyare variant ämnad för detta ändamål.

Jag har läst en del trådar här på happymtb, och även läst "Alla Instegshojar 2008", och är fortfarande inte nog påläst känner jag.
När jag var in till min lokala cykelaffär här om dagen så rekomenderade dom Scott Scale 50, jag har även kollat på Kona Kula på internet, men den lokala cykelaffären säljer inte längre Kona så denna kan jag inte testa.

Min smärtgräns för vad jag kan betala för cykeln ligger runt 11000 SEK, sen tillkommer det ju givetvis en del för tillbehör! =)

Jag är mest nyfiken på hur Scott Scale 50 är som cykel och hurvida den kan tänkas passa mina önskemål.

Det blev ett rätt långt inlägg ser jag, hoppas ni orkar läsa allt!

Tack på förhand // F

Jág funderar också på en Scale 50...
ingen som kan ge lite tips?
Själv är jag 180 cm lång och vill börja köra lite grusväg och skogsväg/stigar.
Har inte cyklat mtb förut men har tänkt mig cykeln som ett träningsredskap istället för att jogga, kanske något motionslopp typ Grenserittet i Strömstad.

Är det ett bra köp för mig/oss?

Har en Scale 30 som jag är grymt nöjd med, så 50-an är nog en bra nybörjarhoj! Geometrin passar mej ypperligt! Visserligen tror jag nog att man betalar en del för namnet, men är man ny i sporten kan det nog vara bra att köpa i affär för att få service och hjälp om något strular. Se till att få rätt storlek bara, jag är 177 och har en M, 17,5". Har dock 87 långa ben så sadelstolpen är ute till max! Som sagts många gånger; bättre med liten ram i skogen! Min gamla hoj är 19", var klumpig i skogen, men funkar ypperligt i stan! Så mät grenmåttet, M eller möjligtvis L passar nog om man är 180.

Har haft Scott såväl som mtb och som lvghoj och är överlag mkt nöjd. Vad gäller det tekniska brukar specarna vara helt ok för prislappen oavsett lvg el mtb, geometrin är racig så det räcker, och tittar du på de uppgivna vikterna för ram, gaffel och liknande tillhör scott, till skillnad från en del italienska och franska tillverkare, de som nästan uteslutande håller vad de lovar, ofta är ram och/el gaffel lättare än den egna uppgivna vikten vilket är ett klart plus.

Finishen är det heller inget fel på. Har idag en Scott CX Team som är mkt bra och har hållit fint under de ca två år jag kört den, samt en Scott CR1 Pro som är mkt styv och som fått mkt fina betyg i nästan alla tester den varit med i.

Alltså, Scott är ett säkert köp som jag ser det. Vilken modell du sedan väljer får din tänkta användning och budget styra...:-) Lycka till!

Tack för svaren!
Känns som det blir en Scale 50. Att köpa i en närliggande butik är självklart denna gång. Visserligen är jag tekniskt lagd och kan säkert meka själv men vill ha tid till cykling istället.
"Underhållet får inte ta längre tid än underhållningen"

Så är det med alla mina grejer, lite dyrare och lite mer underhållning.
Mvh
Luzen

Jag köpte en Scott Scale 50, har haft den i nästan en månad och är grymt nöjd! Om du har funderat på den så tycker jag att det inte är mycket att tveka om, köp direkt! ;) Var noga med storleken bara som sagt, jag är 181 cm och har en M funkar perfekt för mig iaf.

Lycka till!

// Fredric

tamino skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en Scott Scale 50, har haft den i
> nästan en månad och är grymt nöjd! Om du har
> funderat på den så tycker jag att det inte är
> mycket att tveka om, köp direkt! ;) Var noga med
> storleken bara som sagt, jag är 181 cm och har en
> M funkar perfekt för mig iaf.
>
> Lycka till!
>
> // Fredric

Intressant, nu blev jag lite osäker...
Till mig rekommenderade butiken en L.
Om man kollar på Bikebusters storleksväljare så svarar den L vid 180 cm och XL vid 181 cm.

Det låter helt riktigt,, jag kom på att jag provade XL och L och bestämde mig för L, inte L och M som jag först trodde, ursäkta för det där!
Jag har alltså en Scale storlek L inte M som jag först sa.

tamino skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter helt riktigt,, jag kom på att jag
> provade XL och L och bestämde mig för L, inte L
> och M som jag först trodde, ursäkta för det
> där!
> Jag har alltså en Scale storlek L inte M som jag
> först sa.

Tack för det!
Låter som det blir en L, borde funka bra även i skogen då.
Tack för hjälpen!
Luzen

Tillbaka
Topp