Hjälp med "vinterhjul" till 27,5-cykel (har 28"-däck)

Makkaboo

Medlem
Behöver lite hjälp... jag köpte en Kona Coco 2022 till min fru, hon pendlar året om c:a 2 mil om dagen. Hennes förra pendlarcykel var 28" så vi har ett par rätt fräscha 28"-dubbdäck. Enligt Konas egen spec så är cykelns hjul+däck samma diameter som ett normalt 28"-hjul med däck, och jag har själv haft dubbla uppsättningar hjul på mina pendlarcyklar för att slita mindre på de finare hjulen.

Det jag alltså vill göra är att köpa ett par (nya eller begagnade) 28"-hjul, men jag har ingen erfarenhet av skivbromsar själv så jag behöver tips! Hur vet jag att hjulen funkar med bromsarna (jag ska köpa dubbla skivor också samt en extra kassett så att uppsättningen är komplett)?

Länk till själva cykeln:

Funderade på till exempel det här som bakhjul: https://www.thansen.se/cykel/reserv...-6-bult-gangad-axel/n-1351315339/pn-245747238

Tacksam för guidning! :)

Original har då cykeln 678mm hjuldiameter. Det betyder att med 28” hjul behöver du ett däck på ca 28 mm för att behålla hjulets totala diameter. Dubbdäcken är normalt något högre om jag minns rätt. Så du behöver antingen gott om plats under skärmarna eller riktig riktig smala däck för att det ska gå.

Ok! Hur vet jag om det är rätt typ av skivor? Funkar hjulen som jag länkade till?
Det som kan skilja är fästet för skivorna, 6 skruvar, eller centerlock, vilket har betydelse för vilka skivor du ska köpa. Men det finns centerlock-adaptrar man kan köpa som gör att man kan använda 6-skruvsskivor med centerlocknav, så det enda som är omöjligt är att använda skivor med centerlock på nav för 6 skruvar.

Ok! Hur vet jag om det är rätt typ av skivor? Funkar hjulen som jag länkade till?
Båda verkar ha såk. 6-bult förste för skivan så du kan flytta över skivorna. Däremot har originalhjulen snabbkoppling och det du länkat till gängad axel. Kan funka ändå men jag är osäker.

Båda verkar ha såk. 6-bult förste för skivan så du kan flytta över skivorna. Däremot har originalhjulen snabbkoppling och det du länkat till gängad axel. Kan funka ändå men jag är osäker.

Nej, det funkar inte. Det måste vara QR.

Det finns något marginal med standard 47 mm 27,5" däck. Så lite bredare än 28 mm dubbdäck borde passa, men inte mycket bredare. Jag skulle dock föredrar bredare däck på vintern.

Ah, snabbkoppling! Tänkte inte på att kolla det. Men summan är alltså att jag kan köpa hjul med snabbkoppling, om jag köper nya skivor spelar det ingen roll om det är centerlock eller 6-bult.
(Däcken är 700x35)

med största sannolikhet så kommer du få problem med 28" hjul och 35mm dubbdäck i skärmarna..
ser inte ut på bilden iaf som de är speciellt mycke spel mellan skärm o däck med 27.5" 47mm sommardäck o 35mm dubbdäck baseras på stommen inte mönstret så 35mm dubb bygger uppåt mera motsvarande ett 42mm sommardäck

med största sannolikhet så kommer du få problem med 28" hjul och 35mm dubbdäck i skärmarna..
ser inte ut på bilden iaf som de är speciellt mycke spel mellan skärm o däck med 27.5" 47mm sommardäck o 35mm dubbdäck baseras på stommen inte mönstret så 35mm dubb bygger uppåt mera motsvarande ett 42mm sommardäck

Det finns mycket spel, mer än 1 cm. Och man skulle kunna flyta ut skärmarna lite till.

Det finns mycket spel, mer än 1 cm. Och man skulle kunna flyta ut skärmarna lite till.
fram kanske men bak är de stor risk de blir tight mot vevlagret till
personligen hade jag lånat hjul o för testa med innan ja lagt stålar på nytt hjulset kassett skivor bara för ja råkas ha dubbdäcken.. kan bli fort dyrt misstag o stå där med skägget i brevlådan att de inte passar i ramen....

personligen hade jag lånat hjul o för testa med innan ja lagt stålar på nytt hjulset kassett skivor bara för ja råkas ha dubbdäcken.. kan bli fort dyrt misstag o stå där med skägget i brevlådan att de inte passar i ramen....

Det är bättre att mäta och räkna först. Nu är jag inte hemma, så kan inte titta själva, men på bilden på Konas websidan ser det ut att finnas marginal också vid vevlagret:

2023-11-04-20-52-27-977.jpg

Jag har mätt mina egna hjul med dubbdäck (32mm), de är ca 5 mm lägre än de nuvarande ballongdäcken. Men tack alla för tipsen, jag tror att jag helt enkelt slår till på ett par kompletta hjul med 160mm skivor och slänger på vinterdäcken på dem!

Om de varit mått i ETRTO eller "tum" hade jag kanske kunnat hjälpa, men är helt lost när det gäller de måtten, eller inte helt, läste på nyss och min tolkning är att det är 47-584 "27.5×1.85" som sitter på som standard på cykeln, tvivlar då att ett 28" (××-622) däck inte riktigt får plats...

Vill man kunna byta hjulen utan att justera bromsoken så finns det distanser man kan använda för att få bromsskivan att hamnar på samma ställe. Ska man ändå justera bromsoken kan man ju lika gärna flytta över skivor tänker jag, brukar ta en stund att få skivbromsarna skrapfria.

Cyklar man en hel vinter så är väl risken att kedja och kassett blir ganska inkörda till varandra så frågan är om det är värt med två kassetter om man inte är väldigt noga med kedjebyten.

Om de varit mått i ETRTO eller "tum" hade jag kanske kunnat hjälpa, men är helt lost när det gäller de måtten, eller inte helt, läste på nyss och min tolkning är att det är 47-584 "27.5×1.85" som sitter på som standard på cykeln, tvivlar då att ett 28" (××-622) däck inte riktigt får plats...
Jag har klämt in 28” i 40mm bredd på en av mina cyklar som egentligen är en MTB för 26” hjul så det har gjorts förr. Nu köpt 42 mm dubbdäck och håller tummarna för att de ska gå i!

Jag har klämt in 28” i 40mm bredd på en av mina cyklar som egentligen är en MTB för 26” hjul så det har gjorts förr. Nu köpt 42 mm dubbdäck och håller tummarna för att de ska gå i!
visst går de ha större hjul i vissa ramar men inte i alla.. allt beror på hur ramen är byggd jag har haft 28" (622) "standard" city ramar som är så tight byggda att dom inte klarar 42-622 dubbdäck men även haft 26" (559) ramar där ja kört med 42-622 dubbdäck utan problem

Kunde låna ett 700x32 av grannen, gott om plats! Och bromsen satt perfekt direkt. Så jag köper nog ett framhjul i alla fall… tack för alla glada tillrop!

Aah oke, se där, alltid kört "rätt" size i mina, dvs 559 för 26" och 584 för 27.5", men varierat bredd på däcken mellan 50-57... Har 50-584 på både sommar och vinterdäck till min 27.5" nu...

Tillbaka
Topp