Hjälp/råd Vitus Nucleus VRX

Fellow88

Ny medlem
Hej, har köpt min första MTB efter lite hjälp med vad som passar osv föll valet på Vitus Nucleus VRX över en Scott Scale 980.

Nu till mitt dilemma. Jag har inte kommit igång med Stig/skogacykling så mycket spm jag velat utan nu rullar den mellan jobbet och hemmet. Asfalt alltså.

Två funderingar.
Vad kan jag byta ut för att inte trampa ur så tidigt? Är de vevlager med färre tänder som gäller?

Eller däcken som är rätt feta skogsdäck. Hur mycket vinner jag på mer lättrullade däck?

Förstår att jag kommer trampa ur ännu fortare men nu är ju utväxlingen att jag kan ta de värsta backarna med 3e växeln utan att ta i.

Vet att allt äe en avvägning.

Jag bytte klingan fram igår från 32T till 34T för att göra alla växlar lite trögare, så det är alltså större klinga fram, inte mindre.
Blev inte jättestor skillnad, men du kanske kan hitta större klinga till just ditt vevparti, om ramen tillåter det vill säga.
Sen om man ökar mycket, så kan man behöva längre kedja.

Du har en 275 VRX med 27.5x2.35 Nobby Nic bak och Magic Mary fram.
Vevpartiet är Suntour med 32T klinga, kassetten 11-42T.
Om du vill cykla snabbare på asfalt:
Hjul med större diameter (29") och slätare däck
Ändra utväxling: framklinga med flera tänder och/eller kassett med 10T som minsta drev.
Det är inte superenkelt att "bygga om" din cykel till en supersnabb asfaltcykel.

Fungerar 29" rakt av utan byte av framgaffel? Nä jag misstänkte nästan det!
Får leva med det helt enkelt och satsa på skogscykling:)

Kan rekommendera oval klinga. Jag bytte från 30T runt till Absolute Black oval 34T på min pendlare. Man slipper belasta minsta kuggarna bak hela tiden på asfalt, men kan ändå fortsätta använda hojen i branta klättringar i skogen.

Fel cykel för ändamålet.

Lösning: Köp en till.

EDIT:
Sitter väl en 36-klinga som största klinga på 2x-varianten? Borde väl få plats med en sådan då kan man ju tycka (med sedvanlig hänsyn till eventuella distansbrickor o kedjelinje).

Tips är att fråga CRC direkt. Jag har gjort det många ggr o i de flesta fall så får du bra svar om vilka komponenter som passar.

Senast ändrad:
Det här verkar vara ett ganska vanligt problem hos nybörjare, att de upplever att de trampar ur snabbt.

Med en någorlunda vettig kadens (typ 90 rpm) så kan du utan problem hålla 35-40 km/h med nuvarande grejor.

Slösa inte pengar på att bygga om din cykel, trampa bara snabbare. Du vänjer dig snart. Sedan så kommer så klart en mtb alltid att vara roligare och mer ändamålsenlig i skogen, men det är en annan femma.

Fellow88 sa:
Fungerar 29" rakt av utan byte av framgaffel? Nä jag misstänkte nästan det!
Får leva med det helt enkelt och satsa på skogscykling:)
Du har väl en Suntour gaffel? Vet inte hur stora hjul (diameter) den klarar.
RockShox 27.5" gafflar klarar enligt manualen max 710-732 mm diameter (beroende på modell) vilket innebär 63-74 mm höga 27.5" däck eller 44-55 mm höga 29" däck.
Sedan är frågan hur stort som får plats bak. Mät! Omkrets/diameter på bef hjul, och hur många mm frigång det är mellan däck och gaffelbryggan resp. bakramen i riktning mot vevlagret.

Om du pendlar mycket och långt på asfalt skulle du kunna köpa ett 29" hjulset och sätta dit något lämpligt pendlardäck runt 45 mm bredd. Så slipper du slita ut ditt Magic Mary på asfalten.

velovin sa:
Det här verkar vara ett ganska vanligt problem hos nybörjare, att de upplever att de trampar ur snabbt.

Med en någorlunda vettig kadens (typ 90 rpm) så kan du utan problem hålla 35-40 km/h med nuvarande grejor.

Slösa inte pengar på att bygga om din cykel, trampa bara snabbare. Du vänjer dig snart. Sedan så kommer så klart en mtb alltid att vara roligare och mer ändamålsenlig i skogen, men det är en annan femma.

Håller med. Har oxå 11T som minsta bak och har nu 34T (oval) fram. Trampar ur vid 45 km/h (50 vid förhöjd upphetsning). 29 tums-hjul.

Å andra sidan kostar en ny framklinga inte många kronor, det är ju dessutom en slitdel. Däremot är nya hjul/däck en lite större investering relativt den billiga cykeln även om man sparar på de fina skogs-däcken.

