Hjälp mig att välja cross

Hallå där
Har försökt leta en vettig cx ett tag och kommit fram till några alternativ.
Vet inte om jag är ute efter kolfiber eller aluminium egentligen.. har kollat på surlys crosscheck också men den känns lite slöare pga stålet.
Det jag söker är en rapp cykel som jag kan cykla med vart jag än ska,även om jag ska tävla med diverse racerhuven påvägen till jobbet.
Kommer mest troligt också kosta på ett par kolhjul och smala däck eftersom jag kör rätt så mycket asfalt.
Vill att den är hållbar, vill kunna hoppa med den lite också. Därför är jag kanske lite skeptisk mot kolfiber ram. Men tror den håller över mina förväntningar ändå...

Dom här har hittills fångat mitt intresse
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLSRIV22/planet-x-xls-sram-rival-22-cyclocross-bike

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLSAPEX/planet-x-xls-sram-apex-cyclocross-bike

http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-2000-817112/aid:817115

Som ni ser har Rose cykeln kring 7 hg mera vikt än föregående.. dock är det alu ram och den verkar fått bra kritik, dock även någon tusing dyrare än den färgglade planeten,

Bugar och bockar för all form av hjälp, ni får gärna komma med nya förslag också... Gärna något om vad det innebär med en stål cx och om ni tror det skulle passa... Jag är strax under 180cm lång. tippar på 178cm. och har relativt proportionerlig kropp. Har tänkt mig en i storlek 54cm!

MVHMVHMVH

7hg på en pendlarhirk... omg var är världen på väg?

Snälla, säg inte att detta är en av de avgörande punkterna....

Bajsa innan du cyklar iväg, så är problemet löst.

Har en gammal nishiki stålracer i nuläget. Den är så tung Jeppe så jag måste både spy och skita innan jag åker ut och trampar. Saken är den att jag vill ha en lätt cykel. Och 7 hg är en hel del. 13-15% av cykelns vikt . Prova sätt på dig 10% av din egen vikt i ansiktet och spela en runda squash. Vill ha en lätt cykel att manövrera då jag även kommer köra rappt liksom. Snävt och härligt.. Känns som att de står mellan don två från planet. De jag tänker på är vad skillnaden är mellan dom förutom färgen

nishikiroadmaster skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en gammal nishiki stålracer i nuläget. Den
> är så tung Jeppe så jag måste både spy och
> skita innan jag åker ut och trampar. Saken är
> den att jag vill ha en lätt cykel. Och 7 hg är
> en hel del. 13-15% av cykelns vikt . Prova sätt
> på dig 10% av din egen vikt i ansiktet och spela
> en runda squash.

Lite haltande jämförelse :)

Men visst är det kul med en lätt cykel. Dock skall tilläggas att jag kan pendla precis lika snabbt på min CX som väger 10.8 kg, som jag gör på mitt kolfiberspjut som väger 8 kg :)

Jo Henrik. Jag har fallit lite för den.. Men vad tror du om min kropps kompatiblitet med en 54cm. 178 cm halv atlet. Inte så lång men kan va flexibel. Normal armlängd.. Vilken styrstam skall jag välja till ? Tänker mig kanske en 10 cm ? Jag tror jag som ändå gillar korta stammar med tanke på glädjen av att svänga omkring som en tok. Vill ha lite rallykänsla

nishikiroadmaster skrev:
> Känns som att de
> står mellan don två från planet. De jag tänker
> på är vad skillnaden är mellan dom förutom
> färgen
Inte mycket så vitt jag kan se.
Rival är ett snäpp upp från Apex (men Apex är bra så det räcker och skillnaden är måttlig) och den med Rival har 22 växlar mot "bara" 20 för Apex. Annars är det några klistemärken verkar det som (när jag tittar)...

Köpte en Surly CrossCheck-ram i somras och byggde ihop en cross/gravel-cykel. Den blev t o m bättre än vad jag hoppades. Jag tycker att den funkar nästan överallt -asfalt, grusväg, skogsväg och stig. Det roliga är att kunna spontancykla som det faller sig -det kanske började med asfalt, men så ser man en liten grusväg och sedan en spännande stig genom ett skogsparti...osv.
Kan man väl på vilken cross som helst kanske, men CrossChecken klarar bredare däck än de flesta med tillhörande komfort och framkomlighet. Jag kör 47 mm Smart Sam (och så har jag ett par 38 mm Compass - Barlow Pass för "finåkning").
Hur som helst -är mycket nöjd med Surlyn (och då har jag inte ens nämnt att det är stål och jag slipper skivbromsar:)

