Hjälp med val första mtb - kort tjej

stillir

Ny medlem
Hej!
Jag har länge funderat på att börja cykla ordentligt som träning och tänkte nu göra slag i saken.

Har inga tävlingsambitioner men vill ha en hyfsat cykel (brukar vara roligare med iaf ok grejer). Ffa för skogsstigar och grusvägar.

Budget för cykeln ca 10 000:-

Mitt problem är att jag är en liten tjej på 153 cm vilket begränsar utbudet en hel del. Har letat runt en del...

"Måste"/bör jag välja 26" däck mtp min längd eller kan det funka m 27,5" tro?

Har spanat lite på denna:
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/white-xc-275-pro-ane-14-terrangcy...

som ska finnas som 15" tydligen, är som sagt fundersam över om däcken är för stora

bor lite knöckigt till så och har svårt att ta mig till någon cykelhandlare med bra utbud så hade gärna hittat online

uppskattar alla tips/tankar!

/Sandra

27,5"-hjulen är inte 1,5" större i verkligheten så det kan nog funka precis lika bra. Men jag gissar på att allt större än 15" riskerar att bli för stort.

Bäst vore ju såklart om du kunde provcykla men det finns även handlare som erbjuder förmånliga returer och storleksbyten på nätköpta cyklar. Canyon ex.

Om du inte tänkt köra helt släta stigar och grusvägar utan lite mer varierat, typ vandringsleder, så är de här grymt prisvärda och finns ner till 14" i storlek vilket borde kunna funka:

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO456EVO2DEO/on-one-456-evo-2-shimano-deore-mountain-bike

Men bäst vore såklart om du lyckas provcykla något ändå eftersom du sannolikt ligger på gränsen till att även en del små cyklar kan vara för stora.

Skulle nog säga att du bör göra en dagstripp till närmaste stad med seriös cykelhandlare.

Det kan bli så fel om man inte är säker på vad man ska ha.

Jag tror nog 26. eller i nödfall 27,5.
Ramhöjden alltså övre röret som du ska kunna stå över blir högre på 27,5 än på 26 i samma storlek.
Undantag finns men oftast så.

Var bor du?
Så kan du få mkt tips om affär.

Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror nog 26. eller i nödfall 27,5.
> Ramhöjden alltså övre röret som du ska kunna
> stå över blir högre på 27,5 än på 26 i samma
> storlek.
> Undantag finns men oftast så.

Det här är jätteviktigt. Kan du inte stå gränsle över ramen med lite marginal riskerar du att göra dig illa vid varje oväntat stopp. Kallas ibland för 'stand over height' i geometritabeller och behöver vara mindre än ditt mått från grenen till marken.

Rattnalle skrev:
> Rickard.v skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror nog 26. eller i nödfall 27,5.
> > Ramhöjden alltså övre röret som du ska
> kunna
> > stå över blir högre på 27,5 än på 26 i
> samma
> > storlek.
> > Undantag finns men oftast så.
>
> Det här är jätteviktigt. Kan du inte stå
> gränsle över ramen med lite marginal riskerar du
> att göra dig illa vid varje oväntat stopp.

Det där kräver nästan en film.

Förövrigt håller jag inte med.

Nu får det räcka. Även handlare kan tipsa om cyklar, men lite finess krävs. /moderator

Senast redigerad av en moderator:
underscore skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Rickard.v skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tror nog 26. eller i nödfall 27,5.
> > > Ramhöjden alltså övre röret som du ska
> > kunna
> > > stå över blir högre på 27,5 än på 26 i
> > samma
> > > storlek.
> > > Undantag finns men oftast så.
> >
> > Det här är jätteviktigt. Kan du inte stå
> > gränsle över ramen med lite marginal riskerar
> du
> > att göra dig illa vid varje oväntat stopp.
>
> Det där kräver nästan en film.
>
> Förövrigt håller jag inte med.

Show me that Film?! För övrigt är det bara att testa sig fram, sen hitta en hoj med liknande fungerande geometri med mest bang for the bucks. //L

murremoren skrev:
> Tycker Focus dam mtb Donna är snygg och måste
> vara perfekt för en kort tjej! riktigt bra pris!

