Hjälp mig välja min första MTB - Marlin 6 vs 7

Mattiazy97

Medlem
Hejsan alla entusiaster!
Har tänkt att införskaffa en MTB som blir min första. Målet är att använda cykeln för motion på grusvägar men även att trappa upp och försöka bli duktig på spår. Spåren runtom området jag bor i Skövde är blåa.
Jag har kikat runt på diverse hemsidor då min budget ligger på upp till ca 10.000kr, vill inte betala allt för mycket för en första cykel. bike-test.com har varit till stor hjälp för att kunna hitta en prisvärd cykel. Slutgiltigt så har Sportson för nuvarande bra erbjudanden på Marlin 6, Marlin 7 Gen 2 och Marlin 6 Gen 3.
Frågan lyder, vilken skulle ni säga är mest prisvärd? Marlin 6 och Marlin 6 Gen 3 skiljer ju visserligen 3000kr, och är det någon skillnad på utrustningen som en nybörjare ens märker av?
Tacksam för alla svar!

Länkar i stigande pris:

https://www.sportson.se/produkt/marlin-6-gen-2

Gen 3 har en mycket mer modern geometri och det kommer du märka av. Komponentmässigt så är det ju instegsgrejer på samtliga Marlin och skillnaden är nog försumbar. Jag hade valt en Marlin 6 gen 3.

Gen 3 har en mycket mer modern geometri och det kommer du märka av. Komponentmässigt så är det ju instegsgrejer på samtliga Marlin och skillnaden är nog försumbar. Jag hade valt en Marlin 6 gen 3.

Bra att Trek (äntligen) har uppdelningat geometrin. Det är en av de få billiga HT man kan hitta hos en LBS.

Jag hittar inte geometrin på nätet. Trek verkar har tagit bort alla websidor om Marin Gen 3.

Bra att Trek (äntligen) har uppdelningat geometrin. Det är en av de få billiga HT man kan hitta hos en LBS.

Jag hittar inte geometrin på nätet. Trek verkar har tagit bort alla websidor om Marin Gen 3.
Jag kan se en tab med "Geometry" lite längre ner på sidan

Sen är frågan vilken geo som är roligast för blandat grusvägar och stigar, en modern med flack styrvinkel eller en cykel med kvickare styrning? Jag vet vilket jag valt, den med brantare vinkel.

Jag kan se en tab med "Geometry" lite längre ner på sidan

Ja, den sidan funkar (alla länkar jag klickade på gav ett fel).

Marlin gen 3 har längre reach och flackare gaffelrörsvinkel. 68 grad vid sag är lagom för XC och funkar bra på enklare stigar. Det är en bra kompromiss för vad jag gissar de flesta kunder köper den till. Marlin gen 3 är mycker mer allround. Alla komponenter är ok, förutom gaffeln. Men man kan inte förvänta sig mer på en MTB i den prisklassen hos en LBS.

För mig som nybörjare låter idén att få upp lite fart på stigar mer attraktivt jämfört med tekniska terräng.
Om intresset håller kvar några år framåt så uppgraderar man självklart till en bättre cykel
I mitt huvud om man jämför Marlin 6 Gen 2 vs Gen 3 så är det 3000kr skillnad, men Gen 3 har mer "modern geometri"? Vad betyder det ens och hur upplevs det när man kör? (explainlikeimfive hehe)

För mig som nybörjare låter idén att få upp lite fart på stigar mer attraktivt jämfört med tekniska terräng.
Om intresset håller kvar några år framåt så uppgraderar man självklart till en bättre cykel
I mitt huvud om man jämför Marlin 6 Gen 2 vs Gen 3 så är det 3000kr skillnad, men Gen 3 har mer "modern geometri"? Vad betyder det ens och hur upplevs det när man kör? (explainlikeimfive hehe)

Cykeln är mer stabilt i stök och ger mer förtroende utför. Flackare gaffelvinkel gör också att gaffeln arbetar mer aktivt. För flack gaffelvinkel kan göra det lite svarare att svänga i tajta kurvor, men 68 grad är inte så flack.

Sen är frågan vilken geo som är roligast för blandat grusvägar och stigar, en modern med flack styrvinkel eller en cykel med kvickare styrning? Jag vet vilket jag valt, den med brantare vinkel.

Den är ju inte superflack. Med sag så kommer den ändå vara XC-aktig.

Edit missade Berks svar, sorry.

Tillbaka
Topp