Hjälp med val, pimpa nuvarande cykel eller spara till en ny?

sjooons

Medlem
Har just nu en Nishiki XC Team, tycker den är helt ok, om man bortser från framdämparen (RockShox Dart2) som inte får något högre betyg av mig. Först tänkte jag att det är ju enkelt att fixa bara köpa en ny dämpare, men nu började jag fundera på om man inte sak sikta högre å spara ihop och köpa en ny bättre cykel till våren. En sådan cykel skulle t.ex. kunna vara en Canyon Lux MR 9, dvs en fs-xc-räser.

Jag cyklar mkt runt Valla spåret här i Linköping, och de är i de mer tekniska delarna som jag trivs bäst.

Vad skulle ni gjort i min situation? Att skrapa ihop de 25-30 000 som behövs till en ny cykel är inte ett problem, men är det värt det? Och ni som varit å cyklat här i stan, kan man dra nytta av heldämpat i valla skogen?

Och om man ska köpa en ny dämpare, vilken är den bästa dämparen för kanske 5kkr?

Senast redigerad av en moderator:
Ja, Reba Team hos Bike Discount passar den prisbilden. Jag köpte sån där, grymt nöjd!! Bra å lätt till XC men pallar också lite tuffare tag.

Christian

Köp en ny gaffel för 2-3000 (MX Comp på CRC) och spara till en ny FS till 2010.

Valla och Vidingsjö är inga svåra stigar, även om FS gör turen lite lättare och bekvämare. Du får ett lyft med en Reba eller MX Comp för under 3000 för höstens och nästa sommars cykling. Sen byter du upp dig när det är dax att renovera nuvarande cykel.

Men har du 5000 kvar när månaden är slut, varje månad, utan att du snålat så unna dig en ny FS till våren. Bara för att det är kul att cykla på en bra och fin cykel.

Tillbaka
Topp