Oj, nu fick du in reklam i den här tråden också. Bra jobbat!
Funderat på att köpa annonsplats?

http://happymtb.org/info/

Edit: Länk borttagen

Senast ändrad:
murremoren skrev:
> Tycker Focus dam mtb Donna är snygg och måste
> vara perfekt för en kort tjej! riktigt bra pris!
>
> http://morencykel.se/?p=1658&cat=28

Bra exempel på varför en nybörjare INTE skall gå till en cykelaffär utan att ha rådfrågat på happy först. Den där cykeln är inget annat än rent skräp.

underscore skrev:
> murremoren skrev:
> -----
> > Tycker Focus dam mtb Donna är snygg och måste
> > vara perfekt för en kort tjej! riktigt bra
> pris!
> >
> > http://morencykel.se/?p=1658&cat=28
>
> Bra exempel på varför en nybörjare INTE skall
> gå till en cykelaffär utan att ha rådfrågat
> på happy först. Den där cykeln är inget annat
> än rent skräp.

+1 på den, hur kan du tipsa om den cykeln?????

vad är det för något som är skräp? en bra cykel för en kort tjej för en vettig peng allt jag sa! mena att själva ramens konstruktion skulle passa bra för en kort tjej men såg nu att ja inte va speciellt tydlig där!

sen är de väl inte så värst bra att tipsa om cyklar som säljs över nätet till en som är osäker på storlek. måste ju vara bättre att tipsa om någon cykel som finns i butik som hon kan testa! finns ju till och med butiker som har cyklar som man kan få hyra /låna så man kan få använda de i den riktiga miljön. dom cyklarna ni tipsa om kostar ju inte 10k i en butik.

Senast ändrad:

Bilagor

• grand-canyon-al-29-59-w_c1077.png
    grand-canyon-al-29-59-w_c1077.png
    93.3 KB · Besök: 51
Jag är också 153cm lång och tro mig, det är inte det lättaste att hitta en cykel som passar när man är så pass kort!

Jag kör nu på en Cube 26a, 14" ram, men håller på att försöka få tag på en 27,5" mtb. Jag har testa en Scott 27,5 i storlek 15,5" (tror jag) den var för stor, men med en mindre ram kan jag absolut ha en 27,5a. Upplevde att större hjul ger många fördelar i terrängen.

Försök hitta en cykel som är runt 14" så borde det kunna funka. Nackdelen är ju att inte så många butiker har så små cyklar hemma, så det kan bli svårt att testa innan du köper...

Lycka till :)

//Yvonne

Om du provar i butik, så kolla upp att det är en pålitlig handlare. Vissa verkar rekommendera den storlek de har i lager.

R du osäker på grenmåttet testa att mät upp ditt med en bok. Jag brukar ställa mig mot väggen och sedan trycka bokryggen i grenen och mäta från golv till bokrygg. Sedan kollar du måtten "j" på tex Canyon och jämför tex dessa mot ditt uppmätta grenmått, har du lägre gren än "j" ja då kommer inte cykeln att funka. se min bild så klarnar det nog
Mitt råd är att kolla lite med de på happy, de flesta kan tänka sig visa sin hoj och du säkert få provsitta med. Dessutom har väl canyon ett center i sthlm?
Om jag skulle lägga 10kkr skulle jag aldrig köpa en cykel hos en LBS, detta då du kommer få det billigaste och tyngsta för de pengarna. Min uppfattning är att du måste upp i minst 13-15kkr hos en LBS för att hitta något vettigt som inte är på rea.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    26.8 KB · Besök: 34
oxr skrev:
> Om du provar i butik, så kolla upp att det är en
> pålitlig handlare. Vissa verkar rekommendera den
> storlek de har i lager.

+1
Det råkade jag själv ut för när jag köpte min första mtb. Köpte för stor cykel efter att ha rådfrågat handlaren.

Stand over hight är inget du måste stirra dig blind på. Cykeln kommer att luta när du trillar alltså sätter du dig inte på toppröret annat än om du slinter rakt fram och samtidigt halkar med fötterna och då hjälper inte stand over, då landar man på toppröret hursom. Så vidare det inte är väldigt lågt.

Är man 153 cm lång är innerbensmåttet förmodligen inte mer än ca 70-71 cm. Nån cm till med skor. XS-ramen i tabellen ett par inlägg upp har 75 cm. Troligtvis är det precis på gränsen om du står på tå.

Jag tror instegshöjden på Canyoncyklarna blir för hög, men dom bygger generellt cyklar höga som gärdsgårdsstaket. Du bör däremot kunna hitta både en 26" eller en 27,5" som blir bra i storleken.

Du har länkat till en 29" cykel, det tror jag faktiskt blir för stort. Jag har testa och det var i alla fall för stort för mig! Hela cykeln kändes liksom för klumpig, lång och hög.

Men får du chansen att prova så gör det såklart!

charlies skrev:
> Du har länkat till en 29" cykel, det tror jag
> faktiskt blir för stort. Jag har testa och det
> var i alla fall för stort för mig! Hela cykeln
> kändes liksom för klumpig, lång och hög.
>
> Men får du chansen att prova så gör det
> såklart!

