Hjul funderingar

kristjon

Ny medlem
Hjul funderingar
Naven på mina nuvarande hjul (stock på Stumpy '03) har börjat låta lite konstigt, så jag har börjat fundera på uppgradering av hjul. Jag kör för det mesta i skogen, XC eller långloppsterräng och väger typ 80kg. Eftersom jag funderar på att köpa mer cykelprylar, så tror jag min budget ligger lite utanför CrossMax SL/XL :P

Jag har fått tips på att Xero Element MTN (XSM-1) ska vara ganska bra, finns för 3595 hos evalds, fast jag hittar mycket lite om dom på nätet. Nån som känner till Xero Element hjulen?
Är även intresserad av att veta om de 2000 - 2500:- extra, är prisvärda när man går upp till CrossMax (XL) från hjul i 3000-4000 klassen (Typ Element MTN/XSM-1 och Shim XT). Är det kanske relevant att kolla även billigare hjul, typ Mavic Crossland? (hjulen som kommer stock med cykeln är väl inte mycket bättre än sådanna)?

Tack för svar!

Kristjon

Hjul funderingar
Beställde själv ett par crossland igår som träningshjul. De är tunga men i övrigt skall de vara jäkligt bra enligt de tester jag läst. För min del spelar det in att de kommer få gå som vinterhjul på vintercykeln där jag har V-broms. På finhojen är det däremot skivor. Få bra hjul för 1700:- paret som klarar den combon.

Hjul funderingar
Xmas Enduro ligger ju lite mellan xland och xl, vikt skiljer väl inte så mycket heller. Lite så klart
enligt ww går hjulpar enduro in på 1850g och xl på 1850
dock var enduro vägda utan snabblås, vilket det inte stod nått på om xl.
bägge i disc-variant

Hjul funderingar
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> Xmas Enduro ligger ju lite mellan xland och xl,
> vikt skiljer väl inte så mycket heller. Lite så
> klart
> enligt ww går hjulpar enduro in på 1850g och xl
> på 1850
> dock var enduro vägda utan snabblås, vilket det
> inte stod nått på om xl.
> bägge i disc-variant

En fördel som jag ser vid CrossLand (och Xero Element) är som ething sa förrut att man kan använda både V-broms och skivbroms på dem. Just nu är det V-broms på biken, men funderar om man borde byta till skivbroms i framtiden (eller köpa en helt ny hoj ;). Skulle vara lite blodigt att köpa hjul utan disc-nav om man får för sig att uppgradera om ett år :/

Hjul funderingar
bigmollo skrev:
> Kolla på bike-discount.de där får du ett par DT
> 240 för under 4000. Det är riktigt fina hjul.
> /J

Hilfe; es ist auf Deutsch!

Min tyska är ganska limiterad, men det enda jag hittar i complete wheelsetts (Laufräder MTB är det väl? :D) är LRS DT Hügi 340 / DT Swiss XR4.1 (319,00€).

Hjul funderingar
hmmm... gick inte
Laufräder mtb så står det dt240 direkt högst upp nästan.
Det är sattser, kan fås för fälgbroms eller mavic 717 fälg

nog bara att maila så kan du få med 6loch nav och XR4.1 fälg istället för med XR4.1D (d för disc?)
Så fixar dom både skiva och fälgbroms

Senast redigerad av en moderator:
Hjul funderingar
rejser skrev:
> hmmm... gick inte
> Laufräder mtb så står det dt240 direkt högst
> upp nästan.
> Det är sattser, kan fås för fälgbroms eller
> mavic 717 fälg
>
> nog bara att maila så kan du få med 6loch nav
> och XR4.1 fälg istället för med XR4.1D (d för
> disc?)
> Så fixar dom både skiva och fälgbroms

Hmm, har kollat runt lite (mtbr) och XR4.1 får ganska dåliga betyg (2.3) medan XR4.1D får 4.7. De flesta verkar vara inne på att fälgen slits för fort.

Kanske man borde hoppa på den biliga varianten och ta ett par CrossLand i väntan på upgradering av bromsar :P Dom borde väl funka för träning och 2-3 långlopp? :)

Tillbaka
Topp