Hjälp mig välja skärmar (landsväg)

glitch

Aktiv medlem
Ska komplettera min Strael med skärmar till hösten.
Vill få plats med 35-36 mm däck.
Ska givetvis vara hyggligt långa och kompletteras med kompis/egolapö.

Har tidigare bara syndat med Sks som gjort jobbet förvisso.

Kikar just nu på:

Gilles Berthoud - men här verkar valet vara 40 mm eller 50 mm och 50 blir för brett för ramen och 40 rymmer inte 35mm däck....

Pelago

Bike Attitude

Velo Orange 700x45

Vad är för- / nackdelar med alu vs rostfritt stål?

Jag tänker att de ska åka på och av med årstiderna så ser gärna att det inte är.ett totalt h-e att montera.

Just nu känns Pelago väldigt prisvärda men detta område är ju som bekant lika nyanserat som sadlar eller däckval ;-)

Tackelibock!

På/av blir jobbigt i längden om man ska ha bra skärmar och har höga krav på monteringen men det vet du säkert.

Själv sneglar jag på att byta ut mina edge al + pakethållare mot Hebie Alumee mest pga nyfikenhet. Tvivlar dock på att den går snabbt att montera av/på.

Funktion före form när det gäller stänkskärmar.
Själv har jag inte haft problem med enklare SKS-skärmar som monteras på och av allt efter som rimfrosten pryder vårt vackra land och kanske ändå in i vecka tjugo.

Vad är grejen med Hebie då? Inte sett deras skärmar tidigare.
Respektive vad ogillar du med dina SKS Al?
Har bara haft långa Bluemels tidigare och det har liksom funkat utan problem men känns som man missar nåt:)

Det enda jag ogillar med SKSal är att de är svåra att få till fram med 47-584 vilket kanske inte är så konstigt eftersom de är gjorda för 622. Men 65 mm (?) breda täcker bra.

Kan bara bidra med att jag har ett par Velo Orange(svarta) som gått i ur och skur(inklusive Stockholms vinterslask pendling) på vardagshojen. Stabila, bra med grejer för installation och märks inte alls på dem i slitageväg.

Men det är lite pill med bra installation som påpekats innan

Rent generellt, hur universal är skärmar som bara har bredd och hjul-tum? Om man inte kan vara 100% säker, vilka mått och fästen på cykeln ska man ha koll på om det är så att cykeln inte har skärmar original?

Senast ändrad:
Rent generellt, hur universal är skärmar som bara har bredd och hjul-tum? Om man inte kan vara 100% säker, vilka mått och fästen på cykeln ska man ha koll på om det är så att cykeln inte har skärmar original?
Om du väljer SKS är alla fästen justerbara. Utom övre fästet fram men det går ju att borra ur o popnita på ovansidan om man har mindre hjul än 622.
Gissar att det gäller de flesta skärmset som inte är modellspecifika.

Vad är grejen med Hebie då? Inte sett deras skärmar tidigare.
Respektive vad ogillar du med dina SKS Al?
Har bara haft långa Bluemels tidigare och det har liksom funkat utan problem men känns som man missar nåt:)
Vet inte... :)
Lite häftigt med skärmar och väskhållare i ett och i 40mm blir totalvikten ganska låg

Räcker med att se "Fern" i url:en för att veta att det garanterat är något jag är för snål för 😂🥳

Men det är alltid porriga grejer.

Jag har Force ersättningsskärmar, men tycker de är för sladdriga. Som tur är regnar det nästan aldrig på Öland.
Satsa du en slant för att bli nöjd; ett antagande är att aluminium-modeller är sladdrigare än stål. Här en stålmodell i svart: https://bikable.se/tillbehor/cykels...o-orange-38-mm-rostfri-stal-skarmset-28-svart Finns blanka också, för under tusenlappen.

Nepp, det är fel storlek så de funkar inte.
Absolut att stål är stadigast, men blir också tyngst och i vad det låter som oftast bökigast att montera.

Jag saknar lite nyanser i diskussionen - ofta blir bara "dyrast i stål är bäst VS vad som helst funkar". Lite som lädersadel vs vanlig.
Finns för och nackdelar med allt :)

Är det överhuvudtaget möjligt att sätta några som helst skärmar på den här cykeln? Fixie inc.
(Fram, fram, bak, bak)

Bilagor

• cykel_20250803_069.webp
    cykel_20250803_069.webp
    46.6 KB · Besök: 48
  • cykel_20250803_068.webp
    cykel_20250803_068.webp
    29.5 KB · Besök: 47
  • cykel_20250803_067.webp
    cykel_20250803_067.webp
    48.5 KB · Besök: 47
  • cykel_20250803_066.webp
    cykel_20250803_066.webp
    37.3 KB · Besök: 42
Ungefär på dessa ställen är det bra om det finns hål/fästen. Om inte får man improvisera och det blir lite klurigare att få det perfekt.
1754237657066.webp

Kollad på bilderna igen och om jag inte blir lurad så ser det supertight ut ovanför bakdäcket
Jag hade SKS på en Ritchey stålräser där det var riktigt trångt bak. De gick att montera. Bygger tjockleken av stålflärparna. De är även korta fram för att få plats (dvs de täcker inte) mellan bakhjul och sadelrör

Tillbaka
Topp