Hjälp med val av nya vevarmar

FRS05

Medlem
Hej

Det är så att jag köpt en ny cykel till tjejen. Nu visar sig det dock att hon sitter lite högt på denna. Samma storlek som förra cykeln men röret där sadelstoplen sitter är ca 20mm för högt. Min första tanke var att köpa en ny tunnare sadel men det visade sig inte så lätt, det blir typ en barnsadel och det är hon inte så sugen på🙂. Så då kom min tanke in på att byta vevarmarna till ett par kortare istället. Reservalternativet är att bygga om / svetsa fästet under sadeln annorlunda så den kommer lägre. Men att byta vevarmar känns betydligt lättare. Cykeln är en citycykel som används till/från jobbet.

Idag sitter där en Bosch elmotor Active line (bdu310) på den. Vevarmarna är cc 170mm. Infästningsskruven till vevarmarna är M10.

Min tanke är att sätta ett par vevarmar på ca 150mm. Vad jag förstår brukar 152mm vara det "vanligaste" måttet däromkring. Men vad ska jag ha för vevarmar? Kan ni länka till några lämpliga

Det kryllar av olika sorters vevarmar även om just i den längden jag är ute efter har ett begränsat utbud. Det jag är rädd för är att jag köper några som inte passar givetvis eftersom bilar är mer min grej.

Bilagor

• Vevparti.jpg
    Vevparti.jpg
    577.4 KB · Besök: 125

Går det inte att sänka sadeln för att sadeln sitter helt ner på ramen eller för att stolpen inte går djupare?

Det är ju två väldigt olika saker

Om du inte kan sänka sadeln tillräckligt lågt så är den nog på tok för stor.

Storleken på cykeln är samma som hon hade innan som fungerade perfekt. Ramstorleken är 49. Men vi kanske borde valt en 46/47 eller liknande. Men så blir det ibland då man vill ha det billigare på nätet utan att ha provsuttit cykeln😊. Hon är 155cm.

Sen är det så att utbudet blir betydligt sämre på mindre cyklar.

Går det inte att sänka sadeln för att sadeln sitter helt ner på ramen eller för att stolpen inte går djupare?

Det är ju två väldigt olika saker
Sorry för dålig förklaring. Stolpen går inte längre ner helt enkelt.

På förra cykeln satt ramen/röret/hålet där man sätter ner sadelstolpen 20mm lägre.

Köp en annan stolpe eller kapa befintlig. Byta vev kan iofs vara relevant men inte baserat på stolpens begränsade instick i ramen
Missuppfattning igen🙂. Sadelstolpen går så långt ner den kan.

Det är ramen där stolpen går ner som är högre än förra cykeln. Den går i princip inte att korta. För där går på ett svetsat stag bara ett par centimeter under.

Missuppfattning igen🙂. Sadelstolpen går så långt ner den kan.

Det är ramen där stolpen går ner som är högre än förra cykeln. Den går i princip inte att korta. För där går på ett svetsat stag bara ett par centimeter under.
Hur känner du att längden på stolpen påverkar hur mycket som är kvar när du stuckit ned den så långt det går?

Hur känner du att längden på stolpen påverkar hur mycket som är kvar när du stuckit ned den så långt det går?
Alltså, jag ställer cyklarna bredvid varandra. Tar sedan bort sadel/sadelstolpen på bägge. Sedan mäter jag från marken upp till toppen av ramen/hålet där sadelstolpen ska ner. Då är gamla cykeln ca 20mm lägre där. Är du med?

Alltså, jag ställer cyklarna bredvid varandra. Tar sedan bort sadel/sadelstolpen på bägge. Sedan mäter jag från marken upp till toppen av ramen/hålet där sadelstolpen ska ner. Då är gamla cykeln ca 20mm lägre där. Är du med?
Ja, jag är är 100% med. Om du sätter tillbaka grejorna. Finns det ett avstånd mellan slutet på ramen och början av sadeln? Skulle ett kortare avstånd hjälpa?

