Hjälper grus vid halka?

CarlPedal

Ny medlem
Hjälper grus vid halka?
Hjälper det verkligen cyklande att grusa vid halka eller snö?

I Örebro där jag bor så säger kommunen att man sandar cykel och gångbanor men vad man egentligen gör är att man grusar.

Sand borde väl fungera bättre mot is och snö än grus?

Hjälper grus vid halka?
En Happyit använder dubbdäck vid halka och grus/sand/stenkross på cykelbanor anses DÅLIGT. Oklart vad världen utanför Happy tycker.

Hjälper grus vid halka?
Här verkar de tro att cyklister är väldigt hjälpta av grus och inte fotgängare, så de vräker ut grus på cykelbanan men gångbanan är sopren, det som händer är att fotgängare och cyklister byter plats så fort det är det minsta halt.
När det inte är halt så zick-zackar sig cyklisterna fram för att slippa gruset så mycket som möjligt

Senast ändrad:
Hjälper grus vid halka?
Här i Umeå har kommunen börjat salta de cykelbanor som är huvudstråken in mot centrum/universitet.
De kör även med sopmaskiner! först för att få mindre slask. Is och snöfritt minst sagt.

Övriga vägar är det grovgrus som gäller. Sand smälter ner direkt.

Senast ändrad:
Hjälper grus vid halka?
Här har kommunen kommit underfund med att grus bara är skit, så här kör dom salt på samtliga gång och cykelvägar och även bilvägarna:-) Sen finns det en och annan idiot till hyresvärd som fortfarande slänger ut tonvis med grus i bostadsområdena, inklusive mitt då. Men i övrigt tycker jag dom kunde skippa saltet också så när vinterväglag råder kör man med dubbat och tar det lungt :-)

Hjälper grus vid halka?
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> En Happyit använder dubbdäck vid halka och
> grus/sand/stenkross på cykelbanor anses DÅLIGT.
> Oklart vad världen utanför Happy tycker.

+1. Alla andra verkar dock tycka att DÖDsgrus är en bra idé att sprida på cykelbanor.

Hjälper grus vid halka?
Grus på cykelbanan är för Happycyklisten vad vägsalt är för en medlem i Motormännen, alltså ett hatobjekt utan existensberättigande. Sen verkar många andra, tex Vägverket/motsvarande tycka det är bra.
Själv vågar jag inte ha en polariserad åsikt om någotdera - både grus och salt kan vara bra ibland. Och grus på en cykelbana är inte så kul, men en dödsfälla är det inte. Ganska förutsägbar och väl synlig försämring av grepp och trivsel dock.

Hjälper grus vid halka?
Finns det nån statistik på hur många som cyklar omkull på dödsgrus när det inte är halt jämfört på hur många som cyklar omkull i vinterväglag?

Personligen tror jag gruset gör mer skada än nytta. Om inte annat förlänger det halksäsongen med flera månader. Dessutom finns det inga "dödsgrusdäck" att byta till, så man kan inte som cyklist skydda sig mot den typen av halka. Är det bara ishalka är ju dubbdäck en bra investering.

Hjälper grus vid halka?
Lejon skrev:
> Grus på cykelbanan är för Happycyklisten vad
> vägsalt är för en medlem i Motormännen,
> alltså ett hatobjekt utan existensberättigande.
>
Allmänna uppfattningen på motorforum är att om man inte kan häva bakhjulssladd vid halt väglag " så ska man fan inte ha körkort!"

Attityden kan påminna om ett visst cykelforum.

Hjälper grus vid halka?
Med lite bredare däck och lägre lufttryck fungerar gruset prima för enklare transport. Har slutat köra dubbdäck då dom sandar hela den cykelbanan jag har till jobbet. Fungerar perfekt.

Dubbdäck med högre lufttryck fungerar sämre ihop med rullgruset.

Hjälper grus vid halka?
Är inte glad för saltet, vare sig det läggs ut för att rosta bilar, lösa upp hundtassar, dynga ner eller förstöra grundvattnet. Åter till riktigt sparkföre och 50-tal!

