Jag har läst och tittat på reviews så ögonen blöder och tankarna snurrar okontrollerat...
Jag har några funderingar:
Hur viktigt är det att jaga vikt på en cykel jag ska cykla på där det inte är så stökig terräng?
Jag kan förstå att det är viktigt om jag cyklar på stigar där jag måste lyfta framhjulet eller kasta runt på cykeln i skarpa svängar i hög fart.
Men jag kommer varken att cykla i sådan terräng eller cykla fort.
Det här ska vara ett sätt för mig att få arslet ur soffan och ta mig ut och ha roligt, ta med mig kaffetermosen och få frisk luft...
Det här med kolfiber.
Ger det flera fördelar än bara lägre vikt?
För det med sig några nackdelar?
Elektriska växlar... Fränt!

Jag bara ÄLSKAR teknik och finesser, så det här tilltalar mig.
-Men ger det MIG personligen, på min nivå av körning, några som helst fördelar?
Jag kan absolut se fördelar för mig när det gäller att skruva med grejerna då jag planerar att meka och serva själv då jag slipper växelvajer.
Men utöver det? Vad tjänar jag på elektriska växlar?
Vad är nackdelarna kontra fördelarna?
Framgaffel och stötdämpare.
-Hur stor skillnad gör det för MIG, i praktiken?
Kommer jag som nybörjare att känna skillnad på olika bra komponenter i fjädringen?
Allt ovan sammantaget... Var är det vettigast att lägga krutet?
Jag förstår att jag inte kan få en super-duper-värsting-specad hoj, det finns ju cyklar för långt över 100.000:-, så något måste ju tillverkaren spara in på i dom lägre prisklasserna.
Så vad ska jag titta efter? Vad är viktigast?
Jag har begärt återbetalning av pengarna från MHW-Bike nu, så jag har i alla fall bestämt mig för att det inte blir en Scott...
Canyon Spectral ON CF9 är ju för jäkla fin, men för mig skulle den kosta över 70.000:- med pedaler och lite tillbehör, och det är lite väl tufft.
Radon Render 10.0 HD 750 MS är också en cykel som tilltalar mig väldigt mycket.
Jag gillar att den har, som ni beskrivit, bra gaffel och dämpare, rolig teknik som elektriska växlar, Bosch-motor och stort batteri.
Jag kan, om jag äter havregrynsgröt resten av året och fram till midsommar, med nöd och näppe ha råd med den. -Men "behöver" jag den? Vad jag kan förstå så skiljer det mer än 10.000:- mellan dom här två cyklarna bara för att den första har elektriska växlar och inte den andra?
https://www.bike-discount.de/en/radon-render-10.0-hd-750-ms - 62.300:-
https://www.bike-discount.de/en/radon-render-10.0-750-ms - 51.500:-
Kommer jag att märka någon skillnad mellan dom två cyklarna?
Skulle detta kunna vara ett vettigt alternativ?
Den finns nämligen att få på MHW för ca 58.500:-
Hitta din nästa favoritcykel med Rail 9.5, Gen 3. Kolla in cykeln här och besök sedan din lokala Trek-återförsäljare.
www.trekbikes.com
Eller är det vettigaste köpet för mig en demokörd Specialized Turbo Levo Comp Alloy för 45.000:-?