Hjälp mig välja en vettig fulldämpad E-MTB för max 60.000:-

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Jag söker efter en vettig och prisvärd fulldämpad el-mountainbike för lättare stigar och skoterleder och vandringsleder med lite rötter och stenar här i hemområdet.
Den kommer även att användas att cykla med till badstranden, till affären ibland för att handla någon liter mjölk eller två, och för att transportera mig själv ibland.
-Inga längre sträckor, utan bara någon mil eller två.

Min nivå är TOTAL nybörjare, jag har inte cyklat alls sedan barn, men jag provade hustruns cykel lite på en väldigt enkel led nu i helgen som var och jag fick mersmak och vill skaffa en lämplig cykel, som jag kan utvecklas med och förhoppningsvis våga prova lite stökigare leder framöver.
Jag kommer dock aldrig att dränka mig i surhål eller kasta mig utför backar, så jag söker en cykel för Cross Country (som jag har förstått att det kallas).

Jag är 176 cm lång och väger ungefär 115 kg, och jag tänkte att cykling ska bli ett sätt att motionera och gå ner i vikt.
Jag misstänker att en cykel i storlek Medium är lagom för mig.

Det är det ett önskemål, (men inte ett krav), att det ska gå att montera stänkskärmar fram och bak, och pakethållare bak på den.
Ett krav är att det ska gå att montera belysning, men det gör det ju på det mesta. 😊
En dröm vore däremot om cykeln var förberedd för lysen på något vis, så att man kunde styra belysningen med cykelns knappar, eller att cykeln hade en usb-port med ström så man kunde koppla in lysena till den så dom slog på och av sig samtidigt med cykeln.
På Specialized Turbo Levo Comp Alloy var det tydligen möjligt att koppla lysen till cykelns egna elsystem på det viset.
Ett annat krav är att cykeln inte får kost mer än runt 60.000:-, någon tusenlapp hit eller dit är ok, men den får gärna kosta mindre.

Några alternativ som jag fått tips om eller hittat själv är:

Canyon Spectral:ON CF 8: https://www.canyon.com/sv-se/electr.../3390.html?dwvar_3390_pv_rahmenfarbe=M129_P10

Specialized Turbo Levo Comp Alloy: https://www.mtbstore.se/mtb-cyklar/heldampat/specialized-turbo-levo-comp-alloy

Trek Rail 9.5 Gen 4: https://www.mhw-bike.com/trek-rail-9-5-gen-4-750wh-black-olive-2023-e-bike-fully-mountainbike-168404

Trek Rail 7 Deore/XT Gen 3: https://www.mhw-bike.com/trek-rail-...ismatic-2023-e-bike-fully-mountainbike-168211

Trek Powerfly FS 7 Gen 3: https://www.mhw-bike.com/trek-power...pernova-2023-e-bike-fully-mountainbike-168221

Haibike AllMtn CF 8: https://www.mhw-bike.com/haibike-allmtn-cf-8-blackgold-gloss-2023-e-bike-fully-mountainbike-167660

Haibike AllMtn CF8: https://www.mhw-bike.com/haibike-al...ht-matt-2024-e-bike-fully-mountainbike-170119

Scott Patron eRide 920: https://www.mhw-bike.com/scott-patr...m-black-2023-e-bike-fully-mountainbike-167295

Scott Strike eRIDE 920 EVO:https://www.mhw-bike.com/scott-strike-eride-920-evo-raw-alloy-2023-e-bike-fully-mountainbike-167288

Scott Patron eRIDE 930: https://www.mhw-bike.com/scott-patr...l-green-2023-e-bike-fully-mountainbike-167297

Alltså, det finns ju massor av cyklar i olika prisklasser, och det gör att det går runt i huvudet på mig.
Jag förstår att en starkare motor och ett större batteri är bättre, och att en kolfiberram är bättre än aluminium och stål, men jag förstår absolut ingenting av alla modellbeteckningar på stötdämpare, framgafflar, växlar, bromsar, osv.

