Hjälp ny bakväxel funkar denna?

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Hej!
Idag påväg hem från jobbet var oturen framme. På något sätt hoppade bakväxeln plötsligt in i bakhjulet med tvärstopp till följd. Nu vill jag ju inte få covid19 i kollektivtrafiken så cykeln måste kureras asap! Nytt växelöra har jag hittat men är de nya växelmodellerna kompatibla med min gamla shimano 105 bakväxel?

Min gamla bakväxel och reglage är från 2015. Gruppen heter Shimano 105 5800. Vxl heter RD5800.
Nu tittar jag på bakväxel RD-R7000 som nya 105 vxl heter. Kommer den lira med växelhandtaget? Längd på cage har jag koll på.
Hjääälp!

Hej!
Idag påväg hem från jobbet var oturen framme. På något sätt hoppade bakväxeln plötsligt in i bakhjulet med tvärstopp till följd. Nu vill jag ju inte få covid19 i kollektivtrafiken så cykeln måste kureras asap! Nytt växelöra har jag hittat men är de nya växelmodellerna kompatibla med min gamla shimano 105 bakväxel?

Min gamla bakväxel och reglage är från 2015. Gruppen heter Shimano 105 5800. Vxl heter RD5800.
Nu tittar jag på bakväxel RD-R7000 som nya 105 vxl heter. Kommer den lira med växelhandtaget? Längd på cage har jag koll på.
Hjääälp!
Ja, det kommer att fungera kanon. Till och med bättre!

Tack för era svar! Jag klickade hem en vxl med 1-2 dagars hemkörning (om allt går väl). Nyttvxlöra fick jag köpa på en annan sida men förhoppningsvis är jag på rull i slutet av kommande vecka.

Har alltid stört mig på att cykeln varit lite för tungt växlad för branta asfaltsbackar och stigar. Det är en cx variant.

Den nya vxln tar lite större kassett än min gamla som max tog 28. Passade på att beställa en 11-32 kassett så nu kommer det nog något gott av detta! Har aldrig testat sunrace kasett förut, får se hur det blir.

Märkligt haveri. Vxln for plötsligt in i bakhjulet i en uppförsbacke. Trampade lungt, ingen växling. Jag tror orsaken var att vxlörat plötsligt gick av. Blev rejält snopen.

Märkligt haveri. Vxln for plötsligt in i bakhjulet i en uppförsbacke. Trampade lungt, ingen växling. Jag tror orsaken var att vxlörat plötsligt gick av. Blev rejält snopen.
Trist olycka att råka ut för. Ngt liknande har hänt även för mig, men då var det vid (bak-)växling
Att vxlörat plötsligt skulle gå av verkar otroligt, men vem vet?
Det är förstås omöjligt att veta utan att kolla närmare på cykeln, men troligare är att skruvarna som håller växelörat skruvat ut sig/"skramlat" loss (även det har hänt mig, men utan efterföljande olycka som tur var)
Därför bör du noga se till att skruvarna sitter fast, gärna med ngn skruvlåsning, typ blå Loctite eller kanske Biltemas motsv:
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Beställ två växelöron, så du har ett i reserv.
Om du byter kassett från 11-28 till 11-32, så behöver du nog en längre kedja också. Kanske beställa två, för att alltid ha en i reserv. Extra bakväxel om du är i behov att alltid kunna cykla?

Beställ två växelöron, så du har ett i reserv.
Om du byter kassett från 11-28 till 11-32, så behöver du nog en längre kedja också. Kanske beställa två, för att alltid ha en i reserv. Extra bakväxel om du är i behov att alltid kunna cykla?

En extra cykel är bättre.

Bra tips. Kedja har jag o allt är redan beställt. Får bli tråkig bil till jobbet några dagar.
Jag vete 17 vad som hände. Det kan även varit kedjan som pga grus eller något kuggade in mellan ekrarna o kassetten. Att örat gick av då. Växeln satt iaf i hjulet o kedjan fastklämd enl ovan. Inte hela världen.

Värre för en kollega för några år sedan. Hans framgaffel gick av i farten i nedförsbacke Västberga alle i Sthlm (mkt tung trafik, 50-väg).Visade sig vara ngn typ av produktionsfel, cykelmodellen blev återkallkad.Han fick en rejäl hjärnskakning. Ett par månaders sjukskrivning o problem med stavning efteråt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp