Hjälp! Skruven sitter tokfast :(

olaola

Aktiv medlem
Nån som har tips på hur man får loss en mjuk skruv som sitter som berget?
Jag har sprutat 556 i den men de hjälper verkligen inte!

skruven-sitter-fast.jpg

Finns lite olika sätt, värma med gaslåga är ett, man får dock ta det mycket försiktigt beroende på hur rädd du är om ramen som skruven sitter i.

Jag hade nog istället borrat bort skruven:
Ta ett borr något större än gängdiamtern på skruven och sätt den i skruvskallen, borra rakt in tills skruvskallen lossnar. Då släpper spänningarna och den skruvbit som sitter kvar bör gå att få loss ganska enkelt. Och med tanke på hur mycket som sitter under skallen så bör du ha 4-5 milimeter skruv kvar att ta tag i med en bra tång.

Ett sista sätt är att ta en bågfil, dremel eller liknande och såga ett spår rakt över skruvskallen så du kommer åt med en stor plattmejsel och kan lossa.

Lycka till!

//M

Mogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns lite olika sätt, värma med gaslåga är
> ett, man får dock ta det mycket försiktigt
> beroende på hur rädd du är om ramen som skruven
> sitter i.
>
> Jag hade nog istället borrat bort skruven:
> Ta ett borr något större än gängdiamtern på
> skruven och sätt den i skruvskallen, borra rakt
> in tills skruvskallen lossnar. Då släpper
> spänningarna och den skruvbit som sitter kvar
> bör gå att få loss ganska enkelt. Och med tanke
> på hur mycket som sitter under skallen så bör
> du ha 4-5 milimeter skruv kvar att ta tag i med en
> bra tång.
>
> Ett sista sätt är att ta en bågfil, dremel
> eller liknande och såga ett spår rakt över
> skruvskallen så du kommer åt med en stor
> plattmejsel och kan lossa.
>
>
> Lycka till!
>
> //M

+1 Bra råd!

Spreja på 5-56 och låt det dra åtminstonde över natten, gärna längre, innan du försöker en sista gång. Skruven ser ganska sönderdragen ut så ett försök har du nog.

Eventuellt kan du komma åt med en polygrip-tång runt brickan under skruven och snurra på den. Har du tur släpper spänningen lite och du kan kanske med hjälp av både skruvmejsel och polygrip samtidigt runt skallen få loss den.

Om det går att lossa allting ovanför det fastsatta metallstaget som antagligen är början på en pakethållare och sedan fälla pakethållaren något framåt samtidigt som man har mejseln i spåret och vrider så kan det också lossna. Pakethållaren skulle då bli hävarm.

Ta en tjörnare/huggmejsel och hammare o slå i skruvens ytterkant för att slå runt den. Brukar alltid funka. Dels lossar oxiden/rosten och sen får man bra kraft. Se till att ha bra mothåll på andra sidan så det "svarar" när du slår.

Jag började med att såga ett spår med dremmel men metallen i skallen va för mjuk. Så jag borrade bort den och tog tång. Gick super!

Nu ska jag bara köpa nya fina rostfria :)

Tack för all hjälp!

olaola skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Nu ska jag bara köpa nya fina rostfria :)
>

Rostfritt i kombination med aluminium = korrision varvid bulten sitter som svetsad efter ett tag i vårt klimat.
Håller på en del med båtar där det här är ett stort problem. I de fall där alu blandas med rostfritt använder man en RF legering som heter monell.

Tillbaka
Topp