Hjälp vid ev. köp av kedja och kasett

Bromic

Aktiv medlem
Överväger att köpa ny kedja och kasett då de båda är rejält slitna, men vet inte om jag ist ska vänta till våren när grus- och saltsäsongen är över. Tänker att jag låter prislappen avgöra.

Jag har dock aldrig bytt nån slitdel på en cykel tidigare. Och kedjor och drev verkar vara en djungel! Var hittar jag ersättare till dessa?

Kassett: Sunrace, 8-speed, 11-32t
Kedja KMC Z7, 8-speed w/reusable MissingLink

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Kör tills det inte funkar bra längre, kanske klarar du vintern. Då lär du få byta även drev fram.
Slitdelar är rätt billigt till 8-delat.

d_anders sa:
Kassett och kedja finns på Biltema till rimliga priser.
Just så. Typ 300:- för kedja och kassett (27-0073 och 27-0045). Inte värt att harva runt på dålig skit.
(Lägg till 200:- för verktyg (27-1868, 27-1872 och 54-018), men det är ju en engångskostnad när man än byter.)

Tack för hjälpen!

Kikade runt på wiggle lite efter en kasett, överväger en beställning därifrån. Funkar vilken 8-delad kasset som (gissar att så inte är fallet)? Och vad betyder 11-32t?

Bromic sa:
Tack för hjälpen!

Kikade runt på wiggle lite efter en kasett, överväger en beställning därifrån. Funkar vilken 8-delad kasset som (gissar att så inte är fallet)? Och vad betyder 11-32t?

Alla 8-delade kassetter passar, utom campagnolo. 11-32 är antalet tänder på största och minsta drevet. Det avgör alltså omfånget på utväxlingen. Du kan välja en kassett med färre tänder på största drevet om du vill.

Detsamma gäller kedjor också. Alla passar utom campagnolo. Kedja + kassett i deore-nivå eller motsvarande brukar kosta ca 200 + frakt från Tyskland.

Fast köp inte nån ny KMC Z är mitt tips. KMC gör många bra kedjor, men den 8-delade hör inte dit. Den är inge vidare.

Köp Shimanos kedja istället så växlar det bättre å drivlinan blir tystare, enligt vad jag har erfarit. :)

frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp