Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bildbevis, bildbevis, bildbevis …Vem fan har ryggsäck??? En ica kasse på var sida av styret med öl å chips i som alla andra emtbare![]()
TS ville ha fika med sig, så hellre rygga än sidoväskor som TS drömde om från början.Håller med gyttorparn , vem har ryggsäck med sig ? .
Brukar på sommaren ibland ha en liten vätskeblåsa med vatten om det är riktigt varmt annars är den bara ivägen
Tack!Och ... ett litet tillägg. Den cykel du har länkat till är 2023 års modell, den finns också i 2024 års modell till 315 Euro mer (men det har du kanske koll på).
Vad jag kan se vid en snabb koll är att följande skiljer (men det kan vara mer).
+ Färg på ramen (typ svart/mörkblå), snyggare ...
+ Bosch System Controller och Mini Remote, smidigare ...
+ Specad 0,4 kg lättare, lättare ...
Och vad innebär det ... jo Bosch Led Remote och Kiox 300 har ersatts med Bosch System Controller och Mini Remote. Detta innebär ingen som helst prestandaskillnad men följande + och - , för 24an.
+ Miniremote är trådlös och System Controller integrerade i ramen vilket innebär 2 kablar mindre till styret på 24 jämfört 23.Och ja, det är många kablar på 23an
+ Om jag inte har fel (men kolla det), behövs Kiox 300 för att kunna starta cykeln, EDIT: Nix Kiox 300 behövs inte för att starta cykeln! Det ska gå att köra utan den.
+ Miniremote tar minimal plats på styret (mycket mindre än Led Remote) och skulle batteriet ta slut eller den av annan anledning inte fungera kan du styra motorläget via System controller i ramen..
- System controller saknar de cykeldatorfunktioner som finns inbyggda i Kiox 300 (som för övrigt är en riktigt trevlig display). Men du kan koppla din smartphone via blutooth till Bosch smart system och får då fulla cykeldatorfunktioner inklusive navigation.
Men ... man ska ha ryggsäck! :-)
/MM
Jag har ingen drönare, så jag slipper denna bag.Förutom tryffel o kantareller?
Brukar ha en drönare, mobil o lite tillbehör till de båda. Verktyg om inte finns plats på cykeln för dagen.
Jag säger inte att man inte ska köpa nya generations saker, men jag säger att det är mest sannolikt att få stångas med barnsjukdomar och ett sätt å börja få kalla verkstadspersonal för kompisar och med smeknamn.Tack!
Den var klart trevligare.
Jag som alltid varit så nördig att jag beställt extrautrustning på bilar jag ägt, bara för att slippa covers över hålen där knappar skulle ha suttit annars, uppskattar att det faktiskt sitter något i ramen och inte bara ett lock.
Dessutom har jag sett på tester att den där Kioxen gärna har en förmåga att flyga iväg.
Men är du säker på att det går att köra cykeln utan den om man tappar den? I alla tester jag sett påstår dom att utan den så får man gå hem.
När vi ändå diskuterar alternativ, vad tror den samlade expertisen om denna?
RENDER 9.0 750 2024 – RADON Bikes
www.radon-bikes.de
I stort sett samma komponenter, efter vad jag förstått så skiljer sig gaffel och stötdämpare mellan 9.0 och 10.0 bara genom att 9.0 saknar den där magiska Kashima-beläggningen, som tillför en hel del av… -ingenting.
Sedan var det väl bromsar och växlar som skiljer, och däck.
Men det är väl ganska bra grejor det som sitter där ändå?
Det skiljer trots allt över 6.000:- mellan modellerna.
Radon Render 9.0 750 2024, absolut "good enough"!Tack!
Den var klart trevligare.
Jag som alltid varit så nördig att jag beställt extrautrustning på bilar jag ägt, bara för att slippa covers över hålen där knappar skulle ha suttit annars, uppskattar att det faktiskt sitter något i ramen och inte bara ett lock.
Dessutom har jag sett på tester att den där Kioxen gärna har en förmåga att flyga iväg.
Men är du säker på att det går att köra cykeln utan den om man tappar den? I alla tester jag sett påstår dom att utan den så får man gå hem.
När vi ändå diskuterar alternativ, vad tror den samlade expertisen om denna?