Håller dock fast vid min åsikt att det är fel cykel för jobb-pendling på asfalt.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Om du pendlar mycket och långt på asfalt skulle du kunna köpa ett 29" hjulset och sätta dit något lämpligt pendlardäck runt 45 mm bredd. Så slipper du slita ut ditt Magic Mary på asfalten.
Eller bara köpa en till cykel att pendla på för motsvarande eller mindre peng än ett nytt komplett hjulset. Det finns mycket billigt begagnat som är roligare att pendla på (och parkera) än en modern mtb med relativt grova däck.

Alfakrull sa:
Sixten Fors sa:
Eller bara köpa en till cykel att pendla på för motsvarande eller mindre peng än ett nytt komplett hjulset. Det finns mycket billigt begagnat som är roligare att pendla på (och parkera) än en modern mtb med relativt grova däck.

+1

SocialGimp sa:
Alfakrull sa:
Sixten Fors sa:
+1
Både +1 och -1.
Stöldrisken finns där förstås, om man har en dyr/fin cykel, men även fulcyklar stjäls. Till 168 cm cyklist är väl en Nucleus 275 VRX en utmärkt allroundcykel. Med en större framklinga än original 32T.
2019_275VRX.png

En komplett uppsättning nya 29" hjul inkl skivor/kassett/däck kostar 6 K. Med ett 1½ kg lättare 29" hjulset för asfalt/grusväg (exempel nedan) och ett 27.5" hjulset för skogen med grova däck blir cykeln dubbelt så bra/användbar.

Bilagor

• Nucleus_hjul.png
    Nucleus_hjul.png
    77.8 KB · Besök: 175
Två hjulset till en cykel är det väl många som har, t.ex. en mtb med 29" och 27.5"+ hjulset, en racer med fin- och fulhjul, en pendlare med sommar och vinterhjul etc.
Hur fin, lätt och snabb "pendlarcykel" får man för 6 K som komplement till Nucleus?
Vilken annan hoj, som alternativ, om bara 1 cykel, skulle vara bättre än Nucleus med två hjulset?

Jag misstänker att TS har en lite mindre budget, därav valet av cykel (som jag). Jag hade aldrig köpt nytt hjul-set till den cykeln för dom pengarna. Då hade jag hellre sålt cykeln och köpt rätt cykel från början.

Med det sagt är det ju intressant att se att man kan minska vikten på roterande massa med hela 1,5 kg. Borde ju förändra karaktären på cykeln ganska radikalt (vilket ju kanske var Sixtens intention).

Även om vi tycker någorlunda olika här, Sixten, så uppskattar jag inlägget. Det är en intressant inköpslista!

Sixten Fors sa:
Två hjulset till en cykel är det väl många som har, t.ex. en mtb med 29" och 27.5"+ hjulset, en racer med fin- och fulhjul, en pendlare med sommar och vinterhjul etc.
Hur fin, lätt och snabb "pendlarcykel" får man för 6 K som komplement till Nucleus?
Vilken annan hoj, som alternativ, om bara 1 cykel, skulle vara bättre än Nucleus med två hjulset?

Du har rätt men jag har gjort antagande utöver det kända. Som att det inte finns 6000 i hjulbudget.

Testa asfalt däck på befintliga hjul och större klinga?

Jag tror att 6 K finns, om viljan finns.

Jag anser fortfarande att Nucleus 275 VRX är en mycket bättre cykel än en Scale 990 eller Aspect som båda ger väldigt lite cykel/komponenter/hjul/däck för pengarna. För samma pengar har båda Scott-cyklarna QR fram/bak, budgetdrivlina/bromsar, Ø30 mm stålfjädergafflar med stålben och 5x100 QR, snorbilliga och tunga skithjul och usla wire-däck i fulgummi etc. Tyngre och tristare cyklar, rakt igenom.

Gaffeln på Nucleus är en 120 mm Raidon32 Air Boost med Ø32 alu innerben och mag lowers, väger ca 2 kg vilket inte är så illa i sammanhanget https://www.srsuntour.com/sv/products/fork/Raidon32-Boost-6222.html

Jag kan tycka att ett lätt och fint hjulset optimerat för asfalt/grusväg till Nucleus ett riktigt vettigt köp. Precis som att det är en vettig mtb i skogen med originalhjul/däck.

Du har rätt i sak och du har med all säkerhet mkt mer erfarenhet än jag i detta.

MEN för (nästan) samma peng får du ju faktiskt EN TILL Nucleus (29 VR) som redan har 29-tumshjul samt 2x för bättre toppfart. Man måste slanta upp för lättrullade däck men om alternativet är att antingen ha 2 cyklar (på riktigt) eller "bara" ett extra hjulpar så hade jag nog valt det första.

Hade de extra hjulparen kostat säg 3000 kr så hade det varit en annan visa. Går det inte att få ihop ett användbart paket för den budgeten?

Senast ändrad:
velovin sa:

Problemet är nog att man inte vet på förhand vilken typ av cykling man tycker är roligast.

Vill man cykla asfaltscykling så borde man kanske köpt en asfaltscykel. Men det kunde man kanske inte veta innan.

Jag kan tycka att de flesta mtb cyklar med 1x drivlina levereras med onödigt små klingor. Oavsett prisklass. Det sitter ofta 30T eller 32T fram, där 34T hade varit bättre. En del XC race cyklar levereras med 34T, men då vill många ha 36T eller 38T. Så att byta klinga är något man får räkna in oavsett vilken cykel man köper, oavsett prisklass.

Den där Nucleus 29 VR som tipsas om ovan med 2x drivlina har "bara" 36T som största klinga och en i princip oanvändbar 22T lillklinga. Vad är poängen med 2x om bara den stora klingan är användbar? Lagom klingor på en 2x mtb är snarare 40/28T. Kan jag tycka.

Har man 36/22T fram kanske man kan ha en tätstegad och fin 11-28 -kassett (vilket även gör 22:an användbar) istället för extrema kebabtallrikskassetter...

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Har man 36/22T fram kanske man kan ha en tätstegad och fin 11-28 -kassett (vilket även gör 22:an användbar) istället för extrema kebabtallrikskassetter...
Men nu har cykel ifråga inte 11-28T utan 11-36T kassett. Lägsta vxl 22/36 = 0,61 vilket är för lågt för cykeltypen (29" XC HT). Alla klarar sig med 24/36=0,67 och många klarar sig med 26/36=0,72 och vissa klarar sig med 28/36=0,78. TS har idag 32/42=0,76 som lägsta utväxling, jag har inte hört klagomål om att lättaste är för trög?

Poängen är att få eller inga cyklar är perfekt utrustade från fabrik, oavsett prisklass. Även de som köper cyklar för 25-75 K byter hjul, klingor, däck, sadel, stam, styre, grepp etc. för att "optimera" cykeln för användaren och användningsområdet.

Rookies får ofta tipset att köpa en annan billig cykel istället för att anpassa den redan befintliga billiga cykeln bara för att det råkar sitta fel däck, fel klinga eller för lång styrstam på cykeln. Jag kan tycka att det är feltänk.

Sixten Fors sa:
Den där Nucleus 29 VR som tipsas om ovan med 2x drivlina har "bara" 36T som största klinga och en i princip oanvändbar 22T lillklinga. Vad är poängen med 2x om bara den stora klingan är användbar? Lagom klingor på en 2x mtb är snarare 40/28T. Kan jag tycka.

Det var bara en jämförelse med vad man får för 6 000 kr - en till cykel eller ett par hjul. Det var egentligen inte allvarligt menat som alternativ.

Oavsett, så använde faktiskt jag den lilla klingan ibland innan jag konverterade till 1x oval. Inga större fel i 2x trots allt, det fungerade helt ok och gav en ganska stor range. 36T var det sällan jag trampade ur men det kan i och för sig bero på klena ben eller nå't...

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Men nu har cykel ifråga inte 11-28T utan 11-36T kassett. Lägsta vxl 22/36 = 0,61 vilket är för lågt för cykeltypen (29" XC HT). Alla klarar sig med 24/36=0,67 och många klarar sig med 26/36=0,72 och vissa klarar sig med 28/36=0,78. TS har idag 32/42=0,76 som lägsta utväxling, jag har inte hört klagomål om att lättaste är för trög?

Poängen är att få eller inga cyklar är perfekt utrustade från fabrik, oavsett prisklass.

Men min poäng var att byta kassett till 11-28 och då blir det 22/28 = 0,785 dvs inom ramarna för "lagom" lägsta växel.

Haha, nu blev de en lång radda inlägg men vinklar. Jag hade kunnat köpa en cykel för 25000. Pengarna är inte frågan, men vad anser jag rimligt att lägga på en cykel?
Ja, 10 000 hade jag som budget NU.. Är detta en hobby/träningsform som man faller för och fortsätter med så finns de andra summor att lägga. Jag har t.ex lagt 80 000 på TV och ljud hemma. Rimligt? Nä, kanske inte. Men för mig, ja.

Till saken, ja jag skulle kunna köpa två cyklar. Men jag har inte plats.

Jag ville ha en cykel för att leka och träna, som hade bra komponenter för pengarna med rätt gemoetri för mig. SKITNÖJD med cykeln. Jag saknar bara 1 växel till i mitt tycke för att inte behöva trampa 10 varv i sekunden i nedförsbackar.
Jag upplever att rullmotståndet är högt, vettiga däckförslag uppskattas då jag är heeelt nollad vilka storlekar jag kan ha osv. Detta kanske avhjälper lite?

Sen är jag fullständigt otränad så ja, trampa mer.

Tack för inputs osv.

Det låter som att lättare hjulset med lite större omkrets, snabbare däck och 2 tänder till på framklingan skulle lösa problemet? Så dumt att ingen har tipsat om det... ;)

Ja, om pengar inte är ett problem så kan man väl köpa vad som helst till cykeln. Det är förmodligen bara jag som tycker det är lite märkligt att köpa tillbehör för lika mkt som vad cykeln kostar. Jag ger upp, Sixten vinner! ;)

Tillbaka
Topp