Hjälp med val av ny cykel...

erik_k

Medlem
Går i lite funderingar nu. Valet står mellan Canyon Tourque 3, Specialized SX Trail 2 och Orange Patriot 66 Fr. Det lutar mest åt den första men är ramen jämförbar med de andra två? Jag har alltid sagt att de flesta köper tåligare ram än de behöver och kanske ska jag bevisa det med en Torque. Den har även bäst spec enligt mig och framförallt bästa priset! Jag vill ha en cykel som ska kunna köra precis allt men då inte bäst på något som följd. Spännande att se vad happyjuryn har att säga.

Bilagor

• Canyon-torque.jpg
    Canyon-torque.jpg
    102.9 KB · Besök: 23
  • SX_TRAIL_BRUSHED_TI.jpg
    SX_TRAIL_BRUSHED_TI.jpg
    62.5 KB · Besök: 21
  • 06_pat_66_fr.jpg
    06_pat_66_fr.jpg
    61.1 KB · Besök: 20
det som talar mycket för canyonen om JAG skulle välja är ju att man inte betalar för de där klibborna, du betalar inte lika mycket för namnet, vilket ofta är fallet med i alla fall specialized hojjar.

Utan att kunna någonting om detta så ser Canyoncykeln ut att vara med "allround" i gemoetrin. Specializedcykeln ser ju halvt omöjligt ut att cykla på stig med *duckar*

Det sitter en manitou 3-way coildämpare på patrioten. Den är väl ok men lite under de andra 2. Det lutar mest åt torquen men det har ju varit en diskussion om att fjädringen skulle vara för linjär på den. Men de andra är för dyra för vad man får. Som tidigare nämndes, man får bara ett kändare märke för så mycket mer pengar.

Det är också värt att kolla upp och väga in väntetiderna på de olika modellerna. När du väl bestämt dig så vill du ju inte behöva vänta till augusti innan du får underverket.

I Övrigt svarar jag alternativ A:

Jo men hellre vänta ett par månader och få en bättre cykel för 10k mindre. Kan cykla på racern så länge. Det dör jag inte av.

helt rätt, panik köp ör inte alltid de bästa. måste hålla med Johan A lite, canyonen verkar vara lite mer allround, som en fin blandning av stig cykel o utförshojj.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Utan att kunna någonting om detta så ser
> Canyoncykeln ut att vara med "allround" i
> gemoetrin. Specializedcykeln ser ju halvt omöjligt
> ut att cykla på stig med *duckar*

Det är nog inte helt osant faktiskt! SXtrail'06 har en flackare och mer freerajdig geometri än SXtrail'05. SXTrail '05 går naturligtvis jävelbra att cykla på stig med. Jag hade snarare sagt att den vanliga Enduron är alternativet till Canyonen - köp den billigt på bikescene i höst! Eller varför inte en SC Nomad. Eller RM Slayer.. Eller ja - en Torque.

Hur ska man väga komponenter och ram mot varandra när man väljer cykel. Det är alltid något som man får tumma på. Denna är också aktuell men når inte ända fram till torquen. Det är en Cannondale prophet 2 mx.

Bilagor

• E6vemx2blk.jpg
    E6vemx2blk.jpg
    18.2 KB · Besök: 21
Det du också bör tänka på om dina funderinger lutar åt en SX trail är att det är en custom fox dhx 4.0 vilket innebär att du inte kan fylla på med luft(pump får inte plats)..... likadant med vanliga enduro som dessutom har en fox dhx air...

Kan vara värt att tänka på i ju med att det blir svårt att byta bak dämpare i framtiden...

/ADF

Erik: Canyon Torque verkar vara en av de mest prisvärda cyklarna på marknaden.
Dessutom är den ganska lätt. Du får top-of-the-line komponenter för ett riktigt bra pris så att säga.

Har du såld Avantin förästen? Den som var så fin..! :)

Halloj. Jag har oxå besluts ångest, så jag hænger mig på tråden.
Ær på jakt efter den bæsta "all mountain hojjen" som skall funka før liftburen åkning och så långt mot XC hållet som møjligt.
Patriot 66 ligger høgt upp på min inkøps (ønske) lista pga den justerbara geometrin.
Men inte øver Bionicon Edison som verkar vara det det ultimata i allsidighet.
Men båda har ju liksom Prophet enkel sving utan extra stabilisering, vekare æn så kann det væll inte bli. Håller det?
Foes 2:1 har ju ett extra stabiliserings lænkage. Ær det overkill eller??

Tillbaka
Topp