Det beror på vad det är för stolpe skulle jag säga men att byta vevar ska nog skötas av verkstad i vilket fall.
Men, herregud…
Det är en CYKEL!
Han frågar om RAMEN, SADELSTOLPEN och VEVARMARNA.
Det är väl generella frågor som rör alla cyklar, oavsett framdrivning?!
Vad grundar sig detta bottenlösa hat mot elcyklar i?
Jag kan köpa att råd som är specifika för en elcykel ska postas i elcykelavdelningen, men jösses…😒

Jahaja… Nu svarade jag helt fel person. Ber om ursäkt för det.
Men min åsikt kvarstår…

Men, herregud…
Det är en CYKEL!
Jag kan köpa att råd som är specifika för en elcykel ska postas i elcykelavdelningen, men jösses…😒

Men min åsikt kvarstår…

Jag tror han behöver hjälp med sadeln men vill han ha hjälp med vevarna så är de nog faktiskt annorlunda om jag förstått det hela rätt.

Jag tror han behöver hjälp med sadeln men vill han ha hjälp med vevarna så är de nog faktiskt annorlunda om jag förstått det hela rätt.
Ok… Ja, jag är helt grön på området så jag misstog mig säkert angående det.
Men jag tycker att det är ett genomgående tema.
Om det så frågas om gummihandtag till styret eller om åt vilket håll man ska vända kedjelåset så är det alltid någon som måste påpeka att tråden måste ligga i elcykelavdelningen.
-Här, i Sveriges trevligaste cykelforum. 😒

Men nu ska jag sluta spamma den här tråden med en massa irrelevant text.
Jag blev bara lite grinig, -men det har gått över nu. 😊

Om det så frågas om gummihandtag till styret eller om åt vilket håll man ska vända kedjelåset så är det alltid någon som måste påpeka att tråden måste ligga i elcykelavdelningen.

Jag hållet med om att det är dags att släpps det.

Vad är det med dig? En elcykel är elcykel, då ska det diskuteras i rätt del av forumet. Kan passa på att upplysa om att elcyklar titt som oftast har egna typer av vevlager, exempelvis Shimanos STePS-serie. Också vevarmarna är ibland modellspecifika.

Men fair enough, vi kan diskutera elsparkar och annat här också. Klassas som en cykel, har två hjul och ett styre.

(Fräscht att kalla det för ”bottenlöst hat mot elcyklar” när du inte har en j-a aning om vad människor som skriver här tycker om den typen av fordon. Rätt hög svansföring efter en månads medlemskap på Happy, men det är ju upp till dig, givetvis.)

Suck.

Senast redigerad av en moderator:
Men, herregud…
Det är en CYKEL!

Men min åsikt kvarstår…

Här grundar sig det mesta av elcykelhatet när det gäller MTB

Vad är det med dig? En elcykel är elcykel, då ska det diskuteras i rätt del av forumet. Kan passa på att upplysa om att elcyklar titt som oftast har egna typer av vevlager, exempelvis Shimanos STePS-serie. Också vevarmarna är ibland modellspecifika.

Men fair enough, vi kan diskutera elsparkar och annat här också. Klassas som en cykel, har två hjul och ett styre.

(Rätt hög svansföring efter en månads medlemskap på Happy, men det är ju upp till dig, givetvis.)

Suck.
Jag påpekade ju att jag antagligen hade fel.
Jag ber om ursäkt för det. Vevarmar är elcykelspecifika fick jag lära mig idag.
Självklart ska elcykel-frågor ställas i rätt avdelning, det har du rätt i.
Jag har ingen som helst ambition att gå i polemik med någon, och jag ber återigen om ursäkt om min svansföring kunde anses högre än lämpligt.

Vad jag dock kan reagera på, och DET står jag för, är att frågor som inte är elcykelspecifika måste ju ändå kunna få ställas offentligt, här i ”finrummet”?
Det spelar väl ingen roll, som i mitt exempel, om handtagen ska sitta på en elcykel eller inte, eller om någon undrar åt vilket håll kedjelåset ska sitta?
Kan vi inte bara försöka vara vänliga och hjälpsamma utan att frysa ut någon bara för att den råkar ha fel sorts cykel, så länge frågan är relevant för alla cyklar oavsett framdrivning?

Jag tycker att stämningen och trivseln skulle öka då.
Vissa människor, (som jag själv), kan ha ett handikapp som gör att en elcykel är den enda möjligheten att komma ut i naturen.
Vissa människor, (återigen som t.ex. jag själv), är helt TOTALT nollade i skallen när det t.ex. gäller vilka verktyg man kan behöva till olika saker, vilken storlek på cykel man bör välja, hur man tar av och monterat däck, etc.

