Hjälp vid cykelval önskas! Cube / Canyon

valkyria

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa en ny MTB och har hamnat i att jag inte kan välja mellan Cube Ltd Pro:
http://www.cube.eu/hardtail/ltd-series/ltd-pro-black-anodized

eller Grand Canyon AL 6.0:
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2054

Jag har förälskat mig i Cubecyklarna (främst pga att alla verkar så nöjda med dem och att jag tycker de är så snygga), men för att får luftdämpad framgaffel måste man upp i Ltd Pro (även om det i Cubes katalog står att nivån under, Ltd Comp, ska ha luftgaffel så stämmer det enligt de på Pedalogerna inte). Fragaffeln på Ltd Pro är en Manitou Minute LTD 100mm, och vad jag hört så är det svårt med service och att få tag på reservdelar på Manitous gafflar. Ska man bry sig om det, brukar det strula med dem, eller är det bara att köra på och hoppas på det bästa?

Jag cyklar nu på en helt stel cykel (Scott Comp Racing från tidigt 90-tal), och vill gå in på nästa nivå av cykel, för er som vet vilken det är så gillar jag stigar som exvis Fornstigen på Lovön utanför Sthlm, inte grusvägar alltså, utan en del stenar & rötter. Jag är tjej på 168cm/58kg, och cyklar 2-3 ggr/vecka, och planerar att köra exvis Lida Loop.

Skulle vara tacksam om det är någon som har några reflektioner kring dessa två cyklar, och också ifall ni tror att jag bör ha luftdämpad gaffel, eller jag på min nivå lika gärna kan nöja mig med hydraulisk?

Tacksam för svar!
/Linda

Av dom där två skulle jag ta Canyon, du får mer för pengarna, bättre hjul b.la.

Men dom är i stort sett likvärdiga, det är som du själv skriver viktigt att man gillar utseendet.

gafflar skiljer på luft eller stålfjäder när det gäller dämpningen, hydrauliken som du nämner är oljan till returdämpningen och det brukar vara samma på dom flesta gafflar

OK,tack för svar!
Upplever man stor skillnad mellan luftdämpning & fjäderdämpning om man bara cyklat helstelt förut tror du?

Det är väl bara att kolla vad det sitter för gaffel på och surfa in hos tillverkaren för att kolla om det är luft eller fjäder. Min uppfattning är att det bara är dom enklaste gafflarna som kör med fjäder idag, och visst är det skillnad men det är ju svårt att märka om man inte har nått att jämföra med.

Rent generellt sen så är det svårt att få service på alla gafflar oavsett märke enligt min uppfattning. Har frågat runt lite och jag har inte hittat nån som verkar vara sugen på att åta sig att serva en gaffel.

Själv valde jag Cube eftersom jag tycker dom är snyggare och är hitills nöjd. Vikterna tycker jag man kan ta med en nypa salt eftersom det inte finns nått enhenligt sätt att mäta vikten. Så plus minus ett kilo är inte så mycket att hänga upp sig på.

/Freddo

Tillbaka
Topp