Hjälp nya bromsok till vintercykel

nicke1974

Medlem
Har en vintercykel som jag nu bytt kedja och nav på inför vintern men konstaterade att bromsen framförallt bak funkar extremt dåligt
Ser att oket fuktar olja från avluftningen och troligtvis även från kolven samt att endast en av kolvarna rör sig så oket har gjort sitt troligast
Hittar ingen märkning på oket förutom Shimano så skulle vilja ha hjälp identifiera det med hjälp av bilderna och som kan rekommendera ett ok, som är "plug and play" förutom luftningen såklart. Är det standardfästen eller finns det olika
Behöver inte vara något superdyrt ok, skivan är 160 mm som sitter där.

Cykeln går som sagt som vintercykel och slits sjukt hårt i övrigt av salt, slask och smuts så vill hålla ner kostnaden för oket då cykeln i övrigt antagligen bara håller ett par år till

Bilagor

• 20231018_214024.jpg
    20231018_214024.jpg
    757.7 KB · Besök: 52
  • 20231018_214029.jpg
    20231018_214029.jpg
    700.6 KB · Besök: 47
Finns mycket att skriva men snabbsvarar.
"Alla" ok med samma infästning (vilket innebär alla billiga ok från Shimano) och samma slanganslutning (vilket också innebär alla billiga ok från Shimano) passar. Har de direkt mount-infästning eller banjofäste för slangen passar de inte, annars är det bara att köra.

Första google-träffen som kommer funka: https://bikeshop.se/shimano/ebrmt20...MI_5CW3a2EggMVtIVoCR1seQMoEAQYASABEgIl7_D_BwE

Ovanstående har bromsbelägg inkluderade. Det du behöver göra när du byter är att skruva loss skruvar + slang, montera nytt ok och sen centrera oket plus fylla på ny olja i bromsarna. Till det behöver du ett luftningskit och ny olja.

Beteckningen på dina nuvarande ok står på insidan - du har tagit kort på utsidan.

Tack för svar.
Vet det går att skriva hur mycket som helst gällande bromsar , insett det när jag läst runt men just till vintercykeln vill jag inte satsa för mycket pengar då allt slits så hårt på den att den behöver nog bytas ut om ett par år
men det var lite för spännande cykla i halka med bara en fungerande frambroms :)

Aha, då var det enklare än jag trodde, då löser det sig.
Luftningskit och olja har jag så det ska nog inte vara ett problem..

Det finns en viss teori om att de lite dyrare oken håller bättre än de billiga, men många får problem med läckande ok även på dyrare versioner. Jag har haft ett par läckande ok i olika prisklasser.

220 kr för ok är ju ytterst billigt - speciellt om man jämför med att bara köpa belägg. Problemet är väl att det är lite resursslöseri att byta ok med jämna mellanrum, men jag tror att du likaväl kan ha tur och få ok som håller länge.

Om jag var du hade jag bara bytt ok jag var säker på var trasigt. Efter ett gäng cykelbyggen har jag själv reservok liggandes ifall något havererar, men nu var det flera år sedan senast.

När jag vinterpendlade på sopsaltat gick det ett ok om året. Framoket höll aldrig mer än ett år, sen läckte det. Bak höll oftast två år. Shimano SLX.

När jag vinterpendlade på sopsaltat gick det ett ok om året. Framoket höll aldrig mer än ett år, sen läckte det. Bak höll oftast två år. Shimano SLX.
Ja det där sopsaltet är hemskt.
Kedja och Nav fullständigt ruttnade upp efter två säsonger.
Oket bak har numera en bromssträcka liknande ett godstågs stoppsträcka. Fram funkar bättre men lite väl spännande cykla vintertid bara med en fungerande frambroms. Köper nog två ok så har jag ett i reserv och kan byta fram när det ger upp också..

Tillbaka
Topp