Sedan finns ju dessa, men vad jag förstått så håller dom inte riktigt för att köra i lättare terräng med?
Jag kompromissar hellre med vägegenskaper än med egenskaperna i terräng.

Mondraker Chaser RX: https://www.bike-discount.de/en/mon...4kuapmZR7xrndVZm-hFLty_97t_i77ThoCthQQAvD_BwE

Scott Axie eRIDE FS 10: https://www.mhw-bike.com/scott-axis...e-bike-fully-mountainbike-touring-bike-167330

Haibike Adventr FS 10: https://www.mhw-bike.com/haibike-ad...rey-blk-2023-e-bike-fully-mountainbike-164190

Kom gärna med egna tips och idéer om vad som skulle kunna passa mig.
Alla förslag mottages VÄLDIGT tacksamt. 😊

Att som total nybörjare köpa en cykel för 60k är hål i huvudet. Punkt slut.
Köp en enkel analog cykel som har dämpning i fram. Känn dig fram, cykla kortare sträckor, fundera på vad du behöver.
Köp en cykel i en prisklass som man kan ställa ifrån sig längre bort än armlängds avstånd.

Så kan du köpa dig en odämpad elektrisk cykel för asfalten istället.

Pkt hållare lirar dåligt med allt det övriga. Ffa heldämpat. Ja, det finns de som sitter på sadelstolpen men man kan inte ha en sån till mycket. Bättre med ryggsäck för de tillfällena.

Senast ändrad:
Köp en enkel analog cykel som har dämpning i fram. Känn dig fram, cykla kortare sträckor, fundera på vad du behöver.
Köp en cykel i en prisklass som man kan ställa ifrån sig längre bort än armlängds avstånd.

Pkt hållare lirar dåligt med allt det övriga. Ffa heldämpat. Ja, det finns de som sitter på sadelstolpen men man kan inte ha en sån till mycket. Bättre med ryggsäck för de tillfällena.
Jag kan förstå att det kan verka galet.
Men det ligger till som så att jag är sjukpensionär, och har ett lindrigt handikapp i form av värk och annat som gör det väldigt svårt för mig att röra mig.
De enda motionsformerna som fungerar, hjälpligt, är simning och, -cykling.
Jag hade en likadan cykel som min fru har, en Scott Axis eRIDE 20, som blev stulen nyligen och det är försäkringspengarna + lite eget kapital som jag ska satsa.

En odämpad mtb fungerar inte för mig, jag har provat (lite) och jag märkte direkt att det är en fulldämpad jag ska ha, mycket pga. att kroppen säger ifrån.
Därav även kravet på motor.
Jag har inte fysik för att trampa analogt, och nu talar jag inte om muskler eller ork, utom om värk.
Dock är i väl ärlighetens namn flåset ingenting att hurra för heller…

Nu har jag hittat skogscykling. 🙂
På lederna jag körde i helgen så fanns det gott om bord, bänkar och vindskydd att vila vid.
Drömmen jag har är att kunna ta cykeln ut, sätta nivån på assistansen från motorn utefter dagsformen, och trampa ut i skogen med lite fika, och samtidigt få motion och på sikt må bättre.

Angående pakethållare så har jag hittat den här, som kanske skulle kunna funka för en bullpåse och en termos kaffe: https://www.cykelkraft.se/pakethallare-thule-tour-rack

Som sagt, cykeln behöver inte kosta en förmögenhet, bara den har motor med minst 85nm, ett hyfsat batteri, och klarar av att köras i lätt terräng.

Kolla Radon och focus, jag har själv aldrig kört nån men dom har rätt bra komponenter för pengarna. Har själv en specialized levo comp som funkar ok men jämför man med många andra så får man bättre fjädring, växlar mm för dom pengarna. Har inte provat så många andra emtbs men tycker trek rail är bättre än levon 🙂

🙂Kolla Radon och focus, jag har själv aldrig kört nån men dom har rätt bra komponenter för pengarna. Har själv en specialized levo comp som funkar ok men jämför man med många andra så får man bättre fjädring, växlar mm för dom pengarna. Har inte provat så många andra emtbs men tycker trek rail är bättre än levon 🙂
Tack.
Kolla Radon och focus, jag har själv aldrig kört nån men dom har rätt bra komponenter för pengarna. Har själv en specialized levo comp som funkar ok men jämför man med många andra så får man bättre fjädring, växlar mm för dom pengarna. Har inte provat så många andra emtbs men tycker trek rail är bättre än levon 🙂
Tack! 🙂
Jag ska kolla på dom.

Du fick Massor av svar i den andra tråden 🙂 , nu är det bara upp till dig hur mycket du vill lägga ut .

Vill du ha en cykel med bra komponenter och större batteri eller klarar du dig på en cykel med hyfsade komponenter och lite mindre batteri.

Jag skulle säga att det sista jag skrev nog passar dina behov bäst

Hej igen ... :-)

Det är inte lätt att väja eMTB, utbudet är enormt och det är många gånger svårt att se och förstå skillnaderna mellan olika märken och modeller.

Det är lätt att missa att Sram PG-1210 är en betydligt sämre kasett än SRAM PG-1230, och hur ska man ha koll på skillnaden mellan olika dämpare, är verkligen FOX bättre än Rockshox (eller var det tvärtom). Och så har vi alla varianter av elmotorer Bosch, Shimano eller Specialized, eller spelar det ingen roll? Jo jag vet att det finns betydligt fler alternativ än de jag räknat upp här ...

Det krävs en noggrann strategi för att välja rätt cykel.

Jag tyckte själv det var dags för en heldämpad eMTB i våras, och efter en högst förvirrad inledning bestämde jag mig för att sätta upp en grundläggande kravlista på komponenter och kom fram till följande efter att läst massor av tester och tittat på Youtube mer än vad som kan betecknas som ett friskt beteende.

Motor och batteri
Grundkrav högeffekt och mer specifikt Bosch gen 4 med 750 Wh batteri.
Överlag mycket bra testresultat, egentligen inget negativt.

Växel
Elektrisk växel, egentligen bara för att det verkar kul ...

Sadelstolpe
Dropper post, absolut nödvändigt vid tuff terrängkörning.

Däck
Slanglösa, självklart 2024, eller?

Det av dessa krav som gjorde urvalet betydligt mindre var faktiskt den elektriska växeln som fortfarande inte är speciellt vanligt i specifikationerna förutom på de allra högst specade cyklarna.

Det blev slutligen en RÖD (så snyggt) Trek Rail 9.8 GX AXS av 2023 år modell till det facila priset av 75 000 kr (nedsatt med cirkus 25%). Prisvärt, absolut inte. Roligt, ja vansinnigt roligt! :-)

Så börja med att sätta upp några krav på funktioner och komponenter du verkligen vill ha (alltså inte behöver, utan vill ha) och välj några modeller som har det. Välj sedan den cykel du tycker är snyggast! :-D

Men ... jag skulle aldrig sätta pakethållare och heltäckande skärmar på min Rail, det enda jag har är små korta lätta stänkskydd av plast som tar upp det allra värsta utan att på något sätt vara i vägen. Jag kör i stort alltid med ryggsäck (EVOC med inbyggt ryggskydd) där jag får med mig basutrustning som verktyg, förstärkningsplagg och bananen vid längre turer. Behöver jag har mer grejor kör jag helt enkelt med en större ryggsäck, inga problem med eMTB.

