hjäml!!!

Zebon

Ny medlem
hjäml!!!
nu fan får det räcka vissa folk använder hjälm o vissa inte när fan ska folk här inse det ? fan ni verkar efterblivna på nått sätt fan lägg ner o kommentera hur omoget det är utan hjälm ,moget det är o kommentera andras liv kanske eller har jah rätt ? ..fan blir pissed på er lägg för fan som jah skrev i nått annat inlägg ,barn som inte använder hjälm är en annan sak men orka vuxna människor som kommenterar vuxna människor det är lag nu barn under 15=olagligt om dom inte ahr hjälm, barn över 15 eget ansvar eller hur ? så lägg ner så fort ni ser nån utan hjälmså hugger ni till direkt inse dom lyssnar inte på er endå så va fan snälla jag ber er kommentera inte ens det hjälper inte slösa energin till er själva istället o använd det till nått nyttigt ....

hjäml!!!
Hur definerar du efterbliven? Menar du typ lättare hjärnskador så är dom flesta här lyckligtvis förskonade från dom, men många använder hjälm för att inte råka ut för värre.
Av döma av ditt inlägg skulle jag tro att du klarar dig bra utan.
Zebon skrev:
-------------------------------------------------------
> fan ni
> verkar efterblivna på nått sätt fan lägg ner

hjäml!!!
Jo, du har väl delvis rätt. De som kör utan hjälm gör det medvetet och då är det svårt att påverka sådana bara genom att kommentera. Ett tips till dig Zebon: använd punkt (.) när du skriver, då blir det MYCKET lättare att läsa vad du skriver och du kanske uppfattas som mer seriös?

hjäml!!!
Men va fan seriöst sånna som ej jah inte vill höra ifrån Markus ni är efterblivna för i helvete!snälla skaffa er ett liv eller köp er ett ni kommenterar alltid folk för fan låt som va dom somkommenterar har hjälm o dom som dom kommenterar har inta varför gnälla har du eller dom hjälm gnäll inte ffs! ..ni är inte dom elelr förösker ni avra nåna nan ossså för att få ett liv sheet i dunno men förösk iaf att inte gnälla .....

hjäml!!!
Om du läser igenom alla gamla trådar om hjälm så är vi sura på de osm inte använder hjälm för att vi är med och betalar deras sjukvård.

hjäml!!!
Zebon skrev:
> Men va fan seriöst sånna som ej jah inte vill höra
> ifrån Markus ni är efterblivna för i
> helvete!snälla skaffa er ett liv eller köp er ett
> ni kommenterar alltid folk för fan låt som va dom
> somkommenterar har hjälm o dom som dom kommenterar
> har inta varför gnälla har du eller dom hjälm
> gnäll inte ffs! ..ni är inte dom elelr förösker ni
> avra nåna nan ossså för att få ett liv sheet i
> dunno men förösk iaf att inte gnälla .....

Någon som kan tolka?

hjäml!!!
Zebon, skulle det inte vara en bra idé att kanske leta upp den tråden där hjälm/ickehjälmanvändandet kommenteras och skriva ett inlägg där istället? Jag minns någon sådan tråd, men det var ett tag sedan. Som det är nu upplevs din kommentar som ganska irrelevant.
Och du har fortfarande inte svarat på min fråga om din definition av efterbliven.

Oskar: Jag tror dig..

Edit: Jag rättade ett stavfel.

Senast redigerad av en moderator:
hjäml!!!
Markus F skrev:

> Oskar: Jag tror dig..

va då? att han druckit 25 starkisar? jag har iaf en (full) källa på att det är så ;P

hjäml!!!
Markus -

My guess is that our friend is either:

A) Drunk
B) So far beyond (or behind) the rest of us that he need not bother with punctuation
C) Already head-injured to the extent that he need not worry about using a helmet, or
D) All of the above

hjäml!!!
Daner skrev:
> Markus -
>
> My guess is that our friend is either:
>
> A) Drunk
> B) So far beyond (or behind) the rest of us that
> he need not bother with punctuation
> C) Already head-injured to the extent that he need
> not worry about using a helmet, or
> D) All of the above

That would be D!

hjäml!!!
Zebon:

- Du har helt fel när du hävdar att bör vara individens eget val huruvida man ska använda hjälm eller ej. Det är inte alls så enkelt som att man bara kör med eller utan. Nedan följer ett antal förkrossande argument:

*Om du skadar dig får du sjukvård. Ett rimligt krav är att du använder de medel som finns för att minimera/eliminera risken för skador som kräver vård. Du betalar nämligen inte vården själv. Om du gjorde det helt själv så skulle det vara en annan sak.

