Hjälp, min tå pekade snett. Nu operation 2

bluetail

Aktiv medlem
Det var torsdag och Kristi himmelsfärdsledigheten hade precis anlänt. Den här helgen visade det sig att även jag skulle jag flyga. Samma kväll flög jag nämligen med Treken. Inte högt eller snyggt eller ens avancerat. Vi flög lågt och lite för långt. Hade hög fart och missade därför landningen och slog istället ner pärlan i nästkommande branta högersväng. Misstänker att rebounden är lite i snärtigaste laget för när jag landade kastade hojen upp mig i luften så när jag andra gången sänkte kroppshyddan neråt missade jag vänsterpedalen och satte ner foten i marken……Hårt…. Kände direkt att nåt blev tokigt.
Lyckades dock med konststycket att få upp foten på pedalen igen efter några meters kanande på marken och samtidigt hålla mej kvar på cykeln och så småningom få fason och stopp på ekipaget.

Det smärtade mest under foten och jag kunde inte stödja mig på den. Jag förstod direkt att det var färdigcyklat för idag. Tack och lov var det nerför nästan hela vägen till bilen som stod nära. Så jag rullade ner till bilen och hoppandes på ett ben fick jag fast cykeln i hållaren på dragkroken. När jag satte mig i bilen tog jag av mig den nya fivetendojjan och strumpan för att göra en okulärbesiktning.

Visst, mina fötter är inte några skönheter. Plattfot som sväller ut när man sätter ner foten och hallux valgus som väl är operationsmogna vilken dag som helst gör att man gärna behåller skorna på när man är bland folk…

Nåja, fram med foten. Tittar klentroget på eländet och konstaterar att tån närmast stortån pekar uppåt och snett över stortån. Som en Större korsnäbb satt jag där med korslagda tår!

Bäst att åka hem så fort som möjligt innan svullnad och smärtan kommer tänkte jag. Så jag bet ihop och lyckades på nåt sätt att koppla med hälen och köra de 5 kilometrarna hem. Det gjorde ont som tusan men det gick. Det gjorde fortfarande mest ont under foten men eftersom tån såg ut som den gjorde så trodde jag att den nog var bruten.

IMG_5451.JPG

Två Ibuprofen och sen skjutsade hustrun mig till akuten i Mora.

Nåja, jag skall inte trötta ut någon eventuell läsare med hur ett besök på en akutmottagning går till. Det har du säkert själv varit med om tillräckligt många gånger.

Blev röntgad och när läkaren kom med röntgenplåtarna sa han att det inte var något benbrott. Enligt plåtarna skulle jag till och med kunna fortsätta med löpträningen sa han. Varför tårna låg i kors kunde han däremot inte förklara. Kanske har tån hoppat ur led och lagt sig över den sen tidigare inåtpekande stortån sa han.

Han gav mig en bedövningsspruta och sedan försökte han dra den tillrätta.

Inget hände. Den var korslagd och det var inget en nattjobbande AT-läkare kunde ändra på. Hur mycket han än drog.

Han insåg att han inte kunde göra mer för stunden så han frågade om jag hade alvedon hemma och när jag sa att det hade jag så blev jag hemskickad med ett löfte om att få komma tillbaka några dagar senare.

Eftersom jag nu inte alls kunde stödja mig på vänsterfoten skjutsade hustrun mig till bilen med en lånerullstol. Som tur var hade jag kryckor hemma som jag struttade runt på de närmaste dagarna. Hela foten var svullen och låg mest och vilade i högläge. Tur att det var långledigt från jobbet…

Så småningom kunde jag kasta kryckorna men foten var så svullen att inga skor passade förutom ett par för stora foppatofflor som nu passade perfekt. Tack vare fjädringen i dem så kunde jag halta mig till jobbet på måndagen. När jag ungefär en vecka senare gjorde mitt återbesök till sjukhuset hade den värsta svullnaden börjat att ge med sig.

Den unga flickan som tjänstgjorde på ortopedmottagningen konstaterade att jag höll på att få blåmärken vilket antydde att svullnaden var på väg tillbaka och de inte kunde göra nåt mer. Tån skulle nog lägga sig tillrätta när svullnaden helt gått tillbaka. Om läget förvärrades så skulle jag höra av mig igen sa hon och gick.

Igår, exakt fyra veckor efter flygturen tog jag min första cykeltur. Det gick jättebra! Har dock inte vågat springa nåt än. På morgnarna känns det som om jag skulle kunna göra det, men på eftermiddagen blir jag öm och de dagar jag gått mer än 6000 steg börjar jag linka och få ont under foten. Kanske är det i den bula som dröjer sig kvar under foten och känns geleaktig och ömmar lite när man trycker direkt på den.

Tån är fortfarande nästan dubbelt så bred som den brukar vara och ligger fortfarande över stortån. Jag är fortfarande väldigt öm i tån och börjar även få skavsår på ovansidan då den skaver i skorna jag använder. När jag försöker pressa ner tån till där den hör hemma så gör det ont.

Exakt vad var det som hände när jag satte ner foten i marken?

Jag tänker att jag kan väl knappast vara den enda som råkat ut detta? Har någons tår börjat peka snett efter en likande händelse?Rättar de till sig igen?

Hur lång tid kan det ta att bli helt frisk?

Har funderat på att gå tillbaka till sjukvården men känns som jag kommer att få bättre svar här.

Edit1: Flestavnig
Edit2: byte rubrik
Edit3: byte rubrik
Edit4: byte rubrik

Senast ändrad:
Jag har gjort precis samma sak fast bara med sista leden i tån.

Fick lite panik och tryckte till och då gled den rätt igen. Tår är tydligen ingen prio hos läkare och så länge du inte lider av det kommer de nog att låta den vara.

det går lätt att känna om andratån ligger stabilt i led eller inte.

vad som däremot är uppenbart är att du sedan lång tid använder för korta skor. det har därigenom uppstått en hävstångseffekt i stortårnas längsriktning, som i sin tur fått stortåns långa rörben i framfoten att spjärna ut från resten av foten. tillståndet kallas för hallux valgus, alltså utåtvinklad stortå, men det är inte den sneda stortån som är det egentliga problemet, det är bara ett kompensatoriskt symptom på att grundleden till stortån halkat iväg.

köp längre skor, det brukar behövas att gå upp ett par storlekar. dom behöver inte vara breda. snarare är det bättre att dom hjälper till att hålla in stortåleden på sin gamla plats.

Tack för tipsen!
Glömde säga att ibland kryper det i tån precis som det kan kännas när benet somnat. Vet inte om det är bra eller dåligt :/

kais01 sa:
det går lätt att känna om andratån ligger stabilt i led eller inte.

vad som däremot är uppenbart är att du sedan lång tid använder för korta skor. det har därigenom uppstått en hävstångseffekt i stortårnas längsriktning, som i sin tur fått stortåns långa rörben i framfoten att spjärna ut från resten av foten. tillståndet kallas för hallux valgus, alltså utåtvinklad stortå, men det är inte den sneda stortån som är det egentliga problemet, det är bara ett kompensatoriskt symptom på att grundleden till stortån halkat iväg.

köp längre skor, det brukar behövas att gå upp ett par storlekar. dom behöver inte vara breda. snarare är det bättre att dom hjälper till att hålla in stortåleden på sin gamla plats.

Fast när man googlar så finns det inget bevisat samband mellan för korta skor och hallux valgus.

det är svårt göra randomiserade dubbelblinda studier på en sån faktor. men nära 100 procent av dom som söker ortopeder för det här problemet lär ha det (pers kommunikation).

det betyder inte att man inte kan ha för korta skor och ändå slippa problemet.

det behövs 8-10 mm luft framför stortån för att den inte skall påverkas av skon i längsled när man avvecklar steget. gäller dock inte stela skor som skidpjäxor och cykelskor.

Välkommen till sjukvården. Det viktigaste nuförtiden är att du kommer därifrån fortast möjligt.

Svägerskan skadade foten i en cykelolycka och precis allt som hänt talade för en fraktur. Ljudet, smärtan, skadorna, vinklarna, märkena på skoöverdrag och sko.

Problemet/turen var att skoöverdraget i neopren drog allt på plats igen. Så när man klippte upp det såg det hyggligt ut.

Hjälpte inte ens att hon som sjuksköterska förklarade läget. De tog en plåt och förklarade att det inte var nån fraktur. Fast det var det förstås, benet hade gått av och tryckts ut genom huden, det fanns ett avtryck i neoprenet från benpipan... Några veckor senare konstaterade de att det var en fraktur och den borde opererats men då var det försent.

Vad jag vill komma till är att om du skall få ett vettigt svar måste du krångla och tjata och ligga på som f-n, så jag hoppas du kan få lite bra tips och råd här. Det är ju helt uppenbart att nåt är fel när det ser ut som på bilden efter en månad.