Personligen tycker jag Mondraker Chazer RX är riktigt snygg (Xen är iofs lite snyggare i blått), ser väldigt slank ut för att vara en heldämpad eMTB. Om du verkligen ska montera skärmar, pakethållare och belysning känns den som ett grymt bra alternativ. Uppfyller faktiskt alla krav på min lista förutom det där med elektrisk växel (men det är fullt möjligt att klara sig utan). Ingen cykel för mig men verkar vara som gjord för dina behov.

Bosch Performance Line CX med 750 Wh batteri, hela paketet med kontroller, kiox 500, mini remote och system controller. Samma utrustning som du hittar på dubbelt så dyra premiumhojar. Och för övrigt, vad jag kan se, riktigt bra komponenter för priset.

Det negativa är då kasetten SRAM PG-1210 som enligt rykte inte hör till de mest hållbara, men kasett och kedja är hursomhelst förbrukningsvaror, så bara byta till något bättre om de slits ut fort.

Mondraker är inte ett speciellt välkänt märke i Sverige, men eftersom i stort sett alla komponenter är standard av välkända märken bör inte service vara något problem, dock kan garantiåtgärder bli lätt krångliga ...

Så, nu har jag väl antagligen ökat på förvirringen ytterligare ett snäpp eller ...

/MM

Du fick Massor av svar i den andra tråden 🙂 , nu är det bara upp till dig hur mycket du vill lägga ut .

Vill du ha en cykel med bra komponenter och större batteri eller klarar du dig på en cykel med hyfsade komponenter och lite mindre batteri.

Jag skulle säga att det sista jag skrev nog passar dina behov bäst
Ja, jag blev mycket klokare i den andra tråden.
Tack. 😊
Nu ska jag bara försöka hitta den mest prisvärda och bästa cykeln för under 60.000:-, -gärna långt under.

Hej igen ... :-)

Det är inte lätt att väja eMTB, utbudet är enormt och det är många gånger svårt att se och förstå skillnaderna mellan olika märken och modeller.

Det är lätt att missa att Sram PG-1210 är en betydligt sämre kasett än SRAM PG-1230, och hur ska man ha koll på skillnaden mellan olika dämpare, är verkligen FOX bättre än Rockshox (eller var det tvärtom). Och så har vi alla varianter av elmotorer Bosch, Shimano eller Specialized, eller spelar det ingen roll? Jo jag vet att det finns betydligt fler alternativ än de jag räknat upp här ...

Det krävs en noggrann strategi för att välja rätt cykel.

Jag tyckte själv det var dags för en heldämpad eMTB i våras, och efter en högst förvirrad inledning bestämde jag mig för att sätta upp en grundläggande kravlista på komponenter och kom fram till följande efter att läst massor av tester och tittat på Youtube mer än vad som kan betecknas som ett friskt beteende.

Motor och batteri
Grundkrav högeffekt och mer specifikt Bosch gen 4 med 750 Wh batteri.
Överlag mycket bra testresultat, egentligen inget negativt.

Växel
Elektrisk växel, egentligen bara för att det verkar kul ...

Sadelstolpe
Dropper post, absolut nödvändigt vid tuff terrängkörning.

Däck
Slanglösa, självklart 2024, eller?

Det av dessa krav som gjorde urvalet betydligt mindre var faktiskt den elektriska växeln som fortfarande inte är speciellt vanligt i specifikationerna förutom på de allra högst specade cyklarna.

Det blev slutligen en RÖD (så snyggt) Trek Rail 9.8 GX AXS av 2023 år modell till det facila priset av 75 000 kr (nedsatt med cirkus 25%). Prisvärt, absolut inte. Roligt, ja vansinnigt roligt! :-)

Så börja med att sätta upp några krav på funktioner och komponenter du verkligen vill ha (alltså inte behöver, utan vill ha) och välj några modeller som har det. Välj sedan den cykel du tycker är snyggast! :-D

Men ... jag skulle aldrig sätta pakethållare och heltäckande skärmar på min Rail, det enda jag har är små korta lätta stänkskydd av plast som tar upp det allra värsta utan att på något sätt vara i vägen. Jag kör i stort alltid med ryggsäck (EVOC med inbyggt ryggskydd) där jag får med mig basutrustning som verktyg, förstärkningsplagg och bananen vid längre turer. Behöver jag har mer grejor kör jag helt enkelt med en större ryggsäck, inga problem med eMTB.

Personligen tycker jag Mondraker Chazer RX är riktigt snygg (Xen är iofs lite snyggare i blått), ser väldigt slank ut för att vara en heldämpad eMTB. Om du verkligen ska montera skärmar, pakethållare och belysning känns den som ett grymt bra alternativ. Uppfyller faktiskt alla krav på min lista förutom det där med elektrisk växel (men det är fullt möjligt att klara sig utan). Ingen cykel för mig men verkar vara som gjord för dina behov.

Bosch Performance Line CX med 750 Wh batteri, hela paketet med kontroller, kiox 500, mini remote och system controller. Samma utrustning som du hittar på dubbelt så dyra premiumhojar. Och för övrigt, vad jag kan se, riktigt bra komponenter för priset.

Det negativa är då kasetten SRAM PG-1210 som enligt rykte inte hör till de mest hållbara, men kasett och kedja är hursomhelst förbrukningsvaror, så bara byta till något bättre om de slits ut fort.

Mondraker är inte ett speciellt välkänt märke i Sverige, men eftersom i stort sett alla komponenter är standard av välkända märken bör inte service vara något problem, dock kan garantiåtgärder bli lätt krångliga ...

Så, nu har jag väl antagligen ökat på förvirringen ytterligare ett snäpp eller ...

/MM
Hej! ☺️
Många tack! Igen.
Ja, jag har ju blivit lite klokare.
Jag har ju kommit fram till vad för typ av cykel jag ska ha, (nästan), och vad den får kosta.
Jag plöjer just nu internet och läser tester, reviews, ser på youtube, osv.

Den här Radon som Gyttorparn tipsade om verkar vara en jäkligt bra specad cykel.
Elektrisk växling och tydligen(?) grymma fjädringskomponenter.

Yepp, Radon Render 10.0 ser grymt fin ut. Premiumspecad till ett mycket bra pris. En så skulle jag absolut kunna tänka mig! Jag har inget att anmärka på.

Men, det är absolut förbjudet att sätta på skärmar och pakethållare på en sån här hoj. Belysning är dock OK om den är i carbon! ;-)

/MM

Det var det dummaste jag hört på länge.

Den ser onekligen riktigt brutal ut! 😍
Är specen lika grym?
Yepp, top of the line ... förutom elektrisk växel har den även elektrisk dropper post vilket är mycket bra. Intensedämparna ser intressanta ut (vet inget om dem), men jag misstänker att det kan vara svår (läs omöjligt) att få lokal service på dem, om ens i Sverige. Men om jag förstått det rätt finns cykeln till detta pris bara i 40 cm ramhöjd vilket bör motsvara en S i storlek, så för liten för dig.

Avseende Focus avseende Radon, jag skulle välja Radon för den är snyggare ... jag har inte granskat specen i detalj men tror det är förhållandevis jämbördigt, Radon har elektrisk växel, Focus vajer (XT), det mest intressanta med Focusen är att den har Bosch CX Race motorn, vilket i Raceläget ger extra assistans, max 400% jämfört med 340% hos normalversionen och något högre vridmoment (tror jag) samt är lättare, gjord i första hand för tävlingsbruk och är direkt overkill för din användning, men ändå ... Jag gillar EMTBläget hos Bosch och tycker att Turboläget är lite för mycket och gör att man tappar "cykelkänslan". Raceläget är snäppet värre.

Men om vi nu ska titta på värstingcyklar är det lika bra du lägger in en beställning på en DJI Amiflow direkt. :-)

Men ta även en titt på Canyon Spectral ON CF9 igen nu när du börjar landa på denna nivå ...

Men som sagt, pakethållare och skärmar är nonono på dessa cyklar! ;-)

EDIT: Jag vet inte riktigt var du har fångat upp att de cyklar du listat med pakethållare och skärmar inte skulle fungera för enklare stigcykling. 140 mm fjädringsväg räcker mer än väl till för denna typ av cykling och de har bra komponenter, det som hämmar när det börjar bli hårigt är nog mer skärmar och pakethållare... DS.

/MM

Senast ändrad:
Mina 5 ören...
1. Orbea Wild H10 borde ligga inom din budget
2. Canyon Strive:On Underdog har legat på runt 50-55' (är nu slut på lager).
3. Spesh Turbo Levo Comp (carbon eller alu). Båda har faktiskt siktats för 50' för ngt halvår sedan. Väldigt bra allroundhoj. Tycker tvärtom än ovanstående att den har bättre fjärdingsegenskaper än Trek Rail som börjar bli lite till åren. Det har nu kommit en helt ny Rail som jag inte har testat men den är säkert utanför din budget ändå.

Finns mängder av andra märken men så länge du håller dig till minst 150 mm bak med piggy back så borde du hamna något så när rätt.

Mina 5 ören...
1. Orbea Wild H10 borde ligga inom din budget
2. Canyon Strive:On Underdog har legat på runt 50-55' (är nu slut på lager).
3. Spesh Turbo Levo Comp (carbon eller alu). Båda har faktiskt siktats för 50' för ngt halvår sedan. Väldigt bra allroundhoj. Tycker tvärtom än ovanstående att den har bättre fjärdingsegenskaper än Trek Rail som börjar bli lite till åren. Det har nu kommit en helt ny Rail som jag inte har testat men den är säkert utanför din budget ändå.

Finns mängder av andra märken men så länge du håller dig till minst 150 mm bak med piggy back så borde du hamna något så när rätt.
Många verkar gilla wilden, antar att du äger/har kört en sån, tänker du att den är bra allround eller är det en bra endurohojj? anledningen till att jag undrar är för att jag troligtvis kommer skaffa en enduro och kanske testa nån tävling i e-klassen. Helst skulle man ju vilja testa 10 olika bikar innan man bestämmer sej 🙂

Jag vet inte riktigt var du har fångat upp att de cyklar du listat med pakethållare och skärmar inte skulle fungera för enklare stigcykling. 140 mm fjädringsväg räcker mer än väl till för denna typ av cykling och de har bra komponenter, det som hämmar när det börjar bli hårigt är nog mer skärmar och pakethållare... DS.

/MM
Det var en säljare i en butik som sa att jag absolut inte kunde cykla på lite gropig stig med lite rötter och stenar, för då skulle cykeln gå sönder eftersom dämparna absolut inte var byggda för det.

Om det nu bara var säljsnack så har jag redan bestämt mig för vad jag ska köpa. 😎
Vad tror du? Kommer den här att här att hålla för mina ändamål?

Jag hade en Axis eRIDE 20 som blev stulen som jag verkligen tyckte om, så jag vet med 100% säkerhet att det här är en cykel jag skulle älska. -Förutsatt att den funkar för det jag vill att den ska funka för.

Det var en säljare i en butik som sa att jag absolut inte kunde cykla på lite gropig stig med lite rötter och stenar, för då skulle cykeln gå sönder eftersom dämparna absolut inte var byggda för det.

Om det nu bara var säljsnack så har jag redan bestämt mig för vad jag ska köpa. 😎

Jag hade en Axis eRIDE 20 som blev stulen som jag verkligen tyckte om, så jag vet med 100% säkerhet att det här är en cykel jag skulle älska. -Förutsatt att den funkar för det jag vill att den ska funka för.
”The Axis eRIDE FS 10 is the ultimate bike for all terrain. With an unprecedented level of integration and its unique design, the Axis will push you to your own limits; and thanks to the full suspension and the Bosch Smart System, it is the missing link between touring and mountain e-biking. One bike to look after everything!”