*Det är märkligt att lagen inte gäller för alla som cyklar. Det är inte mestadels barn som skadas i trafiken, det är vuxna. Att vuxna inte använder hjälm visar även på att de inte kan ta ansvar för sin egen säkerhet på ett frivilligt sätt. En lag är således nödvändig.

*Att kommentera avsaknaden av hjälm ÄR att använda sin energi till något nyttigt. Kanske kan man påverka någon att bli lite smartare och en bättre människa.

*Accepterar du bilbälteslagen bör du rimligtvis acceptera en lag om cykelhjälm. Eller ska vi köra utan bilbälte också för att det är "ditt eget val".

*Att det är ett eget val hjälps inte. Det finns som bekant korkade val.

Har jag fel?

MVH /Henrik

hjäml!!!
Zebon skrev:

och du tycker det är mycket mer moget att kalla någon efterbliven? visar det inte lite din nivå oxå? sen att du ens går i fällan att replikera på ett inlägg så som marcus skrev, visar ju bara lite på vilket stadie denna tråd hamnar på.

lär dig att alla har olika åsikter o får ha det + att många inlägg här är skrivna med en glimt i ögat. det vill säga, inte direkt med något allvar i.

vad har nån gjort mot dig för att förtäna ett påhopp. ditt inlägg är inte mycket bättre än deinlägg som du kritiserar, speciellt när du totalt skriver utan . och , o de meningar som dessa tecken är tänkta att användas :D

sen äre ju ändå som rickard skriver, jag har väll rätt att komentera något som rör de pengar som jag betalar i skatt för sjukvården i sverige :D 5 % av sveriges befolkning utnyttjar 70 % (eller nått) av den årliga sjukvården :D

hjäml!!!
Yes Dane, i have already come to that conclusion, and the answer is of course D). I couldnt resist the heckling, ( as you couldnt either!) but i think we ought to be bid farewell to this person who hopefully will come to his senses in a few days time. He might then still argue about the choice of not wearing a helmet and about mental retardiation, but in a far more comprehensible way.

Edit: I´m sorry about the heckling. To do this heckling lessens me, and i shouldn´t have done it.
But maybe this person will read this thread in a few days time and feel shame about making a fool of himself.
Then my heckling would not be useless.

hjäml!!!
Nää det är helt upp till varje individ att använda hjälm...
Kan du inte uppge din adress så vi vet vart vi kan skicka våra kondoleanser till ev familj
om det händer något???

Bättre att ha lite ont i huvudet och en spräckt hjälm än ha en spräckt skalle.

Det är eran skalle - inte min !

Hoppas att ni kommer att bli förskonade från skador.

Har ni/du problem eller åsikter med detta inlägg , ring avdelningen för klagomål.

hjäml!!!
Bianchi Oskar, det kan du inte göra så mkt åt. Skatten dras på din lön. Dessutom, om du inte betalat skatt så kunde du ju inte utnyttjat de gemensamma saker som bekostas av skatter, som sjukvård efter en misslyckad drop på 6 meter. Du skulle få betala det själv ur egen ficka.

Så vill du väl inte ha det?

;)

MVH /Henrik

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> men palla betala skatt! skit ide så slipper ni
> klaga på alla söm kör utan hjälm ;D
>
> jag tänker ta mig fan inte betala nåt till
> statfan!
>
> MVH oskar olsson
> ----------------------
> <10500gr Bianchi Tycoon 5800 '00
> <tung Specialized P.2 '05
> <ram Bianchi Mutt 7700 '04
> <knäckt Bianchi x32al '98
>
> Orre 2005 ® Specialized P.2

Oskar: Har det slagit dig att du betalar skatt varje gång du köper något???
Kallas moms , = mervärdesskatt...

hjäml!!!
swerider skrev:
> Bianchi oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men palla betala skatt! skit ide så slipper
> ni
> > klaga på alla söm kör utan hjälm ;D
> >
> > jag tänker ta mig fan inte betala nåt till
> > statfan!
> >
> > MVH oskar olsson
> > ----------------------
> > <10500gr Bianchi Tycoon 5800 '00
> > <tung Specialized P.2 '05
> > <ram Bianchi Mutt 7700 '04
> > <knäckt Bianchi x32al '98
> >
> > Orre 2005 ® Specialized P.2
>
>
> Oskar: Har det slagit dig att du betalar skatt
> varje gång du köper något???
> Kallas moms , = mervärdesskatt...
>
>
>
> Rickard.
>
>
> Två hojjar=Dubbelt så kul..?
>
>

Haha, framförallt som Oskar bara handlar från CC, Jibo och Juho (dvs bara inrikes affärer)!

hjäml!!!
6v sen jag spräckte en hjälm på tre ställen. Armbågen läkte inte på 5v och såren syns, men fan att spräcka skallen... Känner några till som fått användning för sina hjälmar...

hjäml!!!
Använd hjälm om du vill, eller inte, jag orkar inte bry mig faktiskt... Däremot hoppas jag att du inte vurpar och slår i skallen..

