Hjälp till Skåneleden

Kana

Ny medlem
Hjälp till Skåneleden
Hej

Till sommar påtänker jag att ta tåget från Köpenhamn till Ängelholm och cykla den långa vägen hem igen och njuta av riktig natur i Skåne.

Min tanke är att följa några av skånelederna -ungefär som angett på kartan härunder. Men jag undrar följande

1. Allemansrätt vs. Skåneleden: Om jag förstår det rätt kan man i nationalparker göra lagen så att den är mer restriktiv änn allemansrätten, men annars (alltså utanför nationalpark) får man cykla ungefär som man vill. Passerar min planerade tur genom några nationalparker?

2. Den skitsade vägen: Är det någon med kännskap till lederna som kan ge innsikt i hur mycket som är grusväg och hur mycket som är "singletrack" (fint dansk ord vad?). Jag skulle gärna köra så mycket singletrack som möjligt.

Svar på frågor jag inte har ställt är välkomna .. gode råd modtages gerne ;)

Tack på förhand!
Kasper

skneled.png ht=376

Hjälp till Skåneleden
du får egentligen inte cykla alls på skåneleden. Det har ingenting att göra med om det är naturreservat eller inte, det beror på det avtal som skåneleden skrivit med markägarna. Mer info finns nog på skåneledens hemsida.

Sen kanske du klarar dig ifrån utskällningar från vandrare iaf, men jag tycker det är onödigt. Det finns ju många andra stigar än skåneleden. Delar av skåneleden är dessutom knappt cykelbar, med väldigt mkt rötter och stenar, i längden blir det rätt drygt att cykla på (har jag hört...)

Hjälp till Skåneleden
skier skrev:
-------------------------------------------------------
> du får egentligen inte cykla alls på
> skåneleden. Det har ingenting att göra med om
> det är naturreservat eller inte, det beror på
> det avtal som skåneleden skrivit med markägarna.
> Mer info finns nog på skåneledens hemsida.

Jo det får du. Skåneleden kan inte sätta sig över allemansrätten. Bara för att de har avtalat med markägaren att de får märka upp (för det är ju uppmärkning av stig det egentligen handlar om) skåneleden så ifråntas inte allemansrätten i övrigt.

(Nu kan det ju visserligen vara så att Kasper aldrig skulle hittat stigen om den inte hade varit uppmärkt. Men det blir ju på en metanivå.)

Jag har haft mailkonversationer med Skåneleden och de ville först inte skriva att det var ok. Men nu skriver de såhär:
http://www.skaneleden.se/Templates/sleden_tmpl_01.aspx?pageId=4
(notera att stycket om cykling är ändrat i efterhand).

Och naturreservat lyder under sina specifika regler. Korrekt.

Stalle

Hjälp till Skåneleden
möjligt att det inte är olagligt, men eftersom de skriver såhär

Får man cykla och rida på Skåneleden?
Skåneleden är en vandringsled, inte en cykelled eller ridled. Leden bygger på avtal med markägare och avser vandring. Där leden går fram på vägar och markvägar går cykling bra, men på stigar i terrängen är det inte tillåtet att cykla eller rida. Vi har kunnat konstatera såväl skador i känslig natur som konflikter mellan vandrare och cyklister, där cykling och ridning förekommit.

på sin hemsida tycker jag fortfarande att det är onödigt. Sen kan man ju förstås strunta i vad de tycker och cykla iaf, men det främjar inte direkt att cyklister blir accepterade av andra som rör sig i skogarna.

