Hjälp och åsikter om DH-cykelköp

Kabe

Medlem
Hej

Jag står åter igen inför ett svårt val och vart bättre vända sig än happymtb som verkar ha svar på allt! (fjäsk)

Jag tänker köpa mig min första dh-cykel. Jag har kört några gånger och är helt fast men börjat tröttna på hyrcyklar och vill ha något jag känner mig hemma på. Jag kommer väl mest hålla mig i sverige, sälen, åre, vallåsen osv men hoppas kunna ta mig till alperna nån gång med. Eller bara leta backar i Göteborg där jag bor.

Jag står just nu och väger lite mellan två cyklar och skulle vara tacksam för åsikter om vad mitt val bör vara. Eller kanske är jag helt ute och cyklar och ni har ett mycke bättre tips?

Cykel 1 : http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3270

Cykel 2 : http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/nukeproof-scalp-race-bike-2014/rp-prod107272

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Kalle

Är du säker på att du ska ha en hel DH med dubbelkronat och hela köret? Det lockar inte att ha en lite kralligare hoj som går att trampa runt på platten också?

Jag har vart lite fram och tillbaka. Grejen är att jag har en all mountain med 140mm slag (radon slide 140) som jag älskar att ha i skogarna runt här men provade den i park i somras men det kändes som den skulle trilla i bitar om jag utsatte den för det fler gånger...

Det är ju helt klart rejält mycket bättre pryttlar på Canyon än Nukeproof. Om Canyon hade haft en "omodern" ram så hade det blivit jämnare skägg men i mina ögon så ser det ut som vilken modern men simpel ram som helst. Så du får väldigt mycket för pengarna.

Är väl mer cred att stå och hänga i liftkön vid VM6:an med en Nukeproof, men när man rasslar sig igenom X5-växlarna och har luftat Elixir 3-bromsarna för hundrade gången så känns nog den där Canyonhojpan rätt OK.

Spontant hade jag gått på den. Lär ju krävas ett proffs för att bli begränsad av den ändå.

Av de två så säger jag Canyon för den har mycket bättre komponenter än Nukeproof hojen. Sen har väl Canyon Torque sett typ likadan ut ganska länge nu så det är väl inte den modernaste designen men den funkar.

För att ställa till det lite för dig och ge lite mer beslutsångest så tipsar jag om YT Tues 2.0, också mycket cykel för pengarna :)
http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Gravity/Tues2.0-raw-2014

PontusL skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan göra ett bra klipp om man köper begagnat
> också - DH cyklar är ju kanske inte de som
> används mest om man bor i sverige.. :) Den här
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=121705 hade jag köpt om jag hade behövt en ny
> DH-rigg.

De kanske inte används mest, men de slits hårdast om man cyklar med dem. Ganska dumt att rekommendera begagnat kolfiber också.

Till TS, undvik att köpa begagnade downhillcyklar. Du vet aldrig hur hårt folk kört på cykeln, samt mikrofrakturer är oerhört svåra att upptäcka som kan leda till akut brott på ramen. Dessutom vet du inte hur sönderkörda dämparna är. Vad som gör saker än värre är att alla säljs som "stått inne, endast körts lätt en säsong" eller "okörd och säljes pga tappat intresse".

Imo, kolla in Canyon och YT. Annars har du även ordentlig rea på cyklar via CRC. Straight pull-ekrar är inget att ha på en downhillcykel, då det blir svårt att få tag på extraekrar när du väl pajar dessa. Det bästa tipset är att skaffa en cykel med så "standard"-mått som möjligt. Detta är till stor hjälp när du väl behöver reservdelar under cykelsemester, dvs om du inte föredrar att ta med dig egna reserver på förhand.

Jag har kollat mycket på begagnat men beslutat att undvika just av de anledningar som beskrivs ovan.

Har kollat lite på YT med men tyckte det var slutsålt men såg att det skulle finnas fler från den 15/9 nu. Då är ju den ett alternativ med fast ju tycker den ser ut lite som ett rymdskepp!

Straight pull ekrar, satt det på någon av cyklarna eller var det bara en varning?

Kabe skrev:
> Jag har kollat mycket på begagnat men beslutat
> att undvika just av de anledningar som beskrivs
> ovan.
>
> Har kollat lite på YT med men tyckte det var
> slutsålt men såg att det skulle finnas fler
> från den 15/9 nu. Då är ju den ett alternativ
> med fast ju tycker den ser ut lite som ett
> rymdskepp!
>
> Straight pull ekrar, satt det på någon av
> cyklarna eller var det bara en varning?

Mest en generell varning, likaså är ett tips att undvika exotiska dämparmärken som BOS och Cane Creek. Finns inte många cykelbutiker i fjällen som bär på extra bussningar, packboxar och dylikt för dessa märken. Med andra ord, säckar en Cane Creek-dämpare ihop när man är på cykelresa utan reservdelar får man nog räkna med att köpa ny dämpare på plats och då får du betala dyra slantar för skitdämpare då försäljarna räknar med denna typ av desperation.

Det är såklart mycket svårare och större risk att köpa begagnat, men kan man luska reda på vad cykeln utsatts för kan man göra klipp. Vill man inte ta den risken behöver man inte. :)
Cykeln jag länkade till ovan har jag klämt på i verkligheten och den ser i princip ny ut så därför skulle *jag* inte tveka. Vem vill inte ha en V10:a liksom! :)

PontusL skrev:
> Det är såklart mycket svårare och större risk
> att köpa begagnat, men kan man luska reda på vad
> cykeln utsatts för kan man göra klipp. Vill man
> inte ta den risken behöver man inte. :)
> Cykeln jag länkade till ovan har jag klämt på i
> verkligheten och den ser i princip ny ut så
> därför skulle *jag* inte tveka. Vem vill inte ha
> en V10:a liksom! :)

Klart att det är en ruskigt fin cykel du länkade, med fina delar. Problemet ligger dock i kolfibrets egenskaper, interstitiala sprickor kan existera utan att man kan se dessa med blotta ögat.
Sedan trodde jag det var "happykonsensus" att aldrig köpa begagnat kolfiber.

Den ser ju väldigt fin ut + att den är i Gbg så jag kan åka dit och kolla på den till skillnad från de flesta andra begagnade. Men kolfiber... Styvare och lättare ja men är det lina hållbart som aluminium? Jag är nybörjare och kommer ju att göra dumma saker när jag är ute och far är inte aluminium ett säkrare kort då?

Nukeproof har jag nog gett upp kanske och står nu mer mellan canyon eller YT.

Kabe skrev:
> Den ser ju väldigt fin ut + att den är i Gbg så
> jag kan åka dit och kolla på den till skillnad
> från de flesta andra begagnade. Men kolfiber...
> Styvare och lättare ja men är det lina hållbart
> som aluminium? Jag är nybörjare och kommer ju
> att göra dumma saker när jag är ute och far är
> inte aluminium ett säkrare kort då?
>
> Nukeproof har jag nog gett upp kanske och står nu
> mer mellan canyon eller YT.

Skit i kolfiber för downhill, speciellt som nybörjare.

Även jag är på jakt efter en DH-släde så jag snor tråden lite

Efter mycket uppskattat hjälp från de som förstår sånt bättre än vad hag gör så har jag börjat kika efter begagnad cykel. Tippar på att jag kommer använda en DH ca 3-6 dagar per år så jag tar risken med ramsprickor och sådant.

Problemet är ju bara att hitta geo-tabeller på cyklar som är några år gamla, jag är 185cm och skulle uppskatta en sisådär reach i häradet 437-439mm och inte alldeles för våldsamt lång hjulbas för jag kommer ju inte köra speciellt fort ändå.

Är det nån som har en aning om vilka modeller som kan tänkas ha mått åt det hållet?

