Hjälp! Merida big nine viper VS White xc 275 lite

R0nnberg

Ny medlem
Hej,

Då var det dags för ännu ännu ännu en glad nybörjare som vill ha er hjälp.
Min bror har börjat köra mtb och gått All-In, och nu har även jag fått upp ögonen för detta!

Så nu har jag i veckor "läst sönder" nätet på cyklar m.m i en viss prisklass :) Och det är bara att konstatera att det är en djungel.
Jag har runt 7-8k i budget (det är dyrt att vara föräldraledig). Jag har förstått att Canyon är ett grymt alternativ men jag har inte orken att vänta så länge..
Har bestämt mig för att köpa nåt lokalt, alltså inte från nätet, så jag har nära till bra bemötande och service ;)

Min fråga egentligen är vilken av dessa cyklar ni skulle välja? Gärna med lite motiveringar.
Ambitionen är att cykla lätta mtb leder för motionens skull för det mesta, eller ja, för nöjet också såklart. Jag kommer med andra ord att undvika att cykla knixiga stigar!

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/merida-big-nine-viper-terrangcykel-29/p/1097690_1_style

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/white-xc-275-lite-terrangcykel/p/1095670_1_style
Så vilken cykel ska jag välja, eller finns det någon annan modell i samma prisklass jag hellre ska ta? Lokala handlare här säljer Specialized, trek och Scott vad jag har kunnat se.
Osökt kommer vi också in på 27,5 eller 29?

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Whiten ser lättare och bättre specad ut så den
> ligger ju bättre till på pappret.

+1

Bumpar denna tråd då jag gärna vill slå till idag, så mer åsikter vore tacksamt.

Funderar också på hur jag ska tänka med gafflar (vilket jag förstått är något man bör satsa på, kanske framför växlar?), Är rockshox på White bättre än RST, det är väl en fjäder istället för luft i den om jag inte har fel?

Inget proffs, men White har ju bättre specs än Meridan och så väger den mindre.
Sedan är det ju hjulstorleken, det som är "inne" som jag ser det är 29" vilket Meridan har och white har sina 27.5".

Skulle jag gått efter specsen skulle jag valt White. Sedan till hjulstorleken.. Testa cykeln på XXL om det finns möjlighet till det :)

Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du köpt idag?????? Berätta.....

Ja det blev ett köp idag och det blev Whiten!
Dock hinner jag inte hämta den förrän Fredag så premiärturen blir till helgen och som jag längtar :)

Tillbaka
Topp