Hjälp mig identifiera vilken cykel jag köpt

jimpstyle

Aktiv medlem
Jag köpte för några dagar sedan en begagnad Canyon spectral Al 2017 enligt säljaren och vid test och första anblick såg allt toppen ut inga konstiga ljud eller annat mysko förutom skrikande bromsar. Såklart en del slitage på sina ställen med tanke på att den ändå är 7 år.
20240810_115616.jpg

Men väl hemma efter en tvätt och noggrannare genomgång så tycker jag att ev lacken ser lite "dålig" ut på sina ställen som att den blivit omlackad någon gång. Och det som stärker min tes är att när jag försöker googla på denna modell så hittar jag inte den i denna färg samt att ramklistermärkena är i olika storlek vilket känns lite mysko.
20240810_115656.jpg
20240810_115714.jpg

Ni som har lite erfarenhet kanske kan hjälpa mig utreda vilken modell jag faktiskt har köpt då det garanterat är utbytt en del saker också. Har kontaktat canyon själva för att försöka få svar men dom kan inte ge mig det då det nummer som jag trodde var ramnumer som står under vevlagret inte var det dom ville ha utan det skulle tydligen vara ett klistermärke med en qr kod på, vilket såklart inte finns kvar. Och dom kan inte hjälpa mig få fram något utan ramnummer. Känns jättekonstigt men.

Jag lägger in lite bilder med förhoppning om att någon kan hjälpa mig att hitta någon information om vilken modell det är jag fått tag i ?
20240810_115809.jpg
20240810_115815.jpg
20240810_115845.jpg
20240810_115950.jpg
20240810_121352.jpg

Hittar ingen med den specen, men det kan ju vara bytta delar. Dock tycker jag också den ser omlackerad ut.

Hittar ingen med den specen, men det kan ju vara bytta delar. Dock tycker jag också den ser omlackerad ut.
Ja det hade vart väldigt bra om man kunde få fram alla gamla produksidor för de gamla modellerna för att kunna kika på vilka som fanns då men det är inget som canyon själva ens kan få fram verkar det som.

På mina Canyon, som iofs är nyare än 2017, finns inga "ramklistermärken". Canyonnamnet är lackat, eller möjligen klistermärken som är under yttersta lacklagret.
Så jag tror också omlackad.

Kanske omlackering pga svetsning? Inte ovanligt att 7 år gamla alu ramar drabbas av utmattning.
Däck och drivlina ser lite trötta ut, men de kanske räcker ett tag till?

Skulle söka upp en återförsäljare för Canyon Sverige www.canyon.com > Sverige .
Ser överdimensionerad ut i front med mer slaglängd än det ska vara., ser också över make ad ut, också hård kört...

Kan det hända så att cykeln inte ens är en Canyon? Alltså en ram av någon annan tillverkare med Canyons klistermärken på den.

På mina Canyon, som iofs är nyare än 2017, finns inga "ramklistermärken". Canyonnamnet är lackat, eller möjligen klistermärken som är under yttersta lacklagret.
Så jag tror också omlackad.
Troligtvis är det så då jag ser på bilderna av denna modell att siffrorna 140 på bakramen ska vara vita men är överlackade.

Kanske omlackering pga svetsning? Inte ovanligt att 7 år gamla alu ramar drabbas av utmattning.
Däck och drivlina ser lite trötta ut, men de kanske räcker ett tag till?
Synd att man vart ifrån mtb träsket några år så man inte vart uppdaterad på denna fakta. Vet du vart dessa brukar spricka så man kan kika lite närmre på svetsarna?

Skulle söka upp en återförsäljare för Canyon Sverige www.canyon.com > Sverige .
Ser överdimensionerad ut i front med mer slaglängd än det ska vara., ser också över make ad ut, också hård kört...
Slaglängden skulle jag tro är rätt då det är 140 på gaffeln om det inte är så att denna RS recon går att shimsa eller modifiera på annat sätt?

Det är iaf en Canyon spectral. Känner igen designen, min sambo hade en 2016 modell. Definitivt omlackerad.
Enligt spec ska det vara 140 mm slag bak och 150 mm fram.

Det är iaf en Canyon spectral. Känner igen designen, min sambo hade en 2016 modell. Definitivt omlackerad.
Enligt spec ska det vara 140 mm slag bak och 150 mm fram.
Ja det skulle jag nog med vilja påstå men tror att varenda del på den har blivit utbytt utefter vad jag kan hitta gällande 2017 års modeller.

Kul. Men varför... målade dom den kan man undra när Canyons svarta hojar är så vackra som de är. Kan vara för att dölja en skada som svetsats som någon var inne på. Fast nu är jag inte (längre) typen som köper cykel efter utseende visserligen :)

Massor av skadade Spectrals därute. En del används nu som lampskärm efter att ha varit i kontat med deras dryga "kundservice".

Vad är det för höjd på Bottom bracket? Canyon ändrade ramen på Spectral AL6-modellen runt 2017/18 tror jag.

Tror det är en AL6 EX 2017

Obs. jag killgissar mycket i mina svar. Men sant är att det har varit mycket som har gått sönder på dom speciellt om de körts hårt. Finns säkert någon här på forumet som kan identifiera denna cykeln

Senast ändrad:
Kul. Men varför... målade dom den kan man undra när Canyons svarta hojar är så vackra som de är. Kan vara för att dölja en skada som svetsats som någon var inne på. Fast nu är jag inte (längre) typen som köper cykel efter utseende visserligen :)

Massor av skadade Spectrals därute. En del används nu som lampskärm efter att ha varit i kontat med deras dryga "kundservice".

