Hjul funderingar

Hjul funderingar
bilderna försvann, och det är enklast om måtten mäts i förhållande till ett påmonterat däck av känd storlek?
Så här ser det ut. Ca 1cm fritt om sidorna och ca 1,8cm från kedjan. Däcket i fråga är Bontrager XR3 och ska vara 2,4” (har dock inte kontroll mätt det)

Bilagor

• CAD9DEAD-9806-415C-8968-CB456F71B798.jpeg
    CAD9DEAD-9806-415C-8968-CB456F71B798.jpeg
    721.2 KB · Besök: 57
Hjul funderingar
du bör absolut kunna använda den bredare fälgen med det där däcket. man bör dock ha klart för sig att marginalen för sidokast minskar t ex i samband med ett ekerbrott.

Hjul funderingar
Vet du om det finns sk Torque Caps till Bontragers Nav? Till DT Swiss naven finns det ju och är rätt enkelt att hitta. Men till Bontrager går jag bet. Det gäller en Rockshox gaffel och dom rekommenderar ju Torque Caps.
Jag kikade på det till grabbens Bontrager-hjul och svaret är nej. Däremot finns det självhäftande "adaptrar" att köpa för att göra det lättare att montera ett icke-TorqueCap-hjul på en TorqueCap-gaffel. T.ex dessa:

Mvh
Magnus

Hjul funderingar
Jag kikade på det till grabbens Bontrager-hjul och svaret är nej. Däremot finns det självhäftande "adaptrar" att köpa för att göra det lättare att montera ett icke-TorqueCap-hjul på en TorqueCap-gaffel. T.ex dessa:

Mvh
Magnus
Jo jag såg dom där efter lite googlande. Nu kommer det lösa sig i alla fall eftersom jag har beställt DT Swiss XM 1700 med tillhörande Torque Caps till fram navet. Den stora frågan är ju nu om man ska uppgradera Star Ratchet direkt till 54t eller nöja sig med 36t som numera är standard i 350 navet.

Hjul funderingar
Jo jag såg dom där efter lite googlande. Nu kommer det lösa sig i alla fall eftersom jag har beställt DT Swiss XM 1700 med tillhörande Torque Caps till fram navet. Den stora frågan är ju nu om man ska uppgradera Star Ratchet direkt till 54t eller nöja sig med 36t som numera är standard i 350 navet.
Jag är tydligen tillräckligt okänslig för att bara känna ganska liten skillnad mellan 18t och 36t. ? Testa 36 och byt om du tycker det är för svårt att justera pedalpositionen vid stökig terräng? ?
Mvh
Magnus

Hjul funderingar
Skillnaden mellan 18t och 36t är större än mellan 36t och 54t, så det kanske inte behöver vara prio 1 att byta.

Hjul funderingar
Skillnaden mellan 18t och 36t är större än mellan 36t och 54t, så det kanske inte behöver vara prio 1 att byta.
Nä precis, nu är snarare nya gummin till fälgarna prio 1. Vet inte riktigt vad jag ska köra med. Fick idén om dissector fram och Rekon bak efter lite googlande. Men jag vet inte, har ingen tidigare erfarenhet av dom. Jag cyklar väldigt mycket blandad, men mycket lugn stig, alltså inte jättebrötig men ändå utmanande för en som inte cyklat mtb jätte länge. Så alla tips gällande däck är välkomna. Dom ska som sagt sitta på DT Swiss XM 1700.

Tillbaka
Topp