Valhalla_
Aktiv medlem
Hjälp med "vanlig" cykel
Hep sa:Valhalla_ sa:...kräver massor av underhåll...
Ser att många av någon outgrundlig anlednig rekommenderar cyklar med utanpåliggande växlar och skivbromsar, trots att du vill ha en cykel som kräver i stort sett noll underhåll. Dessa går fet-bort för ingen av de prylarna år underhållsfria.
Jag vet inte vad du menar med massor eller hur jobbigt du tycker det är med utanpåliggande växlar, men jag tycker du försöker skrämma TS helt i onödan.
Jag har en ”krånglig” cykel med massor av reglage och funktioner som kräver omvårdnad och den vore helt fel för TS. Fast så har jag en till som jag tror skulle funka kanon. En helt normal stadshoj med rakt styre, skivbromsar och utanpåliggande växlar. Eftersom den är köpt i butik med livstid service, så är jag lat och låter butiken gulla, smörja och justera en gång om året. Utöver det gör jag inte ett dugg, mer än att hämta och lämna grabbarna på dagis i cykelkärran. Cykeln rullar fortfarande på som om den vore ny efter tre år. Jobbigare än så behöver det inte vara. Jo, om den inte kunnat stå inne hade jag nog behövt smörja kedjan lite då och då, men det har väldigt lite att göra med att den har de växlar den har.
Jag älskar utanpåliggande växlar, älskar att meka med cyklar och har hållit på med detta i många år. Håller efter mina grejer så de presterar som nya varenda gång jag sätter mig på hojen och jag vet precis vad som krävs för att få till detta. Finns inte en chans att din hoj fungerar så bra som du säger om du inte ens smörjer kedjan mellan de årliga servicearna.
Jag försöker inte skrämma upp TS, jag försöker bara se detta från ett perspektiv som inte är mitt eget. När jag läser TS kravspec kan jag konstatera att hon behöver något med navväxlar, fotbroms, rullbroms (eller V-broms) och inga krusiduller. Typ en monark men med en lite mer "lättrampad" geometri. Säga vad man vill om dessa - tunga, onödigt dyra, dålig verkningsgrad på drivlinan, etc, men något där de slår happy-korrekta cyklar med hästlängder är ren driftsäkerhet när ägaren inte bryr sig. Vajrar och höljen hinner bli dåliga flera gånger om innan nexus-7-naven börjar strula. Fruns biltema-tant-hoj med nexus 7 har stått ute i 12 år, använts dagligen sommar som vinter, regnats på, snöats på, saltats och skitats, och allt fungerar fortfarande. Vajrar och höljen har jag bytt några gånger, kedjan en gång. Still going strong. Det förhållandet mellan driftsäkerhet och underhåll är oslagbart.