Hjälper grus vid halka?
Klart som fasen att grus (aka sylvasst stenkross) inte hjälper mot halka för cykelhjul och däck. Däremot är rullgrus på torr asfalt den femte största anledningen bakom singelolyckor som krävt sjukvård enl MSBs kartläggning över tid.

Fantastiskt på en sträcka på min pendlingsväg, där har man öst tjockt med stenkross på cykelbanan, på andra sidan heldragna linjen, dvs gångbanan ligger ingenting. När jag är gående med skor så anser jag nog att skiten hjälper en del.

I övrigt skitar gruset ner cykel och kedja, äter sig in överallt. Dessutom binder gruset fukt som fryser till och vägen torkar aldrig ut, istället sprids mer grus ut. Till förbannelse och det blir dubbel halka för cyklar. Allra mest lägger man dessutom i tvära kurvor... Superbra att man måste ta det jätteförsiktigt trots att det varken finnns snö el ishalka utan något som högst medvetet av en människa öst ut.

Hjälper grus vid halka?
Brakastruten skrev:
> Är inte glad för saltet, vare sig det läggs ut
> för att rosta bilar, lösa upp hundtassar, dynga
> ner eller förstöra grundvattnet. Åter till
> riktigt sparkföre och 50-tal!

Det är gruset som förstör cykeln. Saltet, vare sig det som är uppblandat med gruset el saltsoparns lake gör det ej.

Och i Stockholm och söderut (samt väster) har det aldrig varit sparkföre (mer än kanske någon dag). Modd funkar dåligt för sparkar...och är högst otrevligt att cykla igenom, lika jävla otrevligt som grushelvete om inte mer än så. Modd uppblandat med isklumpar och man undrar i sitt stilla varför man håller på att slira runt när körbanan bredvid är fint plogad och inte ett gruskorn finns där. Skrota cylelvägar på vintern så att man inte behöver ljuga ihop något om "Färdmålets läge" (TrF 3 kap. 6§).

Hjälper grus vid halka?
Mr Orange skrev:
> En Happyit använder dubbdäck vid halka och
> grus/sand/stenkross på cykelbanor anses DÅLIGT.

Men berätta nu då, vem äre, vem äre som använder dubbdäck, Vi vill ha namnet på syndabocken!

Hjälper grus vid halka?
staine skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Happyit använder dubbdäck vid halka och
> > grus/sand/stenkross på cykelbanor anses
> DÅLIGT.
>
> Men berätta nu då, vem äre, vem äre som
> använder dubbdäck, Vi vill ha namnet på
> syndabocken!

+1

Hjälper grus vid halka?
staine skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > En Happyit använder dubbdäck vid halka och
> > grus/sand/stenkross på cykelbanor anses
> DÅLIGT.
>
> Men berätta nu då, vem äre, vem äre som
> använder dubbdäck, Vi vill ha namnet på
> syndabocken!

Jag erkänner.

Hjälper grus vid halka?
Jag halkade på dödsgruset från förra säsongen (!!!). Detta skedde i september. Resulterade i brutet revben, skrapad axel, armbåge och knä. Kvaddad hjälm + kläder och lite repade växelhandtag på nya cykeln.

Vill minnas att rymdkatten också halkade på grus och för henne gick det än värre (oklart dock om det var dödsgrus eller vanligt vägarbetsgrus (det är ju skillnad!)

Senast ändrad:
Hjälper grus vid halka?
Jeppe_E skrev:
> Jag halkade på dödsgruset från förra säsongen
> (!!!). Detta skedde i september. Resulterade i
> brutet revben, skrapad axel, armbåge och knä.
> Kvaddad hjälm + kläder och lite repade
> växelhandtag på nya cykeln.
>
> Vill minnas att rymdkatten också halkade på grus
> och för henne gick det än värre (oklart dock om
> det var dödsgrus eller vanligt vägarbetsgrus
> (det är ju skillnad!)