Det här forumet besitter en enorm kunskap, och vi som är nybörjare uppskattar detta väldigt mycket. 😊

Här grundar sig det mesta av elcykelhatet när det gäller MTB
Det kan jag förstå och acceptera.
Men för oss som cyklar på allmän väg och på anlagda leder där det är tillåtet så är det lite trist. 😔

Jag gissar att stolpens instick begränsas av kontakt av "huvudet" mot ramen och inte av längden av stolpen, men jag kan såklart har fel.

Bosch motorer verkar använda gamla ISIS standard, som inte längre används på "trampcyklar". Men några använder "mini Isis". Fördelen är att man billig kan hitta 160 mm vevar och också 155 mm, lite dyrare. Många frågar om det till MTB, med det är svårt där. Vid en snabb hittade jag dock ingen 150 mm vevarmar.

Jag gissar att stolpens instick begränsas av kontakt av "huvudet" mot ramen och inte av längden av stolpen, men jag kan såklart har fel.

Bosch motorer verkar använda gamla ISIS standard, som inte längre används på "trampcyklar". Men några använder "mini Isis". Fördelen är att man billig kan hitta 160 mm vevar och också 155 mm, lite dyrare. Många frågar om det till MTB, med det är svårt där. Vid en snabb hittade jag dock ingen 150 mm vevarmar.
Så kan det vara. I så fall är det helt tokigt som någon redan skrivit.

Jag påpekade ju att jag antagligen hade fel.
Jag ber om ursäkt för det. Vevarmar är elcykelspecifika fick jag lära mig idag.
Självklart ska elcykel-frågor ställas i rätt avdelning, det har du rätt i.
Jag har ingen som helst ambition att gå i polemik med någon, och jag ber återigen om ursäkt om min svansföring kunde anses högre än lämpligt.

Vad jag dock kan reagera på, och DET står jag för, är att frågor som inte är elcykelspecifika måste ju ändå kunna få ställas offentligt, här i ”finrummet”?
Det spelar väl ingen roll, som i mitt exempel, om handtagen ska sitta på en elcykel eller inte, eller om någon undrar åt vilket håll kedjelåset ska sitta?
Kan vi inte bara försöka vara vänliga och hjälpsamma utan att frysa ut någon bara för att den råkar ha fel sorts cykel, så länge frågan är relevant för alla cyklar oavsett framdrivning?

Jag tycker att stämningen och trivseln skulle öka då.
Vissa människor, (som jag själv), kan ha ett handikapp som gör att en elcykel är den enda möjligheten att komma ut i naturen.
Vissa människor, (återigen som t.ex. jag själv), är helt TOTALT nollade i skallen när det t.ex. gäller vilka verktyg man kan behöva till olika saker, vilken storlek på cykel man bör välja, hur man tar av och monterat däck, etc.

Det här forumet besitter en enorm kunskap, och vi som är nybörjare uppskattar detta väldigt mycket. 😊
Ja ja, hög svansföring som ny medlem känner jag till. (Någon minns säkert den kollapsade Cykla stiligt-tråden..) 😉

Jag tänker dock att de som postar frågor om elcyklar, lämpligen gör det i elcykeldelen. Detta oavsett vad det gäller. Det handlar förstås inte om ”rätt” eller ”fel” sorts cykel, utan om att kategoriseringen ska bli korrekt. Det skiljer ganska mycket på en elcykel och en riktig cykel (ja, medvetet litet finger i revbenen där), mer än man tror som ”nybörjare”. Det har jag lärt mig den hårda vägen när jag kaxigt lovat kompisar att fixa deras hojar.

Varför människor använder elcykel är ointressant, tycker jag, och det finns inga skäl som är bättre än några andra. Valet är fritt, liksom.

Ja ja, hög svansföring som ny medlem känner jag till. (Någon minns säkert den kollapsade Cykla stiligt-tråden..) 😉

Jag tänker dock att de som postar frågor om elcyklar, lämpligen gör det i elcykeldelen. Detta oavsett vad det gäller. Det handlar förstås inte om ”rätt” eller ”fel” sorts cykel, utan om att kategoriseringen ska bli korrekt. Det skiljer ganska mycket på en elcykel och en riktig cykel (ja, medvetet litet finger i revbenen där), mer än man tror som ”nybörjare”. Det har jag lärt mig den hårda vägen när jag kaxigt lovat kompisar att fixa deras hojar.

