Hjälp med val av racecykel inför 2018

TomasL

Ny medlem
Hallå,

Behöver hjälp/råd.
Ska köpa ny racercykel inför nästa säsong.
Skall användas bara för träning.
Budget 40-50'
Krav: Hydraliska skivbromsar och elväxling
(gärna Shimanos ny Ultegra serie 8070)
Thru axlar

De modellar jag tittat på hittills är:
BMC Roadmachine 02 One (2018)
Scott Foil 10 disc (2018)
Giant Propel Advanced Disc (2018)

Alla dessa tre är likvärdigt utrustade och ligger innom bugdetramarna.
Mycket är ju givetvis hur man själv upplever cyklarna när man väl sitter på dom och provcyklar.
Men finns det någon som kan ge mig råd eller något speciellt jag skall tänka på.
Kanske finns det även något annat fabrikat som har något liknande i samma prisklass.

Min första känsla var BMC'n. En mycket skön cykel att cykla på och den kanske inte är riktigt lika "aggresiv" som dom andra i geometrin.

Senast ändrad:
Canyon AEROAD CF SLX DISC 8.0 DI2. Snygg både på väggen och vägen. Aggressiv och skön på samma gång (jag har den med fälgbroms)

Ja Canyon cyklarna har jag sneglat lite på. Ser riktigt snygga ut. Problemet som jag ser är att det bara är näthandel.
Skulle vilja se och provcykla lite innan köp.

TomasL sa:
Ja Canyon cyklarna har jag sneglat lite på. Ser riktigt snygga ut. Problemet som jag ser är att det bara är näthandel.
En Canyon får du se och provcykla mer och lämna tillbaks än vad du troligtvis får hos en LBS...

ooms sa:
TomasL sa:
En Canyon får du se och provcykla mer och lämna tillbaks än vad du troligtvis får hos en LBS...
Exakt :) fördelen med näthandel, exakt den cykel man är intresserad av, i rätt storlek, går att testa.

Måste man inte vänta i typ ett halvår på att få "testa" en canyon. Skulle aldrig orka köpa en cykel på nätet för att testa. Sen då skicka tillbaks? Bara själv packandet av en cykel gör ju att det går bort .) Det skulle bli som med allt annan näthandel för mig. Jaja skorna e storlek för små men de funkar nog. Rapha tröjan e för kort i midjan (som vanligt) men den blir bra att ha som back up osv .) Nä tror också på att prova i butik i denna prisklass alternativ veta vad man vill ha.

Senast ändrad:
Har nu även tittat på
SCOTT Addict RC 15 disc
Trek Émonda SL 7 Disc
Dessa verkar också vara vettiga cyklar.
Mycket att välja på. Detta blir inte lätt!

Och jag känner mig som en Rose-tjatmoster.
Om du bor i Stockholm så har de ett showroom i Barkarby.
De har flera modeller, både lätta och Aero i budget och väl utrustade.

Der Kaiser sa:
Och jag känner mig som en Rose-tjatmoster.
Om du bor i Stockholm så har de ett showroom i Barkarby.
De har flera modeller, både lätta och Aero i budget och väl utrustade.
Nu bor jag på andra sidan (framsidan ?) i Göteborgstrakten så det är tyvärr lite för långt att åka. Kan dock hålla med om att Rose cyklarna ser fina ut och verkar prisvärda.

Hehe tiderna förändras. För några år sen så skulle ts fått en massa gliringar om att rookies inte ska slänga ut så mycket pengar på dyra förstacyklar om dom inte fattade mer om cyklar.
(Sen att den det då gällde visade sig visst vara en gammal snudd på proffscyklist var det inte så många som förstått pga ett lite amatörmässigt språkbruk)
Det tar sig!

staine sa:
Hehe tiderna förändras. För några år sen så skulle ts fått en massa gliringar om att rookies inte ska slänga ut så mycket pengar på dyra förstacyklar om dom inte fattade mer om cyklar.
(Sen att den det då gällde visade sig visst vara en gammal snudd på proffscyklist var det inte så många som förstått pga ett lite amatörmässigt språkbruk)
Det tar sig!

Äh. Vill TS ha en dyr alpcykel så är det väl inget att umpa om? Det är väl så att man köper det man vill ha och inte det man logiskt behöver?

Är man för seriös och rationell blir det bara tråkigt.

Välj ett märke du gillar, köp en cykel du tycker är snygg och passar dig. Hög budget.. :)
Alla jag skulle inte köpt något dussinmärke.

Jag är väl ingen tävlingscyklist men tränar mycket cykel.
Hat hittills kommit upp i 1620mil i år (sedan i april) och förra året blev det 1350mil.
Så lite tid lägger jag i sadeln. Har dock inte "hängt med" utveckligen av racercyklar och dom olika ramtyperna/användningsområdena (typ Aero, endurence och alp osv.). Det jag vill ha är en komfortabel cykel för dom längre turerna. Kanske inte den cykeln med den mest aggresiva sittställningen/ramgeometrin.