Tack för all input! Har fått en ny bedömning av en röntgenläkare (Stort tack för det!!!) som tycker att röntgenplåtarna snarare visar en ny förändring än en gammal som den första läkaren tyckte. Den här förändringen är alltså den som gör att tån har hamnat snett.

Har nu fått en ny tid hos ortopedklininken på tisdag nästa vecka... Är bara lite rädd för vad de kommer att göra för att "rätta till" den här förändringen :/

Nåja, bara att bita ihop. Återkommer med de blodiga bilderna :D

Happy är i alla fall fantastiskt!!! Har fått så mycket mer hjälp än jag trodde! Tack!

Okej. Fick inga bilder idag, men väl en dom som känns lite smådryg. I september åker såg, stämjärn och spikpistol fram. Då skall tån läggas tillrätta genom att de sågar bort lite ben och sen spikar ihop den. Samtidigt tar de och åtgärdar hallux valgusen när ändå sågen är framme.

Huvva? Nån som gjort nåt av ovanstående och har nåt peppigt att säga? Snela?

bluetail sa:
Okej. Fick inga bilder idag, men väl en dom som känns lite smådryg. I september åker såg, stämjärn och spikpistol fram. Då skall tån läggas tillrätta genom att de sågar bort lite ben och sen spikar ihop den. Samtidigt tar de och åtgärdar hallux valgusen när ändå sågen är framme.

Huvva? Nån som gjort nåt av ovanstående och har nåt peppigt att säga? Snela?

Ingen erfarenhet själv (lyckligtvis). Men på den positiva sidan så blir det säkert mycket lättare för dig att hitta bra skor efter hallux valgus:en blivit fixad.

Självklart en stor grej för dig. Men inte för sjukvården.... vad de ska göra med tå nr 2 förstod jag inte. Men hallux valgus är ett rutiningrepp. Du kommer sannolikt inte ens att behöva sova under operationen.
Ta med dig musik och hörlurar till operationen.

Men jag har en känsla av att kais01 kan ge bättre och ännu mer lugnande besked.

jo instämmer utifån det jag känner till, och ceels förslag om nya skor är bra. kasta ut dom korta varianter du har i garderoben, man är inte immun mot hallux valgus bara för att man blir opererad. som du märkte tidigare i tråden har korta skor och hallux valgus inte ännu den plats i litteraturen det borde ha, men det är lätt för var och en att testa konceptet genom att ta tag i yttre delen av sin stortå, trycka den bakåt, och se vad som händer.

bland allmänheten finns en utbredd uppfattning om ärftliga faktorer, och säkert finns det olika känslighet hos olika individer. men man ärver också annat än sitt dna, t ex vilken tidning man läser, eller hur man köper skor.

Skönt att höra för det låter ju lite halvläskigt när två läkare börjar resonera sinsemellan om hur de ska göra.

När det gäller tå nr 2 fattade jag det som att de skall räta ut tån genom att ta bort lite av det uppåtpekande benet vid leden längst in och sen spika ihop bitarna.

"Du får gå tre veckor på hälen" sa den ena läkaren om återhämtning. Stämmer verkligen det? Lät nästan för bra för att vara sant..

Ska ta till mig av skoråden också, tack!

Du kommer få sköna lugnande smärtstillande tabletter som får dig att må bra. Kolla in folk på youtube som fått knapra något kul. (Tänker på ungen i en bil som varit hos tandläkaren.) Ta med en vän att hålla i handen. :)

Skulle vilja flika in med att det framför allt är kraft i sidled (inåt) på stortån som ger upphov till hallux valgus. Kraften gör att tån böjer sig vilket får böjsenan att hamna på insidan som i sin tur också orsakar drag inåt, gör att tån böjer sig ytterligare och metakarpalbenet (benet som tån sitter i) vinklar utåt. Och att det har med skor att göra fick jag lära mig på läkarprogrammet i Göteborg. Barfotafolk har inte hallux valgus.

det anses finnas ännu fler faktorer, mjuk bindväv är en. mekanismen med böjsenan ur läge anses också finnas, men för att senan ska hamna ur läge förstår man att grundleden först fjärmas från resten av foten.