Fistarn skrev:
> Klart att det är en ruskigt fin cykel du
> länkade, med fina delar. Problemet ligger dock i
> kolfibrets egenskaper, interstitiala sprickor kan
> existera utan att man kan se dessa med blotta
> ögat.
> Sedan trodde jag det var "happykonsensus" att
> aldrig köpa begagnat kolfiber.

Osynliga sprickor och fel kan man ju råka ut för oavsett vad man köper. En ram på vilken man inte ser några övriga tecken på varken hårdkörning eller krascher känns som ett rätt säkert köp för mig oavsett rammaterial, men som sagt - det är en risk man får ta. Dessutom så finns det ju rätt många tveksamma happykonsensus, som t ex att det är helt normalt att, som svar på godtycklig debatt, posta bilder på män iklädda raffset intimt poserandes tillsammans med landrovers... ;)

Ok tack för hjälpen om ingen harvmer att tillägga?

Ska även akta mig för män i raffiga kläder om jag köper en landrover

Ta Canyoncykeln! Mycket väl fungerande hoj med sjukt bra komponenter för dom pengarna!
Årets ram är dessutom ny!
Har kört min sedan i mars en 30-40 åkdagar kan inte klaga på ngt.

Med tanke på alla hyrcyklar som säljs av efter varje sommar, och man inte hör så mycket om att dom ramarna ramlar i småbitar borde d ju inte vara några problem. Lr?

Canyonhojen lockar ändå mest om jag ska vara ärlig.

Men det är inte lätt för en nybörjare att välja bland alla dessa cyklar, delar osv så ville
Veta att jag inte gjorde bort mig. Syftet med cykeln är ju att bli bättre och slita ut den så efter denna hoj vet jag kanske mer vad jag behöver och gillar.

Aron skrev:
> Ett litet test av såna där livsfarliga
> kolfibercüklar.
>
>

Synd att de inte visar test på den vanligaste typen av brott, utmattningsbrott. Klart du kan släppa ett ton om du vill så länge det sker i optimal riktning. Gör samma tester efter en seriös säsong med downhill inkluderande mikrosprickor i matrisen från krascher och stötar så ska du få se att plasticering och brott uppstår vid lägre krafter.
Dessa filmade tester säger ingenting annat än att för just dessa belastningstyper klarar kolfiber en större last, vilket är väntat då genomplasticering sker vid mycket högre belastning för kolfibermatris med heterogen fiberriktning.
Kolfiber, beroende på fiberriktning och bindemedel, kan vara flera gånger starkare än stål och aluminium dock förutsätter detta just att ingen sprickbildning uppstått i någon av lagren i kolfibermatrisen. Finns sprickor i ramen tappar kolfiber snabbt sin styrka och vad värre är, kolfiber kollapsar likt plast.

Glöm inte sedan att företag visar det de själva vill visa.

Är ingen hater av kolfiber, om jag nu skulle framstå som det, jag tycker bara att man bör vara påläst och förstå riskerna och fördelarna vid val av detta material.
Är teknisk fysiker och har pluggat brottmekanik, hållfasthetslära och lättkonstruktion så jag har med egna ögon sett och testat styrkan hos kolfiber. Min enda rekommendation är att undvika begagnat kolfiber, men sedan är det helt upp till var och en att avgöra ifall man vill ta risken eller inte.

Samtliga ramar i "testet" ovan har gått några säsonger, varav den ena i händerna på en världselitåkare. En av de andra hade de dessutom gjort utmatningsprov på _innan_ den plockades ut för riktig körning. Vad det betyder lämnar jag åt andra att analysera, kan dock konstatera att väldigt många verkar tro att kolfiber har ungefär samma egenskaper som kristallglas.

Eeehhh, va? Nukeproofen har mycket bättre spec.
Bättre Nav, Bättre hjul, bättre bakdämpare.

Jag skulle tagit NP'n alla dagar i veckan, för att det är beprövade grejer. Seriöst, hur ofta ser du eliten åka på en Canyon? Allvarligt talat.

skunken skrev:
> Eeehhh, va? Nukeproofen har mycket bättre spec.
> Bättre Nav, Bättre hjul, bättre bakdämpare.
>
> Jag skulle tagit NP'n alla dagar i veckan, för
> att det är beprövade grejer. Seriöst, hur ofta
> ser du eliten åka på en Canyon? Allvarligt
> talat.

Ä dä intä bakväxelen somm avjör om cykelen känns trygg i dörnhill?
När jag jämför spec kållar ja bara på bakväxelen iallifall, dä ä ju dänn somm visa om dem ä bra eller dårlig. Åssä måsstä en månntännbajk ha minst 21 växlar, annars ä dänn inte lika bra som minn.

:)

skunken skrev:
> Eeehhh, va? Nukeproofen har mycket bättre spec.
> Bättre Nav, Bättre hjul, bättre bakdämpare.
>
> Jag skulle tagit NP'n alla dagar i veckan, för
> att det är beprövade grejer. Seriöst, hur ofta
> ser du eliten åka på en Canyon? Allvarligt
> talat.

Eeehhh, va?

Canyon har en Boxxer R2C2 Gaffel, Nukeproof har en Boxxer RC gaffel.
Canyon har X9 växlar, Nukeproof har X7 växlar.
Canyon har X7 bromsar, Nukeproof har X3 bromsar.
Canyon väger 16.5kg, Nukeproof väger 18,5kg (enligt specarna iaf)
Canyon har Double Barrel dämpare, Nukeproof Kage RC.

Jag är förvisso ingen större fan av Cane Creek p.g.a det begränsade serviceutbudet i Sverige.

Hjul är en förbrukningsvara, iaf fälgarna. Vilka nav som sitter på spelar mindre roll så länge det är maskinlager i dem och det finns reservdelar att få tag på.
Jag har kört mina Sun Ringle nav i fyra säsonger nu. Bytt lager några gånger men annars inga problem. Mitt Nukeproof nav (förvisso köpt beg.) rasade efter några månader och jag fick byta body och klackar i det.

Sen vad eliten åker på å inte kvittar väl? Hur många komponenter tror du den Nukeproof hojen har gemensamt med Sam Hills racehoj, inte många är min gissning.

Ok, så cane creek kan bli ett problem i fall man lyckas ha sönder den när man är ute o reser? Kan man inte köpa med sig reservdelar själv då för säkerhets skull? Tråkigt om ett helt paket faller på att man inte kan serva sin dämpare.

Jag är långt ifrån en elitåkare så behöver ju sim sagt en hållbar cykel som jag kan bli bättre på. Jag tror hur som helst att jag bestämt mig för Canyon. Nubät det bara att samla mod för att bränna ytterligare 25k på en cykel.

Tack så mycke för all hjälp!

Den enda gången en Kage är bättre än en DB är väl när man ska hosta upp pengarna ur plånboken.

Och vad eliten kör är helt ovesäntligt för oss vanliga dödliga för de kör om oss på en hardtail vilken dag som helst ändå.

Nä det ENDA som skulle tala för en Nukeproof är väl just att det kanske är lite elegantare än en Canyon och kanske bringar ett lite högre andrahandsvärde.

Bikeplace verkstad i GBG har service på CaneCreek på gång så det kan lösa sej bra för TS om han väljer Canyonen.

Jag har en demo 8 II 2014 modell storlek medium till salu som bara har gått knappt sju gånger under en månad.
Skicka ett pm om det kan vara intressant.

Vad är det som kan rasa på en Cane Creek som inte går att fixa på plats som går att fixa på plats (billigt) på en Fox eller RS?

Lider man av panisk rädsla för att bli stående med rasad bakdämpare är det ju bara att köpa en billig reservdämpare och ha med i verktygslådan.

Bussningar lär väl finnas till alla bakdämpare, och de kostar annars en hunka och man kan ha dem i verktygslådan alltid, knappast en smärtsam investering

Tänk också en extra gång om du ska ha dubbelkrona eller ej. Ska du köra lite knixiga grejer emellanåt är det rätt gött att ha full rörlighet med styret.

Tillbaka
Topp