Att halka på "dödsgrus" i september betyder IG för både kommunens vägunderhållare och cyklistens friktionsbefömning.

Hjälper grus vid halka?
Lejon skrev:
> Jeppe_E skrev:
> -----
> > Jag halkade på dödsgruset från förra
> säsongen
> > (!!!). Detta skedde i september. Resulterade i
> > brutet revben, skrapad axel, armbåge och knä.
> > Kvaddad hjälm + kläder och lite repade
> > växelhandtag på nya cykeln.
> >
> > Vill minnas att rymdkatten också halkade på
> grus
> > och för henne gick det än värre (oklart dock
> om
> > det var dödsgrus eller vanligt vägarbetsgrus
> > (det är ju skillnad!)
>
> Att halka på "dödsgrus" i september betyder IG
> för både kommunens vägunderhållare och
> cyklistens friktionsbefömning.

Fast, nu svarar du utan att veta fakta. Låg grus i en snäv kurva. Inte mycket, utan faktiskt så lite att det var svårt att se. Likväl så halkade jag på det.

Hjälper grus vid halka?
När jag blir dikXXXXX. Kejsare! så blir det inget dödsgrus/stenkross på g/c-banorna. Eller g/c-banor alls. Möjligen döds-salt. Stenkrosset hamnar på landsvägarna istället för döds-saltet.
Och alla snöplog-förare som hellre lämnar 5-10 cm snö/is på vägen istället för att få sköter nerslipat blir släpade efter starkaste cyklisterna på tour d'ötzi.
Och momsfritt på däck slang o andra cykel-slitdelar.
Rösta på Kejsar Adam.

Hjälper grus vid halka?
Adam K skrev:
> När jag blir dikXXXXX. Kejsare! så blir det
> inget dödsgrus/stenkross på g/c-banorna. Eller
> g/c-banor alls. Möjligen döds-salt. Stenkrosset
> hamnar på landsvägarna istället för
> döds-saltet.
> Och alla snöplog-förare som hellre lämnar 5-10
> cm snö/is på vägen istället för att få
> sköter nerslipat blir släpade efter starkaste
> cyklisterna på tour d'ötzi.
> Och momsfritt på däck slang o andra
> cykel-slitdelar.
> Rösta på Kejsar Adam.

Jag är på!

Hjälper grus vid halka?
Jag hatar gruset...även det som vräks ut på vägarna (motorcyklist), men det hjälper väl den hjärndöda delen av befolkningen, som verkar växa för varje år.

Hjälper grus vid halka?
Husabuse skrev:
> Jag hatar gruset...även det som vräks ut på
> vägarna (motorcyklist), men det hjälper väl den
> hjärndöda delen av befolkningen, som verkar
> växa för varje år.

Hjälper det verkligen med grus? Kanske för gående och möjligen för bilar med sommardäck, men annars gör det väl bara problemet värre?

Hjälper grus vid halka?
Jag tycker lika illa om det som gående. Av samma skäl, har gjort jobbiga vurpor på vårkanten. At halka på is är fritt val, men rullgrus går inte att skydda sig emot.

Hjälper grus vid halka?
Aliide skrev:
> Det är gruset som förstör cykeln. Saltet, vare
> sig det som är uppblandat med gruset el
> saltsoparns lake gör det ej.

Då cyklade du inte i Uppsala förra vintern mao.
Jag cyklade inte så mycket själv, men lånade ut min Scale till morsan som cyklar varje dag till jobbet. Den fick ingen annorlunda behandling eller 'o-behandling' mot vad den annars vanligt givits, men bara efter några dagar var kedja och kassett fullständigt förstörda. Och min cykel verkade inte vara ensam... De har lovat att salta mindre i år som jag fattat det.
http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/cykelhandlare-varnar-for-saltet-3626340.aspx

Hjälper grus vid halka?
Bengt-re skrev:
> Vad var det för fel på att bara ploga?

+1
Så länge slitstålen går jobba så går det fint att cykla och tillverkarna av slitstål beställer fler produkter av "mig".