Hjälp till Skåneleden
Cyklar man 3-4mil på skåneleden mitt på sommaren ska vara glad om man träffar en vandrare... skogen e stor nog till alla så skit i deras regler och cykla där du tycker det e kul;-)

Hjälp till Skåneleden
Orsaken att jag är interesserad av just skåneleden är att den är uppmärkt och därmed gör att jag inte hamnar i Norrbotten efter att ha kört vilse i 6 månader. Javisst kan man dra inn i skogen och köra efter tillfället i någon generel riktning och se vad som händer. Men mit projekt var att återvända till familjen efter några dagar -min fru är mycket specifik på den punkt :)

Jag respekterar självfallet organisationen bakom Skåneledens hållningar till naturvård och skydd, men är inte utan vidare enig i att cykling skadar naturen mer änn vandring t.ex. gör. Om det är sannt eller inte beror säkert på vilken lobyist man är, IMBA t.ex. har inte samma mening :) http://www.imba.com/resources/resea...tain-biking-science-review-and-best-practices

Jag tror närmare problemet -åtminste i DK, är att det är för mycket folk som ska dela på skogen. Och har man en gång blivit passerad på 20cm avstånd av hela Team-Badass-MTB-We-brake-for-nobody som kör 30 km/t förstår man varför det finns motstånd bland övriga gäster i skogen. Men det är nåt annat änn att säga att naturen skadas.

Jag vet inte om jag har blivit mer avklarat om vad jag gör, men tack i alla fall för svaren.
Finns det andra uppmärkta leder med en annan hållning, som jag bör kolla ut?

Kasper -not team-Badass :)

Hjälp till Skåneleden
Jag bor vid en del av Skåneleden och cyklar ofta på den. Möter oftare andra cyklister och hästar än vandrare. Möter jag vandrare så stannar jag alltid och låter dem passera samtidigt som jag hälsar glatt även om de (vid få tilfällen) mumlar surt om cyklister...

Hjälp till Skåneleden
skier skrev:
> möjligt att det inte är olagligt, men eftersom
> de skriver såhär
>
> Får man cykla och rida på Skåneleden?
> Skåneleden är en vandringsled, inte en cykelled
> eller ridled. Leden bygger på avtal med
> markägare och avser vandring. Där leden går
> fram på vägar och markvägar går cykling bra,
> men på stigar i terrängen är det inte tillåtet
> att cykla eller rida. Vi har kunnat konstatera
> såväl skador i känslig natur som konflikter
> mellan vandrare och cyklister, där cykling och
> ridning förekommit.
>
> på sin hemsida tycker jag fortfarande att det är
> onödigt. Sen kan man ju förstås strunta i vad
> de tycker och cykla iaf, men det främjar inte
> direkt att cyklister blir accepterade av andra som
> rör sig i skogarna.

Bara att de skriver som de gör är anledning nog att cykla. Det är tillåtet. Hade de varit någorlunda hederliga hade de skrivit "Cykling undanbedes då vi inte gillar sånt".

Hjälp till Skåneleden
Köööör bara
Det ordnar sig du lär inte möta många vandrare, och sakta ner o va glad mot dom du möter så brukar det mesta lösa sig.

Hjälp till Skåneleden
Road_Runner skrev:
> Köööör bara
> Det ordnar sig du lär inte möta många vandrare,
> och sakta ner o va glad mot dom du möter så
> brukar det mesta lösa sig.

Prexis, jag har kört en del på ostliga kust-kust leden och det fungerar liksom Blekingeleden. Visa hänsyn så kommer det gå fint. Det är svårt att skälla ut någon som saktar ned och hälsar eller rent av byter några ord :)

Hjälp till Skåneleden
Jag bor själv vid Skåneleden på Hallandsåsen och cyklar ofta på den. Det är inga problem bara man tar hänsyn till andra, jag stannar(eller saktar in) när jag möter någon. Från Ängelholm och fram till Åsljunga är det blandat med singletrack, grusväg, lite spång och en del asfaltssträckor, men det är en fin sträckning så jag tycker att man kan ta lite asfaltscykling och spång. Hör gärna av dig när du vet vilken datum du passerar Båstad så kanske man kan få hänga med en bit.
/Jon

Hjälp till Skåneleden
Skåneleden går på många av våra mindre vägar. Att man inte skulle få cykla på vägen stämmer ju inte. Finja till Hörby är relativt mycket stig. Några mil efter Hörby är det glest med stig på några mil. Resten får andra uttala sig om. Jag lägger ca 150 mil per år på Skåneleden utanför Höör/Hörby och har aldrig haft problem. Har tom blit kompis med Maggan på Naturcentrat som ansvarar för Fulltofta strövområde.:-) Brukar träffa på folk nästan varje runda under sommaren. Hälsar glatt och visar hänsyn.

Hjälp till Skåneleden
oxr skrev:
> Bara att de skriver som de gör är anledning nog
> att cykla. Det är tillåtet. Hade de varit
> någorlunda hederliga hade de skrivit "Cykling
> undanbedes då vi inte gillar sånt".

Hehe! Ja precis. När jag mailade till dom för några år sen så lät de meddela att de mycket väl visste om det tokiga i sin (dåvarande) formulering där de skrev att det var "förbjudet att cykla/rida" men att de inte hade planer på att ändra sin formulering.

Nu har de ju ändrat sin formulering till ovan nämnda och den är ju bättre men fortfarande lite unken.

Stalle

Hjälp till Skåneleden
Med hänsyn och ett glatt humör tror jag inte heller det är nåt problem att cykla på Skåneleden, du är ju bara 1 person dessutom. Däremot kan det nog vara ganska igenväxt och "oländigt" på många ställen.
/Claes

Hjälp till Skåneleden
Cykla på!

På Bohusleden som har samma orange markering (?) träffar jag väldigt sällan några vandrare. Försöker säga hej till alla jag möter. Folk hejar tillbaks men någon enstaka gång är det någon som glor lite buttert.

Enligt min mening är det vi cyklare som håller stigarna öppna. Vandrare passerar så sällan. Men det är klart, spångarna är man tacksam för.

Rötter och stenar finns även på Bohusleden, men det ser jag som ett plus. :)

/Mats

Hjälp till Skåneleden
Har kört en del på skåneleden förut o länge funderat på en ordentlig sammansatt långrunda. Så i somras tog vi tåget från Malmö till Simrishamn för att cykla norra delen av östernleden till Blentarp o sen koppla på "Sjöborundan" till Genarp o sen via Bokskogen hem, alltsammans utmärkt skåneled. Jag visste det skulle bli jobbigt o långt och att vi var tvungna att starta tidigt, dessvärre visade det sig dessutom bli årets varmaste dag vilket i kombination med en stor del eländig cykelteräng tog musten ur oss så småningom o vi bröt o tog buss från sjöbo. Då hade vi kört strax över 10 mil på 8 timmar, vilket väl säger en del om dagen och körbarheten på leden.

Men helt klart ska det göras om, då på heldämpad cykel, camelback o start tidigare på morgonen. Det ligger några helt fantastiska naturupplevelser längs med skåneleden, och att ta dem i en följd på det viset, utan någon större del asfalt är väldigt speciellt. Fast man får vara beredd på att det är en vandringsled primärt, det kan dyka upp segment som är rätt usla som cykelled. Fast det gör bara äventyret större, och när det inte är dåligt, är det riktig riktigt bra.

Glöm inte markera alla vattenhålen på kartan innan, kranar/brunnar kan vara stängda eller ha dåligt vatten, nu vet jag inte hur det är på nordsydleden, men där vi körde var man rätt off från civilisationen, så man är utlämnad till utmärkta kranar osv.

En annan sak är att även om det är utmärkt skåneled så kan man rätt lätt köra vilse, utan karta/gpx är man körd. Inte sällan är de orangea markeringarna blekta o man får leta lite. Dessutom är de placerade efter vandrarens perspektiv, dvs kommer man i fart hinner man ibland inte se dem.

Klarar du malmo - båstadsträckan på kartan i första inlägget på en dag så är det hatten av från mig, räkna med att det tar både rejält med ork och tid! O glöm inte berätta hur det gick!

Tillbaka
Topp