den kraftriktningen finns dock inte i en smal sko, snarast håller den in leden och minskar problemet. det finns inget mekaniskt sätt att på just det sättet få ut stortåns grundled från resten av foten, och så är i princip alltid fallet. böjsenan har inte den dragriktningen. skulle teorin om huvudsaklig orsak ett tryck från sidan och förskjuten böjsena stämma skull inte grundleden med sin knöl dragspelsmässigt åka ut på det sätt den gör. stortån skulle bara böjas åt sidan.

prova på din egen fot Marten och se, håll in knölen och vinkeln minskar. eller du kanske träffar patenter med problemet, då kan du undersöka dessa:)

om böjsenan sedan ändå efterhand hamnar på insidan av grundleden blir förstås den ökade vinklingen sedan självgående även utan korta skor. men den hamnar inte där i brådrasket, senan sitter fast i två knäskålsliknande ben som i sin tur är hårt kopplade till undersidan av leden. skulle anta att det här är parallella processer, men att det från början skulle kunna ske utan att tån tar spjärn i en kort sko är svårt att förstå.

en del med hallux valgus köper breda kalle anka-skor, och då har man inte längre något alls som håller ihop framfoten. är dessa skor dessutom korta kan problemet öka snabbt. the sky is the limit..

vilken diskussion det blev.

Intressant diskusion ändå, tycker jag.

Just hallux valgus verkar ju vara ett förhållandevis vanligt problem, så nog kan vi väl kosta på oss att vända på några tankar kring det ämnet.

Jag har många år försökt att köpa breda skor eftersom jag dessutom är plattfot och sväller ut mycket när jag sätter ner foten. Hatar dock korta skor och köper gärna lite längre så tårna inte tar i.

Senast ändrad:
Nu blev jag såklart tvungen att lägga mig i, fotvårdare som jag är.
Hallux valgus är mycket vanligt, vanligare på kvinnor än män. Det finns en stor ärftlig risk. Sjukdomar som t ex diabetes kan också vara orsak, liksom svaga muskler och strukturer i fötterna. Har aldrig hört att korta skor kan åstadkomma hallux valgus, däremot kan de åstadkomma krokiga tår. En person med hallux valgus som använder smala skor får mycket tryck på sin knöl vilket kan leda till svullnad och broskbildning vilket ger en större knöl med mer tryck. Dessutom gör smala skor att stortån trycks ännu mer åt sidan. Breda skor som inte trycker på knölen är viktigt, och inga sömmar över knölen, liksom att skon inte smalnar av vid stortån. Inlägg som stöttar hålfoten hindrar att man belastar stortån snett, vilket många gör. Att träna upp muskelstyrkan i fötterna, främst undersida och insida kan motverka att tån blir ännu snedare, liksom att använda en tåspridare som rätar ut tån.
Operation av hallux valgus rekommenderas endast om patienten har stora problem med smärta, eller får allvarliga tryck med risk för sår på knälen. Det är stor risk att en operation inte blir bra, att det blir sämre eller, vanligast, att det blir bra ett antal år och sedan kommer tillbaka igen.

nedan ses är en klassisk hallux valgus där roten till problemet är lätt att se, att stortåns långa rörben tvingats ut från resten av foten. i vissa delar av världen benämns inte sjukdomen med termen hallux valgus (utåtvinklad stortå) utan med med ett namn som förklarar orsaket till problemet, inåtvinklat långt rörben till förstatån (metatarsus primus varus). hallux valgus är ett följdproblem till detta, inte orsak

grattis till den som kan få ut rörbenet på det där sättet med en smal sko men som är tillräcklig lång. att en smal sko sedan med lokalt tryck kan bygga på själva knölen utanpå benet innebär inte att den orsakat grundproblemet, att rörbenet vinklats ut.

i själva verket används smal sko som behandling MOT hallux valgus, i tidiga fall som inte utvecklat för stor knöl utanpå leden, tydligt synlig på bilden. man brukar komplettera med ett fotinlägg som smiter upp runt rörbenets mellersta del, så man kan hålla in rörbenet och samtidigt avlasta och undvika tryck mot grundleden. ett enklare sätt är att snöra skon löst nedersta två varven, sedan sätta en knut och knyta skon normalt. då kan skon vara rymlig längst fram samtidigt som långa rörbenen får stöd. men man måste ha en marginal på en cm framför tån för att denna ska kunna röra sig när man avvecklar steget.

etablerade operationsmetoder syftar till att återflytta in leden till sin tidigare plats. om man bara åtgärdar knölen och den sneda stortån misslyckas ingreppet i princip ofelbart.