LarsM skrev:
> Köpte en Surly CrossCheck-ram i somras och byggde
> ihop en cross/gravel-cykel. Den blev t o m bättre
> än vad jag hoppades. Jag tycker att den funkar
> nästan överallt -asfalt, grusväg, skogsväg och
> stig. Det roliga är att kunna spontancykla som
> det faller sig -det kanske började med asfalt,
> men så ser man en liten grusväg och sedan en
> spännande stig genom ett skogsparti...osv.
> Kan man väl på vilken cross som helst kanske,
> men CrossChecken klarar bredare däck än de
> flesta med tillhörande komfort och framkomlighet.
> Jag kör 47 mm Smart Sam (och så har jag ett par
> 38 mm Compass - Barlow Pass för "finåkning").
> Hur som helst -är mycket nöjd med Surlyn (och
> då har jag inte ens nämnt att det är stål och
> jag slipper skivbromsar:)

Jag är sugen på en crosscheck. Har en förkärlek till stål och även om jag köper en fräsig carbon nu så vet jag att det kommer förr eller senare falla mig in att prova på detta själsliga materialet.. Dock kanske jag väntar med stål och ett cykelbygge tills jag verkligen vet vad jag håller på med. Är så otroligt förtänksam så det skulle ta mig ett halvår att bygga ihop en fin stålhoj hehe.
Det jag måste göra är att klicka hem den där planet rivalen.

Har en fråga angående pedaler och skor, vad finns det för olika alternativ mina kära vänner? Är det bara lira med egg beaters och tenniskor i ryggsäcken ? Vad är bästa kombon om man vill ha både bra tryck men kanske gå en runda på stan också? Är de o sätta cykeldojkorna i ryggan då eller?

Spd går ju gå i om du inte väljer de styvaste raciga pjucken. Lvg skor går man inte i alls.

Nä. Man vill inte släpa saker. Ha ett par skor på jobbet så att man slipper släpa så mycket klumpiga tunga saker. Ett par skor väger väl lätt.... 700 gram?

Har en PlanetX XLS som jag pendlar, kör grusväg och enklare stig samt tränar och tävlar cyclocross på. Kör en 57a till mina 183 cm med 87 cm innerbenslängd. Då har jag några cm spacers under 11 cm stam. Tror 54an borde passa dig.

Enda nackdelen är att lacken slits en del, men försök in slipa ner och lacka om den. :)

Vilket fantastiskt forum detta är ja.. Den svarta XLS ser cool ut. Lite knight rider stuk tänker mig en röd lampa där bak och en fin svart hjälm till mitt fina huvud bara sen är det finito. Det känns som att den där cykeln är otroligt prisvärd. Eller så kanske jag möjligen blivit lite manisk angående den.

En sak att tänka på är att PlanetX är idioter (eller de svarar inte på mail och har hört om rätt värdelöst monterade cyklar), medan Roses kundssupport är fantastisk. Jag skulle bara köpa cykel fårn PlanetX om den var mycket billigare och jag var beredd att åtgärda eventuella problem med cykeln själv.

Sen tycker jag själv att det är prio att en pendlarcykel har fästen för pakethållare, men där verkar förvånande många vara oense med mig.

(Dessutom vill jag minnas att Apex/Rival har betydligt sämre livslängd på slitdelar än 105, det stod i Tour så det måste vara sant)

Quell skrev:
> En sak att tänka på är att PlanetX är idioter
> (eller de svarar inte på mail och har hört om
> rätt värdelöst monterade cyklar), medan Roses
> kundssupport är fantastisk. Jag skulle bara köpa
> cykel fårn PlanetX om den var mycket billigare
> och jag var beredd att åtgärda eventuella
> problem med cykeln själv.
>
> Sen tycker jag själv att det är prio att en
> pendlarcykel har fästen för pakethållare, men
> där verkar förvånande många vara oense med
> mig.
>
> (Dessutom vill jag minnas att Apex/Rival har
> betydligt sämre livslängd på slitdelar än 105,
> det stod i Tour så det måste vara sant)

Okej.. Ja har anat det om planetx. Har du något att rekommendera då ? Har nog framgått en del av vad jag söker och är ute efter. Har en budget på kring 10 lök att lägga på cykel. Efter 12 börjar det bli ångest

nishikiroadmaster skrev:
> Okej.. Ja har anat det om planetx. Har du
> något att rekommendera då ?
Numera har ju planetkryss representant i Kalmar (var det väl? Finns iaf länkat på uk-sidan) som har samma pris. Så kolla upp det.

emmer skrev:
> nishikiroadmaster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Okej.. Ja har anat det om planetx. Har du
> > något att rekommendera då ?
> Numera har ju planetkryss representant i Kalmar
> (var det väl? Finns iaf länkat på uk-sidan) som
> har samma pris. Så kolla upp det.

Försöker leta upp han på sidan. Denna människa skulle jag gärna velat ha kontakt med. Så om du ser detta kalmar så kan du skriva hej

Bengt-re skrev:
> nishikiroadmaster skrev:
> -----
> > Om jag länkar denna cykeln
> >
> http://www.soderscykel.se/cyklar/268-na.html#/size
>
> > -l
> >
> > Är jag på en helt ny nivå då tycker ni?
> För
> > tre lök mer.
>
>
> Kastar in en billigare kort med aluram och
> kokosgaffel. Tyvärr 8-delat, men ändå.
>
> http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/b-ro
> ad/cda-10
>
> Slänger in en snygg plugg också med lite finare
> drivlina.
>
> http://www.chargebikes.com/plug-3/

Den kändes lite väl tung med sina 11 kg cenesisen :/

nishikiroadmaster skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > nishikiroadmaster skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om jag länkar denna cykeln
> > >
> >
> http://www.soderscykel.se/cyklar/268-na.html#/size
>
> >
> > > -l
> > >
> > > Är jag på en helt ny nivå då tycker ni?
> > För
> > > tre lök mer.
> >
> >
> > Kastar in en billigare kort med aluram och
> > kokosgaffel. Tyvärr 8-delat, men ändå.
> >
> >
> http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/b-ro
>
> > ad/cda-10
> >
> > Slänger in en snygg plugg också med lite
> finare
> > drivlina.
> >
> > http://www.chargebikes.com/plug-3/
>
>
> Den kändes lite väl tung med sina 11 kg
> cenesisen :/

Jo. Är ju tom tyngre än mitt bojsänke iofs.

Vet inte varför ingen länkade till Whites cyclocrosser hos XXL. Idag onsdag 11/11 har de 25% rabatt, så om du är riktigt snabb i ditt beslutsfattande kan du göra en bra affär.

Den fula aluminiumvarianten där bakhjulets placering kändes lite väl långt bak är antagligen helt slut (cross med Shimano 105 och helhydraliska bromsar för 7500 torde vara oslagbart). Den snygga kolfibervarianten finns fn fortfarande till försäljning på deras hemsida. Med 25% rabatt kostar den 13 500 kr. Över din budget, men med helhydraliska bromsar (inga semi typ TRP HY-RD). Den saknar tyvärr geometrispec, men verkar mkt prisvärd även jämfört med Planet X XLS SRAM Rival 22 Hydraulic Cyclocross Bike (From £1,299.99).

Snyggare bild (utan hjulreflexer) hittar du här
http://whitebikes.se/white2015/cyclo-cross/cx-killer/

Länk till XXLs hemsida
https://www.xxl.se/white-cx-killer-16-cyclocross-cykel/p/1113153_1_style#details

Quell skrev:
> En sak att tänka på är att PlanetX är idioter
> (eller de svarar inte på mail och har hört om
> rätt värdelöst monterade cyklar), medan Roses
> kundssupport är fantastisk. Jag skulle bara köpa
> cykel fårn PlanetX om den var mycket billigare
> och jag var beredd att åtgärda eventuella
> problem med cykeln själv.
>
> Sen tycker jag själv att det är prio att en
> pendlarcykel har fästen för pakethållare, men
> där verkar förvånande många vara oense med
> mig.
>
> (Dessutom vill jag minnas att Apex/Rival har
> betydligt sämre livslängd på slitdelar än 105,
> det stod i Tour så det måste vara sant)

+1 på rose otroligt bra kundservice

Adam K skrev:
> Rose har ju komfortracers som väger nere på 8
> kg.
> Med skivbromsar. Vet inte hur breda däck de tar.

Intressant. Har ägnat någon tanke åt komfortracer faktiskt men inte kollat upp det

Jag är extremt nöjd med min Rose Pro DX cross som du länkar till. Köpte den på rekommendation av en kollega som haft sin ett år innan jag köpte. Lätt, rapp och fortfarande snygg med de slimmade skärmarna. Jag har hojat ca 170 mil så jag har hunnit testa i alla möjliga väglag och enklare terräng (pendlar 34-35 km per dag med den). Jag valde annan utväxling än standard för att orka uppför riktigt branta backar, tips från kollegan som också pendlar året om.

nikasp skrev:
> Jag är extremt nöjd med min Rose Pro DX cross
> som du länkar till. Köpte den på rekommendation
> av en kollega som haft sin ett år innan jag
> köpte. Lätt, rapp och fortfarande snygg med de
> slimmade skärmarna. Jag har hojat ca 170 mil så
> jag har hunnit testa i alla möjliga väglag och
> enklare terräng (pendlar 34-35 km per dag med
> den). Jag valde annan utväxling än standard för
> att orka uppför riktigt branta backar, tips från
> kollegan som också pendlar året om.

Det var mycket värdefull information. Har kollat lite närmare o insett att rose är 2,5 hg lättare än planet x. Läste fel först. Lutar åt den i nuläget.. Det jag undrar är vad du kör med för storlek på den ? Samt din längd. Skiljer dock några tusingar mellan planet x och rosen .. Känns dock som att det hade varit en investering

Jag är ca 178-179 cm lång och ben åt det lite kortare hållet. Brukar ha jeans med typ 31-31" och ca 80 cm i grenmått enligt ROSE:s sätt att mäta. Kollegan med väldigt likadana mått kör också på en storlek 54. Jag bollade mail med Jenni Ribacka på Rose och hon tyckte först att jag kanske skulle ha 56 men skrev att gränsen till 56 går vid ca 83-84 cm. Cykeln känns helrätt i size för mig!

nishikiroadmaster skrev:
> Det var mycket värdefull information. Har kollat
> lite närmare o insett att rose är 2,5 hg
> lättare än planet x. Läste fel först. Lutar
> åt den i nuläget.. Det jag undrar är vad du
> kör med för storlek på den ? Samt din längd.
> Skiljer dock några tusingar mellan planet x och
> rosen .. Känns dock som att det hade varit en
> investering

Senast ändrad:
En viktig skillnad är att Whiten har kolfiberram och Rosen aluminium med kolfiberframgaffel. En annan är att Whiten har hydraliska bromsar och Rosen mekaniska. Jag skulle alla dagar i veckan välja hydraliska. Det är mkt dyrt att uppgradera i efterhand. Mavic Crossride på Rosen är ok hjul, men förhållandevis enkla. Hjulen på Whiten vågar jag inte ha någon uppfattning om.

Uselt av White att inte ange spec (har länge stått att den kommer). Om jag vore du skulle jag pinna iväg till XXL idag och helst i sällskap med någon som kan hjälpa dig att bedöma ramgeometri och sittställning .

Jag skulle gärna ha hydrauliska men då stack ROSEn iväg till 17-nånting. Negativt med White är att den inte har skruvhål för skärmar fram, känns som måste för pendling. Kanske går att lösa på annat sätt.

Då kan du ju testa och vara allmänt besvärlig i en butik och sen åka hem och klicka hem den rabatterad därifrån.

nishikiroadmaster skrev:
> Det verkar vara så att man bara får bort 25% av
> priset i webbutiken på white

En icke-dryg fråga, finns det någon finess med kolfiberram om det som i det här fallet skiljer ett kg till aluhojens fördel?

nikasp skrev:
> En icke-dryg fråga, finns det någon finess med
> kolfiberram om det som i det här fallet skiljer
> ett kg till aluhojens fördel?

När det är minusgrader så känns det bättre att bära en kolfibercykel för att kolfibret leder värme sämre än alu. Det är min motivation för att ha kolfiberbromshandtag och kolfiberstyre.

Genomgående axlar? Tanke på det? QR har sina nackdelar och det är att skivan inte alltid hamnar på samma ställe när du monterar på hjulen.

BjornR skrev:
> Genomgående axlar? Tanke på det? QR har sina
> nackdelar och det är att skivan inte alltid
> hamnar på samma ställe när du monterar på
> hjulen.

Öh?

emmer skrev:
> BjornR skrev:
> -----
> > Genomgående axlar? Tanke på det? QR har sina
> > nackdelar och det är att skivan inte alltid
> > hamnar på samma ställe när du monterar på
> > hjulen.
>
> Öh?

Ja kände också lite så.. Dom flesta crossar har väll Quick release? O varför skulle den lägga sig på sniskan när det är endast ett läge

nishikiroadmaster skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > BjornR skrev:
> >
>
> > -----
> > > Genomgående axlar? Tanke på det? QR har
> sina
> > > nackdelar och det är att skivan inte alltid
> > > hamnar på samma ställe när du monterar på
> > > hjulen.
> >
> > Öh?
>
>
> Ja kände också lite så.. Dom flesta crossar har
> väll Quick release? O varför skulle den lägga
> sig på sniskan när det är endast ett läge

QR... har endast ett läge? Så ni har aldrig monterat på QR lite snett alltså eller stått och försökt få skivan på samma ställe som det var innan?

Otroligt!

Rose har iaf genomgående axel för framgaffeln där det är viktigast.

Tillbaka
Topp