Hjälper grus vid halka?
eketjall skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Vad var det för fel på att bara ploga?
>
> +1
> Så länge slitstålen går jobba så går det
> fint att cykla och tillverkarna av slitstål
> beställer fler produkter av "mig".

Det fungerar fint för mig!

Hjälper grus vid halka?
Det är en utopi att tro att väghållaren ALLTID ska hinna halkbekämpa före man ska iväg. När våren närmar sig smälter gruset ner i isen och gör ingen nytta. Ingen väghållare har koll på när detta sker och man måste själv ta ansvaret för att säkra sig mot halkan.
Ska man lita på att man kommer fram hel behövs därför dubbdäck och skor med dubb i sulan.

Sandning och saltning är terapijobb för kommungubbarna men hjälper cykelföretagen att hålla igång verksamheten under vintern med alla punkteringar

Hjälper grus vid halka?
Kommunen här har väldiga bekymmer med att få rent cg-vägar när det snöar, snö och snöklumpar smälter och fryser snart till några millimeter tjocka knölar som kan skicka cykelhjulet eller foten åt vilket håll som helst. Då är det skönt att de grusat innan det frös. Gruset fastnar i den knöliga isen och hjälper ibland så att man inte glider långt nog för att vurpa. De lägger inte ut så mycket här så att man behöver vada igenom skiten.

Med ett par breda gamla kanttrådsdäck på pendlarmtb:n får jag ingen punka ändå, inte av gruset.

Senast ändrad:
Hjälper grus vid halka?
Tycker gruset är jättetråkigt när det tinar igen, blir som att åka grusväg trots att det är asfalt. 'Fyrverkeri/Smälla-bubbelplast' - ljudet som blir med dubbdäck är verkligen fult och onjutbart. Gruset skramlar mot stänkorna.

Cykeln småhoppar på gruset, man letar bästa 'spår' i konkurrens med fotgängare och det som skulle kunna varit en rolig cykling har mist alla de egenskaper som man förknippar med det. Drivlinan smutsas ner. Jag ruttnar ordentligt, finns det inget smartare sätt att göra det på? Ytterligare en anledning till varför det är dumt att slå ihop c med g.

Hjälper grus vid halka?
Grusjävelskapet binder dessutom fukt och snön/isen under smälter inte bort helt utan blir obekväm puckelpist, där inget grus lagts ut är det torrt och fint så fort termometer stigit över nollstrecket. Aldrig aldrig grusa cykelbanor, när ska icke-cyklister fatta det?

Hjälper grus vid halka?
Grus är tveksamt på många sätt, jag håller med. Jag ser det dock, som sagt, inte som något stort problem eftersom jag inte kör med smala dubbdäck med 5-6 kilos tryck vilket ger kass komfort och kasst fäste.
Släpp ut lite luft och kör lite bredare däck eventuellt så blir grusproblemet mindre. Dessutom blir fäste och komfort bättre oavsett underlag. Rullmotståndet ökar bara marginellt (om alls).

Hjälper grus vid halka?
Bullabus skrev:
> Gratis dubbdäck och icebug till folket =
> Slutsaltat och sandat

Yes! Finns det inget parti som har det i valmanifestet?

Hjälper grus vid halka?
Hem från jobbet idag var det gamla gruset till nytta! De sopade cykelbanorna var genomisiga på vissa delar - dock svårt att avgöra om det var is, eller bara blöt asfalt, där det ligger grus är det helt klart mer uppenbart hurdant fästet är.
(Nu förespråkar jag ändå inte grusande på gc-banor men det finns trots allt vissa fördelar i vissa fören.)

Hjälper grus vid halka?
Jag räknar inte asfalt som halka. Grus funkar bra på is, men skall givetvis tas bort om det inte är halt längre.

Det som jag inte gillar är när de "plogar" men inte går ända ner till marken. Då blir det en isbana av det hela istället. Man riktigt ser hur blankt det blir efter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp