Hjälp mig hitta elcykel till morsan

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hej alla smarta och erfarna elcyklister!

Min mamma vill börja cykelpendla ca 9km till jobb och söker en elcykel. Budget började runt 25 men kan även ökas en del därifrån för att få extra funktionalitet såsom exempelvis dämpare fram för komfort (om det gör skillnad) eller liknande komfortuppgradering.
Potentiellt ska den även användas till att handla, cykla hem till nån polare eller liknande.
Prioritet är absolut komfort och kraft. Hon är lite längre och tyngre så bra om det är bra motor.

Jag har rätt bra koll på vanliga cyklar men här är jag lite lost. Jag servar cyklar som extraknäck och här lite koll på elcyklar där via men det är begränsat.

Ortler håller jag mig gärna borta från då jag upplever att de inte har nån aning vad de håller på med.

Men några frågor jag har:
  • Är det värt med dämpare på framgaffel som komfortuppgradering?
  • Finns det några modeller som är tried and true? Där ni har egna erfarenheter och tycker att det är bra skit
  • Är remdrift någonting man bör kolla över för att minska löpande underhåll
    Kanske inte står emot kraften så bra och stretchas över tid mer än en kedja?
  • Någonting annat jag bör tänka på när jag letar?

Något generella råd.

1. Mitt monterad motor och INGET annat.
2. Känt märke på både cykel å motor
3. Skippa rem. Är för hipsters.

9km är väldigt kort på cykel tar 20min att vara framme så komforten behöver inte vara extrem. Dämpare är nice men inget måste.

Något generella råd.

1. Mitt monterad motor och INGET annat.
2. Känt märke på både cykel å motor
3. Skippa rem. Är för hipsters.

9km är väldigt kort på cykel tar 20min att vara framme så komforten behöver inte vara extrem. Dämpare är nice men inget måste.
Stort tack!
Bra motormärken att rekommendera? Bosch har jag hört ska vara fint, shimano kanske?
Menar du motor som sitter vid vevpartiet då?Typ såhär?

Bilagor

• IMG_4584.jpeg
    IMG_4584.jpeg
    93 KB · Besök: 68
Stort tack!
Bra motormärken att rekommendera? Bosch har jag hört ska vara fint, shimano kanske?
Menar du motor som sitter vid vevpartiet då?Typ såhär?
Mittmotor med känt namn som yamaha, bosch, shimano. Tror alla funkar. Damtralla med lågt insteg är nog inte fel. Tex Batavus gör rejäla damcyklar men det finns många alternativ där ute nu... Om ni köper kvalitet så tror jag hon kommer att bli väldigt glad och nöjd.

Mittmotor med känt namn som yamaha, bosch, shimano. Tror alla funkar. Damtralla med lågt insteg är nog inte fel. Tex Batavus gör rejäla damcyklar men det finns många alternativ där ute nu... Om ni köper kvalitet så tror jag hon kommer att bli väldigt glad och nöjd.
Låter bra ju, man är ju märkestorsk också.

Sneglar lite på Trek/Specialized just nu. Men Batavus har jag hört talas om dock inte så mycket erfarenhet kring :)

Tror också hon kommer bli supernöjd om vi köper något som håller bra kvalitet, redig djungel där ute bara :D

Denna ser ju go ut. "Batavus har byggt elcyklar längre än de flesta och vet hur man designar en ram som med marginal kan hantera all den extra kraft som kommer från den elektriska motorn." Skönt säljande citat också

Några andra alternativ:

Känns inte som cannondale/trek/specialized tänker på grejer som korg/pakethållare hehe

Tror alla blir bra. Kolla om mamma vill ha cykelkorg, det är troligt ;-) En kollega köpte Batavus och det hon uppskattade efter en stunds användande var att man kan låsa styret med ett enkelt handgrepp så när hojen står på stödet och man lastar cykelkorgen så står cykeln rakt och stadigt. Ibland är det de små detaljerna, tror säkert att andra märken också har bra lösningar.

Tror alla blir bra. Kolla om mamma vill ha cykelkorg, det är troligt ;-) En kollega köpte Batavus och det hon uppskattade efter en stunds användande var att man kan låsa styret med ett enkelt handgrepp så när hojen står på stödet och man lastar cykelkorgen så står cykeln rakt och stadigt. Ibland är det de små detaljerna, tror säkert att andra märken också har bra lösningar.
Låter ju verkligen som en bra funktion!

Såg att de också har walk assist vilket låter dunder.

Just nu så är vi lite i korg eller dämpad gaffel diskussion. Hon har handledsproblem och vill kanske i framtiden kunna cykla längre sträckor också. Kanske dämpad framgaffel och köpa till thule panniers kan vara en bra kompromiss?

Dämpgaffel är nog bra om man vill dämpa ut eventuella potthål. Cykelväskor är ju det bästa! Från annan tråd nyligen så tror jag att Ortlieb har bäst kvalitet faktiskt (om vi utgår från att Vaude, Ortlieb och Thule är eliten...:) Men korg OCH dämpgaffel är väl ingen ovanlig kombo?

Dämpgaffel är nog bra om man vill dämpa ut eventuella potthål. Cykelväskor är ju det bästa! Från annan tråd nyligen så tror jag att Ortlieb har bäst kvalitet faktiskt (om vi utgår från att Vaude, Ortlieb och Thule är eliten...:) Men korg OCH dämpgaffel är väl ingen ovanlig kombo?
Ja jag tänker också att väskor är grymt. Ortlieb har jag bra erfarenhet, ska satsa på de!
Jag hittar ingen cykel som kommer med båda, tror inte det går då man fäster i gaffeln och den rör sig med dämpning

Batavus är väl en budgetvariant, och batteri i pakethållaren är ju inte bästa valet direkt. Korg kan man sätta på alla cyklar i efterskott

Ja precis, verkar så!
Batavus är väl en budgetvariant, och batteri i pakethållaren är ju inte bästa valet direkt. Korg kan man sätta på alla cyklar i efterskott
Vad får dig att tänka Batavus som budgetvariant?
Nä batteri i pakethållaren är nog inte bra, ingen av de jag länkat har det dock

Om du inte byter drivpaket och kanske bromsbelägg själv. Jag blev lite förvånad när kollegor köpte elhoj på butik och butiken tyckte att man skulle byta drivpaket efter 250 mil för 1500 kr. 6 kr/mil... Gäller att tänka och gärna meka själv om inte cyklandet ska kosta som att köra beggad småbil.

Om du inte byter drivpaket och kanske bromsbelägg själv. Jag blev lite förvånad när kollegor köpte elhoj på butik och butiken tyckte att man skulle byta drivpaket efter 250 mil för 1500 kr. 6 kr/mil... Gäller att tänka och gärna meka själv om inte cyklandet ska kosta som att köra beggad småbil.
Är nog inte orimligt. Fått byta kassett och kedja efter hälften av det på min emtb.

Man bör kolla kedjans slitage regelbundet annars så åker man på att byta allt.

Jag kommer nog göra det själv, extraknäcker som cykelmek ?

Är nog inte orimligt. Fått byta kassett och kedja efter hälften av det på min emtb.

Man bör kolla kedjans slitage regelbundet annars så åker man på att byta allt.
Ja kedjan slits en del av elhojar har jag hört också. Att man kör hög växel i uppförsbacke och sånt kul bara för att elmotorn pallar

Tillbaka
Topp