RENDER 9.0 750 2024 – RADON Bikes
www.radon-bikes.de
I stort sett samma komponenter, efter vad jag förstått så skiljer sig gaffel och stötdämpare mellan 9.0 och 10.0 bara genom att 9.0 saknar den där magiska Kashima-beläggningen, som tillför en hel del av… -ingenting.
Sedan var det väl bromsar och växlar som skiljer, och däck.
Men det är väl ganska bra grejor det som sitter där ändå?
Det skiljer trots allt över 6.000:- mellan modellerna.
Specialized har inte dessa problem.Radon Render 9.0 750 2024, absolut "good enough"!
Bosch system för elcyklar är en djungel ... men som jag uppfattar det finns det tre Kiox displayer, Kiox (bara Kiox), Kiox 300 och Kiox 500.
Kiox har knappar och är en styrenhet medan Kiox 300 och Kiox 500 saknar knappar och enbart är displayenheter.
Cyklar med Bosch gen 3 har Kiox som styrenhet och fungerar inte utan den. Eftersom den ofta sitter monterad på ramen (och sticker ut en bit) eller styret finns det en uppenbar risk att man tappar och/eller slår söndern den. Detta har uppenbart varit ett problem.
På Bosch gen 4 har man ersatt Kioxen (bara Kiox) med Led Controller på styret eller Smart Controller i ramen. Eftersom Smart Controller är inmonterad i ramen och bara sticker ut några mm känns det som en bra lösning, riksen att man ska skada den är minimal.
På render 9.0 och 10.0 av 2024 års modell har man valt kombinationen Smart Controller och den trådlösa Mini Remote, vilket fungerar finfint. Jag har denna lösning på min Trek Rail. Nackdelen med denna lösning är att du inte har en display med cykeldatorfunktioner som tex hastighet, sträcka och tid, vilket är lite trist.
Det går att eftermontera Kiox 300 eller 500, men då krävs sladd till dessa enheter. Jag valde istället Intuitiva 100 som är en ren displayenhet, trådlös med Blutooth och kan styras från Miniremote. Inte alls lika rolig som Intuitivórnas färgdisplay men har basfunktionerna för en cykeldator och fungerar felfritt.
Ett alternativ är att använda sin smartphone som displayenhet, den kan kopplas trådlöst till Boschsystemet och ger cykeldatorfunktioner inklusive navigering. Och ja, jag har testat det också, men eftersom jag kör mest i skogen vill jag inte gärna ha mobilen på styret utan tryggt nedpackad i ryggsäcken (man ska ha ...).
För att göra en lång historia längre... så upptäckte jag att jag inte kunde klara mig utan en avancerad cykeldator med navigation. Så nu har jag två displayer på styret, både Intuitiva 100 och en Garmin 1040 (som för övrigt är kopplad till en trådlös styrenhet som också sitter på styret).
/MM
Men om det bara är mobilen du har med dej så räcker det ju med en systembolaget kasse på styret, har sett att proffsen har såvill jag inte gärna ha mobilen på styret utan tryggt nedpackad i ryggsäcken (man ska ha ...).
Hmmm … de proffesionella … Vi får reda ut det här med kassar, pakethållare och ryggsäckar efter helgen när dimman lättat!Men om det bara är mobilen du har med dej så räcker det ju med en systembolaget kasse på styret, har sett att proffsen har så
Varför skiljer specarna på dom här två?Mina 5 ören...
1. Orbea Wild H10 borde ligga inom din budget
Den första är begagnad och därmed kan vara ombyggd. Har du inte köpt din hoj än?Varför skiljer specarna på dom här två?
Vilken är mest prisvärd?
![]()
Orbea Wild H10 (2023) - Rekonditionerad E-MTB
Upptäck Orbea Wild H10, en rekonditionerad elcykel med Bosch Performance Line CX motor och 750 Wh batteri. Perfekt för trailälskare.www.refurbed.se
![]()
Utförsäljning av Orbea Wild H10 | Begagnade Democyklar | Bikemaestro.se
Köp Orbea Wild H10 till reducerat pris i vår utförsäljning av democyklar. Begränsat antal, använda under sommarsäsongen, levereras nyservade och i fullgott bruksskick. Lämna ditt bindande anbud idag på Bikemaestro.se!bikemaestro.se
Nej… DHL mosade ju min första cykel så jag väntar på att den ska komma tillbaka till firman i Tyskland där jag köpte den så jag kan få tillbaka pengarna.Den första är begagnad och därmed kan vara ombyggd. Har du inte köpt din hoj än?
Så fort jag fått tillbaka pengarna för den som DHL mosade så blir det med all sannolikhet en Radon Render.Det är bara och öppna plånboken och köpa![]()
Om du sköter cykeln som sig bör så cyklar du länge med den dock kostar servicen på motorn alltid lika mycket och batteriet tappar sin kapacitet småningom, så efter några år kommer man till frågan för en själv är den värd å laga/serva eller vill man ha en ny. Batterierna kostar väl 15 rök i dagsläget motorservice kostar väl 700-1000kr/h osv. Min cykel är 2022 och jag tänker inte köpa någon ny än, det finns ingen anna som jag vill ha heller iofs. och modellen tillverkas inte längre. Jag har också förädlat min genom att byta/bygga om chassit helt och hållet. Kommande motorservice kommer att kosta ca. 5000-6000kr om jag lämnar in men jag gör det själv istället så det blir lite delar för ca.1500kr (drivrem, lite lager och packningar kommer min cykel behöva) som jag får betala. Batteriet verkar ha 100% kapacitet fortfarande, så det har ingen beräkning på.Hur fort åldras en eMTB?
Är det som med en mobiltelefon, att den är värd en spottstyver efter något år eller två och är helt hopplöst omodern?
Om jag nu köper en av cyklarna i den övre prisklassen av vad som diskuterats här, är det något jag kommer att kunna ha glädje av under många år eller blir den väldigt gammal väldigt fort?![]()
Wild kan konfigureras vid köpet, så olika H10:or kan ha olika komponenter o t o m olika slaglängd fram.Varför skiljer specarna på dom här två?
Vilken är mest prisvärd?
![]()
Orbea Wild H10 (2023) - Rekonditionerad E-MTB
Upptäck Orbea Wild H10, en rekonditionerad elcykel med Bosch Performance Line CX motor och 750 Wh batteri. Perfekt för trailälskare.www.refurbed.se
![]()
Utförsäljning av Orbea Wild H10 | Begagnade Democyklar | Bikemaestro.se
Köp Orbea Wild H10 till reducerat pris i vår utförsäljning av democyklar. Begränsat antal, använda under sommarsäsongen, levereras nyservade och i fullgott bruksskick. Lämna ditt bindande anbud idag på Bikemaestro.se!bikemaestro.se
Det sker en omfattande utveckling av eMTB just nu, framförallt på motor och batterier men även på ramar och komponenter. Redan på 2025 år modeller ser vi lättare och tystare motorer med högre vridmoment och maxeffekt i kombination med lättare batteri kombinerat med högre kapacitet. Fabrikanterna arbetar även intensivt med ramarna som blir lättare och "slankare" än tidigare ...Så det kan vara värt att lägga några extra kronor och köpa något bra som man kan ha kvar i många år?
Självklart slits ju grejorna, men jag tänker att en ram håller många år?
Sen att man servar, uppgraderar, byter ut andra delar, ja det är väl bara en del i det kaninhål som jag just nu håller på att gräva ned mig i…?
Tack.Om du ska behålla den länge så satsa på en Specialized.
Jag har haft Transition repeater med Shimano motor, Specialized levo, Trek rail med Bosch gen4 och nu har jag en Orbea Wild M20. Orbean är en väldigt go hoj men även den som känns mest bräcklig. Av alla cyklar jag skruvat på och det är många så känns dom nyare Specialized cyklarna ortoligt välbyggda och lättskruvade.
Specialized har även dom bästa garantierna med 4 år på motor M.m samt att dom flesta Spech handlare har en motor hemma på hyllan, medans Bosch kräver in den trasiga motorn för analys innan dom skicka en ny. Det kan ta sin lilla tid mitt i sommaren.
Bara en sådan sak som att dra igenom ett nytt hölje till växelwiren kräver ett jättejobb på en Trek Rail men är hur lätt som helst på en Levo.
Lycka till med ditt köp
Now we´re talking!Tack.
Ja, Levo verkar inte vara bäst på något, men gör heller ingen besviken.
Lite som en Volvo V70 inom eMTB. Det är min slutsats efter ett antal timmars läsande av tester och tittandes på youtube-recensioner.
Ett säkert köp om jag förstått rätt.
Du som har personlig erfarenhet av både Brose och Bosch, skiljer dom sig mycket i karaktären?
Jag har erfarenhet endast av Bosch Performance CX med 75nm, och jag älskar den motorkaraktären.
Vilken Levo ska man satsa på? Turbo Levo Comp Alloy eller Turbo Levo Comp Carbon?
Hur viktig är mastermind tcu? Visst finns den endast på Carbon?
Om du inte ska bomba DH så ska du ha S3. Jag har 79cm ben och är 178cm totalt och har S4 Kenevo Expert och jag har dropperposten i botten, men skulle jag köpa någon annan cykel så skulle det bli S3 eller t.o.m S2. Der är enklare göra en cykel större än mindre.Det finns onekligen billiga 2024 att få tag i nu. Såpass billiga att det är riktigt frestande.
Då återstår bara att välja storlek.
Jag är 176 cm lång, och har 78 cm från golvet upp till grenen.
Jag kommer inte att trixa på knixiga och tekniskt krävande banor eller sladda och hoppa.
Min åkning är mer åt långsam turåkning på breda elljusspår med fika i väskan.
Ska jag välja S3 eller S4?
Alla dom Levos som finns att beställa nu har nya TCU även alloy modellen. Beställde precis en Alloy till frugan och nu sitter det Marzocchi Bomber Z1 gaffel TCU Sram DB8 bromsar på den vilket gör den väldigt prisvärd.Now we´re talking!
Gen 3 Levo comp alloy ska ha TCU. Kolfiber kostar mer pengar och har sina för och nackdelar som vi har konstaterat tidigare i tråden. Jag ser färre fördelar med kolfiber i en emtb än aluminium.
Jag skulle rekommendera S3Det finns onekligen billiga 2024 att få tag i nu. Såpass billiga att det är riktigt frestande.
Då återstår bara att välja storlek.
Jag är 176 cm lång, och har 78 cm från golvet upp till grenen.
Jag kommer inte att trixa på knixiga och tekniskt krävande banor eller sladda och hoppa.
Min åkning är mer åt långsam turåkning på breda elljusspår med fika i väskan.
Ska jag välja S3 eller S4?
Var beställde du, vilken storlek, och vad fick du betala?Alla dom Levos som finns att beställa nu har nya TCU även alloy modellen. Beställde precis en Alloy till frugan och nu sitter det Marzocchi Bomber Z1 gaffel TCU Sram DB8 bromsar på den vilket gör den väldigt prisvärd.
Vilka mått tittar du på då? Scotten är ju pytteliten i jämförelse? Du måste ju ha sett ut som en circusbjörn på en trehjuling.Nu blir jag inte klok på nånting…
Vilken av följande hojar är störst?
Vi hade två Scott Axis eRIDE 10, varav min blev stulen.
Min var i storlek M, och jag trivdes på den.
Men om jag kollar på geometrin på dessa två så verkar ju Scotten vara större åt alla håll i storlek M än vad Levon är i storlek S4?
Någonting måste vara galet med dom siffrorna.Vilka mått tittar du på då? Scotten är ju pytteliten i jämförelse? Du måste ju ha sett ut som en circusbjörn på en trehjuling.
Edit: Head o seat angle spelar stor roll på hur rymlig en hoj känns och scotten är väldigt konservativ i vinklarna. Den har dessutom kort reach.
För att generalisera så är Scott hög o kort, Turbo Levon låg, längre o flackare. S3 blir nog bra om du inte är van vid lite mer moderna MTB. S4 kan kännas väl stor då.Någonting måste vara galet med dom siffrorna.
Skotten var alldeles lagom.
När jag tittade på siffrorna så tyckte jag att dom flesta siffrorna var högre på Scotten.
Ja, det är det absolut! Det där är en kass gaffel och en otillräcklig dämpare. Gör om gör rätt!Den blev det. I S4.
![]()
Specialized Turbo Levo Alloy Svart 2024 700wh | Elcykelkompaniet
Specialized Turbo Levo Alloy ger dig kraften och åkvalité utöver det vanliga, men till ett konkurrenskraftigt pris.www.elcykelkompaniet.se
Dom hade inte S3.
Nu hade jag dock lite bråttom när jag shoppade och stirrade mig bara blind på priset, jag såg inte att det ”bara” var en vanlig Levo Alloy och inte en Comp.
Jag tror jag blir tokig på alla jävla beteckningar och siffror snart.
Är det värt att lägga till 7.000:- och få en Comp?
Gudförbannat… Så jävla typiskt att jag missade att det inte var en Comp.