Hjalp med vevparti, scratch-bygge

JoelF

Ny medlem
Orientering: Undertecknad befinner sig for tillfallet i Malawi, Afrika och har inhandlat "Lugs" eller flansar, kalla det nastan vad du vill. Framst pga. det billiga priset. Samt att det vart ett lockande projekt under en tid att plocka ihop en egen ram. (50 spann komplett set)

Problemet: I Malawi finns det nastan bara en hoj, nyproducerade cyklar fran china som man skulle tro var museiobjekt (se bifogad bild). Glad i hagen kopte jag delar men upptackde sedan att det ar inga gangor for vevpartiet. (se bifogad bild 2) Sokte febrilt pa internet efter losning och klurade pa vilken sorts system det kan handla om.

Losning: Jag har tankt pa tre losningar an sa lange. Ett ar att skaffa vevlager med pressforband istallet for gang. Tva ar att kopa vevlager har i Malawi. Problemet ar att vaskan kan ju inte vaga for mycket pa vagen hem, och jag ligger nog redan pa gransen. Tredje losningen ar att kapa isar skiten och loda fast de vitala delarna pa delarna fran en skrotad cykel.
Dimensionerna pa hela kalaset ar ca:34mm i diameter och 75mm pa langden.

Cykel.JPG ht=480

lug.JPG ht=480

Nu hoppas jag att nagon bildad vanlig sjal vill hjalpa en frusen radd och ensam liten stackare.

Ja, det där såg ju inte nå vidare ut, är det tänkt att man själv skall gänga med lämplig gänga efter vilket vevlager man tänkt använda?

Det finns ju rejält med gods att gänga i, så beroende på vad det är för innerdiameter kan ju det vara en enkel lösning.

Risken finns dock att det blir varken billigare eller bättre än att köpa en som redan är gängad.

Sag idag att det fanns samma, fast med gangor pa marknaden. Pinsamt. Kanns lite onodigt att ha postat 6 timmar tidigare om nagot man hittar sen.

Det blir med storsta sakerhet en svang forbi marknaden sen och inhandla en ny. Nan idé om vilken gang det ar pa typen av cykeln. (Bilden) Kanns som brittiskt med tankte pa kolonialmakten... Naja, det gar jag att losa nar man ar hemma igen. Tack for de snabba svaren i vilket fall som helst. :)

Tillbaka
Topp