tå nr 2,3,4 har ingen annan stans att ta vägen än att vikas uppåt i en kort sko, annars är det oftast precis samma sjuka, kallas hammartå. kan för övrigt drabba även stortån. ses också ibland efter stroke och diabetes men lär då också kunna bero på obalans i senornas spänning. tex om den drabbade har svaga muskler att sträcka fotleden med, då börjar den sträcka med sträckarna till tårna istället, det blir en sorts kramp. även stortån kroknar gärna uppåt i dom fallen.

man ärver som sagt annat än sina gener också, möjligen finns genetiska faktorer men i första hand beskrivs det här som en kulturell sjuka. det finns andra mer drastiska exempel där japaner som flytter till usa slutar ärva sjukdomen magcancer och istället börjar 'ärva' tjocktarmscancer. eller gruvarbetare i gruvor med radongas som får lungcancer i likhet med sina fäder.

köp längre skor:) annars kommer sjukan tillbaka. enda alternativet är att kirurgen kortar tån, men det anses av olika skäl olämpligt.

Bilagor

• IMG_0054.JPG
    IMG_0054.JPG
    154.6 KB · Besök: 2,971
Senast ändrad:
Jaha då sitter man å väntar på op... Hungrig och trött och inser att det är färdigcyklat för en tid framöver.

De ska fixa hallux valgus och den tå som blev knasig i maj. Hoppas de får till allt :/

Sådär då... 8 timmars väntan och dryga timmens operation senare...

Det var riktigt surrealistiskt att höra sågen och borren och känna ingreppen utan smärtan.

Nåja, nu ska jag gå på hälen tre veckor och sen skall jag kunna återgå till det normala livet säger dom.

Otroligt positivt om det stämmer!!!
IMG_6109.JPG

bluetail sa:

Det var riktigt surrealistiskt att höra sågen och borren och känna ingreppen utan smärtan.

Nåja, nu ska jag gå på hälen tre veckor och sen skall jag kunna återgå till det normala livet säger dom.

Läk väl & fort! :-D

Tackar! Tyvärr på väg tillbaka till akuten då jag blött igenom bandaget...suck....å jag som tänkte gå och lägga mig. Jaja, vad är väl en natt i sängen?

På tal om att blöda igenom bandagen....
I våras upptäckte jag en liten förhårdnad under skinnet på bröstet. Gick till vårdcentralen som remitterade mig till mammografi-avdelningen (kände mig lite genus-kränkt men jag antar att det är sånt kvinnor får stå ut med dagligen så ska inte fördjupa mig i den problematiken). Efter röntgen kunde de fortfarande inte bedöma om det var något ofarligt eller något som kunde vara farligt. Fick återkomma för att ta ett prov. De skar ut en bit av "förhårdnaden". Snittet var inte större än typ 2x2 mm. Jag frågade om de skulle sy men de sa att det räckte att tejpa med strips. Inga speciella förhållningsregler mer än att akta ärret för sol under sommaren. Återvände till jobbet och tänkte inte mer på det. Skulle sen prata med en kollega på våningen ovanför och sprang uppför trapporna. Han var inte där, sprang ner till mitt rum igen. Känner sen hur det blir fuktigt i skjortan och blod överallt. Flyr in på toaletten och inser att det har blött igenom och stripsen har gett sig av. Får kalla på kollega som hjälper mig att ta fram första förbandslåda och botanisera bland prylarna. Mycket finns men ingen tejpa att tejpa med.. Nåväl, får hjälpligt stopp på blodflödet och får köra hem för dagen för att plåstra om mig lite bättre samt byta kläder. När de skar i mig måste de verkligen ha kapat en blodådra eller något, massor med blod överallt från ett litet, litet sår som dock var cylindriskt så att säga. Så här såg jag ut i undertröjan: (ursäkta trådurspårningen men tänkte att du kanske behövde lite sympati-misär)

Bilagor

• IMG_0310.JPG
    IMG_0310.JPG
    107.1 KB · Besök: 278
bluetail sa:

Hammare och stämjärn då? Ja, jag var inte heller nedsövd under min operation... ;-)

Peda sa:
På tal om att blöda igenom bandagen....
I våras upptäckte jag en liten förhårdnad under skinnet på bröstet. Gick till vårdcentralen som remitterade mig till mammografi-avdelningen (kände mig lite genus-kränkt men jag antar att det är sånt kvinnor får stå ut med dagligen så ska inte fördjupa mig i den problematiken). Efter röntgen kunde de fortfarande inte bedöma om det var något ofarligt eller något som kunde vara farligt. Fick återkomma för att ta ett prov. De skar ut en bit av "förhårdnaden". Snittet var inte större än typ 2x2 mm. Jag frågade om de skulle sy men de sa att det räckte att tejpa med strips. Inga speciella förhållningsregler mer än att akta ärret för sol under sommaren. Återvände till jobbet och tänkte inte mer på det. Skulle sen prata med en kollega på våningen ovanför och sprang uppför trapporna. Han var inte där, sprang ner till mitt rum igen. Känner sen hur det blir fuktigt i skjortan och blod överallt. Flyr in på toaletten och inser att det har blött igenom och stripsen har gett sig av. Får kalla på kollega som hjälper mig att ta fram första förbandslåda och botanisera bland prylarna. Mycket finns men ingen tejpa att tejpa med.. Nåväl, får hjälpligt stopp på blodflödet och får köra hem för dagen för att plåstra om mig lite bättre samt byta kläder. När de skar i mig måste de verkligen ha kapat en blodådra eller något, massor med blod överallt från ett litet, litet sår som dock var cylindriskt så att säga. Så här såg jag ut i undertröjan: (ursäkta trådurspårningen men tänkte att du kanske behövde lite sympati-misär)

Får mig att tänka på guest house paradiso! Med bottom.
Haha.

ser ut som en känslig lindning det där. både tå nr 1 och 2 måste stå rätt. viktigt att det inte blev fel vid ombandageringen, ffa att inte stortån kommit att lindas så att den står i valgus snarare än att hållas ut rakt.

tips är att idag kontakta operatören så den ser att det fortfarande är riktigt.

Snygg färgning av t-tröjan där. Ser ut som en slaktare!!!!
Läskig upplevelse när du såg den va?

Kais01:
Nja efter ett samtal med ortopeden nu på fm så känner jag mig inte övertygad av sköterskans svar. "Det är nog ingen fara". Ska försöka ringa runt lite mer tror jag...

Kan bjussa på en bild från igår kväll tagen med bandaget av om nån vill se? ?

bluetail sa:
Snygg färgning av t-tröjan där. Ser ut som en slaktare!!!!
Läskig upplevelse när du såg den va?

Kais01:
Nja efter ett samtal med ortopeden nu på fm så känner jag mig inte övertygad av sköterskans svar. "Det är nog ingen fara". Ska försöka ringa runt lite mer tror jag...

Kan bjussa på en bild från igår kväll tagen med bandaget av om nån vill se? ?

Happy behöver äckelbilder! *haha*

Efter samtal med operationspersonal så verkar ombandageringen vara utförd tillräckligt bra. Tack för tipset kais01?
IMG_6113.JPG

Sådärdå... igår åkte den sista tejpen av och nu återstår en öm och svullen fot. ”Det kommer den att vara några månader i alla fall” sa sköterskan sist jag besökte henne.
0A4575AF-7DD7-4FAF-AB9E-4051307D88E6.jpeg

Vad gör man nu? Fullt ös eller mata duvorna i parken?

Jag ser väl en försiktig start framför mig och hoppar på gruppträningar och tuffare cykelturer först när foten ser lite mer avslappnad ut.

11-årige sonen summerar hela den här historien klokt tycker jag ??

”Pappa, du kanske ska låta bli hoppen och bara cykla istället?”

Häpp!

Här kommer en trist uppdatering:

Hammartån och Hallux valgusen är fixade hjälpligt, även om kais01´s varning var mycket befogad. Har träffat läkaren som utförde operationen igen och han bekräftade att tån troligen skulle varit rakare idag om jag låtit bli att få foten omlagd av personalen på akuten.

Anledningen till återbesöket var dock en annan tråkig sak. Redan direkt efter olyckan har det varit nåt hårt som pekat ner i fotsulan och efter att ha vågat mig på lite spinning så smärtar det fortfarande mycket under foten och min misstanke om att nåt mer är fel verkar tyvärr stämma.

Är efter 10 månader fortfarande så svullen i fotsulan att ingen av tårna når marken när jag står normalt.

Fick träffa ortopeden igen där de ganska snabbt konstaterade att treans tåled trycker ner i fotsulan. Så operation nu på onsdag.

Denna gång ska de visst slipa ner tåleden...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp