Hjärtflimmer - Frågor

Björnäs

Medlem
Hjärtflimmer - Frågor
Vid 5-6 tillfällen under det senast året har jag drabbats av misstänkt hjärtflimmer. Det brukar triggas av en rejäl hårdkörning typ backryck. Pulsen går vid sådana tillfällen upp till ca 220 (maxpuls ca 195) i någon minut men faller därefter relativt snabbt tillbaka till mer normal. Därefter brukar den dock förbli ca 10-20 slag högre än normalt, och lite fladdrig. Utan pulsmätare skulle jag nog inte märka så mycket mer än att jag troligtvis skulle tröttna tidigare än vanligt, dvs jag mår inte dåligt.

Nu går jag på utredning hos allmän läkare och har gjort vanligt ekg samt arbets ekg. Inga konstigheter har uppmärksammats, och jag tränar på ungefär som tidigare, men mina frågor är.

Har ni blivit sämre, dvs har hjärtflimret förvärrats efterhand? Har ni lagt om träningen på något vis? Har det t o m försvunnit efter en tid?

Hjärtflimmer - Frågor
Pulsmätare används väl knappast längre! Man kan ju inte lita på dom under en kraftig el-ledning, vid järnväg/kraftledning.
OM du verkligen haft hjärtflimmer hade du nog inte kommit hem på cykeln.

Hjärtflimmer - Frågor
janolle sa:
Pulsmätare används väl knappast längre! Man kan ju inte lita på dom under en kraftig el-ledning, vid järnväg/kraftledning.
OM du verkligen haft hjärtflimmer hade du nog inte kommit hem på cykeln.

Fast det där är ju en väldigt grov generalisering. Pulsmätare används i högsta grad, de har blivit mindre känsligare för störningar och har du optisk inte känslig alls

Hjärtflimmer - Frågor
Är det BARA pulsmätaren som ger dig indikation på ngt? Jag har konsekvent tveksamma pulsgrafer med båda gammalt pulsband och nyare optisk, ingen metod är felfri, och jag tror inte jag har ngt hjärtproblem, men jag kanske är naiv.

Exempel på lugn jogg med farthöjning halvvägs mätt med Garmin 735xt

hr.PNG

Hjärtflimmer - Frågor
Det är egentligen bara pga pulsklockans (två olika Garmin med bröstband) som fått mig att reagera. Iofs har jag vid ett par tillfällen känt mig ganska kraftlös efter pulstoppen, men det är svårt att veta vad som är hönan och ägget. När pulsklockan visar 220 blir jag stressad och dessutom har det alltid uppstått i samband med hög belastning.

Hjärtflimmer - Frågor
Björnäs sa:
Det är egentligen bara pga pulsklockans (två olika Garmin med bröstband) som fått mig att reagera. Iofs har jag vid ett par tillfällen känt mig ganska kraftlös efter pulstoppen, men det är svårt att veta vad som är hönan och ägget. När pulsklockan visar 220 blir jag stressad och dessutom har det alltid uppstått i samband med hög belastning.

Om det enda som indikerar att något är fel är din pulsmätare och en läkare har sagt att du verkar vara frisk så skulle jag lita mer på läkaren. Min pulsmätare har gett mig spikar uppåt 250bpm och ibland går den aldrig över 95bpm.

Å andra sidan skulle jag inte sätta min hälsa på att folk på ett internet forum har rätt, men pulsmätarna är knappast några under av exakthet.

Hjärtflimmer - Frågor
earnstrom sa:
Är det BARA pulsmätaren som ger dig indikation på ngt? Jag har konsekvent tveksamma pulsgrafer med båda gammalt pulsband och nyare optisk, ingen metod är felfri, och jag tror inte jag har ngt hjärtproblem, men jag kanske är naiv.

Exempel på lugn jogg med farthöjning halvvägs mätt med Garmin 735xt
Jag gissar på dålig kontakt om det är pulsband.

Hjärtflimmer - Frågor
220? Va i hela friden,hur gammal är du ?jag är 41 och är glad om jag kommer upp i 155bpm.en trip till Bosön kanske vore nått så de kan mäta upp dig ordentligt ,hoppas det löser sig mvh Mattias

Hjärtflimmer - Frågor
Har själv opererat mig för hjärtflimmer och dina symtom låter väldigt lika de jag hade.

Gick på flera undersökningar och tog flera EKG med belastning. Problemet är att de är stegrand och mitt flimmer utlöstes oftast efter att ha kört hårt i ca 3h eller att köra väldigt långt över FTP watt och gärna från en lång nivå med puls långt under FTP. Generellt brukar det även utlösas lättare när man slarvar med uppvärmning och gör hårt direkt.

Då de inte lyckades fånga flimret så viste de inte vad det var. Jag frågade då om jag kunde få med mig en EKG apparat som man sätter på bröstet när det kommer: Det gick bra. Tog en vecka för mig att fixa till flimret och lyckades fånga det. När de kollade på kurvan viste de direkt vad det var som var som utlöste det och ablation som det heter bokades. För mig kom det sprak, typ elsignaler från lygvenen. Där den kommer in i vänster förmak. Man bränner eller fryser det området vilket gör att det isoleras från att transporteras vidare till hjärtats muskel och skapa oönskade sammandragningar. Enkel operation på ca 2h och du går från sjukhuset själv.

Mitt tips. Fixa en EKG apparent som du kan ta med dig! Fångar du flimret vet de drevet, vad det är och hur det fixas till.

Sen kan du ju försöka slå mitt belastningstest på sjukhuset, 575 watt innan jag avbröt: Det var tydligen alla time high i Sthlm. Var tvungen att skryta lite med :-)

Hjärtflimmer - Frågor
Jag får alltid konstiga pulsindikationer med Garmin-band. Byter jag till Polar-band (men har samma sändarenhet!) så försvinner pulstopparna och allt ser normalt ut. Jag ser Garmins band som undermåliga.

Hjärtflimmer - Frågor
195 i maxpuls vid runt 40 är samma som jag har, ungefär. Testade på just Bosön för några år sen och fick 195 (de använde vanligt polarband). Årshögsta är 189.

Hjärtflimmer - Frågor
geologen sa:
Jag får alltid konstiga pulsindikationer med Garmin-band. Byter jag till Polar-band (men har samma sändarenhet!) så försvinner pulstopparna och allt ser normalt ut. Jag ser Garmins band som undermåliga.

+1

Första gången jag använde mitt Garmin pulsband hade jag tydlihen haft hjärtstillestånd hela rundan. Det var första och sista gången jag använde det pulsbandet. ?

Hjärtflimmer - Frågor
Mitt förra pulsband hade också tendensen att skicka upp pulsen i 220 nära elledningar. Det var extra tydligt i en viss backe nära tung industri, så det kan ju vara ett tips - cykla nära tung industri där det borde finnas rejäla elledningar under marken för att testa om det är pulsbandet som spökar. Eller ring det elbolag som har ledningar i din närhet och be om ett tips på bra ställe att testa pulsbandet.

Har aldrig haft problemet med Wahoo-pulsbandet som jag använder nu.

Hjärtflimmer - Frågor
Carl A sa:
en kompis tror att kall dryck triggar igång hans flimmer

Är jag din kompis?

Om du tycker att hjärtat skår konstigt efter det att du haft din rusning och pulsen konsekvent ligger högre vid jämförbar ansträngning är det stor sannolikhet förmaksflimmer. Inte ovanligt bland konditionsidrottsutövare. Är det däremot så att det bara är pulsbandet som är konstigt låter det mer sannolikt med materialfel. Om du stannar när det hoppat igång och känner på pulsen på halsen ska den vara oregelbunden eller faktiskt gå i över 200 (enda gången jag varit över 200 var när jag försökte stressa hjärtat att hoppa rätt genom en 4-mintersintervall, kände mig inte direkt tröttare men efteråt promenerade jag hemåt med puls på 140....).

Själv väntar jag på ablation och hoppas varje dag på kallelse efter 5 mån väntan nu.

(Det janolle skriver om är ventrikelflimmer och en livshotande arytmi, men hade det varit det hade du inte tagit många tramptag till efter det hände.)

Hjärtflimmer - Frågor
Tycker dina symtom tyder på förmaksflimmer. Gjorde alla möjliga tester för att få flimret registrerat utan att lyckas (hade även med mig EKG på bröstet hem).

Hade dock börja observera ett samband med att jag kunde trigga igång flimret om jag drack kallt och fort under eller direkt efter belastning.
Så när jag var klart med belastningprovet, utan att trigga något, så bad jag om ett glas kallt vatten. Drog i mig det i ett svep och pang, flimret drog igång.

Hjärtflimmer - Frågor
Jag körde två entimmeslopp i september där jag hade konstiga pulstoppar kring 220 (min maxpuls är strax över 190). Jag upptäckte inte pulstopparna förrän efter loppen när jag granskade pulskurvan. Under själva loppet så mådde jag fint och presterade bra placeringar. När pulstopparna skedde, så tänkte jag inte på det med andra ord. Jag har tävlat ett tiotal lopp sedan dess och de har inte återkommit. Totalt har jag kört ett 50-tal lopp under året och inte haft några liknande pulstoppar under andra lopp. Min slutsats är att det är en glitch i pulsbandet.

xcup6puls.png

xcup7puls.png

Senast ändrad:
Hjärtflimmer - Frågor
Tack för input. Jag håller med om att det tyvärr låter snarlikt dina symptom. Hur ofta dök det upp, och märkte du om det blev vanligare efterhand, påverkade det din prestation på något vis? Nästa steg synes vara hemma-ekg och hårdkörning på trainern allt i syfte att trigga flimret.

Hjärtflimmer - Frågor
Ja, tyvärr är det mkt som talar för att jag också har blivit drabbad av förmaksflimmer, även om jag fortfarande är i förnekelsestadiet.. Iofs verkar det ju gå bra att träna med så länge man inte ska göra några riktiga hårdkörningar, men hur kul blir det i längden.

Hjärtflimmer - Frågor
Hade FF för 6 år sedan. Berodde på en ond cirkel med för lite sömn och ett utlösande 3h skidpass.
Helt övertygad om att FF bland idrottare är en signal för individen att leva lugnare.

Hjärtflimmer - Frågor
Pulsegrafen ser ut ungefär som mina när jag får pulsrusning. Om jag känner på handleden så känner jag att det är riktiga slag som pulsmätaren registrerar. Om jag inte upptäcker rusningen och fortsätter cykla blir jag jättetrött och får mjölksyra. Efter ca 30sek - 5 minuter från att jag pausat hoppar pulsen tillbaka till normal nivå.

Jag vet inte exakt vad det är som orsakar mina rusningar, uppkommer sporadiskt och ganska sällan. Nästan aldrig nu när jag inte konditionstränar längre. Men kan även få en rusning på gymmet eller till och med i soffan hemma (där kan det även finnas ett "mörkertal" för jag tror inte jag alltid märker dem, men ett par gånger har pulsen hoppar upp i ca 120 slag/min när jag sitter och vilar).

Har gjort lite undersökningar och tester men läkarna ser ingenting onormalt. Om jag verkligen skulle vilja konditionsträna hårt igen skulle jag kunna söka mig vidare i läkarvården och kanske kunna bränna bort de signalvägar som orsakar rusningarna (man kan tydligen provocera fram detta) men jag har valt att acceptera att det är som det är. Jag har inga besvär direkt förutom att jag inte konditionstränar längre (cykla till jobbet funkar dock).

Hjärtflimmer - Frågor
Jag har haft F med 10st elkonverteringar och 2 ablationer och är nu helt återställd på grund av dessa ablationer.
För Er som funderar på ablation så har ni en sjukförsäkring via jobbet så använd den så kommer ni till snabbare för ablation.

Hjärtflimmer - Frågor
Supertramp sa:
Pulsegrafen ser ut ungefär som mina när jag får pulsrusning. Om jag känner på handleden så känner jag att det är riktiga slag som pulsmätaren registrerar. Om jag inte upptäcker rusningen och fortsätter cykla blir jag jättetrött och får mjölksyra. Efter ca 30sek - 5 minuter från att jag pausat hoppar pulsen tillbaka till normal nivå.

Jag vet inte exakt vad det är som orsakar mina rusningar, uppkommer sporadiskt och ganska sällan. Nästan aldrig nu när jag inte konditionstränar längre. Men kan även få en rusning på gymmet eller till och med i soffan hemma (där kan det även finnas ett "mörkertal" för jag tror inte jag alltid märker dem, men ett par gånger har pulsen hoppar upp i ca 120 slag/min när jag sitter och vilar).

Har gjort lite undersökningar och tester men läkarna ser ingenting onormalt. Om jag verkligen skulle vilja konditionsträna hårt igen skulle jag kunna söka mig vidare i läkarvården och kanske kunna bränna bort de signalvägar som orsakar rusningarna (man kan tydligen provocera fram detta) men jag har valt att acceptera att det är som det är. Jag har inga besvär direkt förutom att jag inte konditionstränar längre (cykla till jobbet funkar dock).

Ja, så är det nog för många - att det blir bättre om man minskar på träningen. Dock kan man ju fundera på om det verkligen är det bästa för ens hälsa. Själv har jag skruvat ner till 3 pass per vecka i väntan på ablation med syftet att minska risken för flimmer fram till ingreppet så att det har största möjliga chans att lyckas. Det finns även andra (kirurgiska) tekniker för behandling av förmaksflimmer som inte innebär mediciner (som alltid sänker hjärtats prestationsförmåga) men är förbehållet en liten grupp patienter.

När det gäller personer som fått flimmer pga träning verkar ablation ha väldigt bra resultat men om man har det av andra orsaker är resultaten ofta sämre.

Tillbaka
Topp