Hjälp mig hitta en ståndsmässig konsultcykel

jofahjalm

Aktiv medlem
Så här lagom till fredagen har jag insett att jag behöver en tjänstemannamässig cykel som matchar konsultdojorna. Istället för att dra ut på detta så hoppar vi direkt in i kravlistan:

Rakt styre
Måste ha plats för 35 mm dubbdäck
Ska ta stänkskrämar
Ska ha någon vettig möjlighet för single speed eller bara vara single speed
Ska inte se ut som en dyr cykel som någon vill stjäla

Det är inte ett hårt krav, men CrMo-stål är alltid fint.

bortser jag från namnet på tråden så passar det väl in på spec-listan.

NS crust.

Även om jag tycker den är lite snålt specad för 10-11k

IMG_1657.jpeg

NS crust.

Visa bilaga 668635

Jag tänkte på samma cykel. Men kombon av 27,5" hjul och 35 mm dubbdäck är problematisk.

Skulle själva ville köpa en, men jag har reden en vinterpendlare och jag tror inte att jag överlever vintern med bara en växel.

NS crust.

Visa bilaga 668635
Jag såg den och det är ett alternativ. Lite hög standover bara.

Det finns 38 mm dubbdäck i 650b.

Jag känner viss panik över att hitta något, eventuellt kan jag ta en Surly Preamble och finns mig i växlar...

Jag såg den och det är ett alternativ. Lite hög standover bara.

Det finns 38 mm dubbdäck i 650b.

Jag känner viss panik över att hitta något, eventuellt kan jag ta en Surly Preamble och finns mig i växlar...

Straggler?
IMG_6975.jpeg

IMG_1658.jpeg
Är tjänstemän där uppe alltså så hipstriga?
Alla konsulter jag jobbar med gillar klättermusen och patagucci. Det måste väl nästan klassas som hipsterkostym?

Senast ändrad:
Patagucci och Vans är det som bär faktureringen!

Jag pallar inte bygga ihop en cykel från delar, behöver fixa något som jag kan ställa i Uppsala vid stationen och använda mig för att ta mig ut till kund. Eventuellt får min kära Pompino axla den rollen, men då behöver jag en hoj till hemma. Full hipster hade ju varit att bygga ihop en Gorilla Monsoon, men det blir ju bara stulet.

En 650cykel gifter sig perfekt med 26"vinterhjul med bredare däck. Ingen konflikt.
Men med vilken som helst fåfänga involverad i cykeln är det en motsägelse att vilja kunna ställa den ifrån sig på stan och inte få den stulen förr eller senare.

En 650cykel gifter sig perfekt med 26"vinterhjul med bredare däck. Ingen konflikt.
Men med vilken som helst fåfänga involverad i cykeln är det en motsägelse att vilja kunna ställa den ifrån sig på stan och inte få den stulen förr eller senare.
Min Surly steamroller som Dura Ace-vev, finhjul och white industries frihjul får vara ifred. Knarkare har ingen känsla för vad som är fint! Fälgbroms verkar vara ett utmärkt stöldskydd.

Det låter ändå ganska härligt! I min bransch är det en tydlig korrelaktion mellan låg kompetens och mer formella kläder. Flanell är alltid rätt!
Låter som att vi jobbar i olika konsultbranscher, min bärs upp av Birkenstock.

Och här sitter jag med birkenstock och flanell.
Men jag är inte kompetent, bara basic

Min Surly steamroller som Dura Ace-vev, finhjul och white industries frihjul får vara ifred. Knarkare har ingen känsla för vad som är fint! Fälgbroms verkar vara ett utmärkt stöldskydd.
Jag tror att der bästa skulle vara att snickra ihop en cykel som är så risig att man hoppas att den blir stulen så att man får ersätta den.
Den kommer man få ha ifred för evigt.

Om jag ställer min Pompino som har gått 1000 mil vid stationen i Uppsala så är det väl ca 1000 cyklar som är mer stöldbergärliga innan den...

Jag köpte en Monark Saltis när jag var ganska färsk på det här med cykel. Har överlag varit väldigt nöjd. Ideén då var något rimligt snabbt men som passade med kavaj. De 37mm slicks som kom med cykeln har varit en dröm att rulla på. Såhär några års internetcyklande senare finns förstås mer att önska. Men den gör sitt jobb. Efter barnen har jag fått byta klädstil ändå...

1000004990.jpg

Ja. Det innebär helt klart att jag har mjuknat inför titan. Jag måste däremot fortfarande komma in på jobbet at the crack of midday för att kunna fakturera. Låter lite väl vågat med titan. Man måste leverera!

Så här lagom till fredagen har jag insett att jag behöver en tjänstemannamässig cykel som matchar konsultdojorna. Istället för att dra ut på detta så hoppar vi direkt in i kravlistan:

Rakt styre
Måste ha plats för 35 mm dubbdäck
Ska ta stänkskrämar
Ska ha någon vettig möjlighet för single speed eller bara vara single speed
Ska inte se ut som en dyr cykel som någon vill stjäla

Det är inte ett hårt krav, men CrMo-stål är alltid fint.
Konsult?
Jaha ja.
Måste väl bli en Pashley-Morgan. Plats för getskinnsportföljen fram har den också.
1701462323938.png

Ja, det ingår inte direkt i kravlistan. Tycker inte det är superhärligt att lasta en cykel fram heller. Men har inte så starka åsikter och det känns enkelt att skruva av.

Äter kattmat direkt ur burken under en bro före jag sätter mig på den där!
Jag blir ändå glad att det inte bara är jag som känner så inför dom cyklarna.

Den här skulle ju bli stulen innan du kommit fram till stationen. Men dom ser så otroligt praktiska ut
IMG_1659.jpeg

Då kan du ju dessutom skruva lös racket och leka enhörning ifall du vill!

Pelago vore ju ballt. Jag tror dock instegshöjden kommer i konflikt med mitt vertikala handikapp. 26" MTB, men det blir så mycket meck med att sätta ihop grejerna.

Tillbaka
Topp