Hjälp, spenderat 45 lax på ny racer

Supersonic

Aktiv medlem
Behöver lite peppning efter att jag idag slagit till och köpt en Canyon Unibet team-specad cykel med lightweight-hjul, tubdäck, Campa record grupp, LOOK kolfiberpedal, osv. La alldeles för mycket pengar på cykeln, mer än jag har råd med. Ångrar mig lite. Tror att jag köpte en cykel som är mycket bättre än jag är som cyklist. Men känner samtidigt att det är bättre att det är jag som sätter begränsningarna och inte cykeln.

Snälla säg att jag gjorde ett bra köp.
http://www.canyon.com/_se/outlet/article.html?o=4879

Klart det är ett bra köp, det var ju rea! Jämför du sedan vad du skulle få ge för en likvärdig hojj som det står ett lite mer aktat märkes nämn på ramen, så kan du känna dig nöjd.

Tänk att du i tio år bor i en lägenhet som har lite högre månadshyra, men i den ingår en fantastisk cykel som du dessutom får behålla vid flytt. Kan inte bli mycket bättre.

Senast redigerad av en moderator:
Stackars vad lurad du blev! Inte ens pedaler ingår för dom pängarna! :D

Men lite mer allvarligt, du har väl varit iväg och provcyklat den innan köp? Annars så känns det ju lite ogenomtänkt.. oprovad postorderhojpa för 45 kakor, nja...?

annars kanske 900gr mer cykel för 15K mindre kan vara ngt? http://www.blocket.se/vi/14827677.htm?ca=9_s

Well, det är ju i slutänden ändå bara pengar, hoppas att du blir nöjd hur du än gör, Göran!

Bra köp!
För dom pengarna kan du inte göra ett bättre köp, om ens överhuvudtaget.
Bara hjulen går normalt på mer än halva cykelns pris!

Kör o njut. ;)

apmannen skrev:
-------------------------------------------------------
> hoppas pedalerna väger in på ett halvt kilo,
> annars får du väl inte tävla med den?
> (minimivikten enl. UCi är väl 6.8?)

Är inte det 6.4kg?

Grattis, du kommer nog bli nöjd.

Jag sitter själv och spanar på canyon just nu, Vätternrundan gick inge bra, så jag måste köpa mej bättre....

Stewe skrev:
> Grattis, du kommer nog bli nöjd.
>
> Jag sitter själv och spanar på canyon just nu,
> Vätternrundan gick inge bra, så jag måste köpa
> mej bättre....

Var det cykelns fel? :P

mamme1 skrev:
> Men lite mer allvarligt, du har väl varit iväg
> och provcyklat den innan köp? Annars så känns
> det ju lite ogenomtänkt.. oprovad postorderhojpa
> för 45 kakor, nja...?

Hur fan ska man kunna hitta hojar i den prisklassen att provcykla? Det är ju inte precis så att LBS:en har såna hojar stående i alla storlekar för test. Tror andelen av de som kör såna hojar som provcyklade hojen innan köp är tämligen minimal.

GöranH skrev:
> Tror att jag köpte en
> cykel som är mycket bättre än jag är som
> cyklist. Men känner samtidigt att det är bättre
> att det är jag som sätter begränsningarna och
> inte cykeln.

Så är det för nästan alla, det är inte mer än tio år sedan Pantani vann Touren på en hoj som skulle varit underlägsen en 1500 euro preisknüller från Radsport bornmann idag.

Grattis! Klart du gjorde ett bra köp, du får inte dessa grejer billigare någonstans, grymt avis på hjulen.

Lightweight, Record, kolfiber, Syntace...Dåligt köp? Tror inte det! Orsaken till att du får dåligt samvete är att du tror att du köpt "för mycket". Se det istället så här: du skulle förmodligen köpt en, säg, hälften så dyr cykel och 2 år senare skulle du ändå uppgraderat till någonting dyrare.

Cykel är ditt intresse. Ett sätt av hålla sig stark och levande. Känna vägen. Bara sticka ut en runda och komma hem 5 timmar senare. Din drog som ingen annan förstår förutom andra cyklister.

Livet är till för att levas, inte ha dåligt samvete för att du köpt något bra och sunt. Mycket pengar? Ja, det är det. Men är det dyrt?

GöranH skrev:
> Men känner samtidigt att det är bättre
> att det är jag som sätter begränsningarna och
> inte cykeln.
>

Lite kaxigt är det om du tror att det "slår över" från cykelns begränsningar till dina begränsningar vid 40-45.000:-

Äh fan folk köper stora fälgar till sina bilar för 45000kr och det ända dom märker av dem är att bilen går stötigare och obekvämare. Väl investerade pengar! Men du får träna hårt, haja pinsamt om att bli omcyklad av en pendlarhybrid eller nåt liknande på den cykeln... ;-)

Lägg 5000 på ett par träningshjul så kan du spara LW-hjulen till de där rundorna då allt är perfekt och du bara flyger fram.

45 tkr är väl ungefär vad en normal familjebil kostar ett år med allt,
och du har en toppencykel som räcker tio år minst ju.

...när får du leverans då?

Pengar är till för att omsättas. Klart som fan du gjorde rätt.

Men som sagt. Skaffa ett par träningshjul också, så du inte sliter sönder lightweighthjulen direkt.

Tack för allt stöd.

Sålde bilen i höstas så man kanske kan säga att jag använder de sparade pengarna till något mycket nyttigare och roligare.

Jag är grymt nöjd med själva hojvalet. Även om det svider att langa upp så mycket deg så vet jag att man aldrig brukar ångra sig i efterhand att man lagt de där extra pengarna på något riktigt bra.

Räknar med att få hojen lagom till att min semester börjar om två veckor. Femdubbelnjutning- fint väder, ny flickvän, TDF på tv, semester och dessutom skön hoj. Kan de bli bättre :)

Mja jo det värsta med att ha en bra hoj, är att det sätter press på ägaren att hålla jämna steg med hojens kapacitet. Blir till att tjuvträna en del nu tror jag.

Men jag tänker aldrig tala om för familjen hur mycket jag givit för hojen. De kommer ändå aldrig att förstå. De förstår inte ens hur man över huvudtaget kan sitta och gneta på en cykel i timtal, "det är ju jobbigt och tråkigt juh". De skulle än mindre förstå att man kan vara beredd att betala så hiskeligt mycket för att göra det. De har bara inte skådat ljuset, det är hela felet.

"Fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra".

Grym hojjpa, inte sura nu. Tänk så här, om den hojjen får dig att cykla en gång till i månaden i snitt, då är det värt det. Ut och hojja, inte sura.

Du ska inte gräma dig. Se det som en investering i dig själv och i din hälsa. Ovärderligt!
Alternativt kunde du spenderat pengarna på att odla fetma, alkoholism och melanom på nån turistort. Eller spelat bort dom. Eller köpt en onödigt dyr bil....

Var nu nöjd och lycklig!

Grattis till hojen! Fan, ibland måste man bara få unna sig något speciellt, faktiskt! Helt rätt att slå till tycker jag, speciellt då du sålt din bil!

Kaffenördar brukar säga att dyrt kaffe är en billig hobby, samma sak gäller cyklar, om man jämför med bilar, motorcykar, båtar, hifi osv.

Du har ju motsvarande en Ducati, Ferrari eller så för priset av en sunkig Celica, klart du ska vara nöjd!

Men köp träningshjul, tråkigt att bromsa ner LW-hjul i onödan kankse :)

Släng ut 45 000 på mat. Vad händer?
Jo du måste dumpa 90% av käket för att du inte hinner äta upp det innan det blir dåligt.
Det är uselt använda 45 000.

I den här sporten köper man sig till form. Dyrare prylar innebär att man känner större tvång att använda dem oftare = mer träning. Så har det i alla fall varit för mig.

Pengar är förgängliga, minnet av en fin cykel och upplevelserna på den är beständigt.

Så länge man inte spenderar så mycket att man inte har råd att använda den tycker jag inte det är dumt. Men att t ex lägga 35 lax på en DH-cykel och sen inte ha råd att lämna göteborg med den skulle vara lite dumt..

Den enda bestående ångesten är nog om du kraschar den innan du är säker på att den är försäkrad. Det finns folk som lägger ner mer pengar på en TV eller några märkeskläder.

Du har gjort ett kalasköp med den hojspecen, no question! Ut och rulla, njut av farten, spurta järnet på raksträckor, knäck polarna i klättringen...Häpnadsväckande välinvesterade pengar utan tvekan. Se nu bara till att ha vit sadel och styrlinda på den också och ta några hojporriga bilder så vi andra kan drägla lite också, precis som du lär göra när den står där en dag... :-) Stort grattis!

Fantastisk cykel. Har klämt och känt på den när jag hade chansen att vara med Unibets cykellag under en endagstävling förra året:-) Vet att laget var nöjda med den, så den är säkert ok för dig också. Grattis!

Wow, vilken lycka! Den är värd varenda sekin! Min cykel slutade på lite mer än 30000:- (vilket antagligen är peanuts i sammanhanget), men jag har inte för en endaste sekund tänkt att det kanske var lite för mycket pengar. Bättre att satsa på något riktigt bra från början än att köpa någon kompromiss som man tröttnar på efter ett tag, och sedan säljer för inga pengar alls till en glad jävel på Blocket. Grattis och lycka till.

alexcykel skrev:

> Så är det för nästan alla, det är inte mer
> än tio år sedan Pantani vann Touren på en hoj
> som skulle varit underlägsen en 1500 euro
> preisknüller från Radsport bornmann idag.

Jag vill också ha en preisknüller!

Tillbaka
Topp