Hjälp mig köpa cykel!

Oskimon

Medlem
Hjälp mig köpa cykel!
Nu är jag sugen på att börja cykla igen, efter en sisådär femton års uppehåll.

Jag vill främst cykla stig/skogsväg, men även röja runt på berg och utför trappor i stan. Jag är väldigt osäker på vad jag ska ha för något och behöver er hjälp.

Storleken på dirtcyklar lockar mig, brukade cykla BMX street och trivs med kompakt storlek. Kommer dessutom behöva ha cykeln i min mycket lilla etta, typ uppepå en garderob eller så och då är ju storleken viktig.

Är Dirt ett dåligt val för mina användningsområden? Där jag bor finns det ett område med väldigt mycket grusväg/skogsväg/stig och det är väl där jag kommer försöka hålla till. Inga byggda banor eller så, mest runtröjande liksom, trampa stig och droppa från berg.

Växlat eller oväxlat? Växlar hade varit bra då det finns extremt branta backar i det här området som jag är intresserad av, men finns det fördelar med oväxlat?

Jag vill ha bra bromsar, gärna skivbromsar, fram och bak. En lätt cykel är att föredra.

Pris mellan 3000 och 5000, gärna så lågt som möjligt. Begagnat eller nytt. Behöver verkligen inte supervärstinggrejer, det här är mest ett intresse jag tänkte nära lite som komplement till annan träning och vill inte slänga ut mer pengar än jag behöver.

Hjälp mig köpa cykel!
Prova innan du köper. Dirt/jump-cyklar är bra för just det, och är ganska speciella. Det är nog mer troligt att du hittar rätt om du surfar lite mer på ämnet, och det är ju halva nöjet.

Om du ska utför trappor i stan, och droppa så gissar jag att du vill ha en heldämpad cykel. Jag tror inte att 5000 kr räcker för en ny cykel som ska klara det, för den summan så får du kanske något hyffsat begagnat med visst servicebehov. Är du super-smutt så kan du ta dig ner för en trappa på vad som helst dock. :)

Hjälp mig köpa cykel!
Tack för era tips. Jag förstår nu att mina krav var lite overkliga, men jag ska leta efter något roligt och bra på begagnatmarknaden.

Jag kan fortfarande inte bestämma mig för dirt/xc. Jag vill köra tekniskt, men också rulla runt i skogen. Inget hårt downhillande eller hoppande, men lite drops och grejer står absolut på menyn. Mycket stig.

Dirt tilltalar mig (förutom utseendet) med sin nätta storlek. Jag har begränsat med plats hemma och gillar dessutom små cyklar mer än stora. Är dirt ett dumt alternativ?

Singlespeed? Eller en dirt med lite växlar på så kanske den duger i skogen också? Kom gärna med synpunkter, ni kan det här bättre än jag!

Hjälp mig köpa cykel!
toker skrev:
-------------------------------------------------------
> är det inte bara ungdomar som cyklar dirt??
> (frågan är seriös)

Det vet jag inte, men det gör mig å andra sidan ingenting. Min ålder har väldigt lite med min vilja att ha roligt på en cykel att göra. Dirt tilltalar mig inte som disciplin med sina stora byggda hopp och banor, utan mer med sitt smidiga yttre. Jag cyklade bmx i ramp och street när jag var yngre och tyckte om det, små cyklar ringer rolig lek i mitt huvud.

Hjälp mig köpa cykel!
Hade en dirthoj när jag var yngre men den fungerade mindre bra i skogen då sadeln inte kunde höjas tillräckligt mycket på grund av det korta sadelröret. Fungerade bra att köra korta sprintsträckor i skogen men sen blev det för jobbigt att inte kunna avlasta benen.

Så mycket större är ju inte en modern XC-hoj jämfört med en dirthoj - en XC -cykel i en mindre storlek låter som det passar dig perfekt.

Växlat tycker jag definitivt. Fördelarna med oväxlat är ju mindre mekaniskt krångel och underhåll men främst kör ju folk med det för att de känner sig häftiga.

För 5000:- får du säkert något begagnat du blir nöjd med. Nytt - inte lika nöjd men fortfarande en cykel du kan cykla på.

Tillbaka
Topp