Detta är vad Scott själva säger. De klassificerar den till klass 3 som du kan läsa mer om här .

Det skulle vara märkligt om en heldämpad cykel som klassas in för ”Cross Country and Marathon” med ett riktpris på närmare 90 000 kr inte skulle hålla för cykling utanför asfalts- och grusvägar … men,men, jag har aldrig testat cykeln själv så …

/MM

Senast ändrad:

Undrar vad den är tillverkad för då. Asfalt kräver inte heldämpat, inte heller grusväg kräver något dubbeldämpat.
Ser trevlig ut annars tycker jag.

Undrar vad den är tillverkad för då. Asfalt kräver inte heldämpat, inte heller grusväg kräver något dubbeldämpat.
Ser trevlig ut annars tycker jag.

Jag tycker att det är exacta motparten av SUV hos bilar. Såna cyklar ser man bara i stan, åtminstone i Tyskland och Nederländerna.

Cykeln i sig ser väl fin ut och geon verkar ok men dämperiet går inte att jämföra med en vanlig eMTB. Funkar naturligtvis men för seriöst skogsåka är det undermålig gaffel o bakdämpare. För dom pengarna hade man önskat sig mer.

Cykeln i sig ser väl fin ut och geon verkar ok men dämperiet går inte att jämföra med en vanlig eMTB. Funkar naturligtvis men för seriöst skogsåka är det undermålig gaffel o bakdämpare. För dom pengarna hade man önskat sig mer.
Yepp, jag håller med. Komponentspecen är anmärknigsvärt ”låg” i förhållande till priset. Men Scott är knappast känt som ”prisvärt”.

Jag tycker Mondrake Chaser RX är betydligt mer intressant. Känns mer som en eMTB med skärmar än en citybike med bakdämpare …

/MM

Bikemaestro har fortfarande democyklar till försäljning, svårslaget pris där: https://bikemaestro.se/
Democyklar från Bikemaestro? 😁

1729066225470.png

”The Axis eRIDE FS 10 is the ultimate bike for all terrain. With an unprecedented level of integration and its unique design, the Axis will push you to your own limits; and thanks to the full suspension and the Bosch Smart System, it is the missing link between touring and mountain e-biking. One bike to look after everything!”

Detta är vad Scott själva säger. De klassificerar den till klass 3 som du kan läsa mer om här .

Det skulle vara märkligt om en heldämpad cykel som klassas in för ”Cross Country and Marathon” med ett riktpris på närmare 90 000 kr inte skulle hålla för cykling utanför asfalts- och grusvägar … men,men, jag har aldrig testat cykeln själv så …

/MM
Ja, jag tyckte också det var jättekonstigt när dom sa det.
Dom sa ordagrant att dämparna var gjorda för väg, max grusväg, och att man med tiden kör sönder en sådan cykel om man kör på skogsstigar eftersom den inte är byggd för det.
Men å andra sidan sålde dom inte varken Scott eller Mondraker... :rolleyes:

Jag tycker att du skiter i dessa cyklar som kommer med pakethållare osv. och köper en emtb som du monterar på pakethållaren om du nu måste verkligen ha det ( en bra ryggsäck är alltid bättre som jag själv använder även om pakethållaren skulle finnas) och skärmar finns det ju också till dem. Sen om mot förmodan skulle mtb-däcken skulle störa dig när du cyklar med elassistans så finns det en uppsjö å välja andra däck. Det är verkligen äpplen och päron man jämför i denna tråd. Jag cyklar själv med Specialized Kenevo expert och den är absolut en emtb för enduro eller DH och är absolut inte en cykel man köper för att hämta ungen från förskolan med, men det går att cykla undantagsrepor med den ändå. Bara pakethållaren kommer att börja skramla efter en eller tre turer på stigar med lite rötter och stenar och stötdämparna är gjorda av cykelpumpar från början så blir det inte så roliga verkstadsbesök. Här måste man nu välja att vad man verkligen prioriterar. En emtb går att köra någorlunda bra på asfalt och den håller för det medans en ecitybike med lättare fjädring håller inte för rot- och stenvältning.
1729083294006.png
1729083310666.png

Den Scott Axis eRIDE 20 som DHL mosade och som skickades tillbaka till firman i Tyskland var köpt på MHW-Bike.
Det skulle underlätta ENORMT om jag hittade en vettig cykel hos dom, så slapp vi hålla på att flytta euro fram och tillbaka med taskig växlingskurs.

Om jag skulle tänja ut plånboken till bristningsgränsen, skulle detta kunna vara ett vettigt alternativ till Turbo Vado, Radon Render, Canyon, etc?

Den Scott Axis eRIDE 20 som DHL mosade och som skickades tillbaka till firman i Tyskland var köpt på MHW-Bike.
Det skulle underlätta ENORMT om jag hittade en vettig cykel hos dom, så slapp vi hålla på att flytta euro fram och tillbaka med taskig växlingskurs.

Om jag skulle tänja ut plånboken till bristningsgränsen, skulle detta kunna vara ett vettigt alternativ till Turbo Vado, Radon Render, Canyon, etc?

Bara å tjacka!🤘😎

Tråkig bakdämpare på en sån tung cykel (26.5 kg!). Förstår inte hur dom tänker... Men cykeln som sådan är väl fin och det går väl alltid att uppgradera.

Tråkig bakdämpare på en sån tung cykel (26.5 kg!). Förstår inte hur dom tänker... Men cykeln som sådan är väl fin och det går väl alltid att uppgradera.
Man måste ju spara någonstans så att inte priserna sticker iväg för mycket. Den hade kunnat matcha bättre med gaffeln, men TS blir nog jättenöjd med den i första taget med tanke på prioriteringen av pakethållaren. Själv är man aldrig nöjd och bygger om allt, men man måste ju köpa råämne till allt ändå.

Man måste ju spara någonstans så att inte priserna sticker iväg för mycket. Den hade kunnat matcha bättre med gaffeln, men TS blir nog jättenöjd med den i första taget med tanke på prioriteringen av pakethållaren. Själv är man aldrig nöjd och bygger om allt, men man måste ju köpa råämne till allt ändå.
Dessutom verkar den ha baklampa bak som standard, och kablar fördraget upp i styrstången för framlampa. 😊
Nu ska jag försöka övertyga hustrun om att jag behöver en mer än dubbelt så dyr cykel som jag köpte från början. 🤣

Blir det bråk så köper du Levo Compen 😉 En bra och beprövad hoj.
Jo… Problemet är bara att jag då måste få tillbaka pengarna från Tyskland, och då åker jag på växlingskursen igen. Annars hade jag nog slagit till på den. Men Scotten är ju perfekt, med skärmar och förberedelse för belysning. En pakethållare på den så. 🤣

Jo… Problemet är bara att jag då måste få tillbaka pengarna från Tyskland, och då åker jag på växlingskursen igen. Annars hade jag nog slagit till på den. Men Scotten är ju perfekt, med skärmar och förberedelse för belysning. En pakethållare på den så. 🤣
Nja, det där beslutet måste du ta själv. Jag skulle inte köpa något halvdant i dessa prisklasse bara för att det är enklare eller att man tappar lite pengar med valutaförändringar, men det betyder inte att Scotten skulle vara en dålig hoj. De där skärmarna kostar 49kr, så värdera inte dem speciellt mycket då. Jag tycker att vi bannlyser ordet pakethållare och själva pakethållarna med. 😅 Vad brukar du frakta på pakethållaren?

Tillbaka
Topp