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> juho säljer nog svart... iaf gamla grejor han
> har... tror jag. lr inte kanske... aaa vettifan
> asså :P
>
> MVH oskar olsson
> ----------------------
>

hehe, det tror ja inte, så tillvida han inte vill riksera att bli av me affären.
om vi inte betalar skatt får inte oskar gå i skolan, inte besöka farbror doktor när han skadar sig o får betala för allt han vill göra.

hjäml!!!
Tympanon skrev:
> Oskar får även traska i igenväxta skogar för att
> ta sig till alla roliga mtb-banor. Vägverket komer
> nämnligen inte att kunna underhålla vägarna.

men hallå? sen när kör jag mtb i skogen?! ;)

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> Tympanon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oskar får även traska i igenväxta skogar för
> att
> > ta sig till alla roliga mtb-banor. Vägverket
> komer
> > nämnligen inte att kunna underhålla vägarna.
>
>
> men hallå? sen när kör jag mtb i skogen?! ;)
>
> MVH oskar olsson
> ----------------------
>

Där ser man :)

hjäml!!!
Zebon skrev:

Du snackar om att gnälla. Du gnäller ju själv som en 8-åring, utav det som går att tyda av dina inlägg.
Du startar till och med en "egen" tråd för att klaga på saker som du anser fel här. Stör det dig så mycket att folk inte vill betala dina sjukhusbesök helt i onödan så är det ingen som har bätt dig "hänga" på detta forum.

Och skaffa oss ett liv? Dom flesta här har nog ett väldigt bra liv (förutom B-O som sitter och "nördar" framför datorn ;-). Själv sitter du tydligen och festar med dig själv, enligen B_OsKaR iaf.. Kul liv!
Själv ska jag och sova ruset av mig nu.. snart iaf, ska bara skriva lite till.

Om du har hjälm eller inte verkar tydligen inte spela någon roll, det verkar redan vara försent.
Eller är det bara ölen..?

hjäml!!!
*garv*
Han gnäller t.o.m bokstavligen som en 8-åring. Jag har ännu inte lyckats tyda vad han (Zebon) skrivit men jag förstår av alla svar från er andra att han inte tycks vara nöjd med att förståndiga människor vill hjälpa oförståndiga människor visa tecken på lite förstånd. Har jag förstått det rätt?

hjäml!!!
Tycker att det är helt sjukt vad folk bryr sig om hjälm eller inte på det här forumet, så där har du rätt. Min egen åsikt om hjälm kan jag behålla för mig själv.

hjäml!!!
ni är för roliga Ezzz.. O du rikard jag betalar oxå skatt .Och freeride Eric:,Stena rederi AB Von holtsv i lerum inte så svårt o hitta :P tycker inte om som kommenterar min hjärnskada..Och som alla andra här inne är Eric en liten rikemans unge som bara har argument bakom skärmen tråkit med sånna men men vad gör man .Nått fel är det jue mä er eftersom ni lägger er i andras liv hela tin fan låt folk spräcka skallen, klarar dom sig så inser dom nog det själva.Det är bara dä enda jag försöker få fram här men går tydligen inte för spydiga kommentarer är det enda man får här ,Dumt o skriva efterblivna kanske det var nog alkoholen men inget o skylla på.Men snälla fan låt folk leva sitt liv utan hjälm .Ni kan inte ha Att ni betalar skatt som försvar ,blir nån påkörd av en rattfull går ni till det sjukhuset o skriker på han o gnäller då för att ni betalar hans sjukvård ? .Aja orka mer ingen här inne som förstår att folk har egna liv här inne endå och har egna val om saker Lev era liv o ta vara på dom istället resten av alla som inte har ett dyft med erat liv o göra lägg inte energi på dom ta det på cyklingen eller familjen istället för tror dom behöver erat stöd bättre ..

edit:Och eric jag festa själv för att 1.min sambo o Svärfar glodde på nått tråkit på TV som jag inte ville se 2.satte mej här o drack upp resterande Öl istället för att bara ligga o glo upp i taket 3.nyinflyttad inte hunnit hitta nån o bekanta mej med riktigt som jag kunde dra ut på krogen med ,därför satte jah mej här o drack själv inget fel med det .

hjäml!!!
Vanligaste olyckplatsen är ju inne i hemmet. Jag hoppas alla happyiter har tagit det till sig och bär vadderad helkroppsskyddsdräkt och integralhjälm vid gående i trappor, flamsäkra skyddshandskar vid köksarbete osv. Vidare så motionerar ni väl i lagom mängd, äter hälsosamt och håller er borta ifrån smittkällor (andra människor mm) så ni inte blir sjuka och behöver belasta sjukvården.

