Hjälp mig att låsa fast mina cyklar!

gandhi

Aktiv medlem
Nu skall de ut ur den varma, sköna och trygga lägenheten! Vi har fått ett garage efter drygt ett och ett halvt års väntan så nu är respiten slut. Helt ärligt tycker även jag (och inte bara min sambo) att det är lite trångt och bökigt att ha cyklarna i lägenheten.

Nu är det så att garaget delas av tre andra (egna portar, men ingen vägg eller nät mellan) och jag vill på något bra sätt säkra mina cyklar från andras habegär. Jag vill ha lite tips på bra och stöldsäkra lösningar för min 29er och räser. Funderar på ett väggställ som detta:
DSC00512.JPG ht=725

En bygel som denna i golvet:
51062beslag.jpg ht=228

Och en härdad kätting eller kraftig vajer som löper genom hjul och ram på hojarna:
122-1902KE4tting201.jpg ht=121

säkrad i bygeln med ett bra lås:
5085Abus.jpg ht=130

Vad tror ni? Är det overkill, underkill (...) "eller alldeles underbart!"

Hur har ni andra löst det?

~K

Senast redigerad av en moderator:
Det värsta är att Leo har rätt..
Om nån "jävel" verkligen gett sig faan på att sno din hoj så spelar det ingen roll hur den sitter fast, tyvärr.

Men visst, golvfäste, härdad kätting och ett rejält abus lås funkar säkert bra!

riktigt grovt bygellås och runt en ordentligt tjock stång som sitter bultad på ett sätt så den inte går att ta bort.

härdad kätting och smålås som det däröver finns det fina bultsaxar som lätt tar sig igenom

det ska va tjockt. 15mm lr mer helst. först då som bultsaxar behöver va riktigt stora.

Jag har haft mina cyklar i källarförråd hela tiden sedan jag flyttade från studentlägenheten.

Vill tjuvarna ta dina cyklar gör de det, men man behöver ju inte göra det enkelt för dem? Själva kör jag med ett rejält hänglås på dörren och två Abus moppekedjalås. Dessa har jag i sin tur låst fast i ett vinterhjul till bilen.

Har också funderat på att montera Abus golvbygel, men har inte kommit dit ännu.

Kanske inte hjälper mot tjuven, men jag sover i alla fall bättre på natten.

/Mikael

Kolla hur det är med försäkring och så. Står cyklarna i lägenheten och nå'n snor dem räknas de inte som cyklar utan som "vanligt" lösöre som blivit stulet och självrisken är "låg". Möjligvis kan det bli en annan självrisk (t.ex. 25% av cykelns värde) om de står i ett utrymme som visserligen är låst, men som är åtkommligt av flera. Kan vara värt att ringa försäkringsbolaget.

kan ingen med lite svetskunskap svetsa till en tung o stabil låsa i stål att ställa i garaget o ställa in hojjarna i, o låsa dem där. borde dels dölja dem o dels göra det lite svårare i alla fall (förutsatt man man även låser dem däri :D:D)

Jo det spelar ingen roll vad du låser fast med, det går alltid att forsera för eller senare. Det gäller bara att hitta balansen där det inte är värt besväret för att det kräver för stora verktyg eller låter för mycket.

Det ska nog mycket till att någon gör sig besväret att kapa ett MC lås för att stjäla en cykel, då kan dom väl lika gärna stjäla en MC.

Jag skulle sova gott om min cyklar stod i ett garage med MC lås.

Tillbaka
Topp