hjul bygge!

hjul bygge!
Kan du få fram vad det är för ERD på en sån fälg är det lätt kirrat....

Edit nedanför
_______________________________________________________________________________________________

På drivsidan ska det vara 230mm, vänster sida 231mm Baserat på de mått jag hittar på nätet på grejjerna... räknat på 16mm nippel.

Med 12mm nippel blir det 233mm på drivsida och 235mm på vänster sida.

Jag frånsäger mig allt ansvar för det här då jag inte har prylarna rent fysiskt framför mig och kan mäta själv.
Erfarenheten säger att det ERD på 488mm jag hittar är.. osäkert...
Som sagt.. Man måste mäta prylarna.

Senast ändrad:
hjul bygge!
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Dawidd: ERD är effective rim diameter. Så i
> princip avstånd mellan motstående ekerhål.

Mm.. I det måttet skall också ingå tjockleken på materialet i fälgen samt tjockleken på ekernippelns huvud...
Mäter man innerdiameter på fälgen får man lätt 3-5mm för korta ekrar.

hjul bygge!
Kolla med Sheldon Brown hur man enklast mäter ERD. Förbered två ekrar med nippel så att längden är exakt känd från foten till där du klippt av dem. Sätt i dem i två motsatta hål och mät hur mycket det är mellan ändarna. Lägg sedan ihop den kända längden på två ekrar med avståndet mellan dem.

Fast egentligen så är min erfarenhet att man kan lita på tillverkarens spec, men då alltid first hand information. Jag skulle vara försiktig med att använda siffrorna som finns i en del ekerkalkylatorer.

MVH
Magnus

hjul bygge!
Det kanske var en rebus?

thumb_matrix.gif ht=120
+
bygge_ram.JPG ht=275

hjul bygge!
tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast egentligen så är min erfarenhet att man kan
> lita på tillverkarens spec, men då alltid first
> hand information. Jag skulle vara försiktig med
> att använda siffrorna som finns i en del
> ekerkalkylatorer.

Om vi inte pratar Mavic då gäller det omvända, DT SpokeCalc är att lita på och Mavic inte...

På mina senaste hjul då valda jag att inte lita på Mavic och det var rätt val, enligt "någon på internet" så mäter inte Mavic ERD utan någon annat mått (SSD/spoke support diameter?) vilket skiljer sig typ 4mm eller så från ERD, men dom väljer brilljant nog ändå att kalla det för ERD.

DT's räknare har aldrig svikit mig iallafall.

Tillbaka
Topp