Vad är det för höjd på Bottom bracket? Canyon ändrade ramen på Spectral AL6-modellen runt 2017/18 tror jag.

Tror det är en AL6 EX 2017

Obs. jag killgissar mycket i mina svar. Men sant är att det har varit mycket som har gått sönder på dom speciellt om de körts hårt. Finns säkert någon här på forumet som kan identifiera denna cykeln
Kan mycket väl vara så att den är lagad. Om den är ok efter att jag kollat igenom den noga igen så får jag väll köra tills det rasar. Som tur är har jag inte lagt ut en förmögenhet på den.
Ja kundservice på canyon var ju inte direkt något wow känsla på.
Vad menar du med höjden på bortom bracket? Höjd från vadå eller menar du diameter?

Spectralen är en bra cykel. Trevlig allround-hoj som funkar till det mesta. Kom ihåg att dra bultar till länkaget ibland, beroende på hur hårt du kör. Kör du i bikeparks borde du kolla efter varje gång om inget sitter löst, men kör du normalt lugnt i skogen och inte väger, typ 130kg kommer den där cykeln att räcka länge.

Om du vill lägga tid på att få fram exakt vilken av alla canyon-ramar denna cykeln byggdes från, så får du googla runt och sedan ta fram tumstocken och mäta din cykel.

Det finns vissa mått som regelbundet ändras. Ett av dom är "BB".

Tack för svar! Ska gå igenom alla bultar noggrant för igår när jag polerade upp den så upptäckte jag att minst en eker satt löst så jag ska gå igenom hela cykeln noga så man inte stöter på någon sådan otrevlig överraskning.
Är det förresten någon som vet vilken bakdämpare det är som sitter på den? Har försökt med bildsök och allmänt googlande men inte lyckats hitta någon som ser likadan ut tyvärr. Det är ju bara tryckskalan som är kvar "som tur är", dom andra klistermärkena är borttagna.

Har du kollat med säljaren om hen har nån mer info om cykeln? Kvitto kanske?
Eller om hen kan hänvisa dig till vem den köpte från?

Kan ju vara värt att lägga lite tid på att härleda parallellt som det killgissas hej vilt här.

Fast den modellen hade väl inte problemet med spräckta baksvingar. Modellen efter hade det och jag har själv spräckt en.
Jag ska sluta prata om saker jag bara har en känsla av - vet bara att Spectralen hade ett ganska otjusigt smeknamn till följd av sina trasiga kedjestag men har ingen aning om vilka årsmodeller det egentligen var och om det handlade om denna årsmodell (som jag inte ens vet vilken det är..).?

Ser ut som en Nerve

Jag orkade inte kolla geotabeller men Nerve ser ut att ha brantare gaffelvinkel. Sen tycker jag att staget mellan TT och ST på TS cykel ser längre ut, men det kanske mer har med ramstorlek att göra.

Screenshot 2024-08-14 21.11.51.png

Screenshot 2024-08-14 21.11.21.png

Det är väl knappast en Nerve med 140 slag bak, eller är den felstansad?...

Det är ju rätt många Spectraler som är/varit hela också. Jag har sett bild på någon som gått av bakom dämparen, kan vara värt att kolla där också.

Har du kollat med säljaren om hen har nån mer info om cykeln? Kvitto kanske?
Eller om hen kan hänvisa dig till vem den köpte från?

Kan ju vara värt att lägga lite tid på att härleda parallellt som det killgissas hej vilt här.
Nej tyvärr inte då dom inte verkade ha så mycket koll och var lite rörigt då en mamma lagt ut en annons åt sonen och det är mamman jag skrivit med men vid köpet av cykeln så åkte jag till pappan där han och sonen var och pratade med dom och ingen var direkt jättepratsugen tyvärr.

Det är väl knappast en Nerve med 140 slag bak, eller är den felstansad?...

Det är ju rätt många Spectraler som är/varit hela också. Jag har sett bild på någon som gått av bakom dämparen, kan vara värt att kolla där också.
Som sagt såg är ju 140 instansat på länkagearmen så det borde vara en spectral. Och har kikat över cykeln samt polerat den och allt verkar helt vad jag kan se. Dock är det inte helt omöjligt att den kan vart lagad på samma ställe som ed1 tidigare i tråden skickat bild på. Lite oklart att se men skulle kunna vara så.

Kan eventuellt vara denna också, duktigt "maskerad" och med många delar utbytta med åren. Den hade iaf 140 ingraverat där. Enduromästaren Fabien Barel körde en sån (visserligen ganska uppgraderad) finns nog på nätet också att söka

Nej tyvärr inte då dom inte verkade ha så mycket koll och var lite rörigt då en mamma lagt ut en annons åt sonen och det är mamman jag skrivit med men vid köpet av cykeln så åkte jag till pappan där han och sonen var och pratade med dom och ingen var direkt jättepratsugen tyvärr.
Aj då. Trist när säljaren inte kan/vill hjälpa till. Luktar lite skumt om du ursäktar att jag säger så.
Det är väl tyvärr bara att chansa på att den eventuella lagningen håller för din cykling

Har vart ute på en relativt snäll första test ur idag och allting funkade fint. Lite växeljustering behövs upptäckte jag när det blev mycket växlande. Samt lite andra småjusteringar som korta av styre och vinkla upp det osv.

Tillbaka
Topp