Fotriktiga Ecco-skor, midjeväskor med plåster och kompresser, hjälm på huvudet är väl självklara i utrustningsspecen för en riktig happyit, men, det finns andra människor i världen, som tycker det är snyggare med trendiga jympaskor, mindre tyngande för imagen med en midjeväska och framför allt (för att anknyta till ämnet) inte vill vara med i någon hjälmsekt.

Låt folk vara olika, fatta egna beslut och uppskatta att vi i sverige har ett fritt samhälle.

Hjälm är bra, räddar många personer årligen, mig inräknat. Jag säger åt mina bröder att ha hjälm på sig, jag sprider budskapet. men jag håller inte på och "gnäller" så fort jag ser en bild på en hjälmlös cyklist och jämställer denne med djävulen själv som vill utplåna min privatekonomi genom att skada huvudet och belasta sjukvården till den grad att hela det svenska välfärdssystemet rasar.

hjäml!!!
Zebon skrev:
> ni är för roliga Ezzz.. O du rikard jag betalar
> oxå skatt .Och freeride Eric:,Stena rederi AB Von
> holtsv i lerum inte så svårt o hitta :P tycker
> inte om som kommenterar min hjärnskada..Och som
> alla andra här inne är Eric en liten rikemans unge
> som bara har argument bakom skärmen tråkit med
> sånna men men vad gör man .

O-Kå... För övrigt är det Stena RoRo AB, och det är knappast där jag bor, eftersom det är ett företag i hamnen. Och vad får dig förövrigt att tro att jag är en liten rikemansunge?
Och jag kanske inte tycker om dina kommentarer om att folk är efterblivna?

Om det är så besvärande för dig så kan jag editera mitt föregåeende inlägg om det stör dig.
Alkohålen kanske tog lite på mig med, men jag står fortfarande för vad jag skrev!

hjäml!!!
Haxx skrev:
> - Du har helt fel när du hävdar att bör vara
> individens eget val huruvida man ska använda hjälm
> eller ej. Det är inte alls så enkelt som att man
> bara kör med eller utan. Nedan följer ett antal
> förkrossande argument:
>
> *Om du skadar dig får du sjukvård. Ett rimligt
> krav är att du använder de medel som finns för att
> minimera/eliminera risken för skador som kräver
> vård. Du betalar nämligen inte vården själv. Om du
> gjorde det helt själv så skulle det vara en annan
> sak.

Jag kan slå vad om att du utsätter dig för många risker som enkelt hade kunnat undvikas flera gånger om dagen. Använder du till exempel integralhjälm när du åker bil eftersom 34% av alla hjärnskador uppkommer vid bilkörning samt att risken att få hjärnskador vid en olycka med bil är ungefär lika stor som att få hjärnskador vid en olycka med cykel?
Varför inte förbjuda cykling helt? Det är mycket säkrare att cykla på sin träningscykel hemma än att cykla omkring bland trafik eller i skogen.

Det är fullständigt orimligt att kräva att invånarna ständigt ska agera utifrån att minimera risken för att belasta den offentliga sjukvården. Man får nog acceptera att människor av naturen utsätter sig för onödiga risker. Annars får du väl ta och rösta på ett parti som vill ersätta den offentliga sjukvården med privata sjukvårdsförsäkringar nästa val.

hjäml!!!
Ptolemy, det finns en stor risk att cykelskadorna inte minskar med ditt förslag men att det s.k. mörkertalet ökar istället och ger sken av att olyckorna minskar. Hur pinsamt är det inte att begära sjukvård för att man trillat av spinningcykeln hemma?
;-)

hjäml!!!
aja sak samma eric orkar inte hålla på o tjaffsa över nätet så onödigt. ! Jah skiter i vilket ville bara lägga fram att hjälmlag för dom som är under 15 dom över det eget val dom har föräldrar som kan säga till, eller är man över 18 och bestämmer sina egna val.Jag själv som förälder kommer självklart inte släppa ut mitt barn utan Hjälm ,sen om jah inte har hjälm är mitt val kan ta vara på mig själv o böhöver inga extra föräldrar som förösker läxa upp mig så vill ni vara extra föräldrar börja jobba på dagis ?

Så inga svärord eller nått sånt så blir Rikard glad oxå HAHA :D

hjäml!!!
ptolemy skrev:
>
> Det är fullständigt orimligt att kräva att
> invånarna ständigt ska agera utifrån att minimera
> risken för att belasta den offentliga sjukvården.
> Man får nog acceptera att människor av naturen
> utsätter sig för onödiga risker. Annars får du väl
> ta och rösta på ett parti som vill ersätta den
> offentliga sjukvården med privata
> sjukvårdsförsäkringar nästa val.
>

Japp. Just därför tycker jag att alla skall strunta i bilbälte när man kör bil. Och skippa hjälm på MC och moped. Hjälm på cyklister är bara fånigt. Flytvästen kan man lämna hemma när man skall ut på sjön. Kanske lika bra att ta ett par extre järn så att man blir extra stadig. Räddningslina, ispik och isdubbar finns det väl ingen anledning att ha är man skall ut på isen?

/Mattias

hjäml!!!
Diskussionen känns inte speciellt meningsfull.....

Vet inte hur många av er i"låtmigskötamittlivochspräckaskallenomjagvill-gänget" som jobbat med eller träffat människor med förvärvade traumatiska hjärnskador? (alltså sådana där de fått en smäll, mer eller mindre rejäl, i huvudet och efteråt fått obotliga mer eller mindre omfattande hjärnskador)

Jag kan väl ändå påstå att jag har en viss erfarenhet av denna typ av skada och efter att ha begripit hur känslig vårt fantastiska nervsystem och speciellt hjärnan är så skulle det aldrig falla mig in att låta bli hjälmen. Mitt liv och alla upplevelser jag gör är helt enkelt alldeles för viktigt för mig för att riskera att slå ut det och förvandla mig till en krampande, dreglande, rullstolsbunden person med synbortfall och som inte kan hålla tätt utan kissar på sig. En människa som kanske lever med ständiga smärtor och hallucinationer men som inte kan förmedla det för att han inte har något tal kvar. Tanken på att mina anhöriga skulle tvingas ta hand om mig med grav hjärnskada är, milt uttryckt, inte tilltalande.

Allt kan man inte skydda sig emot. Tsunamis, påverkade medtrafikanter, färjekatastrofer, elaka virus av olika slag och så vidare. Livet är farligt! Givetvis är det ett fritt land och är man ovanför hjälmlagens ålder så kan ju ingen tvinga någon att skydda sig.

Mogenhetsgraden på inlägget som startade diskussionen behöver inte ytterligare kommenteras...

hjäml!!!
Det är ju så att det kan drabba oss som skattebetalare om du inte använder hjälm.
Och det är ju en onödig kostnad både för samhället och dig som cyklist.
Kör med hjälm !!!

hjäml!!!
Mna kan dö eller spräcka skallen av att snubbla när du går vanligt vad säger man då "Han skulle använt hjälm?" . o curt "låtmigskötamittlivochspräckaskallenomjagvill-gänget" ja precis låt mej sköta mitt eget liv helt enkelt Mitt liv inte ditt eller nån annans så låt mej o andra folk vara ..och Ja jag har träffat sånna plus att jag hade en syster som var handikappad Som dog 1994 så kom inte tala om sånna människor för jah vet att man lätt kan bli handikappad.Men tycker bara att vadå har aldrig hört ett klagomål om hjälm innan tills jag börjar hänga här asså seriöst grabbar/tjejer ni som har hjälm var stolta över det då o dom som inte är det kalla dom "idioter" men gör det i era egna huvud o låt det va .Hur kul tror du det är nån reggar sejj här ,han gör kanske ett shysst hop jätte stolt lägger in en bild här vad är det första han får höra "Var är hjälmen?" snälla skit i det o skriv "Wow bra hopp/snyggt hopp eller nått annat" alla andra bike forum vad säger dom där jo inte ett smack för dom bryr sig inte men här blire världskrig över att nån inte har hjälm ..Slutligen:Folk utan hjälm medvetna om skador o sånt dom har bara inte hjälm inte av tuffhet eller nått annat ,vanesak helt enkelt .O ni med hjälm lev era liv slösa inte ord på nån som inte bryr sig om det ni säger bara onödigt ..Så nu har jag sakt mitt dumma er med det var seriösa med det gör vad som nu får det räcka :D ...

Tillbaka
Topp