Varför människor använder elcykel är ointressant, tycker jag, och det finns inga skäl som är bättre än några andra. Valet är fritt, liksom.
Skönt att vi redde ut detta. 😊
Vänner igen? ❤️
Trevlig helg, förresten. 🍻

Som någon påpekat, det är inte avståndet från marken till där sadelstolpen sitter i ramen som är avgörande, utan avståndet från vevaxeln till där sadelstolpen sitter i ramen. Men ramstorleken 49 cm är i princip ungefär detta mått.

Utan att ha tittat i storlekstabeller verkar 49 cm passa någon som är 160 - 170 cm. Så cykeln är för stor. Ramstorlen någonstans kring 45-47 hade förmodligen passat.

Ett alternativ är att köpa en mindre ram. Det verkar finnas ramar för någon av Bosch's motorer. Men det blir till att söka på nätet, och det är inte säkert att det finns just till den motorn. Dessutom klart dyrare och mycket mer jobb än att byta vevarmar.

Hej, låt dig inte nedslås av de inskränkta kommentarerna som vill förvisa dig till elcykelforumet. Alla analoga cyklar har inte heller likadana vevlager ... ;-)

Men, vi förstår precis skillanden på cyklarna och ditt problem. Men den avgörande frågan är om hela sadelstolpen (den del som sadeln är fäst på) går ner i ramen eller om det är ett mellanrum mellan sadeln och ramen (så en del av sadelstoplen syns)?

Om det är det sistnämnda kan man lösa det genom att kapa sadelstolpen (såga av den) så man får ner den längre i ramen. Om sadelstolpen är helt nedtryckt i ramen är det svårare att lösa eftersom cykeln faktiskt är för stor ... att lösa det genom kortare vevarmar är möjligtsvis en lösningen, men inte en bra.

Men lägg in bilder om du är osäker på begreppen. :giggle:

/MM

Vad jag förstår så går sadelstolpen ända ned, så det hjälper inte att korta av den. Sadeln ligger i princip på ramen. Så det återstår bara drastiska åtgärder, kortare vevarmar, försöka hitta en mindre ram om det nu går, eller bita i det sura äpplet att sälja cykeln och köpa en ny/annan med bättre storlek.
Att svetsa i ramen tror jag inte är en bra lösning.

Att lägga upp en bild på båda cyklarna hjälper till att reda ut begreppen för alla som försöker hjälpa till.

Givetvis ska man inte såga i ramen. Om den är ny så är det enda rimliga att skicka tillbaka den. Om det nu verkligen är så att det saknas 20mm för att sitta med sadeln direkt mot ramen.

Vad jag förstår så går sadelstolpen ända ned, så det hjälper inte att korta av den. Sadeln ligger i princip på ramen. Så det återstår bara drastiska åtgärder, kortare vevarmar, försöka hitta en mindre ram om det nu går, eller bita i det sura äpplet att sälja cykeln och köpa en ny/annan med bättre storlek.
Att svetsa i ramen tror jag inte är en bra lösning.

Att lägga upp en bild på båda cyklarna hjälper till att reda ut begreppen för alla som försöker hjälpa till.
Yepp, du har nog rätt. Även på en citybike borde man väl ha minst 10-15 cm synlig sadelstolpe? Låter som cykeln är typ två storlekar för stor … kan inte vara så kul att cykla på.

/MM

ramens storlek behöver inte vara ett problem, en kortare styrstam på längre ram kan till och med vara fördelaktig, och genom den lättare styrning det medför minska den inbyggda shabrakkänslan.

men på den här typen av cyklar är ofta ramlängden i olika storlekar närmast konstant, det kan till och med vara så att endast höjden på sadelröret skiljer. sticker det upp är det en mycket lätt sak korta ner det och i värsta fall få köpa en ny spännare. men det var visst tveksamt om den vägen var framkomlig just i detta fall.

det finns alternativet att köpa en sadelstolpe med vändbart fäste, och då får man ned sadeln några cm om man vänder det nedåt.

man kan också köpa en sadel med stålrails, de går att böja upp utan att det blir brottsanvisning. på så sätt blir effektiva höjden på sadeln lägre.

slutligen kan man skruva på en förhöjning på pedalerna. kanske kan ge 1 cm.

om ts är intresserad att egentligen lösa problemet postas bilder:)

Tillbaka
Topp