Låter som om du skall ha en cykel i endurance/komfortkategorin. Dom har också ofta krimskrams som skivbromsar och elväxlar.

Forza! sa:
Här har du den!
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-cf-slx-disc-8-0-di2.html
Komfortabel, skivor men ändå inte aptung, Ultegra el som du ville ha.
Köpte själv en likadan fast med Sram Red e-tap. Bara kört 50 mil än men så långt skitnöjd.
+1
Just denna modell kommer med den komfortiga Ergon/Canyon sadelstolpen i cf https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=75738 och de grymt fina DT Swiss ERC1400 hjulen https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/endurance/erc-1400-spline/erc-1400-spline-47/ samt https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=237545 som är 47 mm höga och 19 mm breda invändigt, vilket passar utmärkt med de fina 28 mm GP4000S ii som följer med, eller slanglöst med 28 mm Schwalbe Pro One Evo TL https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=143166 när det är dags att byta däck nästa gång. Rull och komfort i toppklass med båda alternativen.

Senast ändrad:
Min Cannondale Synapse är annars en riktigt bekväm långfärdshoj.
Men den kostar ju bara 30kkr med ultegra.
Fast nackdelen är kanske att man inte får in mer än typ 28mm däck, stänkor och sånt?

staine sa:
Min Cannondale Synapse är annars en riktigt bekväm långfärdshoj.
Men den kostar ju bara 30kkr med ultegra.
Fast nackdelen är kanske att man inte får in mer än typ 28mm däck, stänkor och sånt?
Synapsen är väl uppdaterad med lite mera däcksutrymme inför 2018.
Focus Paralane kan var värt att kolla på också.

Forza! sa:
Här har du den!

https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-cf-slx-disc-8-0-di2.html

Komfortabel, skivor men ändå inte aptung, Ultegra el som du ville ha.

Köpte själv en likadan fast med Sram Red e-tap. Bara kört 50 mil än men så långt skitnöjd.

Dock lite synd att dom fortfarande kör med den externt monterade kopplingsboxen under styret för Di2 och inte den nya som är inbyggd i pluggen för styränden. Ser mycket mera cleant ut enl. mig.

staine sa:
För några år sen så skulle ts fått en massa gliringar om att rookies inte ska slänga ut så mycket pengar på dyra förstacyklar om dom inte fattade mer om cyklar.
Jag tycker det är skitbra att rookies köper dyra cyklar. Då får jag möjlighet att köpa dem lätt beggade till halva priset efter ett år eller så.

Stumpy sa:
staine sa:
För några år sen så skulle ts fått en massa gliringar om att rookies inte ska slänga ut så mycket pengar på dyra förstacyklar om dom inte fattade mer om cyklar.
Jag tycker det är skitbra att rookies köper dyra cyklar. Då får jag möjlighet att köpa dem lätt beggade till halva priset efter ett år eller så.
3000mil på två år skulle inte jag kalla rookie.
Finns många som kör mindre bil än det.

Forza! sa:

Sixten Fors sa:
28 mm GP4000S ii som följer med,
eller slanglöst med 28 mm Schwalbe Pro One Evo TL https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=143166 när det är dags att byta däck nästa gång. Rull och komfort i toppklass med båda alternativen.
Vilken är din källa till påståendet att "rullet" hos slanglösa 28 mm Schwalbe Pro One Evo TL skulle vara i "toppklass"?
OBS
En seriös fråga, för enl de tester jag har läst stämmer inte det.

TS
Tyska tidningen Tour har testat Canyon Endurace CF SLX,
De tycket riktigt bra om den, den satte tom rekord i deras komfortmätning, bla hade den en ram på endast 796g,
den fick även ovanligt höga betyg i övrigt.
Här är deras grafiska sammanfattning
a24e66d52b4951a7cbb20dd431970d8dba945c4b.jpeg

Här finns hela fet testet: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/einzeltest-2017-canyon-endurace-cf-slx-90/a44224.html

/Håkan

Redigerat: Rättat felciterandet.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Vilken är din källa till påståendet att "rullet" hos slanglösa 28 mm Schwalbe Pro One Evo TL skulle vara i "toppklass"? En seriös fråga, för enl de tester jag har läst stämmer inte det.
/Håkan
Jag skrev iofs. rull och komfort i toppklass, underförstått en sammanvägd score.