Den är 27.5 i xs...

Jag är 169 cm och har 76 cm innerben. Att kunna stå fritt över ramen är en mycket bra sak om man är ny på att cykla och tänker vurpa mycket när man är ny. Det är också bra att ha så mycket marginal som möjligt eftersom man ofta vurpar på sluttande mark och liknande. Men hur viktigt det är beror helt på vad du ska cykla. Om du ska cykla otekniskt och främst grusväg eller mycket lättcyklade stigar där du inte vurpar spelar inte instegshöjden så stor roll. Canyon bygger dock generellt onödigt höga cyklar och du borde kunna hitta bättre alternativ.

prahna skrev:
> charlies skrev:
> -----
> > Du har länkat till en 29" cykel, det tror jag
> > faktiskt blir för stort. Jag har testa och det
> > var i alla fall för stort för mig! Hela
> cykeln
> > kändes liksom för klumpig, lång och hög.
> >
> > Men får du chansen att prova så gör det
> > såklart!
>
> Den är 27.5 i xs...

Oops my bad :)

Atlas skrev:
> Stand over hight är inget du måste stirra dig
> blind på. Cykeln kommer att luta när du trillar
> alltså sätter du dig inte på toppröret annat
> än om du slinter rakt fram och samtidigt halkar
> med fötterna och då hjälper inte stand over,
> då landar man på toppröret hursom. Så vidare
> det inte är väldigt lågt.

Rött kort Atlas!

När man köpte mtb på 90talet skulle man ha ca 10cm mellan gren o ramrör ifall.
Varför behöver man inte det nu?
Det enda som ändrads är storleken på hjulen o slaglängd på dämpare som gör ramen högre fram.
Skogen ser ungefär likadan ut o smärtan när man slår i har inte ändrats!

Du skall absolut ha 26" hjul. Om du vill fynda, så scanna begagnatmarknaden. Nu när det är hajp på 27.5 och 29 tumshjul så kan du göra ett skönt klipp på en würsting-26:a inom din budget.

Rickard.v skrev:
> När man köpte mtb på 90talet skulle man ha ca
> 10cm mellan gren o ramrör ifall.
> Varför behöver man inte det nu?

Det stavas SPD. Att slå i ramröret med iklickade SPD pedaler kräver att man är smidigare än de flesta. ;)

Frid!

Miracle skrev:
> Rickard.v skrev:
> -----
> > När man köpte mtb på 90talet skulle man ha
> ca
> > 10cm mellan gren o ramrör ifall.
> > Varför behöver man inte det nu?
>
> Det stavas SPD. Att slå i ramröret med iklickade
> SPD pedaler kräver att man är smidigare än de
> flesta. ;)
>
>
> Frid!

SPD fanns väl på 90-talet också?

Har man ryggmärgsreflexen att klicka ur när det tar stopp ordentligt så är fötterna lösa så fort det tar stopp ändå. Jag skulle då inte vilja cykla med en ram som är högre än att jag kan stå gränsle över den.

Miracle skrev:
> Rickard.v skrev:
> -----
> > När man köpte mtb på 90talet skulle man ha
> ca
> > 10cm mellan gren o ramrör ifall.
> > Varför behöver man inte det nu?
>
> Det stavas SPD. Att slå i ramröret med iklickade
> SPD pedaler kräver att man är smidigare än de
> flesta. ;)
>
>
> Frid!

Jag köpte mina första SPD 1996 eller 1997 så det är ingen förändring.
Jag brukar klicka ur när jag är på väg att få stopp så jag kan sätta ner fötterna.
Du kanske väntar tills du har ramlat men den är ju upp till var o en hur man gör.

Atlas skrev:

Jag tycker tvärtom att en låg standover är jättebra; både då man vågar mer i teknisk terräng och då man kan låta cykeln röra sig mycket friare under sig då man cyklar.

Det finns massor av tillfällen då man inte kan luta cykeln. Ett självklart exempel är spångcykling.

Till TS: En 29 som är låg är Trek Cali. Jag sålde en sådan i 15,5" till en som var 155 cm om jag minns rätt. Passade jättebra! Mycket låg standover. Den rekommenderas för längre men alla som testade den och var 165-170 upplevde den som för liten. Min fru uppskattade dock den korta reachen då hon är långbent (i förhållande till totallängden 167). Den finns även i 14" ram XS om du vill testa.

Senast ändrad:
Hm, ja det är inte helt lätt detta.
Försökt kolla instegshöjd/standover height, och i stort sett på alla jag sett ligger den även i de minsta storlekarna på ca 74cm... (undantaget Trek Cali som är mkt lägre)

Min innerbenlängd är 71cm barfota, med skor på och om man stäcker på tårna kommer man väl precis över... ;)

Står nu och väger mellan (tack för tipsen!):

Canyon Grand Canyon AL SLX 27,5, 14", standoverheight 736mm
https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3174#tab-reiter2

Cube Access WLS SL 27,5 - Ingen info om standoverheight...
http://www.erlan.se/2014-cube-access-wls-sl-27529er-30vxl-p-9640-c-731.aspx

Nishiki Blaze, finns i 15" (ev stor), hittar ej info om standoverheight
http://www.nishiki.se/kollektion/mountainbike/blaze-650b275

ELLER så kanske jag ändå borde köra på 26" (även om dom som jag kollat på generellt inte verkar ha lägre standoverheight)

CUBE Access WLS Race 26"
http://www.bike-discount.de/en/buy/access-wls-race-black-n-flashred-20723

Jag tycker verkligen du ska välja en cykel med tillräckligt lågt överrör. Inget annat på cykeln kommer kunna väga upp nackdelen som en för stor ram kommer vara. Trek Cali verkar ju onekligen vara ett alternativ även om det är lite lustigt att den är en 29"a. Du bör dock kolla lite efter så att den inte har tåöverlapp (dvs att foten kan träffa framhjulet). Du kan ju fundera på hur tryggt det det kommer kännas att cykla i stökigt terräng när du omöjligen kan sätta ner en fot på marken för att ta emot dig.

För att välja en ram så är det främst instegshöjden och längen på cykeln (reach) som tycker du ska titta på. Gå helt enkelt inte på någon cykel som inte har utskriven instegshöjd. Du kan ju också se på cykeln om den kan vara lämlig genom att den kommer behöva ha någon form av sänkt överrör som Trek Cali för att det ska bli bra för dig.

Jag tror på 26 och bor du inte helt avigt till så borde du kunna fynda en fjolårsmodell till lägre pris hos någon handlare. Ta veckan som kommer och ta dig till några olika handlare och fråga om de har rea på någon 26:a med liten ram.
Då kan du prova cykeln och se hur den känns och är det en handlare med någon form av servicekänsla borde du även kunna få hjälp med enklare service som tex växeljustering.
Går nåt på tok med cykeln är även reklamationer lättare hos en lokal handlare.
Har de inte vad du vill så ska du inte vara rädd att be om tips på var du kanske kan hitta en lämplig cykel.

Om man tittar på 26 vs 27.5 är höjdskillnaden på naven bara ca 13mm då 27.5 bara är ca 27".
Sedan finns det ett mycket större urval av olika däck till 26 och oftast mer prisvärda dessutom.
Samma gäller gafflar och hjul.

Ghost har en 26" med riktigt låg instegshöjd. http://www.ghost-bikes.com/bikes-2014/bike-detail/miss-8000/

http://www.profirad.de/ghost-miss-8000-fahrrad-schwarzhellgraumint-2014-p-25178.html?pid=200001

Du kommer förmodligen inte få en lika fint utrustad cykel som du får när du köper en för stor canyon. Fördelen med en cykel med låg instegshöjd är att du t.ex. inte måste kliva av cykeln helt om du ska t.ex. stanna vid ett trafikljus. En annan fördel är att när man tvingas sätta ner en fot i skogen så kan man sätta ner en fot - istället för att få ett slag av ett metallrör i skrevet för att sedan falla hjälplöst ner på sidan. Det är världen grej!

Senast ändrad:
Atlas skrev:

Håller med, mycket snack om att man slår i grenen om man trillar?
Ramlar man gör man väl antigen åt sidan eller över styret.
Att sätta ner fötterna samtidigt, är ett kontrollerat stopp och det gör man med en fot åt sidan.

Jag skull också gått på den beggade gianthen här ovan.
Som knappast kan vara för stor eller för hög. Ring på annonsen och fråga hur lång förre ägaren är.

Kan till viss del hålla med om att det inte är så ofta man slår i toppröret, å andra sidan så har jag betydligt bättre marginal än just detta fall.

Det finns dock andra anledningar till en bra standover height så som att kunna röra sig runt på cykeln utan att känna sig begränsad av t.ex. toppröret - detta kanske är viktigare ju mer lek/teknsiskt man cyklar.

Jag stannar ganska ofta stående gränsle över cykeln när det tar oväntat stopp i låga farter, typ uppför eller över stockar (något jag är kass på fortfarande). I hög fart är det inget problem så länge det inte begränsar rörligheten på cykeln, det håller jag med om.

Tillbaka
Topp