Hjälp med vevlagerstandarder och axellängd, tack!

Freddie L

Aktiv medlem
Fyndade ett FRM CU2 vevparti. Tänkte det skulle vara en bra utgångspunkt för mitt nya 650b bygge. Och nu vet jag inte vilken ram som passar med vevpartiet... Fail?!?

Fick med Press-Fit 92/89,5 lager, axellängden är då 96 mm. Och där inbillar jag mig att mitt problem ligger. Hade tänkt att hittar jag inte PF-ram, skaffar jag bara matchande BSA-lager och har då massor ramar att välja på... Men axeln blir ju (väl?) för lång? Skulle det funka bättre med BB30-ram och nån slags adapter?

Det snurrar i skallen av alla BB, PF, 92, 85, 68, 30, 24 osv kombinationer... Hittar inte nåt tydligt svar när jag söker. Kan någon hjälpa mig?

Ett passande utanpåliggande lager är designat för samma axellängd som BB92 och 89,5, så det kommer att fundera.

Grejen är den att de lager du kallar vanliga BSA-lager bygger ut från ramens vevlagerhylsa och ger samma bredd som pressfit lagret gör.

Tack! Det var det självklara jag missade! Blev så mycket siffror så man missar det grundläggande...

Jag har snurrat med det här rätt länge... Och här tog det fyra minuter! Underbart!

Hur är det med BB30 och standard vevlagerhylsa? Märker en klen solskenscyklist någon skillnad, givet att ramen i övrigt är lika?

För jag skulle ju då kunna använda BB30-ram och adapter till utanpåliggande. Men spontant slipper jag ju gärna adaptrar.

Ingen som vill tycka nåt om BB30 vs vanliga utanpåliggande lager. Värt att satsa stort?

(Och visst det vevpartiet jag har idag skulle behöva adapter för att funka i BB30. Vilket ju förstås tar bort ev vinster. Men nästa vevparti kanske kan bli BB30...)

Det enda som jag kan skjuta in vad gäller de olika "standarna" är att bb30, 92, 90 osv är svaga när det kommer till tätningarna, dvs man får byta lager ganska ofta. Dom är ifs varken dyra eller svåra att byta.

Jag fyller gärna ämnet på med en egen fråga... har givetvis gått bort mig i vevlagerträsket jag med.

Har en enkel modell, Truvativ Powerspline av nåt slag där vevarmen gått sönder, ny vevarm i EU kostade ungeför lika mycket som ett helt nytt vevparti så jag beställde ett Truvativ vevparti men råkade missa att det var Howitzer.... men jag är glad ändå då det skall vara lite tuffare tydligen, och det verkar som Powerspline är "utgående" så det kändes lika bra att köpa nåt mer vanligt förekommande system. I manualen till min ram står det såhär

BOTTOM BRACKET WIDTH 68mm BSA

Då jag kollar runt lite verkar det ju finnas massor av olika varianter på vevlager. Hur skall man välja/tänka? Bara på B-d fanns det fyra olika vevlager som hette howitzer och hade måttet 68mm nånstans i rubriken....

http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?query=howitzer&catid=1212&ft=on

Tackar Rock! Jag ska ta med det i beräkningen.

Kristoffer R: Du är välkommen! Jag letade själv efter en officiell "Happy vevlager-tråd", men hittade inte nåt. Finns inget vettigt på läsvärt heller. Så använd gärna denna, jag är färdig med den!

:) Tack tack jag hoppas nån kunnig förbarmar sig.

Det där med standarder är ett elände, det enda som är någorlunda sammanhållet nu är ju faktiskt styren och styrstammar...

68/73 ska du ju ha förstås, du får använda spacer som brukar ingå. Det var den lätta biten...

Men när de anger kedjelinjen sådär, ja då blir det värre att fatta... Du har ingen uppgift på ditt gamla lager?

Tillbaka
Topp