Då kanske du har lyssnat på andra och läst andra tester än mig. Sedan beror det även på hur och vad som testas. Däcket i 25 mm utföranden får gott betyg t.ex. här https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-pro-one-tubeless-2016
Har läst test av däck även i Tour, men troligtvis inte just 28:an av däcket ovan jmf med andra 28:or TL eller slang på rätt fälgbredd och med rätt slang, dvs. butyl light eller latex med rätt tryck i däcken, på verkligt underlag. Är det "perfekta" testet utfört? Var går gränsen för toppklass? Top 1, top 5, top 10? Eller avvikelse i W eller % från nr 1? Jämfört mot andra 28:or eller alla bredder och däcktyper inkl. tub/slang/slanglöst? Jämfört med andra däck som också funkar som träningsdäck med komfort och slitstyrka för många mil eller även jämfört med lövtunna tt-däck med extremt tunn slitbana?

Om Du har bättre testfakta att redovisa, som inte är en länk till Tour som kostar pengar att ta del av, får du gärna redovisa.

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
NickPick sa:
Välj ett märke du gillar, köp en cykel du tycker är snygg och passar dig. Hög budget.. :)
Alla jag skulle inte köpt något dussinmärke.
+1 man ska gilla det man sätter i grenen

Jag läste att ts tyckte att bmcn var "mycket skön att cykla på" och det är positivt.
Snygga rena linjer iaf.
En såpass dyr cykel(gäller alla I butik) kan man få bra pris på om man köper lokalt, det tråkiga är nog att man inte blir ensam med att ha den, på gott och ont :)

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Jag skrev iofs. rull och komfort i toppklass, underförstått en sammanvägd score.
<En massa ovidkommande frågor raderade>
Vad baserade du "rulldelen" av ditt sammanvägda "score" på?
/Håkan
På vad baserar du "ovidkommande frågor" i ditt sammanvägda ifrågasättande?
Motbevisa mig istället, om du vågar. Så kan jag göra min bedömning om dina testdata är "ovidkommande" eller inte.

Exempel på test som av 25:or som jag vet att du läst. Det ger mig en fingervisning, men inte hela sanningen. Jag har inte hittat det "perfekta testet" av 28:or vs. 25:or inkl. Mavic's nya TL-däck t.ex., där vad jag minns Mavic's prepresentant (kommer inte ihåg titel) berättade att deras TL 28:a rullar bättre än 25:an. Beroende på hur man väljer att tolka andra tester kan GP4K 28:or rulla lättare än 25:an. Jag har inte läst att Pro One 28:or är vare sig bättre eller sämre avseende rull jmf. med 25:an, har inte sett någon sådan jämförelse över huvud taget faktiskt. Turbo Cotton som rullar jättebra anser iaf. inte jag vara relevant förstahandsval som träningsdäck då det är svindyrt och lövtunt. Etc. Samt mycket annan läsning som inte ger hela bilden men väl ledtrådar.

Bilagor

• Dack_2.png
    Dack_2.png
    292.1 KB · Besök: 82
  • Dack_1.png
    Dack_1.png
    187.3 KB · Besök: 60
  • Dack_3.png
    Dack_3.png
    105.2 KB · Besök: 84
Sixten Fors sa:
Jag har inte läst att Pro One 28:or är vare sig bättre eller sämre avseende rull jmf. med 25:an, har inte sett någon sådan jämförelse över huvud taget faktiskt.
Tack!
Men varför skrev du inte det som svar redan 1a gången jag frågade?

Det betyder att åtminstone "rulldelen" av ditt påstående ovan är ett rent hitte på.
Eller om man skall vara snäll (Varför inte? Det är ju fredag)
Ett rent önsketänkande.

För det är ju, som jag hoppas att både du och andra vet, endast om det bredare däcket är likadant, eller bättre, som det smalare som det bredare däcket har lägre rullmotstånd.
Även om detta är vanligt (kanske tom vanligast?) så finns det rullmotståndstest som visar att just Schwalbe lvg-däck inte har lägre rullmotstånd med ökande bredd, det var 23, 25 och 28mm Schwalbe One-däck som testades, utan tvärtom!

/Håkan

HåkanC sa:
...så finns det rullmotståndstest som visar att just Schwalbe lvg-däck inte har lägre rullmotstånd med ökande bredd, det var 23, 25 och 28mm Schwalbe One-däck som testades, utan tvärtom!
Påstår du, utan att påvisa/styrka det du säger. Av vem och hur genomfördes testet? Fälgbredd, och däcktryck? Vilket var resultatet? Hur klarade sig Pro One 28 i TL setup vs. andra 28:or som Mavic Yksion Pro UST och Turbo Cotton/GP4K/Vittoria Corsa G+ med lätt butylslang? Etc.

Ett annat "reportage" som rullar på Pro One 28:or som inte direkt stärker tesen att de rullar dåligt, eller sämre än Pro One 25:or. I videon vid 4:18 refereras till en test av Bicycle Quarterly, som jag inte har lyckats hitta och ta del av.

Tillbaka
Topp