Hjärnskakning

Hjärnskakning
Hej cykelvänner!
Jag läser sista året på den idrottsvetenskapliga linjen och gör just nu mitt examensarbete. Där undersöker jag hur olika faktorer påverkar återgången till sporten efter en hjärnskakning.
Så, är du aktiv inom mountainbike och drabbats av en hjärnskakning får du mer än gärna svara på min enkät. Du är helt anonym och kan när som helst avbryta.
Stämmer detta inte in på dig får du gärna dela vidare!
Studien görs för att det idag saknas forskning inom området. Syftet är att öka den förståelsen och se till att fler kan lyckas i sin återgång efter denna typ av skada.
Vid frågor, tveka inte på att höra av dig! Länk till enkäten finns nedan:

Hjärnskakning
Bra,
Jag svarade men,
a) min senaste nivå 2 hjärnskakning (medvetslös) skedde 2019
b) hjärnskakningarna 2016 och 2019 har i mitt fall skett vid landsvägscykling

Hjärnskakning
det står 30 procent av 'cyklister', inte mtb-åkare. om deras siffror är högre eller lägre vet jag inte, men gissar att en räcka andra blessyrer är vanligare?

har själv inte fått hjärnakning vid cykling, men ett par gånger i barnaåren vid andra aktiviteter. hörseln är väldigt tydligt första sinnet som återkommer.

(ot) en gång körda jag med bil på en and, som sedan låg livlös på gatan. bara att tre minuter senare vaknade den till och flög iväg.

Hjärnskakning
det står 30 procent av 'cyklister', inte mtb-åkare. om deras siffror är högre eller lägre vet jag inte, men gissar att en räcka andra blessyrer är vanligare?
Det väcker isåfall fler följdfrågor, som vad som menas med "cyklister". Om 30% av alla som någonsin cyklat drabbats av hjärnskakning låter ju det mycket, eller kanske "cyklister" betyder cykel som tävling/träning, då låter det mer rimligt.

Hjärnskakning
Sjukvården har rätt höga krav för diagnosen hjärnskakning. Slå i huvudet så det sjunger till och man känner sig lite groggy har nog många varit med om.

Vid mina två dokumenterade kommer de med släckt lyse, minnesluckor och olika frakturer. Tror inte jag behöver fler sådana.

Tillbaka
Topp