Hjälp mig förbättra cyklingen i Sverige

BadBoy09

Medlem
Hej allihop!

Jag sitter med i en arbetsgrupp med fokus på "Hållbara resor och konsumtion" anordnad av Länsstyrelsen i Gävleborgs län. Tänkte passa på och fråga er om ni har några förslag på hur man kan förbättra cyklingen, och speciellt hur man får fler att cykla istället för att välja bilen.

Ni har till på fredag på er att svara för då ska jag ha lämnat in mina förslag. Håller för närvarande på att sålla bland idéer från runt om i världen.

Har ni idéer om hur man ökar kollektivt resande och får folk att handla mer hållbart är de givetvis också välkomna även om det inte är fokus i detta forum.

Senast ändrad:
Man skapar bra förutsättningar för cyklister med allt från egna gräddfiler till underhållsstationer. Det ska vara naturligt och enkelt att välja cykeln före bilen. Samarbete med den lokala kollektivtrafifen är ett plus!

Hej,
Eftersom jag bor i Gävle och försöker cykla istället för att ta bilen, så är ju det naturliga svaret att förbättra cykelbanorna.
Om de som planerar och underhåller skulle sätta sig på en cykel och köra fortare än 5 km/h så märker de hur dåligt planerade och underhållna gång och cyklebanorna är.

Inför nåt vettigt avdrag på skatten för den som cyklar till jobbet. 3000:- tillbaka för den som cyklar till jobbet minst 100 dagar på ett år. Sen måste det finnas någon form av kontrollfunktion på detta, det får nån annan komma på.

Alternativt ett miljöbidrag till den som köper en ny cykel liknande miljöbilspremien.

Några idéer
Ändra lagen så det blir frivilligt att använda cykelbana.
Cykelvägar som är i direkt anslutning till vägen (höll på att bli nedmejad av en högersvängande bil bara för någon dag sedan sist på en av de dödsfällor man bygger med stor gräsmatta mellan cykelbanan och väg.)
Cykelvägar som inte också används som returglasförvaringsplats.
Cykelvägar som är lika bra eller bättre sopade än vägen.
Cykelvägar utan grisar/grindar och andra hinder stup i kvarten.
Cykelväg på båda sidor om vägen - det är förenat med livsfara att tvingas köra i fel riktning, speciellt på cykelbanor som är separerade från vägen.
Cykelvägas som är dimensionerade för minst 30km/h.
Cykelvägar där det är förbjudet att gå/rasta hundar och kör barnvagn.
Cykelparkeringsplatser där man kan låsa fast ramen i en stålbygel i stället för de oanvändbara hjulböjare som står överallt.
Pumpstationer lite varstans (gärna som är igångslagna så man får in luft i däcket i stället för att få luften uttömd som på pumpstationen här vid mitt jobb).
Möjlighet att räkna halva pendeltiden som arbetstid.

KentS skrev:
-------------------------------------------------------
> Några idéer

> Möjlighet att räkna halva pendeltiden som
> arbetstid.

Riktigt bra. Istället för att ge ersättning via skattesedel så ge ersättning som tid. Arbetsgivaren får ersättning från staten.

Dubbelriktad cykeltrafik på vissa enkelriktade gator brukar kunna skapa bättre flow i cykelpendlandet.

Sen tror jag förutsättningarna på arbetsplatserna (säker cykelparkering, dusch, klädskåp mm) är viktigt, men kanske bortom länsstyrelsens mandat.

En säker "infartsparkering" för cyklister som vill göra en cykel-kollektivtrafik combo,
vet inte om just detta är aktuellt i de gävleborgska metropolerna dock.

Kommunerna borde anlita cyklistharar som startar varje halvtimme (kvart i rusningstrafik). Som sedan kör in till stan som man kan ligga bakom och som åker en rutt och plockar upp folk längs med vägen :) Gärna vältrimmade män & kvinnor.

Underhåll andra cykelvägar än enbart de som finns utanför stadshuset. Det är hopplöst att köra på cykelvägar som inte underhålls med sopning, snöskottning och potthållslagning.
Bättre markering av vad som är cykelbana. Markera korsningar mellan cykelbana och gator/vägar.
Använd linjal när ni bygger cykelbanor så de blir kortaste vägen mellan två punkter.
Bättre skyltning och kartor så man vet vart man hamnar.
Ta bort kantstenen så det går att cykla över korsningarna. Det underlättar även vid plogningen.
Höj cykelöverfarterna med farthinder så biltrafiken måste sänka farten.

Håller med om vad ni andra skrivit.

Något som jag tror är viktigt är att kommunerna börjar mäta cykelnätets standard kvalitativt. Många kommuner använder främst kvantitativa mått ("I vår kommun finns XX mil cykelbana") vilket säger nada om den faktiska framkomligheten.

Det största problemet på min arbetsplats, som jag av och an diskuterat med pendlande kollegor, är avsaknaden av inomhusförvaring av cykel (främst under vintertid). Dels för att cyklar blir stulna utanför sena sommarkvällar (om man jobbar sent - det har hänt mig), men främst för att kalla, snöiga vinterdagar är det inte vidare roligt att lämna cykeln helt exponerad utanför. En kollega har framfört detta otaliga gånger till flera instanser men utan framgång. Självklart vet jag att det är svårt att hitta/bygga ett stort parkeringsutrymme för cyklar - MEN, det är å andra sidan det som bäst skulle förbättra vår pendlingssituation.

I de senaste två utgåvorna av Outdoor har de tagit upp relationen mellan företag som inspirerar sin anställda att "motionera" innan/under/efter arbetstid, effektivitet och nöjdhet hos de anställda. Korrelationen är så klart slående.

Hur som helst, båda ovanstående exempel skulle gå att komma närmare med bättre information till arbetsgivare/arbetsplatser - så det är nog det jag helst skulle se. Att intressegrupper (med någon viss form av reell makt) åker runt och informerar om detta - som i många ögon betraktas som dyr och onödig lyx - men som i realiteten kan vara ett affärsmässigt knep att nå framgång.

Man kanske kan konvertera det populära receptet med stegräkningstävlingar på arbetsplatser till cykling.

Dela ut enkla cykeldatorer och låt folk samla kilometer vardagscykling och tävla individuellt och avdelningsvis.

Kolla typ http://www.steg.se/ men det finns fler varianter. Poppis inom landsting har jag fått för mig.

/Johan

Något som jag har på vägen till jobbet varje dag är enkelriktade cykelbanor (Linnégatan i Göteborg). Det är som grund kanske inte en dålig idé, men då måste den vara bred nog att cykla om på. Som det är nu riskerar man att köra in i träd, stolpar, papperskorgar mm om man cyklar om till vänster, vilket resulterar i att alla cyklar om på insidan (mig inkluderat). En onödig risk helt enkelt.

I övrigt håller jag med om kommentarerna ovan, särskilt att man skulle höja cykelöverfarterna. Då får (väl?) bilarna väjningsplikt. Jag har inte så många obevakade överfarter på min pendlingsväg, men det är ändå inte så bra när man behöver hoppa av cyklisten för att bilisterna ska stanna, alternativt lita på att de är snälla och släpper över en ändå.

MTBiker skrev:
> KentS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några idéer
>
> > Möjlighet att räkna halva pendeltiden som
> > arbetstid.
>
> Riktigt bra. Istället för att ge ersättning via
> skattesedel så ge ersättning som tid.
> Arbetsgivaren får ersättning från staten.

Ah, mer avdrag, bidrag och subventioner. Om vi nu låtsas att Gävleborgs län verkligen kunde besluta om sånt här är det väl enklare att ta bort folks möjligheter att dra av sina bilresor till och från jobbet. Eller så kan vi låta staten betala för att folk ska vara ute och cykla istället för att jobba. Det låter praktiskt. Hmmm, kanske ska skriva mig på landet och "pendla" 16 mil om dagen.

Håller med, inga krångliga system kan ändra människors beteendemönster(som det ju till stor del handlar om) särskilt mycket.

Där jag jobbat har det funnits en "friskvårdstimme" som väl de flesta utnyttjat till att sitta i en källare på en yogamatta eller ofta inte alls.
Jag tog den istället som ombytestid efter cykelpendlandet som ju är friskvård deluxe.

Hoppas att du får gehör för några idéer.

Cykelboxar som finns i stockholm bla. är ett bra exempel på en enkelåtgärd som ökar trafiksäkerheten för cyklister.

cykelbox.jpg

En liknande enkel åtgärd är "Sharrows" som finns i några städer på amerikanska västkusten. Det markerar att både bilar och cyklar delar på utrymmet.

sharrows.jpg

Att enkelt kunna transportera cykeln på kollektivtrafik är en annan bra grej.

bikebus.jpg

Cykelcooperativ där ungdomar på glid kan få lära sig att reparera cyklar som skänkts och sedan kan ställas på stan som gratis lånecyklar är väl ett annat exempel på ett möjligt kommunalt projekt:

http://seashorefamily.squarespace.com/press-green/

Cykel förvaring så att man säkert kan ställa ifrån sig cyklar. parkeringshus och fri parkering för bilar finns ju för att främja bilåkande till köpcentra mm.

bike-security.jpg

Och så självklart ett kombinerat kafé och cykelverkstad.

mojo.jpg

MTBiker skrev:
> KentS skrev:
> -----
> > Några idéer
>
> > Möjlighet att räkna halva pendeltiden som
> > arbetstid.
>
> Riktigt bra. Istället för att ge ersättning via
> skattesedel så ge ersättning som tid.
> Arbetsgivaren får ersättning från staten.

Om man då skrev sig ute på landet så skulle man kunna jobba 6h istället för 8h varje dag, ta en 4h LVG-runda hem mellan kl 15-19 och ändå räknas som att man arbetar heltid. Staten skulle betala 1/4 av mina lönekostnader pga jag gillar att cykla.

Kalas för mig, neutralt för min arbetsgivare (i vart fall vad avser kostnad/arbetstid), mindre bra för skattebetalarna... :-)

Tille skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > KentS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Några idéer
> >
> > > Möjlighet att räkna halva pendeltiden som
> > > arbetstid.
> >
> > Riktigt bra. Istället för att ge ersättning
> via
> > skattesedel så ge ersättning som tid.
> > Arbetsgivaren får ersättning från staten.
>
> Ah, mer avdrag, bidrag och subventioner. Om vi nu
> låtsas att Gävleborgs län verkligen kunde
> besluta om sånt här är det väl enklare att ta
> bort folks möjligheter att dra av sina bilresor
> till och från jobbet. Eller så kan vi låta
> staten betala för att folk ska vara ute och cykla
> istället för att jobba. Det låter praktiskt.
> Hmmm, kanske ska skriva mig på landet och
> "pendla" 16 mil om dagen.

Som arbetsgivare så ser jag vinningar med detta. En människa som motionerar regelundet har lägre sjukfrånvaro och presterar bätter på jobbet. Detta är generellt. Så jag ser dett asom en jättebra investering för större avkastning.

Gävleborgs is pretty much the countryside, and from what I know of Sandviken and Gävle the cycle paths are very good in comparison to the madness that we have in the big cities.

On the other hand, every "traffic calming" or road improvement of the inter-town road network seems to reduce the level of safety for cyclists on those roads.

For example: When road furniture is placed on a 70-road the intention is to slow down the cars by making the drivers feel that the road is "too narrow to go fast". This means that they get even more annoyed when they have to overtake a slow moving cyclist. An expensive solution is to insist that such roads always have a cycle path alongside, a cheaper one is to make sure that there's an opening behind any chicanes for bikes to go through.

Another example: When 90 roads are made over to 2+1 roads the road becomes very uninviting for a cyclist. How can you get from Sandviken to Falun? I think it's within the remit of the Länsstyrelsen to make sure that such initiatives are not always to the cyclist's detriment

MTBiker skrev:
> Som arbetsgivare så ser jag vinningar med detta.

Speciellt om staten betalar...

App för att visa cykelvägar och ge användaren möjlighet att rapportera hinder (så att hinder kan undvikas av andra cyklister och åtgärdas av ansvariga i kommun/län)

Polisen bör anstränga sig för att få bort felparkerade bilar som hindrar cyklister.
Polisen bör prioritera cykelstölder högre, återfinns cykel på gatan, blocket eller liknande så ska polisen agera! (gärna ny medel för detta)

Arbeta för ökat säkerhetstänkande hos alla trafikanter.

Bortforsling av skräpcyklar för att öka utrymmet för aktiva cyklister. (P-skiva för cykel?)

Underhåll cykelbanorna året om:
laga på sommaren, sopa löv på hösten, skotta på vintern och sopa bort grus på våren.

Bra cykelvägar som går raka vägen till centrum. Om cykelvägen planeras på samma sätt som en bilväg, utan att svänga runt bakom lekplatsen, under järnvägen eller andra märkliga ställen så går det snabbare och lättare.

Cykelvägar vid sidan av 2+1-vägarna så att den som bor utanför stan inte blir tvingad att ta bilen.

tillräckligt breda cykelvägar för att ge plats för både snabbcyklister och "vanliga" cyklister.

cykelvägar & banor särskiljda från gångbanor & trottoarer. Kan lösas enkelt med annan färg på cykelbanan.

Skulle tro att attityden mot cyklister är det som måste förändras mest. Det tar förstås tid men skulle gärna se att cyklisten har laglig rätt att vistas på vägen även om det finns cykelbanor tills dess att cykelbanorna faktiskt fungerar, vilket lär ta ett tag...

Jag vill ligga en bildörr ifrån parkerade bilar i vägen. Det gör jag iofs redan idag men man ser ju en hel del cyklister som kör i 30 på cykelbana. Bara en tidsfråga tills det går åt skogen för den personen lr den de kolliderar med.

Samma avdrag som man får göra i UK vid pendling till jobbet! Att staten subventionerar "miljö"-bilar men inte cyklar är helknasigt!

Gör ett studiebesök till Ludvika.
Föredömliga cykelvägar mellan kommunens större orter.

Gör ett besök i Bollnäs kommun. Helt omöjligt att cykla säkert mellan Arbrå och Bollnäs och nästan lika illa att ta sig in till Bollnäs från Edsby ellr Kilafors. Alltså det går inte att cyklependla där öht.
De korta snuttar som finns slutar tvärt eller löses upp i tomma intet. Usel skyltning.
Bollnäs är ett praktexmpel på hur det inte får vara.
Det är bättre att strunta i cyklebanor än att gör som Bollnäs faktiskt.

I Gävleborgs län och Gävle centralort. Det går, tror ja,g cykelväg hela vägen från Skutskär till Gävle likaså från Valbo. Däremot är cykelbanorna inne i Gävle dåligt skyltade och gör konstiga rundor och svängar.
Och de är som för övrigt cykelbanor oftats är dåligt väghållna, illa rengjorda.
Det går inta att cykla där med tunna däck. Fullt med glas och rullgrus.

Tille skrev:
> Ah, mer avdrag, bidrag och subventioner. Om vi nu
> låtsas att Gävleborgs län verkligen kunde
> besluta om sånt här är det väl enklare att ta
> bort folks möjligheter att dra av sina bilresor
> till och från jobbet.

Exakt min mening. Sluta subventionera allt bilåkande så kommer nog fler fundera på vilket transportsätt som är att föredra och hur långt från jobbet man kan/ska bo egentligen.

Normen kanske är så och det kan vara ett problem i sig, men illustrationen är väl främst till för att visa det faktum att inte alla får plats på en normalgata i Stockholm.

(Har inte hunnit läsa hela rapporten/strategin)

JLarsson skrev:
> Om normen (som illustrationen visar) är 1.5 meter
> för cykelbana så kommer man få problem
> framöver. En cykelbana måste vara bredare på
> huvudstråken.
>
> http://www.dn.se/sthlm/bilar-ska-ge-plats-for-gaen
> de-cyklister-och-kollektivtrafik

Fast de avser nog 1,5m i vardera riktningen, dvs 3m om det bara finns en (dubbelriktad) cykelbana på ena sidan av vägen.

+1 på dimensionerad för 30km/t
generellt verkar trafikplanerarna tro att alla som cyklar kör en gammal damcykel o går vid minsta motlut.
Slät asfalt så man kan ta räsern till jobbet hade varit najs, får man drömma så får cykelvägarna gärna gå i fin natur hellre än bredvid en stor trafikled.

/T

Tille skrev:
> Vi som cyklar i 40 km/h då?

Ni är mest i vägen.

/vi som cyklar i 50.

Tille skrev:
> Vi som cyklar i 40 km/h då?

Har du uppför både till och från ditt jobb?

Skippa all j-kla tvärgående kantsten vid anläggning av nya cykelbanor. Jag förstår verkligen inte hur det kommit att bli någon form av normalitet med kantsten i övergången mellan cykelbana och korsande (tvär)gata, även om en gissning är att tanken är att det ska "rama in" och få en att "hajja till" att man korsar en gata. I närheten av mig längs huvudgatan i ett villakvarter är kantstenen kantig(!) (varför inte mer välvd?), ojämn och genomgående 1-1,5cm högre än cykelbanan. Oerhört irriterande i längden sålänge man inte pendlar på en sån där monster-Surly, och lika onödigt.

För övrigt borde som sagt cycle2work-konceptet anammas på bred front. Och satsa på kvalitet på cykelbanorna, inte bara kvantitet à la "vi har minsann X antal mil cykelbanor i kommunen".

Stämmer in med många här ang hastigheter som cykelvägnätet anpassas för.

Här i Umeå verkar man se en nytta med att bygga krångliga lösningar för cyklar för att dom ska hålla lägre hastighet som att det är nått egensyfte, jag tycker det är bättre att cyklister ser sig för än koncentrerar sig på att inte krascha i varje jävla korsning. Exempelvis en ny cykeltunnel som byggs vid umeås nya tågstation..
stationsomradet.jpg

Den röda markeringen är alltså en tunnel under spåret, längst ner i botten är en 90 grader skarp krök, från båda hållen är det givetvis nerförsbacke dit, jag har mailat och frågat och dom ursäktar sig med att det inte finns nog plats, idioti.

Sen för guds skull, ska ni dela av övergångställen med cykelöverfart ta bort trotoarkanten även på övergångsstäellet, så inte barnvagnar, rullatorer, rullstolar hänvisas till cykelöverfarten där dom inte hör hemma. Dessutom är det många fotgängare som genar över cykelöverfarten och tvingar upp cyklister till övergångsstället, där det finns trotoarkanter, hur korkat som helst.

Och ska man prompt dela av överfarten så måste man även dela av gång&cykelvägen dit från båda hållen. Gör markeringar både på vägbanan och på skyltar som visar var man cyklar och var man går.

Hej det är mycket som skulle behövas ändras tror jag.
jag skulle vilja ha cykelpendelparkering i hus som tex Lunds C har. (det enda stället i sverige tror jag) Det är övervakat, med cykelrep möjlighet och gratis för de med pendlarkort.
Bättre skötsel av cykelnätet. Med dagens hastigheter på cykeln så funkar det inte med gropar efter lagningar, regnvattenbrunnar som ligger 5 cm ner i vägbanan, höga kantstenar i en överfart etc.
Bättre skyltning och en logik i cykelbanorna, Idag kan man komma fram till en korsning där man inte vet vart man ska fortsätta.
Varför ska alltid vi cyklister (och gångtrafikanter) ta mörka tunnlar under vägar? Jobbigt med backar och en otrygghet för vissa. Varför kan inte vi få dagsljus och horisontal väg och bilarna under jord?
Sen borde externa köpcentrum förbjudas. Hopplöst att cykla till de flesta, då de ofta ligger längs "motorvägar" och en bra bit utanför citykärnan. De bidrar till utarmning av närservice vilket leder till svårare att handla mat m.m. med cykeln!
Vi måste få politiker lägga ner alla vansinnesprojekt typ förbifart stockholm och se till vad folk vill ha dvs mobilitet och det kan lösas på många sätt!

Något som är positivt också så det inte bara bli klagosång : )
Det är kul att se packcyklar (trehjulingar/christianiacyklar eller vad de kallas) börjar komma det är ett sätt att få cykeln bli mer brukbar för daglig barnhämtning och inköp.
Cykling börjar bli trendigt
Cykling börjar ses som ett alternativ för transport på allvar (vilket inte minst din (badboy09)fråga bevisar).

torch skrev:
> Skippa all j-kla tvärgående kantsten vid
> anläggning av nya cykelbanor. Jag förstår
> verkligen inte hur det kommit att bli någon form
> av normalitet med kantsten i övergången mellan
> cykelbana och korsande (tvär)gata, även om en
> gissning är att tanken är att det ska "rama in"
> och få en att "hajja till" att man korsar en
> gata. I närheten av mig längs huvudgatan i ett
> villakvarter är kantstenen kantig(!) (varför
> inte mer välvd?), ojämn och genomgående 1-1,5cm
> högre än cykelbanan. Oerhört irriterande i
> längden sålänge man inte pendlar på en sån
> där monster-Surly, och lika onödigt.

Kantstenen tror jag är för att göra trafikmiljön säkrare för synskadade och blinda. Om kantstenen saknas kan de inte känna var gångbanan upphör och övergår i vägbana.

Bättre att skippa cykelbanor och förlägga cykelvägarna till vägen i stället, utanför "kantstenszonen".

Jag bor i Gbg och tycker det funkar hyggligt att pendla. Har separat och bra cykelbana, men det är nog mest resultatet av att det är en f.d. banvall som asfalterats.

* Jag vill få lov att cykla på vägen då det är lämpligast.

* Jag vill kunna ha cykeln inlåst i anslutning till min arbetsplats.

* Bygg bort konstiga korsningar där cykelbanan upphör etc. Finns en helt tråd om detta.

* cycle2work scheme är en bra idé. Jag får ju 10000:- skattelättnad för att köpa miljöbil, varför inte något sådant för en cykel?

* Arbeta för att ändra attityden hos bilister att respektera cyklister på väg.

Sluta se på alla trafiklösningar med bilen som utgångspunkt ....

Ordna välskötta breda cykelbanor/cykelstråk som är välskyltade.
I Runt stockholm är detomöjligt att följa skyltningen (har försökt följa skyltningen hem massor med gånger, men har aldrig lyckats).

Gör cykelbanorna så att de även passar pendlarsvetton ,(+30km/h)

INFORMERA BILISTER OM DE TRAFIREGLERSOM REDAN GÄLLER !!!!

BadBoy09 skrev:
> Hej allihop!
>
> Jag sitter med i en arbetsgrupp med fokus på
> "Hållbara resor och konsumtion" anordnad av
> Länsstyrelsen i Gävleborgs län. Tänkte passa
> på och fråga er om ni har några förslag på
> hur man kan förbättra cyklingen, och speciellt
> hur man får fler att cykla istället för att
> välja bilen.
>
> Ni har till på fredag på er att svara för då
> ska jag ha lämnat in mina förslag. Håller för
> närvarande på att sålla bland idéer från runt
> om i världen.
>
> Har ni idéer om hur man ökar kollektivt resande
> och får folk att handla mer hållbart är de
> givetvis också välkomna även om det inte är
> fokus i detta forum.

Det gjordes försök på detta i Göteborg om jag inte minns hetl fel. Det de kom fram till var att försvåra för bilisterna. Spelad ingen roll hur mycket de undelättade för cyklister att ta cykeln. Bilisterna klev inte ur sina bilar för det.

Tillbaka
Topp